..: Články :..

Nehoda polského pendolina, foto: www.24opole.pl Ozimek, Polsko — V pátek 7. dubna 2017 došlo na jednokolejném úseku trati Opole – Czestochowa ke srážce elektrické jednotky ED250-002 Pendolino s nákladním automobilem. Elektrická jednotka Pendolino, která byla nasazena na spoji EIP 6102 Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia, se v 15.12 h střetla v blízkosti železniční stanice Ozimek s kamionem, který uvíznul na přejezdu. V inkriminované chvíli cestovalo ve vlaku cca 250 lidí. Následkem nehody bylo zraněno 18 osob, z toho 7 těžce. Většina zraněných osob cestovala v řídicím voze (označení 93 51 2 370 008-7), který byl při čelním střetu těžce poškozen a vykolejil předním podvozkem. Použitím rychlobrzdy se vlak podařilo zastavit 500 metrů za místem střetu. Rychlost jednotky v době srážky zatím nebyla sdělena, faktem ovšem je, že dálkové vlaky na zdejší trati jezdí běžně 140 km/h. Při srážce došlo rovněž k výraznému poškození kolejového svršku a trolejového vedení.

681.001, Polom - Jeseník nad Odrou, foto: Duhy Před nedávnem autor Aleš Petrovský prezentoval na zdejších stránkách výborný srovnávací test železničních dopravců na trati Praha – Ostrava – Bohumín v běžném provozu. Já bych si dovolil v mém příspěvku uvést pár postřehů, jak to vypadá, když se „nedaří“.

Logo setkání Český Těšín/HavířovNěkdy na počátku ledna se v mé e–mailové schránce objevila zpráva od Martina Ostruszky. Obsahovala pozvánku na V. setkání příznivců a milovníků železnice v Havířově. Odepsal jsem, že se akce s radostí zúčastním a kontaktoval jsem své přátele z Těšína, aby jeli také. V polovině ledna pak vyšel zde na ŽelPage Martinův článek Komu čest, tomu čest! s krátkým exkurzem do historie setkávání železničních fandů na Slezsku a s dalšími podrobnostmi ohledně jubilejního V. ročníku.

Dovolte tedy krátké ohlédnutí za jedním vydařeným dnem.

Souprava VSOE ve Skalitém v čele s 350.018-8, foto: Otmar Humplík Český Těšín / Skalité / Czechowice-Dziedzice — Po kolejích nám toho jezdí hodně – ponejvíce vlaky osobní a nákladní, občas pracovní a údržbářské a ještě méně historické či speciální. Právě vlaky ze třetí skupiny přitahují nejvíce pozornosti. Dovolte nyní krátkou reportáž o mém setkání s vlakem, který je označován právě přídomky historický, speciální či luxusní a exkluzivní. Ano, dámy a pánové, přijíždí sám Aristokrat na kolejích – Venice Simplon–Orient-Express. A co kromě oněch honosných přídomků napadne vás, když uslyšíte toto jméno? Vybaví se vám, stejně jako naprosté většině lidí, onen legendární vlak, který vozí bohaté turisty křížem krážem Evropou? Nebo snad intelektuálně doplníte jména Agatha Christie, Hercule Poirot a detektivní román Vražda v Orient–Expressu? Ať tak či tak, pojďme se nyní s tímto mohykánem vypravit na krátkou projížďku po Slovensku a Polsku.

Večerní pohodaPatnáct dní strávených na cestách po Norsku se blíží ke konci. Ani zpáteční cesta českého gumokolu směrem na jih ale nebyla nezajímavá - pravý železniční nadšenec vždy nalezne vhodné příležitosti pro objevování místních zajímavostí, a mezi ty rozhodně patří i trať s rekordním převýšením, vedoucí poblíž největšího norského fjordu. Pátý díl uzavírá příběh neobvyklé dovolené, při niž se hlavním dopravním prostředkem stalo silniční vozidlo, které ovšem umožnilo cestovatelům dostat se blíže k železnici. Závěr cestopisu po dalekém severu bude jistě i cenným zdrojem informací a doporučení pro ty, kdo chtějí Norsko a norský život na kolejích vidět na vlastní oči.

Naše stanové městečkoLetní výprava po krásách severní Evropy a jejich železničních zajímavostech se dostala do své druhé poloviny, ale také dosáhla svého nejsevernějšího bodu - po návštěvě Lillehammeru se posádka Fordu nyní přesouvá k přístavu Narvik. Kromě severské přírody je tato oblast unikátní výskytem největších a nejvýkonnějších strojů, jaké se na evropských kolejích dají potkat. Čtvrtý díl víkendového seriálu vás zavede na nejsevernější nádraží v Norsku i k obřímu nákladnímu terminálu, jenž oblast spojuje se sousedním Švédskem.

Parní lokomotiva řady 452O víkendu vám ŽelPage přináší krátký seriál o letní cestě skupiny turistů a jednoho čistokrevného železničního fandy po zajímavostech Norska. Hlavní roli zde hraje, jak jinak, železnice všech forem a velikostí, a to i přesto, že hlavní dopravní prostředek výpravy je vozidlem výsostně neželezničním. Jak ale ukazuje pokračování, tyto dvě věci nemusí být nutně v protikladu. Den po návštěvě hlavního města Oslo se posádka českého Fordu Transit vydává na sever do Hamaru - cílem bylo největší norské jezero, a pochopitelně, největší norské železniční muzeum.

Odpočívka na severním polárním kruhuCesta českého "gumokolu" po zajímavých zákoutích Norska a norských železnic pokračuje třetím dnem pobytu: po návštěvě největšího norského železničního muzea v Hamaru pokračuje výprava dále na sever až k polárnímu kruhu. Významnou zastávkou tohoto úseku se stává někdejší dějiště zimních olympijských her — Lillehammer, ležící na hlavní trati do Trondheimu, ale i městečko Mo i Rana. Počasí i teď přálo, a tak lze porovnávat průjezd nákladního vlaku severním polárním kruhem s obligátními záběry z Bezpráví.

FjordČeský Těšín - Ačkoli to za oknem ještě na léto zdaleka nevypadá, plánování letních dovolených už je v plném proudu. Nebude proto na škodu trocha inspirace. Co třeba Norsko? V létě roku 2007 jsem dovolenou strávil společně s přáteli dvoutýdenním cestováním právě po této skandinávské zemi. V následujícím pětidílném seriálu se s vámi podělím o zážitky a zkušenosti, které nějakým způsobem souvisejí se železnicí. Po půlročních přípravách jsme vyrazili 3. srpna 2007 v osmi lidech (tři ženy a pět mužů) z Českého Těšína v minibusu Ford Transit směr Norsko. Před námi byly dva týdny, které jsme hodlali strávit cestováním a poznáváním této nádherné země. Dovolenou jsme pojali v trampském stylu – stany, stravování z vlastních zásob, ubytování „nadivoko“ a pokaždé jinde. Já se těšil zejména na to, že Norsko poznám také z pohledu železničního fanouška a fotografa. Nejvzdálenějším místem naší cesty se měl stát daleký Narvik. Ale nepředbíhejme...

Ilustrační obrázekMosty u Jablunkova - Dne 17. listopadu 2007 byl v Mostech u Jablunkova zpřístupněn veřejnosti jeden ze dvou zdejších železničních tunelů. Jednalo se o tunel na 2. traťové koleji trati 320, který byl pro železniční dopravu od tohoto dne uzavřen. Naskytla se tak ojedinělá příležitost projít tunel pěšky a prohlédnout si jej v původní podobě.

   
ŽelPage - elektronický magazín o dráhach
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Verejné použitie obsahu bez výslovného súhlasu autora nie je dovolené.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Prihlásenieopen/close
 
 
  
 
Zabudnuté heslo   
Zaregistrovať sa   
:. Poloha vlakov CZopen/close
Poloha vlakov CZ
 
:. Vyhľadávanieopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pre fotografovopen/close
Informácie o podmíenkach
na fotenie v ČR

Slnko
vychádza v 06:08
zapadá v 19:57