Česko — Americké stíhací letouny, lidově označované jako hloubkaři nebo kotláři, v dubnu 1945 takřka denně ochromovaly v Čechách železniční a silniční dopravu. Na své konto si připsaly – soudě podle dokumentů, které se dochovaly – nejméně 600 lokomotiv (většina z nich se však po opravě brzy vrátila do služby u ČSD a setrvala v ní nezřídka dalších třicet let) a asi tisíc vagonů různého typu.
Brno - Při útoku hloubkařů na železniční dopravu na Brněnsku byl 11. října 1944 sestřelen jeden z letounů. Americké letectvo tehdy podniklo první rozsáhlejší hloubkový útok na železniční dopravu v českých zemích - konkrétně v okolí Brna a pravděpodobně také na Jihlavsku. Ten den bylo na Moravě celkem vyřazeno z provozu ne méně než 21 lokomotiv - z toho jedna v rakouském Strasshofu, i ta však patřila protektorátním drahám.
21.7.2007 - 9:00 - Databáze lokomotiv zasažených hloubkaři
Nový zdroj informací o železniční historii byl zpřístupněn v rámci blogu Hloubkaři, který se věnuje útokům spojeneckého letectva na železniční dopravu za války. Jde o databázi, v níž je možné vyhledávat podle data, lokality, okresu a čísla lokomotivy. Momentálně obsahuje záznamy (provázané s blogem) více než 300 lokomotiv, které byly takto vyřazeny z provozu.
Přestože všudypřítomní hloubkaři představovali v dubnu a na začátku května 1945 neustálé nebezpečí pro železniční dopravu v českých zemích, pouze dvakrát (11. a 29. 4. 1945) – aspoň soudě podle mně dostupných archivních pramenů a literatury - byly k napadenému vlaku připojeny protiletadlové zbraně (neboli flak z německého Flugabwehrkanone, příp. Fliegerabwehrkanone; děla obvykle ráže 20 nebo 37 milimetrů nebo kulomety standardního typu). Ani v jednom případě však útoku nezabránily... (foto archiv Miroslava Petra)
Spojenecké stíhačky (tzv. Hloubkaři nebo kotláři) jsou neodmyslitelně spojeny s posledními měsíci druhé světová války v českých zemích. Bilance jejich útoků na železniční dopravu zahrnuje stovky z provozu vyřazených lokomotiv, zničených a poškozených vozů.
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage