..: Články :..

Pendolino, foto: Mojefoto.netPraha — Úterý 25. listopadu je sice běžným pracovním úterým, jako každé jiné, ale přesto si na Generálním ředitelství Českých drah dnes možná připijí skleničkou něčeho ostřejšího. Právě dnes totiž České dráhy zaplatí poslední splátku za jednotky řady 680, známé pod označením Pendolino. Právě nákup těchto rychlovlaků je nechvalně známý svou historií, kdy kvůli krachu někdejšího ČKD, které mělo původně vlaky s naklápěcí skříní pro České dráhy vyrobit, se notně prodražil a zároveň se i zmenšil počet ve výsledku dodaných souprav.

CZ-ČD 50 54 21-08 062-1 Bdt279 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír BelanAktualizováno: Praha — Další řada osobních vozů Českých drah se dočká své modernizace. Po delší době bylo uzavřeno výběrové řízení na modernizaci 62 vozů řady Bp. Zakázku v hodnotě 1,09 miliardy korun získala šumperská firma Pars Nova. Smlouva je postavena jako zakázka na modernizaci poloviny vozů Bp (31 ks) a druhá polovina je jako opce. Vozy by měly projít komplexní modernizací, tedy dostanou všechny standardní prvky výbavy, na které jsme u posledních modernizací ČD pro dálkovou dopravu zvyklí. Pars v soutěži porazil další 4 účastníky, mezi nimiž byly ŽOS Vrútky s nabídkou 1,1 miliardy a PESA Bydgoscz s cenou 1,56 miliardy korun. Zbylí dva uchazeči, NEWAG S. A. a Krnovské opravny a strojírny pak byli vyloučeni pro nesplnění kvalifikačních a zadávacích požadavků.

381.001 ZSSK v areálu Škoda Transportation, foto: Juraj Kováč Bratislava - Železničná spoločnosť Slovensko pokračuje v obnově svého vozového parku nákupem dalších nových vozidel. Kromě další série zcela nových osobních vagonů má tentokrát dojít i k tolik kýženému nákupu zcela nových lokomotiv pro dálkovou dopravu. Desítky let sloužící stroje řady 350 ZSSK se tak v nejbližší době snad konečně dočkají nástupců, kteří je nahradí na elitních výkonech dopravce. V současnosti tyto lokomotivy zajišťují vozbu vlaků InterCity a EuroCity z Bratislavy přes Žilinu do Košic a z Prahy přes Bratislavu do Budapešti.

Bbdgmee interiér, foto: Matouš Danielka Praha - Ačkoliv České dráhy několik posledních let masivně investovaly do nákupu nových vozidel či modernizací starších, běžným rychlíkům se tato obnova až na výjimky většinou vyhýbala. To se nyní změní, nejen díky uvolňování vozů z vlaků EC směřujících do Rakouska, které jsou nahrazovány railjety. Ke zlepšení dochází také díky modernizacím vozů pro rychlíky přímo určených a zejména nákupem zcela nových rychlíkových jednotek. Díky tomu, že obnova vozového parku dorazila k rychlíkům až mezi posledními, staly se pro mnoho cestujících synonymem pro starý vlak s koženkovými lavicemi pro osm. Zřejmě proto se České dráhy rozhodly rychlíkové linky, na kterých již obnova proběhla, zvýraznit novým marketingovým označením Rx [čti Rex]. To má cestujícím garantovat předem deklarovanou kvalitu.

ICE3 Berlín - Palubní portál, na kterém cestující najdou informace o jízdě, filmy, knihy, nebo si zde mohou objednat jídlo z jídelního vozu. To vše, včetně bezplatného připojení k internetu u dálkových a některých regionálních spojů, využívají cestující v Česku už zhruba tři roky, nicméně za hranicemi nejsou tyto věci zdaleka samozřejmostí. Nyní o podobných službách začínají uvažovat i takoví obři jako Deutsche Bahn nebo PKP Intercity. A důvod? U německých drah jím je zejména otevření trhu dálkových autobusů a částečný odliv cestujících, kteří tento způsob přepravy volí místo vlaku. V Německu využilo v roce 2013 služeb dálkových autobusů zhruba 9 milionů cestujících, přičemž zhruba třetina z nich přešla do autobusů právě z vlaků DB. Tito cestující volí autobus nejen z důvodu, že je levnější než železnice, ale také z důvodu, že bezplatný internet se v autobusech běžně nabízí.

KLDR vlajka Severní Korea - země opředená díky své izolaci mnoha tajemstvími. Přesto se občas objeví zajímavé záběry od turistů, kteří mají možnost tuto zemi navštívit. Tyto návštěvy jsou ale ze severokorejské strany jasně dané a běžný turista nemá šanci se dostat tam, kde si to hostitelé nepřejí. Přesto se občas objeví na internetu zajímavé záběry, které poodkrývají roušku dosud neodhaleného. Přesně to se podařilo skupině německých šotoušů, kteří nejenže dostali možnost se do lidově demokratické Severní Korey podívat, ale bylo jim umožněno alespoň trochu nahlédnout do reality severokorejských železnic. Díky tomu se dostali i do míst, kam se běžný turista jen tak nepodívá. Záběry sice vznikly zhruba před 10 lety, to jim ale nic neubírá na autentičnosti, navíc v zemi, kde čas plyne přecijenom jinak, než ve zbytku světa.

ČD 651.001 RegioPanter, Škoda TS, 3. 11. 2011, foto: Juraj Kováč Praha - České dráhy začátkem ledna vypsaly dvě soutěže na rámcové dodávky elektrických jednotek pro regionální a rychlíkovou dopravu. Nyní, zhruba po půl roce, České dráhy oznámily vítěze na dodávku dálkové verze, kterým se stala Škoda Transportation se svými vlaky RegioPanter. České dráhy objednaly rovnou všech 14 soutěžených jednotek, které mají být dodány v průběhu let 2015 - 2016. O konkrétním nasazení se rozhodne v průběhu příštího roku po domluvě s objednatelem rychlíků - Ministerstvem dopravy ČR. Dříve se hovořilo o nasazení nejprve na rychlíky Praha - Česká Třebová - Brno a Brno - Břeclav - Olomouc. Celková hodnota zakázky činí 2,6 miliardy korun.

ČD Restaurant - Svíčková na smetaně s houskovými knedlíkem, brusinky., foto: Aleš PetrovskýPraha — S letošním létem došlo nejen k tradičnímu nárůstu teplot, ale také ke gastronomickým změnám ve vlacích jezdících v České republice. S výjimkou dopravce RegioJet všechny ostatní společnosti, s nimiž se u nás můžeme na kolejích setkat, přišly s nějakou změnou ve své nabídce, ať už malou, nebo velkou. Kromě sezónních obměn a změn ve stálých jídelních lístcích dochází u jednoho z dopravců i k částečnému rozšíření koncepce cateringu. Potěšující zprávou také je, že pokud došlo ke změně cen, tak změny se odehrávaly výhradně směrem dolů.

railjet - protihluková izolace skříně, foto: Josef PetrákVídeň — Posledních 9 souprav Viaggio Comfort z šestnáctikusové opce, ačkoliv ČD objednaly jen 7 souprav, nakonec Siemens možná přeci jen vyrobí. Soupravy ale nebudou modré, jak by si mohl nejeden čtenář pomyslet, ale budou zřejmě opět v barvách rakouského národního dopravce ÖBB. Přitom právě ÖBB se původně opce na posledních 16 souprav v roce 2011 vzdaly ve prospěch Českých drah z důvodu nedostatku financí. Nyní ale rakouský dopravce zvažuje, zda nakonec odebere i posledních 9 nevyrobených souprav, ačkoliv původně se počítalo s tím, že další obnova dálkových vlaků ÖBB nebude spuštěna dříve než v roce 2020.

16.5.2014 - 17:34 - Staré vozy řady Bdt pro ZSSK zmodernizuje ŽOS Trnava

Výstražná samolepka, upozornění na vypadnutí, Bdtee ZSSK, foto: Georgo Bratislava — Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) před nedávnem vyhlásila veřejnou soutěž na modernizaci až 30 vozů řady Bdt. Ze dvou nabídek pak vyhrála ta, kterou podala společnost ŽOS Trnava. Ta zvítězila s nabídkou, že všech 30 vozů zmodernizuje za částku 23.106.840 eur (633,6 milionů korun), což byla mírně menší částka, než původně předpokládaných 23,9 milionů eur. Smlouva počítá s modernizací nejdříve pouze jednoho vozu a následnou opcí na 29 dalších. Vozy budou po rekonstrukci podobné řadě Bdgteer ZSSK — velkoprostorové, klimatizované, s prostorem pro jízdní kola a oddílem pro vlakvedoucího. Modernizace má být spolufinancovaná z kohezního fondu EU.

Zdroj: TED Europa

Patrová souprava PESA pro Koleje Mazowieckie, foto: PESA Bydgoszcz — Polský výrobce kolejových vozidel, společnost PESA Bydgoszcz, slaví další úspěch při dodávkách nových vlaků pro polské dopravce. Tentokrát firma vyhrála u regionální železniční společnosti Koleje Mazowieckie, která si u ní 15. dubna letošního roku objednala dvě elektrické lokomotivy GAMA typu 111 Eb (trakční systém 3 kV DC, maximální rychlost 160 km/h), dvacet patrových vložených vozů typu 416 B a dva patrové řídicí vozy typu 316 B. Z těchto vozů pak dopravce sestaví dvě vratné sedmivozové soupravy o celkové kapacitě 1625 osob (z toho 635 míst k sezení) a zbylých osm vozů použije pro posílení stávajících vratných souprav, které již dříve odebral od německého Bombardieru.

Vizualizace soupravy Stadler pro SBB, foto: StadlerBern — Švýcarský výrobce kolejových vozidel Stadler Rail uspěl v tendru tamějšího majoritního dopravce SBB na dodávku 29 elektrických jednotek pro rychlost do 250 km/h. Pro firmu to tak bude první dodávka souprav pro rychlost převyšující dvousetkilometrovou hranici. Konkrétně půjde o vícesystémové 11článkové jednotky s Jakobsovými podvozky a s maximální rychlostí 249 km/h. Tyto vlaky mají být nasazeny nejen ve Švýcarsku, ale budou také zajíždět podle slov dopravce i do Rakouska a Německa. Celková cena zakázky je necelá jedna miliarda švýcarských franků (asi 22,5 miliardy korun).

Pesa Dart, foto: PESA Bydgoszcz Bydgoszcz — Polská Pesa uspěla ve výběrovém řízení PKP Intercity na dodávku 20 elektrických jednotek pro dálkovou dopravu. Pesa v soutěži nabídla zcela nový typ označovaný Dart, což by měly být první elektrické jednotky polské produkce, splňující parametry vysokorychlostních vlaků. Soupravy mají být nasazeny na trasy Jelení Hora (Jelenia Góra) - Vratislav (Wrocław) - Łódź - Varšava - Białystok/Lublin a Białystok/Lublin - Varšava - Koluszki - Čenstochová (Częstochowa) - Katovice - Bílsko-Bělá (Bielsko Biała). Výrobce také zajistí servis těchto souprav po dobu nejméně 15 let.

6.2.2014 - 6:00 - ČD nakoupí elektronické čtečky - pro strojvedoucí

Elektronická čtečka, foto: JiříKPraha — Strojvedoucí českých drah se s koncem platnosti letošního jízdního řádu zbaví stohů papírů, kterými v současnosti disponují. České dráhy chtějí kompletní agendu převést do elektronické podoby a proto v současnosti poptávají celkem 3880 kusů elektronických čteček. Odhadovaná cena nákupu je těsně nad 14 miliony korun. Dopravce kromě zjednodušení celé agendy očekává také úspory díky odpadnutí nutnosti neustálého tisku dokumentů a také zjednodušení a zrychlení aktualizací. A co konkrétně je požadováno? Čtečka s černobílým displejem na bázi technologie e-ink bez podsvícení (respektive s možností jeho vypnutí) s úhlopříčkou alespoň 9 palců, baterii s kapacitou minimálně 1500 mAh, procesor s taktem alespoň 500 MHz a vnitřní paměť minimálně 2 GB. Z dalších požadavků vyjmenujme alespoň ochranné pouzdro, napájecí adaptér, slot na paměťovou kartu a USB kabel s délkou alespoň půl metru.

Zdroj: Věstník veřejných zakázek

Zakarpatský boršč, foto: JLV Praha — Služba ČD Restaurant s příchodem nového jízdního řádu 2013/2014 změnila menu, ale také ceny některých klasických nabídek. JLV, dodavatel cateringových služeb pro vlaky Českých drah, už přes rok zařazuje do menu sezónní pokrmy. Tentokrát však sáhl i do stálic jídelního lístku a také mírně zvýšil ceny. Od neděle potkáte jídelní či bistro vozy drah na více soupravách, např. mezi Prahou a Žilinou, nově také na EuroCity Avala z Prahy do Bělehradu. Zatím bez podrobností zůstává asi nejzajímavější novinka — možnost předobjednání jídel do vlaku SC Pendolino v eshopu — která měla být spuštěna už dnes.

1 2 3 4 5 ... 15 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 06:08
zapadá v 19:57