..: Banánový expres slaví třicáté výročí :..

obrazekTuchoměřice - Ano, je tomu již třicet let, co se na našich železnicích objevily pojmy jako RO-LA, kontejnerová doprava, ale i doprava izotermických vozů, přepravujících potraviny podléhající zkáze. V minulosti samozřejmě existovalo velké množství takovýchto ucelených vlaků, které přepravovaly různé druhy ovoce, zeleniny a potravin od výrobců do velkoskladů. I dnes se na našich kolejí s několika vlaky setkáme a to především v kategorii NEx - tedy nákladní expres. Zřejmě nejzajímavější z nich - "banánový expres" se na našich kolejích pohybuje již od počátku dopravy izotermických vozů u nás, tedy více než 30 let. Historie, současnost i budoucnost tohoto vlaku bude hlavním tématem dnešního článku.

Původním cílem vlaku NEx 53500 byla železniční stanice Praha - Ruzyně, resp. vlečka do skladového areálu bývalého podniku Potraviny (později Regata), která byla místem určení desítek izotermických vozů denně. Nejčastější komoditou byly rychle zkazitelné potraviny, ovoce a zelenina.


Vozy z Tuchoměřic právě přivezl Mn 85162 do Slaného
V 90. letech minulého století došlo k likvidaci národního podniku Potraviny a vzhledem k rozsáhlé expanzi automobilové dopravy a neschopnosti železnice pružněji reagovat na náročné požadavky přepravců došlo ke značnému útlumu těchto přeprav. Zcela ustala přeprava ovoce a zeleniny a prakticky jedinou přepravní komoditou zůstaly cukrovinky, určené pro vlečku Regata v Praze-Ruzyni. Izotermické vozy byly ložené ve stanicích Opava-východ (Opavia), Všetuly (Sfinx Holešov), Olomouc (Zora) a Lovosice (Deli). Ustálená praxe na konci 90. let byla taková, že zátež z Opavy, Všetul a Olomouce docházela do Ruzyně denně kromě neděle a pondělka vlakem NEx 53500 Ostrava hl.n. - Praha-Ruzyně s příjezdem kolem čtvrté hodiny ranní. Po příjezdu vlaku následovala okamžitá přístavba cca 15 - 20 vozů na vlečku k vykládce. Zátěž z Lovosic jezdila jako Pn 55552 přes Prahu-Libeň až do Hostivic, odkud byla kolem desáté hodiny dopolední dopravena přestavovacím vlakem do Ruzyně. Současně s přistavením lovosické zátěže byly z vlečky do stanice odvezeny vozy od ranního NEx, z nichž byl sestaven Sn 55553 Praha-Ruzyně - Praha-Libeň. Zbylé vozy byly z vlečky odvezeny po 16. hodině a přetaženy do Hostivic, odkud pokračovaly, jako součást vlaku jako Pn 55541 do Prahy-Libně. Samozřejmě docházelo i k operativním změnám technologie těchto přeprav, ať již v důsledku opožděného příjezdu vlaku NEx 53500 či odlišného trasování prázdných vozů (např. Krupá). Ještě dodávám, že všechna čísla vlaků odpovídají GVD 2000/2001, který byl posledním, v němž probíhala přístavba izotermických vozů na ruzyňské nádraží).


Skladový areál FM Logistic Česká u Tuchoměřic
Konec roku 2000 byl i koncem ucelených přeprav izotermických vozů do Prahy-Ruzyně. Od počátků 90. let totiž vyrůstal v lokalitě Špejchar u Tuchoměřic moderní logistický sklad potravin FM Logistic Česká, který byl v km 29.620 napojen vlečkou na stávající trať 121 (Hostivice - Podlešín) mezi stanicí Noutonice a zastávkou Tuchoměřice. Skladový areál v Tuchoměřicích byl však až do konce roku 2000 vužíván jen omezeně, dokonce bez návaznosti na železniční dopravu. Ale v souvislosti s ukončením provozu v Ruzyni došlo k urychlené dostavbě tohoto areálu, rozšíření a kolaudaci vlečky. Po určitých problémech v počátcích provozu zde již od února 2001 probíhá plný provoz ve stejném rozsahu jako v minulosti v Praze-Ruzyni. V souvislosti se zprovozněním areálu FM Logistic se uvažovalo i o ukončení dlouhodobé výluky Hostivice (odb. Jeneček) - Středokluky, ale z důvodu vysoké finanční náročnosti bylo od tohoto návrhu prozatím ustoupeno.


751 317-6 projíždí s opoždeným NEx 54500 stanicí Zvoleněves
A tak došlo se změnou GVD k 28.1.2001 k přečíslování vlaku NEx 53500 na NEx 54500/1 a zároveň i k jeho přetrasování po trase Ostrava - Všetaty - Neratovice - Kralupy n. Vlt. (zde dobírá zátěž od Lovosic) - Podlešín (úvrať) - Středokluky. Tento vlak jezdí každý den mimo sobotu a pondělí, ze Všetat by měl odjíždet kolem 4. hodiny ranní a cca v 5:30 by měl ve Zvoleněvsi dobírat na postrk stroj 752.001-8, ale praxe je taková, že se na postrku obvykle objeví jen jedna, či dvě zamračené. Přístavba vozů na vlečku v Tuchoměřicích je prováděna jako PMD (posun mezi dopravnami) ze stanice Středokluky. Vzhledem k nízde kapacitě vlečky probíhá tato přístavba i v odpoledních hodinách. Prázdné vozy jsou sváženy Mn 85160, Mn 85162 a Mn 85164 do Slaného. Zde je sestaven vlak Rn 55431 Slaný - Praha-Libeň s odjezdem ze Slaného po 18. hodině.

Po trati 121 je dopravován i kerosin (letecké palivo) z Kaučuku Kralupy n. Vlt. na letiště Ruzyně a poslední dobou stoupá i doprava sypkého cementu do Středokluk. Připočítame-li ješte dopravu "oplatek" a s tím spojenou vozbu manipulačních vlaků s prázdnými izotermickými vozy, logicky nám vychází výrazný nárůst výkonů lokomotiv DKV Louny, konkrétně PJ Louny (řada 751 a 752.001-8) a PJ Kralupy (751 a 742). V poslední době dokonce došlo k předisponování některých zamračených z DKV České Budějovice do PJ Kralupy, neboť současný počet strojů jen steží pokrýval turnusouvou potřebu. Na trať bohužel nemohli být nasazeni "čmeláci", kteří jsou nově doponovaní v PJ Kralupy, neboť na trať nemají povolen vjezd hnací vozidla skupiny přechodnosti 3 (čmelák, sergej,...). Vzhedem k nízké propustnosti traťového oddílu Podlešín - Noutonice (16km táhlé stoupání do nejbližští obsazené stanice) lze v budoucnu očekávat určité operativní změny v technologii těchto přeprav.

Autor děkuje Tomášovi Kašpaříkovi a zaměstnancům žst. Noutonice.


Martin Hanzal | 10.7.2003 (14:25)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Středočeský

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko