..: Články :..

Krausska v úseku Mladějov na Moravě - Veksl, foto: Marek Skalka Mladějov na Moravě — 25. dubna 2018. Po patnácti letech, kdy byla historická úzkokolejka z Mladějova na Moravě na Moravskotřebovsku v provozu pouze v části své trasy, se dobrovolníkům podařilo rekonstruovat poslední kus trati a obnovit tak muzejní provoz v celé její délce. První vlaky pro veřejnost do obnovené stanice Hřebeč doly dorazí v sobotu 5. května 2018, téměř na den přesně sto let poté, co Moravské místodržitelství v Brně projekt výstavby této původně průmyslové úzkokolejky schválilo.

BN 60H č2, Mladějov na Moravě MPD - Veksl; Cirkus na cestách, aneb běžný pracovní vlak letní brigády., foto: Jakuza Mladějov na Moravě — Prodlužující se dny, slunečné počasí – to vše dává tušit blížící se léto. Na mladějovské úzkorozchodce se stalo již tradicí, že počátkem léta probíhá velká brigáda. Sjedou se sem vždy dobrovolníci z celé republiky. Na 14 dní ožije trať pracovními vlaky, na 14 dní bude celá trať plná hluku stavebních strojů a halekání pracovních čet.

Výběr šotoklubu Tahle nabídka editora mě tak nějak překvapila. A když překvapení, tak pořádné. V posledních letech fotím už jen kolem práce a muzea. Jedno vám dojede až pod nos a druhé si musíte nejdřív připravit. Ale proč ne, zase jsem začal koukat po velkých fotkách a něco z těch posledních dvou týdnů vybral.

Faur L18h při dopravě jednoho z vlaků s nákladem pražců pro letošní stavbu, foto: Martin Jeřábek Mladějov na Moravě — Turistický provoz na mladějovské úzkokolejce se i přes historicky poměrně krátké trvání ve srovnání s jinými cíli stal již zavedeným výletním cílem východní části Pardubického kraje. Na drážce, vedoucí česko-moravským pomezím, je ale možné zažít mnohem víc než jen výlet parním vlakem. Po celý příští týden se i zájemci z řad veřejnosti mohou připojit k dobrovolníkům z Mladějovské průmyslové dráhy a podílet se společně s nimi na údržbě a obnově této jedinečné technické památky. Letos totiž mají nemalé cíle.

Mladkov 1, foto: JakuzaLetohrad - Lichkov - Pro někoho deštivý čtvrtek, pro někoho nudný den a pro někoho jen den plný práce. Ale pro železniční veřejnost i pro obyvatele Letohradska to bude datum, kdy byla do provozu slavnostně předána zrekonstruovaná trať 021, na níž v uplynulých čtrnácti měsících probíhaly nepřetržité výluky. Rok a půl bez provozu je ale minulostí, od teď bude úsek Letohrad - Lichkov patřit elektrickým lokomotivám a o poznání silnějšímu provozu. Jako první se na zrekonstruovaný úsek s cestujícími vydala muzejní lokomotiva 180.001 DKV Česká Třebová se zvláštním vlakem Sp33365/33366 z Letohradu do Lichkova a zpět. Soupravu tvořily dva vozy řady Bt a jeden salónní vůz ČD.

Ilustrační obrázek Jaro je již pár týdnů v plném proudu a s ním se rozbíhají i první letošní zajímavé odklony. Již od března tedy jezdí nákladní vlaky i tam, kde se v běžném provozu setkáváme téměř výlučně s osobní dopravou - jen občas zavítá manipulační vlak, obslouží pár stanic a zase v tichosti zmizí. Někdy ale přijde změna a zapomenutými lokálkami se rozburácejí výkonné diesely. Jakákoli nepřetržitá výluka na trati, po niž se denně přepravuje náklad, může znamenat zajímavé vozby po náhradních trasách - tak jako tomu bylo před několika týdny v podhůří Králického Sněžníku.

Ilustrační obrázekČeská Třebová - Praha - Dnes krátce po čtvrté hodině opustil nově zrekonstruovaný vůz Aa 1142 Českou Třebovou. Salonní vůz zde byl slavnostně pokřtěn po rozsáhlé opravě v Českých Velenicích. Krom něj se na kolejích opět setkáme i s lokomotivou 180.001, která dnes opět získala průkaz způsobilosti. Vše bylo završenou projížďkou okolo železničního uzlu Česká Třebová. Vůz v tuto chvíli míří na vlaku R 874 do Prahy. V budoucnu by měl být právě v Praze deponován a využíván pro zvláštní účely.

Ilustrační obrázekTrutnov - Do flotily východočeských "čtyřek" přibyl nový exemplář. Dlouho očekávaný a tajnostmi opředený stroj 754.050 7.1.2007 konečně vyrazil vlastní silou na trať. Dlouho se spekulovalo mezi laickou veřejností, jak tento stroj vlastně bude vypadat. Otázkou bylo jaký lak ponese, bude z něj počítačem nabušená mašina jako 754.018, nebo klasická 754 jako velká většina lokomotiv. To vše byly velké otazníky, které se odhalovaly postupně během prosince.

Ilustrační obrázek Letošní rok pro mě byl důležitý snad akorát tím, že jsem oslavil dvacítku a úspěšně odmaturoval. Teda - bylo to v opačném pořadí, ale pakárna to bylo oboje... I když jedna z toho podstatně veselejší. Posledních pár let se věnuju trochu víc focení. Nepřeháním to, i když jsou mnozí přesvědčeni o opaku, a tak kurz na výsledek mé maturity byl na pardubické průmyslovce 1:9 v prospěch možnosti "NE". Očividně neměli pravdu. Stalo se zde tak trochu tradicí, že se kolegové sem-tam pochlubili svými milostnými historiemi. Já za sebe mohu prohlásit, že celý rok jsem prožil s jednou dívkou; zatím se máme více než rádi a rozhodně žádný dramatický rozchod neplánujeme. Možná příští rok na tomto místě budu popisovat nějaké drama, ale dnes určitě ne. Už jsem toho ale napsal hodně, tak se raději podíváme, co tento rok přinesl...

Ilustrační obrázekBohousová - Pouze na týdny se dá počítat doba, která zbývá unikátním mechanickým závorám v obci Bohousová na Žambersku do jejich plánované výměny za nové zabezpečovací zařízení. Tento týden již jsou u všech přejezdů složené prefabrikáty pro základy nových elektrických výstražných zařízení a v prostoru u zastávky probíhá protahování nových kabelů pod silnicí. Proto mi už nezbývá nic než pobídnout všechny, kdo mají zájem vyfotit si unikátní závory ještě v provozu, a ne jen někde za plotem traťovky či v kovošrotu, aby pospíšili do této malebné vesničky na východě Čech.

Ilustrační obrázekHanušovice - Malá lokálka a všude kolem hluboké ticho. Jen malý motoráček občas pročísne klid svým kvílivým zvukem. Poslední martinský sníh pomalu taje a u cest zůstávají stát hluboké kaluže. Všední děj na trati 025 z Dolní Lipky do Hanušovic. Nikdo z přítomných by si nemyslel, že se trať 025 stane na krátkou dobu dějištěm symfonie dvou šestiválcových motorů. Je to už několik let, co po celé trati neprojíždí pravidelně žádný nákladní vlak. Poslední manipulák trasovaný po celé délce byl zrušen v GVD 2002/2003. V posledních letech byl veden stroji řady 742, výjimečně 749. Je také zajímavostí, že na této trati se uskutečnila poslední jízda řady 781 právě v čele zmiňovaného manipulačního vlaku do Hanušovic. Jednalo se o stroj 781 505 a stalo se tak 15.10.1995. Teď trať znovu ožila bubláním motorů dvojice lokomotiv řady 749.

Ilustrační obrázekLetohrad - Od dnešního odpoledne začíná další zajímavá akce v východních Čechách. Díky výluce v úseku Ruda nad Moravou - Bludov (viz trať 292) bude od 22. listopadu do 26. listopadu vedena všechna nákladní doprava odklonovou trasou po trati Hanušovice - Dolní Lipka - Lichkov - Jablonné - Letohrad. Bude se zde navážet zátěž pro celou trať 292 kterou obsluhují známé jesenické manipuláky, a pak také vozy pro Staré Město pod Sněžníkem.

Ilustrační obrázekBrno - Pár minut po poledni projela jednotka 680 006 tažená lokomotivou 350 005 směr Praha. Jedná se o jednotku z vlaku SC 134 "Slovenská Strela", který byl z důvodu závady na jednotce odřeknut v celé své trase. Do Čech jede vlak pod číslem 134 a z Brna odjel pár minut po vlaku EC 172.

Ilustrační obrázekZvolen - Je to měsíc zpět, co jsem se stal svědkem kuriózní nehody nedaleko zastávky Zvolen město. Osobního automobil VW Polo uvízl mezi závorami a následně byl smeten projíždějícím Zr 1847 "Šturec". Jenže tak nějak "jinak". Škody na obou vozidlech byly zanedbatelné a ani k žádnému zranění nedošlo. A tak se dodnes všichni, ptají jak se to vlastně stalo?

Ilustrační obrázekLetohrad - Od půlky srpna bude zahájena další etapa elektrifikace PP (pohraniční přechod) Lichkov - Międzylesie. O tomto projektu jsme již před časem informovali. V této fázi má dojít k vyloučení zhlaví stanice Lichkov směrem na Dolní Lipku a Międzylesie a zahájení prací i na českém území, což bylo již shrnuto v článku Elektrifikace PP Lichkov. V době jeho psaní nebylo jasné, zda se letošní výluka dotkne českého území. Dnes již můžeme téměř s jistotou říci, že i zde budou práce započaty.

1 2 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 06:08
zapadá v 19:57