..: Akce Cihelna 2008 a otevření dělostřelecké tvrze Hůrka :..

K-S12a, vstup do tvrze Hůrka, foto Martin RáboňKrálíky - Běžně bych na ŽelPage pozvánku na vojensko-historickou akci neumisťoval, byť je "prvoligová". Letos je ale akce Cihelna v Králíkách spojena s událostí, která je, dle mého názoru, pro fanoušky železnice důležitá. V úterý 19. srpna 2008 dojde ke zkušebnímu zpřístupnění dělostřelecké tvrze Hůrka a v pátek 22. srpna pak ke slavnostnímu otevření. V jejích podzemních útrobách se skrývá provozní a donedávna Armádou České republiky využívaná pevnostní železnice. V čase této akce budou v blízkém okolí k vidění i další věci, více, či méně související se železnicí. A proto jsem se rozhodl přidat jejich krátký sumář pro případ, že byste do Králík chtěli v uvedené době zavítat.

Akce Cihelna 2008

Nejprve k samotné vzpomínkové akci, neboť ta je přeci jen středobodem událostí. Ukázkový prostor se nachází podél silnice Králíky (trať 021) - Prostřední Lipka (trať 025). Docházková vzdálenost z Králík není velká a vlaková zastávka v Prostřední Lipce je přímo na okraji prostoru. Letošním hlavním tématem bude boj o opevnění, jak se možná mohl v roce 1938 odehrávat. V pátek 22.8. od 14:00 bude ke shlédnutí generální nácvik a v sobotu 23.8. hlavní ukázka. Další boj, tentokrát mezi americkými a německými jednotkami, vzplane ve 13:25 a bude připomínkou roku 1944. V časech před a po historických ukázkách bude probíhat další bohatý doprovodný program. Jeho přesný průběh naleznete na oficiálních stránkách akce. V případě, že se budete chtít zúčastnit, doporučuji dorazit s dostatečným předstihem. Diváků bývají tisíce a pokladen málo. Nevýhodou letošního roku je i náhradní autobusová přeprava z důvodu rekonstrukce a elektrifikace železniční trati Letohrad - Lichkov. Doufejme, že České dráhy adekvátně zareagují.

Dělostřelecká tvrz Hůrka a její funkční pevnostní železnice

Nádraží v muničním skladišti, foto Martin Ráboň Svážnice, foto Martin Ráboň Výhybna, foto Martin Ráboň Po dlouhých jednáních došlo 30. května 2008 k převedení nedaleké dělostřelecké tvrze z majetku Armády České republiky na město Králíky, které již dlouhou dobu plánovalo její zpřístupnění veřejnosti. Po výběrovém řízení se provozovatelem stala nezisková Společnost přátel československého opevnění, o.p.s.. Hůrka je obdobnou stavbou, jako necelých deset kilometrů vzdálená tvrz Bouda, o které již zde bylo několikrát publikováno a na kterou jsme se se ŽelPage již byli i podívat. Narozdíl od ní Hůrka dlouhodobě sloužila jako armádní muniční sklad a proto byly interiéry a zařízení sice udržovány, ale na druhou stranu i upravovány a přestavovány. K vidění je v ní např. poválečná akumulátorová lokomotiva, množství rovněž poválečných nákladních vozů a funkční kolejová svážnice. Kdoví, třeba se někdy v budoucnu svezeme podzemním systémem v turistickém vláčku, jako na některých tvrzích ve Francii. Vchodový objekt K-S12a a zároveň vstup do muzea se nachází za koncem Králík vlevo u silnice na Červený Potok a Hanušovice. Cestou k němu si vpravo nezapomeňte všimnout krátké úzkorozchodné drážky v areálu zdejší pily. Zanedlouho se můžete těšit také na zevrubný článek právě o této pevnostní železnici.

Vojenské muzeum Králíky a německý železniční flak

Komponent flaku ve VMK, zdroj VMK Areál muzea se nachází, stejně jako prostor bojových ukázek, u silnice Králíky - Prostřední Lipka, jen o něco blíže k městu. Kromě široké nabídky vojenské techniky, výzbroje, výstroje a dalších reálií z různých období, je zde možné shlédnout komponenty německého železničního flaku z druhé světové války. V areálu jsou již připravené i dobové železniční vozy, na kterých má být flak zkompletován. Záměr zatím brzdí nevyjasněné majetkoprávní vztahy s Vojensko-historickým ústavem, který si na exponáty rovněž činí nárok. K sestavení dojde až po vyřešení celé záležitosti. Doufejme, že tak bude brzy.

Pěchotní srub K-S8 na nádraží v Červeném Potoku

K-S8, foto Roman Provazník Na nedalekém nádraží v Červeném Potoku (trať 025) bude v čase ukázek otevřené muzeum v pěchotním srubu K-S8. Jedním z taktických úkolů objektu bylo bránění průniku německého obrněného vlaku ve směru na Hanušovice. Kromě potřebné výzbroje byla v jeho vybavení i přenosná výkolejka. Bohužel není známo, jak přesně toto zařízení vypadalo. V expozici muzea provozovaného Klubem přátel armády naleznete působivý model původního protitankového kanónu, exponáty z německé podzemí továrny Richard u Litoměřic, z Dukelského průsmyku a z dalších míst.

Dělostřelecká tvrz Bouda a mimořádná autobusová linka

Překladiště, zdroj tvrz Bouda A nebyl bych to já, kdybych se ještě nepřipomněl s dělostřeleckou tvrzí Bouda, kde můžete vidět pevnostní železnici ve stavu, v jakém byla československými vojáky v roce 1938 opuštěna. "Handicap" její odlehlosti od ukázkového prostoru bude odstraněn přímou autobusovou linkou, jejíž jízdní řád je uveřejněn na stránkách muzea. Využijte možnosti shlédnout obě pevnostní železnice v jednom dni. Osobně budu na Boudě přítomen a budu se těšit.

 

 

Související články na ŽelPage:

Bližší informace naleznete na stránkách:


Railfort Poslat mail autorovi | 15.8.2008 (12:00)
Súvisiace správyopen/close

18.08.2008 (6:29)  
Díky za tip. Na akci se chystáme s kamarády. Oblast Červeného Potoka, Horní/Dolní Lipky se mi líbí jak přírodně, tak železničně; snad neujede přípoj v Zábřehu na Moravě jak minule díky Baníkovcům, :o).
registrovaný užívateľ 151011 
16.08.2008 (12:11)  
Z NAD na Králíky nemusíte mít strach, bude kapacitně posílena o 2 kloubáky C 744 a možná historický Karosa ŠD-11.
registrovaný užívateľ Zel.am  mail  
15.08.2008 (17:23)  
Pánové....Bouda je super, vřele všem doporučuji návštěvu, doufám že natrefíte na příjemnějšího průvodce než já minule.
dopisovateľ alebo člen ŽP Miloš  mail  
15.08.2008 (12:41)  
Super článek se zajímaými informacemi.
Kde jsou ty časy, kdy se z Brna nad ránem vydávala 475.101 právě na tuto akci do Králík... Mobilizace - cihelna...

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko