..: ČD v okolí Prahy stále monopolním dopravcem osobních vlaků :..

Ilustrační obrázekPraha - Cestující na trati 173 se po loňských diskusích o rentabilitě dalšího provozu a objednání vlaků středočeským krajem mohli těšit. Společnost Veolia Transport, známá u nás především z autobusové dopravy a provozováním Železnice Desná pod původní značkou Connex, ohlásila v červnu záměr provozovat na „hrbaté“ v roce 2008 na vlastní účet jeden pár sobotních vlaků vedených jednotkou Siemens Desiro Classic. Akce měla podpořit nabídku společnosti na převzetí provozování osobní dopravy na této trati od dalšího roku. Vlak se objevil i v návrhu jízdního řádu, již v létě ale byla zpráva dementována. Co se vlastně stalo?

Jiří Schmidt, nynější zástupce železniční dopravy Veolia Transport, na tuto otázku dle serveru Ekolist s odvoláním na „rozsáhlé organizační změny ve vedení společnosti“ neodpověděl. V původním plánu společnosti Veolia Transport bylo víkendové zajíždění soupravy z německé Žitavy, kde provozuje osobní dopravu na trati Lausitzbahn (Zittau - Görlitz - Cottbus). Mělo se jednat se o víkendové rychlíky Žitava - Praha a zpět. V čase obratu v Praze by souprava zajišťovala právě vozbu páru vlaků do Berouna přes Rudnou. V tomto duchu se v roce 2007 uskutečnila i prezentační jízda. Z důvodu důsledného zaměření na trh železniční dopravy v závazku veřejné služby a ukončení všech komerčních aktivit však Veolia projekt zastavila a do Berouna tak není čím levně jezdit.

Ke stavu kolem provozu na trati 173 mluvčí Krajského úřadu Středočeského kraje Martin Kupka uvedl: “Pro zatraktivnění železniční dopravy na zmiňované trati a jedním z limitních faktorů přijetí nabídky je kromě nezvyšování finančních prostředků na úhradu prokazatelné ztráty také garance odstranění stávajícího omezení traťové rychlosti na dopravní cestě a dobudovaní stávající drážní infrastruktury nejméně o dvě nové zastávky, a to v Rudné a ve Zbuzanech z důvodu přijatelné docházkové vzdálenosti.”

Dle dostupných informací objednavatel, tedy kraj, žádnou soutěž na výběr dopravce pro provozování železniční dopravy v rámci základní dopravní obslužnosti na této trati zatím nevyhlásil. Zkušenosti ze zahraničí i z jiných krajů přitom naznačují, že je vhodné soutěž vypisovat v době stabilního objemu objednávky (nikoliv ve stavu zvažování dalšího provozu) a pro větší provozně související celky tratí, na kterých lze provozovat dopravu efektivně a náklady na samotné výběrové řízení tak nepřesáhnou dosaženou úsporu. Právě příklad trati 173 ukazuje i na nezbytnou součinnost správce infrastruktury v otázce výstavby zastávek a údržby celkového technického stavu trati. Veolia si svou účast v případném výběrovém řízení jistě nenechá ujít, je však otázkou, zda se odehraje ve středočeském kraji poprvé právě na relativně nevýznamné trati 173, nebo zda by to tak vůbec bylo dobře.

Ilustrační foto: Tomáš Valenta

Zdroje: ŽelPage, Ekolist, Veolia Transport, Dopravní web


Vítek_V | 17.2.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Praha ČR Středočeský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
18.02.2008 (17:15)  
MZ: Zastávka se dá uklidit a poopravit. Na 352 by se mělo dát v tomto bodě přestoupit. Vlak může tvořit alternativu metru, jehož hlavní funkcí je obsluha JZM, čemuž odpovídá i počet stanic. Já bych se toho 1/2h taktu do Nučic nebál, akorát je třeba právě udělat návaznosti a taky INFORMOVAT LIDI, což se v tomto případě (současná 810) nestalo. Pokud by 352 navazovala obousměrně, mohla by být také obousměrně rovnoměrněji vytížená.
18.02.2008 (16:50)  
Poborskiii : ne prý... ale skutečně ...
Honza Paroubek je bývalým pracovníkem O12... měl na "starosti" mimo jiné zahraniční záležitosti (oběhy lokomotiv apod.)...

Holt svět je malý.

František : BUS 352 stojí kousek od zastávky vlaku, pak jede do Jinočan (celkem dvě zastávky), boudička pro cestující je stejně odpudivá jako ta zastávka ČD. Přestup vlak / BUS a naopak v daném případě asi moc smyslu nemá, protože jde o rozdílnou frekvenci.
registrovaný uživatel happy 
18.02.2008 (16:20)  
ad Pendožabák:
Kdo tu mluvil o Desiru?? Pokud vím,tak Veolia chce jezdit s RS kem (regioschutle) od Staadleru,což je do kapacity obdoba regíny.
18.02.2008 (15:40)  
Předem upozornuji že nejsem odpůrcem nových souprav a rekonstrukce tratí, ale přijde mi trochu divné když nějaká společmost najednou přijde k mé druhé "rodné trati" a začne plácat blbosti, machrovat a solitérovat. Můžete mi někdo přiblížit to tržní hospodaření na trati 173 když bude v úseku Smíchov- Nučice jezdit každou půl hodinu prázdné desiro? Já myslím, že se napřed musí opravit trat, uspůsobit zastávky a zaintegrovat příměstské autobusy linek např: 301,352 256, 230, 249 a dalších autobusů z Nučic a až to bude vše pořešené tak nasadit také kapacitně přijatelná vodidla - pro začátek by asi stačila REGIONOVA DUO a pak by se vidělo. Obsazenost a rychlost záleží na všech možných věcech i maličkostech. Nevidím dále dobré současný stav - ráno jede uplně narvaná 810-ka kde každé ráno stojím na posledním schodě ale zase ne poloprázdné desiro nějakého soukromníka.
registrovaný uživatel quenya 
18.02.2008 (15:37)  
Mám zajímavou informaci - před 14 ti dny požádala Veolia o poskytování servisních činností firmu Transportservis pana Včeláka v Berouně, resp. na železárenské vlečce v Král.Dvoře, tj. o doplňování nafty, úklid, drobnou údržbu, přenocování apod....
18.02.2008 (8:45)  
Zastávka ve Zbuzanech je celkem dobrá, přímo u ní také staví nějaký bus, jen by to chtělo navázat (zejména pro spojení do ostatních obcí). Posunout je třeba spíš Hlubočepy (což je ale už v Praze) a pak tu Rudnou. Dnes je provoz koncipován jako doplněk silné autobusové dopravy ve špičkách. Zajímavý paradox, když nové vedení ČD chce jít poněkud logičtější cestou (za stávajících podmínek) a právě mimošpičkové spoje nahradit autobusy. Jsem zvědav, co se bude dít.
17.02.2008 (21:34)  
Škatule hejbejte se: Jiří Schmidt (dříve projektový manažer Veolia Transport) je prý nově ředitelem kanceláře náměstka GŘ ČD pro osobní dopravu. A mmch, ředitelem odboru kolejových vozidel GŘ ČD se stal Jan Paroubek - bývalý provozní ředitel železniční dopravy Veolia transport.
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
17.02.2008 (20:03)  
Seath: správně to má být kV ;)
17.02.2008 (18:24)  
za kv misto KV se omlouvam :)
17.02.2008 (18:15)  
Taky mi nejak nejde pochopit lehce hlavni myslenky clanu :-) A nadpis mi to moc neusnadnil.
Souhlasim s tim ze nakup novych jednotek na leasing by nemusel byt az tak velky problem, pak by mohli nektere veci konecne zacit fungovat jako v trznim prostredi ;-)
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko