..: Aktuality a články - Španělsko :..

TGV Dasye na LAV Barcelona - Figueres, foto: SNCFMadrid — Již několik let trvající a téměř nekonečný příběh normálněrozchodného vysokorychlostního mezistátního spojení mezi Francií a Španělskem se přeci jen dočká rozuzlení. Světlo na konci tunelu vysvitne přesně 15. prosince 2013 s celoevropskou změnou železničních jízdních řádů. Při příležitosti 23. španělsko-francouzského summitu v Madridu, konaného 27. listopadu 2013, toto prosincové datum společně potvrdili španělský premiér Mariano Rajoy a francouzský prezident François Hollande. Jestliže samotná infrastruktura na španělském území byla v celé své délce zprovozněna již 8. ledna 2013 (ovšem také po několikanásobném odkladu) a RENFE tak prozatímně protáhla několik spojů AVE Madrid – Barcelona až do stanice Figueres-Vilafant u stejnojmenného příhraničního města, kde dva spoje v každém směru navazovaly na TGV zde končící ve směru od Paříže, tak vzájemná homologace jednotek TGV a AVE na obou územích si vyžádala další odklad zahájení provozu v řádu měsíců. Méně komplikovanou záležitostí byla homologace jednotek AVE S 100F na francouzském území. Tyto jednotky jsou velmi příbuzné jednotkám TGV Atlantique a byly původně dodány pro provoz u RENFE na trati Madrid – Sevilla. Část z nich byla v širokorozchodné variantě pro vlaky Euromed. Nicméně 10 těchto vlaků se RENFE rozhodla modernizovat pro provoz na síti RFF. Hlavní technickou odlišností je dosazení systému napájení 1,5 kV SS pro provoz na jihu Francie a dosazení zabezpečovacích systémů TVM, KVB a ERTMS/ETCS. Z pohledu cestujících byla zrušena třída Club a navýšen počet míst ve třídě Turista, takže nyní disponují celkem 347 místy. Jednotky byly přeznačeny jako S 100F. Francouzský drážní úřad EPSF (Établissement Public de Sécurité Ferroviaire) jim vydal schválení již 2. srpna 2013.

Estació Nord València, foto: Felivet Valencie — Valencijské společenství na pobřeží Středozemního moře láká každoročně tisíce turistů na své písečné pláže – Costa del Azahar, Costa de Valencia či Costa Blanca nejsou pro operátory cestovních kanceláří neznámými pojmy. Přesto dvě největší města společenství – Valencie (s 814 tisíci obyvateli) a Alicante (Alacant, 335 tisíc obyvatel) – nejsou spojena železnicí, která by vedla po pobřeží a mohla tak nabídnout pohodlné a rychlé spojení návštěvníkům a obyvatelům pobřeží s oběma velkými městy. K dispozici jsou pouze dva nepropojené úseky: Valencie – Silla – Cullera – Gaudia a úzkorozchodná trať (nebo spíše tramvajová linka) Alicante – El Campello – Benidorm – Dénia. Železnicí existuje pouze cesta vnitrozemím přes La Encina. Ministerstvo veřejných prací uvažuje o změně.

Vykolejení vlaku Alvia Renfe, Santiago de Compostela (24. 7. 2013), foto: RTVESantiago de CompostelaAktualizováno 12.40: Nejméně 78 obětí na životech a 141 zraněných si vyžádalo železniční neštěstí na předměstí galicijské metropole Santiago de Compostela na severozápadě Španělska. Souprava Talgo 250 řady 730 Renfe vykolejila v těžce přístupném koridorovém úseku, přičemž první čtyři vozy po vykolejení skončily mimo trať, některé až patnáct metrů od koleje. Jeden z článků jednotky byl zcela zničen, další v důsledku nárazu vyletěl do výšky pěti metrů a skončil na přilehlém silničním nadjezdu. Zadní hnací díl po nehodě začal hořet. Podle prvních výpovědí strojvůdce souprava jela rychlostí téměř 190 km/h, přestože se místo nehody nachází pouhé čtyři kilometry od nádraží a kvůli směrovým poměrům zde platí omezení na 80 km/h.

AVE S-112, foto: RENFEMadrid — Ministryně veřejných prací Anna Pastor (Ministerio de Fomento) minulý týden oficiálně oznámila, že rychlovlak AVE přijede do Alicante 18. června 2013. Do provozu tedy přichází po prakticky dva a půl roce druhá část rozsáhlého komplexu tratí označených jako LAV Levante, která navazuje ve stanici Albacete-Los Llanos v pK 321,1 na již provozovaný úsek z Madridu (vidlička Madrid – Valencia / Albacete) a táhne se k jihu až jihovýchodu přes novou stanici Villena AV umístěnou v pK 435,5 a končící na nádraží Alacant-Terminal v pK 486,1. Trať je stavebně připravena pro dosažení rychlostí až do 350 km/h na velké části své trasy. Nicméně vlaky po ní nebudou od data zahájení jezdit ani ve Španělsku v současné době obvyklých 300 km/h.

AVE S-103, foto: RENFE Madrid — Španělský dopravce RENFE přepravil ve svých vlacích AVE na koridoru Madrid - Barcelona za 5 let od uvedení do provozu (20. února 2008) celkem 27,2 milionu cestujících. Ten byl tehdy zahájen se 17 spoji denně v každém směru a jízdním časem nejrychlejších vlaků 2 hodiny 38 minut mezi oběma největšími španělskými městy. Dnes RENFE nabízí až 29 spojů denně a cestovní čas non-stop vlaků se zkrátil o osm minut. Za poslední rok využilo služeb AVE na této trase nebo v její části více než 5 mil. cestujících, což činí podíl na trhu 51,2 %. Nejvíce pak láká relace Madrid - Barcelona, kde to bylo 2,7 milionu cestujících, což znamená meziroční nárůst o 5,6 %. Navíc od 8. února letošního roku je možné na daném ramenu cestovat za akční cenu 32 eur. Další v pořadí se umístily dílčí relace Madrid - Zaragoza s 1,08 mil., Barcelona - Zaragoza 446 tis., Madrid - Camp de Tarragona 280 tis. a Madrid - Lleida 223 tisíci cestujících.

Vysokorychlostní jednotka S-103 Velaro-E, Renfe AVE, foto: Renfe Figueres — V úterý 8. ledna 2013 bude, se zpožděním 3 týdnů oproti původně oznámenému datu, slavnostně otevřen úsek vysokorychlostní trati (LAV) Barcelona – Figueres. O den později zahájí vlaky AVE pravidelný provoz s cestujícími na posledním chybějícím úseku LAV spojující Madrid s francouzskou hranicí, která se nachází v bázovém tunelu Le Pertus pod Pyrenejemi. Ceremonii bude přítomen španělský princ Felipe de Borbón, premiér Mariano Rajoy a prezident katalánské regionální vlády Artur Mas. Pro Španělsko je to přelomový moment, protože nyní bude poprvé v historii plnohodnotně spojeno se zbytkem evropského kontinetu normálněrozchodnou tratí vybavenou systémem ERTMS zajišťujícím plnou interoperabilitu. Již od 21. prosince 2010 ale existovalo provizorní technické řešení pro nákladní dopravu. Mezi barcelonským přístavem a Figueres se nainstalovala třetí kolejnice na částech původní trati a v kombinaci s již dokončenými dílčími úseky předmětné LAV tak mohly kontejnery z barcelonského přístavu plynule a bez další překládky putovat na sever do Francie.

Jednotka AVE S-103 při testovacích jízdách v pK 640 u Mollet del Vall?s, foto: RENFE Madrid/Paříž — Některé věci občas nemají logiku a o nekonečném příběhu mezistátního vysokorychlostního železničního spojení Barcelona - Perpignan to platí obzvláště. Nelze se tedy divit, že se občas dějí i nečekané, ale velmi pozitivní zázraky. Jestliže v červenci letošního roku vydal Dami? Calvet, náměstek katalánské vlády odpovědný za rozvoj území a mobilitu, prohlášení týkající se data uvedení celé LAV do provozu: "Ve třetím trimestru roku 2013", tak v průběhu října vzaly události velmi rychlý spád. Politicky klíčovým se stalo datum 10. října 2012, kdy španělský premiér Mariano Rajoy navštívil v Elysejském paláci francouzského prezidenta Françoise Hollanda, aby při příležitosti 22. francouzsko-španělského summitu bez jakýchkoliv vytáček oznámil, že "toto velmi důležité spojení mezi oběma zeměmi" bude uvedeno do provozu v dubnu 2013 a že je to "závazek" španělského státu. Ovšem po zkušenostech, kdy se v průběhu posledních let v médiích potkávaly různé nepřesné nebo dokonce protichůdné informace ohledně zprovoznění této LAV, brali všichni i toto politické prohlášení s velkou rezervou. Nicméně sled technických událostí, různých tiskových zpráv a dalších prohlášení v průběhu října byl více než překvapující a svými důsledky skutečně podporující to, co bylo v Elysejském paláci řečeno.

Studie nového nádraží La Sagrera v Barceloně, foto: ADIFBarcelona — Zprovoznění ucelené LAV v úseku Figueras - Barcelona se opět odkládá. Celá záležitost již připomíná nekonečnou odyseu. Tentokrát v důsledku hrubé úřednické chyby společnosti ADIF, která je správcem španělské železniční infrastruktury. Ačkoliv se doposud udělalo technicky všechno nezbytné, včetně náročné ražby tunelového komplexu vysokorychlostní trati pod Barcelonou, aby vlaky TGV/AVE mohly definitivně spojit Francii a Španělsko k začátku platnosti jízdního řádu 2012/2013, je dnes tento termín prakticky nereálný. Důvodem je zpožděné vypsání výběrového řízení na dodavatele stavby u dvou dílčích úseků. Jeden se týká provedení montáže kolejí a dalších zařízení na 12,8 km dlouhém úseku mezi výhybnou Mollet del Vall?s na severu Barcelony a nádražím Sagrera. Přitom v tomto úseku jsou prakticky všechny hrubé stavební práce dokončeny. Tím druhým úsekem je dokončení napojení LAV do nádraží Girona (nová stanice bude podzemní). Ačkoliv na jaře letošního roku všechny politické špičky doufaly, že se celá akce stihne alespoň do konce března 2013, před začátkem turistické sezóny, nyní je již jasné, že se tak nestane. Zatím poslední termín, který vyslovil Dami? Calvet - náměstek katalánské vlády odpovědný za rozvoj území a mobilitu, zní: "Ve třetím trimestru roku 2013".

Viaducto de Ulla, foto: ADIFMadrid — Jak už to před Vánoci na železnici bývá, s novým jízdním řádem přicházejí nové možnosti a zvláště pak v takové zemi, jako je Španělsko, která se – nehledě na vysokou nezaměstnanost a současnou dluhovou krizi – neustále na železničním poli vyvíjí. Pokud by chtěl někdo v této souvislosti porovnávat Španělsko s Řeckem, je tu, kromě geografie, mezi oběma zeměmi jeden velký rozdíl - vzdělanost. Tato země se za posledních 10 let hodně změnila. Uvědomila si, že investice do vlastních odborníků a do špičkové železniční infrastruktury, ať už modernizace či výstavby nových tratí, má jednoznačný ekonomický přínos (i přes vysoké počáteční investice) a pomáhá utlumovat důsledky takových krizí. Španělsko v průběhu let vychovalo vlastní špičkové odborníky přes železniční technologie, od infrastruktury až po kolejová vozidla, kteří se sice původně zaučovali ve Francii a Německu, ale nyní jsou již schopni autonomní existence. Důkazem toho je, že státní správce infrastruktury ADIF postupně získává zakázky na stavby tratí či konzultační činnost napříč celým světem. Se změnou jízdního řádu bývají dokončovány nové stavby, které budou svojí existencí mnohým cestujícím zpříjemňovat život a umožní další rozvoj některých regionů. Pojďme se podívat, co se chystá od 11. prosince 2011.

Talgo_RUS, foto: ??; www.parovoz.com Taškent — První ze dvou jednotek Talgo 250, pojmenovaných Afrosiyob, dorazila 22. července do uzbeckého hlavního města Taškentu. Stalo se tak rok a půl od podepsání kontraktu v hodnotě 38 milionů eur, přičemž polovinu financuje dopravce Uzbekistan Temir Yollari z vlastních zdrojů, zbytek pak jde ze státního fondu pro rozvoj. Druhá jednotka bude dodána v průběhu letošního září. Komfort dosahuje západoevropského standardu, cestující tedy nebudou ochuzeni o prémiovou (VIP), první ani ekonomickou třídu - součet míst dává číslo 257. Jedním z osmi vozů je pak dle dobrých mravů vůz jídelní. Obě jednotky budou zajišťovat expresní spojení Taškentu s 344 km vzdáleným Samarkandem a podle dopravce by jízdní doba neměla přesáhnout dvě hodiny. Z tohoto důvodu prochází část trati dodatečným zdvoukolejněním a rekonstrukcí na vyšší traťovou rychlost.

4.1.2011 - 9:00 - Španělsko vybuduje zkušební okruh pro rychlost 450 km/h

AGV Sokoleč, foto: Petr Lux Cordoba/Malaga — Španělská vlády schválila projekt, jehož cílem má být nový zkušební železniční okruh pro rychlost až 450 km/h. Okruh standardního evropského rozchodu 1435 mm bude měřit celkem 55 kilometrů a bude se nacházet v oblasti mezi městy Cordoba a Malaga. Výstavba okruhu začne v letošním roce a dokončena bude v roce 2015. Součásti bude také menší okruh uvnitř většího, který nabídne jak standardní, tak široký (1668 mm) rozchod pro rychlosti až 220 km/h. Dále bude vybudován třetí zhruba pětikilometrový úsek, který bude sloužit ke zkouškám vozidel lehké stavby (metro, tramvaje), pro které budou k dispozici také oblouky malých poloměrů. Celý projekt má vyjít zhruba na 344 milionů eur a má zajistit práci zhruba sedmi tisícům lidí. Okruh se tak může stát konkurentem českého Železničního zkušebního okruhu v Cerhenicích nebo německého testovacího centra Wegberg-Wildenrath společnosti Siemens. V současnosti existuje v Evropě nejméně 3 až 5 testovacích okruhů.

Zdroj: Railway Gazette

Sant Joan de Caselles, symbol Andorry, foto: Tomáš Kraus Andorra — Na území tohoto ministátu neleží ani metr železniční tratě — tím je možné toto téma z pohledu železničního webu uzavřít. A nebo je možné si trochu přiblížit Andorru jako takovou, popsat si zdejší dopravní obslužnost a podívat se i na několik čistě nedopravních snímků. A ve druhé polovině článku, pro ty kterým by nějaká ta železnice přesto chyběla, se podívat na jednu zajímavou zubačku. Při pohledu na fotky tratě a vozidel sice jde o typickou švýcarskou dráhu, ale ve skutečnosti zase tak daleko od Andorry neleží — nachází se ve španělské (katalánské) části Pyrenejí a jmenuje se to tam Vall de Núria.

Estación Valencia-Joaquín Sorolla, foto: ADIF Madrid — Španělsko sice bojuje na finančním poli, aby jej nepotkal osud podobný Řecku, ale to nic nemění na tom, že na poli železničním pokračuje prudký rozvoj této země. A možná právě díky vysokorychlostní železniční dopravě tuto zemi osud Řecka nakonec nepotká, protože vysokorychlostní železnice jako magnet přitahuje do obsluhovaných území nejen investory, ale i turisty a celkově působí blahodárně na rozvoj dříve zaostalých území. Důkazem toto je, že 19. prosince 2010 otevře správce infrastruktury ADIF dalších 432 km nové trati, která je součástí projektu LAV Levante a umožní národnímu operátorovi RENFE další revoluci ve spojení Madridu s Valencií a ostatními městy u Středozemního moře. Nově otevíraná trať není projekt ledajaký, podívejme na něj tedy podrobněji.

Zastávka Castelldefels-Platja, Katalánsko, foto: RenfeBarcelona — Lidé jsou stále nepoučitelní. Když ve středu kolem půl dvanácté večer mířil dav mladých lidí na tradiční katalánskou oslavu svatojánské noci na pláži ve městě Castelldefels nedaleko Barcelony, hloupá netrpělivost a davová psychóza se přičinila o tragédii, jež si vyžádala 13 mrtvých a 14 zraněných. Poté, co v 23.25 na zastávce Castelldefels–Platja vystoupila z příměstského vlaku početná skupina cestujících, se přibližně třicet z nich rozhodlo zkrátit si cestu z plného nástupiště k pláži přímo přes koleje, kudy právě v tu chvíli projížděl vysokorychlostní vlak kategorie Alaris. Na místě bylo usmrceno 12 osob, třináctá oběť podlehla svým zraněním v nemocnici. Dalších 14 osob bylo těžce raněno, z nichž někteří se dosud nachází v kritickém stavu. Nehoda na místě okamžitě vyvolala paniku a pobouření, nicméně dosavadní vyšetřování jasně poukazuje na fatální chybu osob pohybujících se v kolejišti.

LAV Madrid - Barcelona - Figueras - Perpignan, foto: ADIFPaříž — Před více než rokem byla s velkou slávou dokončena mezistátní vysokorychlostní trať LGV Perpignan - Figueras, která byla jako vůbec první v Evropě stavěna s přispěním soukromého kapitálu. Investorské konsorcium TP Ferro získalo od Francie a Španělska 50letou koncesi na provozování této trati od roku 2009. Smysluplnost investice je ovšem podmíněna brzkým dokončením zbylého úseku do Barcelony, který umožní zajíždění přímých vlaků z Francie, neboť přechod souprav TGV na konvenční trať není možný z důvodu rozdílného rozchodu. Právě odevzdání posledního chybějícího úseku nejdelší vysokorychlostní tratě světa se ale protahuje, a tak padlo rozhodnutí vést, v rozporu s původním plánem, rychlé mezistátní spoje prozatím alespoň do katalánského města Figueras již od příštího GVD. Bez přestupu se cestující do Barcelony dostanou do 3 až 5 let.

1 2 3 | Staršie správy »    
ŽelPage - elektronický magazín o dráhach
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Verejné použitie obsahu bez výslovného súhlasu autora nie je dovolené.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Prihlásenieopen/close
 
 
  
 
Zabudnuté heslo   
Zaregistrovať sa   
:. Poloha vlakov CZopen/close
Poloha vlakov CZ
 
:. Vyhľadávanieopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pre fotografovopen/close
Informácie o podmíenkach
na fotenie v ČR

Slnko
vychádza v 06:08
zapadá v 19:57