..: Artykuły :..

Logo NDŽ 2016, foto: České dráhy Cheb — Jako každý rok i letos České dráhy připravují různé akce ke Dni železnice, kterým si připomínáme den zahájení provozu mezi anglickými městy Stockton a Darlington. Tato událost se stala 27. září roku 1825, kdy byl poprvé vypraven vlak s cestujícími v čele s parní lokomotivou konstruktéra Georga Stephensona známou jako Locomotion No.1. České dráhy již několik let, vedle různých regionálních akcí, pořádají tzv. Národní den železnice, který se v letošním roce uskuteční v sobotu 24. září v Chebu. V železniční stanici a místním depu se představí historická i nejmodernější vozidla, během dne bude vypraveno na dvě desítky párů zvláštních vlaků do několika směrů a v neposlední řadě zcela jistě nevšedním zážitkem bude také večerní světelná show s historickými lokomotivami. Atraktivní program bude rozdělený do tří částí nazvaných Svět historie, Svět změny a Svět zábavy, který bude doplněn dalším doprovodným programem.

MK Žďár, foto: MK Žďár Beroun — Blíží se konec roku, Vánoční svátky, oslavy Silvestra a Nového roku a pro mnohé z nás určité pozastavení z běžného shonu a každodenních starostí. Někdo odjede na hory lyžovat a někdo zůstane doma. Pro ty, co neholdují sportu, pro děti i dospělé, kolegové modeláři připravili na konec roku několik výstav spojených s ježděním na kolejištích. Vybírat si můžeme z tradičních každoročních výstav, tak i ze stálých či dlouhodobých expozic.

Exponáty v depozitáři, foto: Jiří Randa, JRtrain Chomutov / Lužná u Rakovníka — O víkendu 10. a 11. září 2011 bude veřejnosti opět zpřístupněn železniční depozitář Národního technického muzea. Po oba dny může široká veřejnost navštívit běžně nepřístupné prostory, ve kterých jsou deponována historická kolejová vozidla Národního technického muzea. V sobotu 10. září bude navíc vypraven z Železničního muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka zvláštní historický vlak v čele s parní lokomotivou 464.008 bulík, který návštěvníky zaveze přímo do depozitáře, bývalého chomutovského depa kolejových vozidel.

Logo 950 let Chebu, foto: Město Cheb Cheb — Ve dnech 20. – 22. května tohoto roku proběhnou v Chebu historické slavnosti u příležitosti oslav 950. výročí první písemné zmínky o městě Chebu. Kromě rozsáhlých oslav s bohatým programem budou při této příležitosti v sobotu 21. května vypraveny celkem čtyři zvláštní vlaky, jejichž cílem bude právě historické město Cheb. Zvláštní vlaky v rámci hvězdicových jízd systému EgroNet budou tažené parními lokomotivami a přijedou z několika směrů, ze saských měst Zwickau a Gera, bavorského Neuenmarktu a českých Karlových Varů. Kromě setkání na chebském nádraží budou všechny čtyři parní lokomotivy pózovat na chebském viaduktu, který patří mezi nejdelší železniční mosty u nás.

Vláček, foto: Jiří Randa, JRtrain Ostrov — Ve čtvrtek 3. března proběhla v ostrovském kostele Zvěstování Panny Marie vernisáž výstavy Modelová železnice. Dům kultury Ostrov ve spolupráci s místními železničními modeláři z Městského domu dětí a mládeže a železničním spolkem Klub M 131.1 z Kraslic zahájil letošní sezónu ve zdejším klášterním areálu výstavou zaměřenou na železniční modelářství a historii železnice. Modeláři zde vystavují své modely lokomotiv, vagónů, budov i kolejišť, železniční spolek z Kraslic pak nejrůznější fotografie, jízdní řády, dokumenty a předměty související se železnicí a její historií. Výstava potrvá do 12. dubna a je přístupna denně kromě pondělí od 9.30 do 12.30 a od 13.00 do 18.00 hodin.

T 478.3082 v TT od Roco, foto: Modely.biz Praha — A je to tu, první modely brejlovce ve velikosti TT jsou již v prodeji. Jedná se o modely firmy Roco, konkrétně T 478.3 ČSD v zeleno–šedém provedení, stroj řady 754 Českých drah v modro–krémovém provedení s bleskem a 754 ŽSR v červeno–bílém provedení. Všechny modely jsou dostupné jak v analogové, tak i digitální ozvučené verzi. Firma Kuehn, jak bylo loni avizováno, připravuje brejlovce na 3. čtvrtletí tohoto roku a jak nám potvrdil David Strupp z DS Model, probíhají přípravy podle harmonogramu bez zpoždění. Velkým překvapením pro příznivce zlatého středu je třetí výrobce tétéčkového brejlovce, a to ryze česká firma MTB. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná o běžnou malosériovou výrobu z odlitků, nicméně opak je pravdou, jedná se o plnohodnotný tovární model a na trhu by se měl objevit za bezkonkurenční cenu letos na jaře.

Modelové království Žďár nad Sázavou, foto: MK Žďár Žďár nad Sázavou — okresní město na řece Sázavě v kraji Vysočina, město, v jehož lůně i okolí najdeme mnoho kulturních a historických památek, město, ležící na trati 250 Havlíčkův Brod - Brno. Příznivci železnice si jistě vzpomenou na vlečku, kdysi původní trať mezi Sázavou a Přibyslaví, železniční modeláři zase na známého kolegu Radislava Wimmera, který již několik let se stejně spřízněnými přáteli staví v podkroví svého rodinného domu kolejiště velikosti H0. A ne ledajaké. Kdo ho již viděl, ať již osobně nebo jen na jeho webových stránkách, mi dá za pravdu, že patří mezi ta opravdu povedená. Parta nadšenců v čele s Radislavem Wimmerem se v létě tohoto roku pustila do jednoho velkého a velmi zajímavého projektu.

Lanovka na Ještěd, foto: České dráhyLiberec - Lanovka na Ještěd bude od pondělí 1. listopadu do pátku 12. listopadu 2010 mimo provoz. Během listopadové odstávky proběhne výměna kabiny číslo 1 za záložní, která v minulosti prošla opravou v ŽOS Nymburk. Zhotoví se také nové koncovky tažného a přítažného lana, které tuto kabinu kotví. Provedena bude také důkladná kontrola strojního zařízení lanové dráhy. Dráha z Horního Hanychova na Ještěd, která je v současnosti jedinou lanovou dráhou Českých drah, a jejíž historie sahá až do třicátých let minulého století, bude po revizi opět uvedena do provozu v sobotu 13. listopadu.

M 131.1280 ZMŽ, foto: karlosltZubrnice — Po chmurných zprávách o chystaném rušení tratí přichází prozměnu jedna šťastná. Na státní svátek, ve čtvrtek 28. října 2010, bude slavnostně zahájen provoz s cestujícími na muzejní železnici Velké Březno – Zubrnice–Týniště, která se nachází nedaleko Ústí nad Labem. V tento den a o následujícím víkendu, 30. – 31. října 2010, budou po dlouhých sedmnácti letech vypraveny tři páry motorových vlaků vedených motorovým vozem M 131.1 "hurvínek". Vlaky pojedou ze stanice Ústí nad Labem západ přes Ústí nad Labem-Střekov a Velké Březno do Zubrnic a zpět. Zpáteční jízdenka stojí 90 Kč, jednosměrná 50 Kč; pro dílčí úseky, děti či důchodce platí slevy. Jízdenka platí současně také jako vstupenka do muzea v Zubrnicích. Vlastnímu otevření bude předcházet jízda protokolárního vlaku z nádraží Ústí nad Labem–Střekov do Zubrnic, která se uskuteční ve středu 27. října 2010.

KŽM Přerov, brejlovec ČD 754.028 na mostě, foto: Josef Petrák Modelářství — Ještě neutichla mánie kolem modelů brejlovců v modelové velikosti H0 a opět vzniká nová, tentokráte ve velikosti TT. Přibližně před rokem přišly na trh hned dvě firmy s několika verzemi brejlovců – Roco s verzemi ČD, ŽSR a ČSD a Rivarossi s modely rekonstruovaných brejlovců pro Itálii. Na jaře a na podzim příštího roku by se příznivci velikosti středu, jak se modelové velikosti TT také říká, měli dočkat nových modelů těchto strojů. Podobně jako ve velikosti H0, budou i v TT lokomotivy vyráběny v několika verzích a barevných provedeních. Že se máme na co těšit, napovídá i fakt, že modely budou vyrábět opět dva výrobci, firmy Roco a Kuehn.

Návrh podoby nádraží Karlovy Vary, foto: České dráhyKarlovy Vary — V úterý dopoledne na tiskové konferenci v prostorách karlovarského krajského úřadu představily České dráhy vizualizaci nové výpravní budovy železniční stanice Karlovy Vary. Dlouhodobě nevyhovující stav a problematická rekonstrukce současného objektu tzv. horního nádraží dospěly do bodu, kdy bylo rozhodnuto postavit budovu novou. Stará odbavovací hala, zničená na konci druhé světové války a provizorně opravena na přelomu čtyřicátých a padesátých let minulého století, bude zbourána a na jejím místě vybudován nový dvoupodlažní objekt, jehož autorem je Ing. arch. Petr Franta. Nové nádraží by mělo začít sloužit cestujícím již v roce 2012, přičemž předpokládaná cena stavby je 46,5 milionu korun.

T 478.1001 + T 478.1004, Nedvědice, foto: Šlechtična Bergheim/Praha — Zdá se vám, že v našem magazínu vidíte málo bardotek, zamračených či lolobridžid? Tak tady je další, tentokrát modelová. Firma Roco totiž oznámila horkou novinku, po sérii modelů legendárního brejlovce ve velikosti H0 připravuje modely bardotek. Novinka byla mimo jiné prezentována na modelářském veletrhu v Lipsku, zatím formou letáků. Jako první vlaštovka je ohlášena ve verzi T 478.1 ČSD a 751 ČD. Obě verze budou k dostání v analogové i digitální verzi, včetně verzí pro střídavé napájení.

Techmania Science Center, foto: Techmania science centerPlzeň — Každý železniční příznivec již jistě slyšel o plzeňské Techmanii, budované v areálu plzeňské Škodovky. Toto regionální technické muzeum bylo založeno v roce 2005 společností Škoda holding a Západočeskou univerzitou v Plzni se záměrem vybudovat moderní interaktivní muzeum. V expozicích Techmania Science Center, jak je muzeum nazýváno, jsou vystaveny nejrůznější technické i vědecké exponáty a část je věnována historii Škodových závodů, kde jsou mimo jiné vystaveny dvě historické elektrické lokomotivy - nejstarší dochovaná elektrická lokomotiva u nás Škoda 2 ELo (ČSD E 424.0) z roku 1928 a nejkrásnější stroj své doby, "laminátka" Škoda 32 E (řada S 699.0) z roku 1963. Nyní, při příležitosti oslav Dne železnice, se v prostorách Techmanie uskuteční výstava železničních modelů. Své nekonečně dlouhé kolejiště, složené z jednotlivých modulů, zde představí Klub Zababov.

Skladiště - Království železnic, foto: Josef Petrák Praha — Léto a prázdniny jsou již v plném proudu a většina z nás jistě plánuje, kam vyrazí. Ať už na dovolenou nebo jen tak na výlet. Ne vždy však vyjde počasí vhodné ke koupání a tak přijdou vhod zajímavá místa pod střechou, ať jsou to muzea, výstavy nebo různé atrakce. Mezi zajímavosti vhodné k návštěvě bezesporu patři i Království železnic, které 1. července oslavilo první rok od svého otevření. Jak jistě většina čtenářů ví, jedná se o projekt největšího modelového kolejiště nejen u nás, ale i ve střední a východní Evropě. Kolejiště představuje zmenšený model České republiky, kde nejezdí jen modely vlaků a aut, ale jsou zde ztvárněna různá významná a zajímavá místa naší vlasti. Protože se jedná o projekt velkého rozsahu, je kolejiště budováno postupně. Výstavba je rozdělena na několik etap, kdy jsou na kolejišti budovány a zprovozňovány jednotlivé kraje naší republiky. K prvnímu výročí byla připravena soutěž, která zejména cenami mnohé osloví.

Ježkův most, foto: Kolejová, o.s. Blansko — Díky nasazení železničních nadšenců z občanského sdružení Kolejová se podařilo zachránit historický železniční most v Blansku, zvaný též Ježkův most. Most, klenoucí se nad řekou Svitavou, byl již léta nevyužívaný, chátral a při loňské rekonstrukci říčního koryta mu hrozilo sešrotování. Přibližně 150 let starý most byl postaven v 19. století přes řeku Berounku na hlavní trati mezi Prahou a Plzní, později byl přestěhován do Blanska, kde sloužil jako vlečkový most přes řeku Svitavu do továrny K. a R. Ježek (pozdější ADAST Blansko). Členové sdružení po dlouhých jednáních se zainteresovanými stranami získali most do svého vlastnictví a v únoru letošního roku byl Ministerstvem kultury zařazen mezi technické kulturní památky. Spolek by chtěl most zrenovovat a vytvořit z něj malé železniční muzeum.

1 2 3 4 5 ... 32 | Starsze wiadomości »    
ŽelPage - elektroniczny magazyn kolejowy
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Publiczne używanie treści bez zgody autora nie jest dozwolone.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Logowanieopen/close
 
 
  
 
Zapomniane hasło   
Zarejestruj się   
:. Położenie pociągów CZopen/close
Położenie pociągów CZ
 
:. Szukanieopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info dla fotografówopen/close
Przydatne informacje
dlafotografów (ČR)

Słońce
wschodzi o 06:04
zachodzi o 20:00