..: Aktualitások és cikkek - Švédsko :..

LKAB 101 Polcirkeln + LKAB 121 Rombak, foto: chuchichästli Když jsem spatřil poprvé snímek z dráhy Malmbanan uprostřed pustin severské krajiny, měl jsem jasno: to musím vidět na vlastní oči! Po půl roce plánování bylo nad slunce jasné, budu muset vyrazit sám. Možným důvodem, kterým bych vysvětlil chování mého okolí, je fakt, že ačkoliv se až na místo dá rychle a pohodlně doletět letadlem, ani chvíli jsem nad výše zmíněnou možností neuvažoval. A tak představa cesty vlakem delší než 40 hodin odradila všechny potenciální spolucestovatele. Nabízím tedy jeden cestopis – od 25. února do 7. března 2017 jsem urazil téměř 6 tisíc kilometrů, stanul v tváří tvář losovi, viděl šedou polární záři a ochutnal slané máslo.

6.11.2017 - 23:47 - Östgötatrafiken objednává další tři soupravy X61

X61, foto: Kasper Dudzig Linköping — Dopravní svaz Östgötatrafiken, provozující veřejnou dopravu v regionu Östergötland, objednal další soupravy Alstom Coradia Nordic. Ty se v okolí města Linköping vyskytují v počtu patnácti souprav již od roku 2010, další tři jednotky tak doplní současný vozový park. Plně nízkopodlažní soupravy pro napěťovou soustavu 15 kV/16,7 Hz s maximální rychlostí 160 km/h a výkonem 3000 kW nesou ve Švédsku označení X61, jsou čtyřvozové a umožňují přepravit až 510 cestujících. Jedná se o luxusnější verzi šestivozových souprav X60, proti nimž se mohou chlubit mj. lepšími sedačkami a záchody. Dodány budou na jaře 2019, přičemž výrobce dodá dalších třicet stejných jednotek ještě dopravnímu svazu Skånetrafiken. Všechny soupravy Alstom Coradia Nordic vznikají v německém závodě Salzgitter a nutno uvést, že ve Švédsku jsou velice populární – je jich tam v provozu již více než dvě stě.

Zdroj: RailJournal

Vizualizace jednotky Stadler FLIRT Intercity pro spoje MTR Express, foto: Stadler RailGöteborg — Elektrické jednotky FLIRT od Stadleru se již potřetí v relativně krátké době stávají symbolem otevřené konkurence na evropských železnicích. Po českém LEO Expressu a estonském Lux Expressu včera plány na zahájení vlastního provozu oznámil švédský dopravce MTR Nordic. Dceřiná společnost hongkongské MTR Corp. chce nejpozději za rok nasadit šest elektrických FLIRTů na trať Stockholm – Göteborg, jako přímou konkurenci státních drah Statens Järnvägar (SJ). Výsledný plán počítá s až 110 odjezdy týdně, což znamená devět párů vlaků v pracovní dny a pět párů o víkendech. Červené stadlery MTR budou konkurovat zejména jednotkám X2000 SJ, které dnes zajišťují spojení dvou největších švédských měst v hodinovém intervalu s jízdní dobou kolem tří hodin. Pětivozové elektrické jednotky budou stavěny na provozní rychlost 200 km/h a podle výrobce mají nabídnout také výrazně nadprůměrný komfort cestování, včetně palubního bistra. První švédské cestující by MTR Express měl svézt na podzim příštího roku.

SJ 2000, foto: SJ AB Stockholm — Představenstvo švédského železničního dopravce SJ rozhodlo o modernizaci souprav SJ 2000 (dříve X 2000). Všech 36 šestivozových jednotek projde rozsáhlou rekonstrukcí za několik miliard švédských korun, která prodlouží jejich životnost do roku 2035. Bude to největší investice SJ za poslední dobu. Plánovaná modernizace je rozsáhlá a zahrnuje výměnu pohonu i řídicího systému. Zvýšenou pozornost věnuje pohodlí cestujících a tedy i zásadní rekonstrukci interiéru. SJ nyní začnou vyjednávat s dodavateli. Předpokládá se, že celá flotila by měla projít obnovou v období tří let – 2016 až 2018 – a jednotlivé soupravy se po rekonstrukci okamžitě vrátí do provozu. Celá akce ale neznamená, že by SJ opustila výhled na novou vysokorychlostní železnici.

X60 SL, Stockholm Central, foto: Martin Válek Stockholm — Švédský správce dopravní cesty Trafikverket zahájil přípravy ke kompletaci jízdního řádu pro příští období, který by měl začít platit od 15. prosince 2013. Od dopravců obdržel celkem 46 požadavků na přidělení dopravní cesty, 27 operátorů chce zajišťovat osobní přepravu, 13 operátorů se bude věnovat dopravě nákladní. Zbytek je pro údržbu a další práce.

Železniční doprava ve Švédsku je deregulována a všechny subjekty, které splňují bezpečnostní požadavky a ekonomickou životaschopnost, mohou požádat o přístup k síti. Překročí-li počet žádostí kapacitu dopravní cesty, pak bude Trafikverket upřednostňovat ty subjekty, které vykazují největší ekonomický přínos. Nebude to jednoduché rozhodování, protože v některých časech požadavky převyšuji kapacitní možnosti.

SJ Regina 3276 Borlänge — Nejnovější verze univerzálního evropského zabezpečovacího systému ERTMS/ETCS, známá jako Level 3, má za sebou první týdny ostrého provozu. Vůbec první funkční instalaci na veřejné trati teď předvedl švédský správce infrastruktury Trafikverket účastníkům letošního Kongresu ERTMS, pořádaného minulý týden ve Stockholmu z iniciativy Mezinárodní organizace železnic (UIC). Nový systém, dodaný firmou Bombardier, převzal řízení regionální trati Västerdalsbanan letos v únoru; provozní zkoušky na 143 km dlouhém úseku Repbäcken - Malung však probíhaly už od léta 2010. Švédsko teď plánuje ETCS úrovně 3 rozšířit i na další lokální tratě, kde v rámci zjednodušeného režimu ERTMS Regional zcela nahradí tradiční traťové dispečery a sníží riziko selhání lidského faktoru. Pilotní instalace přitom zatím nevyužívá všech výhod nejnovější verze zabezpečovače, ty ale švédské železnice chtějí otestovat v následujících měsících.

Ilustrační obrázekKodaň – ŽelPage informovala minulý týden o výběrovém řízení na provozování regionální osobní dopravy na trati Helsingor - Kodaň - Kastrup - Malmö, která vede mostem přes Öresundský průliv.

Ilustrační obrázek Kodaň - Deutsche Bahn chce podat přihlášku do vypsané mezinárodní soutěže o provozování regionální osobní dopravy na trati Helsingor - Kodaň - Kastrup - Malmö, která vede mostem přes Öresundský průliv.

30.1.2007 - 18:00 - Lepší napojení nádraží v Malmö na Öresundský most

Ilustrační obrázekMalmö – V Malmö probíhají rozsáhlé stavební úpravy a modernizace nádraží. Projekt „Citytunnel“ má za cíl zajistit lepší napojení hlavního nádraží v Malmö na Öresundský most. Problémem Švédska je levostranný provoz, ten byl sice v roce 1966 u městské dopravy zrušen, ale u železniční dopravy zůstal zachován. Počítá se tedy přesmykem, který umožní změnu levostranného provozu na pravostranný bez nutnosti křížení s tunelem a konstrukcí mostu. Celá stavba bude stát asi 71,5 milionu €.

zdroj: Lok-report

29.1.2007 - 13:00 - V budoucnu opět vlakem mezi Trelleborgem a Malmö

Ilustrační obrázekTrelleborg - Bahnverket, švédská společnost zajišťující železniční infrastrukturu, připravuje opětovné spouštění provozu regionálních vlaků mezi Trelleborgem a Malmö, které je plánováno na rok 2012. V současnosti jezdí mezi těmito městy pouze nákladní vlaky a přímé lůžkové vozy směřující z a do Berlína. Se 2 zastávkami urazí v budoucnu regionální vlaky trasu mezi Trelleborgem a Malmö za 25 minut. Trelleborg zastává důležitou roli v dopravě, neboť zde začínají a končí pravidelné linky trajektů směřujících do Německa.

zdroj: Bahnnews

Logo Švédských železnicStockholm - Severošvédské hornické město Kiruna přestěhuje během příštích 30 let celé své historické centrum včetně radnice a starobylého kostela. Bezprecedentní rozhodnutí si vynutilo rostoucí nebezpečí spojené s nečekaně rychlým postupem puklin ve zdejším skalním masívu nad rudnými doly. Dalším významným důvodem je také nutnost přesměrovat tamní železniční trať.

Velká voda - ilustrační fotoUddevalla - V silném dešti se po sesuvu půdy zřítilo 300 metrů kolejí do řeky Taske. "Koleje se rozlámaly a elektrické vedení je přetrhané," uvedla mluvčí železnice Kerstin Olssonová. Po úseku přejel jen pár minut před zřícením poslední vlak. Doprava na trati Gothenburg - Strömstad je přerušena, opravy budou trvat několik měsíců.

4.1.2006 - 10:23 - Bombardier dodá dalších 13 jednotek a vozů Regina pro Švédsko

Västtrafik objednaly u společnosti Bombardier Transportation 13 nových jednotek a vozů Regina v celkové výši 31 milionů €, dodány by měly být koncem roku 2007. Zakázka zahrnuje 4 vložené vozy a 3 jednotky. Vozy by měly jezdit v regionu Västrä Götaland v okolí Göteborgu, největšího města na západním pobřeží Švédska. Jednotky jsou v současnosti v provozu od Luleå až po Halmstad. Roku 2004 objednalo jednotky MOR 320 také čínské ministerstvo železniční dopravy. Reginy od Bombardieru jsou vyráběny velice flexibilně, lze je použít jak pro regionální provoz, tak i pro vlaky kategorie IC. Třívozová verze disponuje 294 místy k sezení, oddíly jsou vybaveny klimatizací, stolkem a individuálním osvětlením. Samozřejmostí je také zdvihací plošina pro vozíčkáře a bezbariérové toalety.

Zdroj: Bombardier, Foto: SJ

22.6.2005 - 18:19 - První vlak poháněný bioplynem bude jezdit ve Švédsku

SJStockholm / AFP - Toto pondělí byl ve Švédsku představen první vlak na bioplyn. Jezdit začne mezi jihošvédským městen Västervik a Linköpingem (80 km). Více než 1 milion € investovala do projektu firma Svensk Biogas. Použity byly jednotky Fiat a starý dieselový motor byl nahrazen plynovým od firmy Volvo. Běžní cestující budou moci tento vlak použít již od září, provozovatelem bude železniční společnost SJ.

Bombardier Transportation obdržel od švédského regionu Skane zakázku na výrobu osmi třívozových elektrických jednotek. Hodnota objednávky činí přibližně 58 milionů Eur. Region Skane objednal již dříve 32 vlaků Öresund.

   
ŽelPage - az elektronikus vasutas magazin
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
A tartalom nyilvános használata kizárólag a szerző beleegyezésével lehetséges.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Bejelentkezésopen/close
 
 
  
 
Elfelejtett jelszó   
Regisztráció   
:. Vonatkésés Csehországopen/close
Vonatkésés Csehország
 
:. Keresésopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info fotósok számáraopen/close
Fotózási feltételek
Csehországban

Nap
kel: 06:04
nyugszik: 20:00