Bydgoszcz - Od prosince 2007 v Kujavsko-pomořanském vojvodství dopravu provozují dvě konkurenční společnosti - Arriva PCC a PKP Przewozy Regionalne. Až doposud to pro cestující nebyl žádný problém, protože obě společnosti si navzájem své jízdní doklady uznávaly. Nicméně, od pondělí 1.9.2008 společnost Arriva PCC speciální tarifní nabídky PKP PR uznávat přestala.
Počínaje 9.12.2007 společný podnik Arrivy a PCC Rail zahájil osobní dopravu v Kujavsko-pomořanském vojvodství. S úřadem maršálka vojvodství byl uzavřen tříletý kontrakt zahrnující všechny neelektrifikované tratě (v délce cca 530 km). Původně byly ve vlacích Arrivy PCC uznávány rovněž síťové jízdenky PKP PR - včetně nabídek bilet turistyczny či REGIO Karnety. Soukromý dopravce se však rozhodl dohodu vypovědět a v současnosti již akceptuje pouze jednorázové a předplatní jízdenky PKP PR.
Rozdílné představy o zúčtování tržeb za jízdné
"Problém spočívá v rozdílných představách o podílu na prodaných jízdenkách. Arriva očekávala vyšší podíl na tržbách oproti podílu reprezentujícím cestující s našimi jízdenkami v jejich vlacích," vysvětluje Pawel Ney, tiskový mluvčí PKP PR. Jeho společnost dále konkurentovi navrhla společnou realizaci studie, která by zjistila skutečné počty cestujících. To však Arriva odmítla.
Maciej Królak, tiskový mluvčí Arriva PCC, oponuje: "Za současných podmínek prostě není možné, aby bylo vzájemné zúčtování přesné. Je potřeba zavést společný celonárodní zúčtovací systém založený na speciálních počítačových programech, tak jak je úspěšně využívají v západní Evropě." Nicméně, ze strany PKP není k zavedení tohoto systému vůle.
Nejvíce poškozeni zůstávají cestující
Úřad maršálka vojvodství nemá v úmyslu do sporu zasahovat. Podle Tomasze Moraczewského, ředitele odboru infrastruktury není možné, aby úřad maršálka společnosti ke vzájemnému uznávání jízdenek nutil. Nejvíce poškozeni tak bohužel zůstanou samotní cestující. Síťové jízdenky PKP PR totiž v porovnání s běžným jízdným umožňují výrazně levnější cestování po celé zemi (obzvlášť bilet turistyczny je dobře znám i v ČR).
I u nás bývá argument neuznávání jízdních dokladů ČD a narušení celosíťového efektu často zmiňován jako klíčový argument v diskuzích o působení soukromých dopravců - především v dálkové dopravě. Naposledy tak velkou polemiku vyvolalo oznámení společnosti Veolia Transport o nabídce na zajištní dopravy na třech linkách v severovýchodních Čechách.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.