..: Aktualności i artykuły - Bulharsko :..

BDŽ 44 198, foto: Krasen Panev Soluň — Státy jihovýchodní Evropy byly vždy středem mezinárodní pozornosti kvůli své poloze mezi Evropou a Asií. Ve velké míře se to týká též železnic, které jsou jak důležitou součástí přepravního proudu západ-východ, tak dopravním prostředkem pro milióny cestujících v rámci regionu i mimo jeho hranice. Vstup Bulharska a Rumunska do EU před 7 lety zásadně neovlivnil mezinárodní trasy osobních vlaků v regionu. Rozhodující význam měla jen ekonomická krize v posledních letech, která pozdržela vznik nových spojů a v některých případech způsobila zrušení stávajících.

Plovdiv Express, foto: Casual14 Sofia — Byla dokončena výstavba 18kilometrového úseku železnice mezi městem Svilengrad, ležícím na jihu Bulharska, a tureckými hranicemi, u obce Kapitan Andreevo. Na trať budou moci lokomotivy uzpůsobené pro 25 kV AC 50 Hz. Součástí zakázky byla i výstavba mostu přes řeku Marica o délce téměř 500 m. Stal se tak nejdelším vnitrostátním železničním mostem v Bulharsku. Trať je vybavena ETCS úrovně 1 a je konstruována na rychlost 160 km / h. Zakázku realizovalo OHL ŽS, česká „dcera“ španělské společnosti OHL. Smlouva s investorem NRIC byla podepsána v květnu 2009, stavba byla uvedena do provozu v květnu 2013. Původní plány vlády byly ale optimističtější – ke zprovoznění úseku mělo dojít již v létě 2012.

Lokomotiva 45 149 ve stanici Plovdiv, foto: Ivo Radoev Sofia — Již od loňského roku se Bulhaři snaží prodat nákladní divizi Bulharských železnic (BDŽ). Ještě ani nebyla privatizace vyhlášena a už se objevily „zaručené zprávy“ o tom, kdo cargo určitě získá. Nejčastěji se hovořilo o Ruských železnicích (RŽD), protože Rusové jednali v té době jak o koupi přístavu v Soluni, tak o privatizaci řeckých drah. To ale následně ruská strana vyvrátila s tím, že cesta přes Bulharsko téměř nikam nevede. Navíc objem nákladní a zejména kontejnerové dopravy v Bulharsku je tak malý, že celoroční bulharský objem přepravy ani nedosahuje přepravy RŽD po Rusku za jediný den. Následně se objevily fámy o tom, že bulharskou nákladní divizi chtějí koupit Turci, což se stalo velkým problémem pro některé bulharské politiky.

12.6.2013 - 6:00 - Nová ETCS a GSM-R mezi Plovdivem a Svilengradem

06.096-2 + 07.106-8, Sedlovina (vodní nádrž Kardžali), ilustrační foto, foto: kilian Vídeň — Rakouská společnost Thales se stala vedoucím členem konsorcia a podepsala smlouvu s bulharským správcem infrastruktury NRIC na projekt a realizaci zabezpečení na části tratě mezi Plovdivem a Sofií. Na 133 km dlouhém úseku mezi stanicemi Plovdiv a Svilengrad bude spolupracovat s firmou Kapsch CarrierCom. Thales dodá pro pět hlavních stanic na trase elektronické zabezpečení včetně venkovních prvků ETCS Level 1 a kontrolního dispečerského stanoviště. Kapsch CarrierCom zajistí na trati, která je součástí IV. mezinárodního koridoru propojujícího Drážďany s Istanbulem, systém GSM-R včetně dispečerského stanoviště, vysílaček a kapesních počítačů. Zakázka má hodnotu 35 milionů euro.

Zdroje: European Railway Revue, Thales

21.7.2007 - 23:00 - Srbsko a Bulharsko chce otevřít další hraniční přechod

Ilustrační obrázekBělehrad - Srbské železnice a Bulharské železnice plánují výstavbu nového železničního hraničního přechodu. Současně by měl vzniknout nový 30 km úsek (přes Zaječar), který by byl v Srbsku napojen na koridor č. 10 a propojil by východní část Srbska se severem Bulharska. Na setkání vysokých představitelů obou železnic se také jednalo o rekonstrukci a elektrifikaci tratě Niš – Dimitrovgrad. Loni zde byla slavnostně otevřena nová odbavovací hala spojená s administrativním zázemím pohraniční policie.

zdroj: Srbské železnice

Ilustrační obrázekPraha - České firmy se chtějí podílet na připravované modernizaci železniční sítě v Bulharsku, které leží na hlavní pozemní cestě mezi Evropou a Blízkým východem. Novinářům to ve čtvrtek po jednání s ministrem průmyslu a obchodu Martinem Římanem řekl místopředseda bulharské vlády a ministr zahraničních věcí Ivajlo Kalfin.

Chorvatský Split /UNESCO/, zdroj: Hrvatska turistička zajednicaPraha - Každoročně v červnu zahajují svůj provoz sezonní vlaky do přímořských středisek. V letní sezoně 2007 bude obnoveno přímé vlakové spojení rychlíkem Jadran na trase Praha - Split. Tento vlak se na svou cestu poprvé vydá v pátek 22.6.2007 a bude jezdit denně. V lůžkovém voze bude možné cestovat na trase Praha - Burgas od 7.6.2007 v úterý, čtvrtek a sobotu. Mezi Prahou a Varnou bude možné cestovat v lůžkovém nebo lehátkovém voze od 8.6.2007 v pátek. Od 6.6.2007 bude jezdit vždy ve středu a pátek lehátkový vůz Praha - Thessaloniki.

8.1.2007 - 0:00 - Nový most přes Dunaj spojí Bulharsko s Rumunskem

Ilustrační obrázekSofia - Bulharské ministerstvo dopravy vydalo prohlášení, že Bulharsko koncem ledna podepíše dlouho očekávanou dohodu s Rumunskem o výstavbě mostu přes řeku Dunaj, spojující bulharský přístav Vidin s rumunským městem Calafat. Dvoukilometrový most, který umožní železniční i silniční spojení mezi těmito zeměmi, je klíčovým prvkem evropského dopravního koridoru Dresden - Istanbul. Podle náměstkyně ministra dopravy Gospodinovové výběrové řízení ještě neskončilo, ale údajně s nabídkou kontraktu za 116 mil.€ uspěla španělská společnost Fomento de Construcciones y Contratas.

zdroj: Doprava.sk

6.12.2006 - 22:39 - Nová pohraniční stanice Dimitrovgrad

tiskové centrum JŽ Bělehrad - Srbský ministr investic Velimir Ilić a bulharský ministr dopravy Petar Mutafcijev podepsali 4.12.2006 v Dimtrovgradu dohodu o spolupráci policie, inspekce, železničních správ a jejich personálu a oficiálně nechali vyjet první nákladní vlak z nové železniční pohraniční stanice Dimitrovgrad. Proinvestováno bylo více než 5 milionů € a na financování se podílela i Evropská investiční banka (investice jsou nejvíce viditelné na nádažní budově). Dohoda umožňuje, mimo jiné, i průběh pasové kontroly v osobních vlacích nejen při pobytu v pohraniční stanici, ale také během jízdy mezi Dimitrovgradem a Dragomanem. Pravidelný pobyt osobních vlaků na hranici se tak zkrátí ze 100 minut na padesát.

zdroj:

Rilský monastýr byl založen v 10. století poustevníkem Ivanem Rilským. Jeho poustevna se nachází nedaleko dnešního kláštera. Ve 14. století byl klášter zničen lavinou a znovu obnoven na dnešním místě. Roku 1343 byl přestavěn na pevnost, z přestavby zůstala 25 m vysoká věž zvaná „Chreljova kulata“ (po vladykovi Chrelju). Po dobytí Turky si klášter udržel svou výjimečnost a i sultáni k němu byli shovívaví. Klášter byl na počátku 19. století zničen požárem a následně přestavěn. Stavba je ukázkou renesance v Bulharsku a symbolizuje národní uvědomění ve staletích okupace. V roce 2002 jej navštívil papež Jan Pavel II. Zdejší knihovna obsahuje více než 16000 svazků. Najdete zde např. první bulharský glóbus Neofita Rilského, Chrejlův trůn, kříž s dřevořezbou, dary sultánů, ikony či staré zbraně.

Čelákovice - Od 25.3. do 2.4.2006 vyrazili redaktoři ŽelPage (CSPSV) na 9 dnů dlouhou cestu vlakem do Bulharska a Istanbulu. Během své cesty jsme navštívili Sofii, Bojanu, pohoří Rila a Rilský monastýr, pobřeží Černého moře - Burgas, Nessebar a Sozopol, Plovdiv a Istanbul. Vlakem jsme ujeli více než 7.500 km. Zážitky z cestování (nejen) vlakem přinášíme v následujícím článku.

BleskovkaSofia - Od 21. do 24.4.2006 jsou v Bulharsku velikonoční svátky. Z tohoto důvodu posílí společnost BDŽ vlaky osobní dopravy o 24 vozů. Posilové vozy budou řazeny na 12 spojích kategorie Ex, 30 rychlících a 6 regionálních vlacích. Noční vlaky budou posíleny o lehátkové a lůžkové vozy na rameni Sofia - Burgas, Sofia - Varna a Sofia - Kardam.

ilustrační fotoEvropa - aktualizováno 19:25
S velkou vodou v jižním Německu, Rakousku a Švýcarsku bojují stovky hasičů, vojáků i policistů. Povodně již zčásti ochromily provoz na silnicích i na železnici.

záplavyBulharsko / Sofia - Nejméně pět lidí přišlo o víkendu o život při záplavách, které nejvíce postihly jižní a západní oblasti Bulharska. Přes 10 000 lidí muselo být evakuováno. V šesti krajích byl vyhlášen stav ohrožení. Nejhorší situace je v okolí Sofie, kde jsou zaplavené desítky vesnic a pod vodou jsou i desítky kilometrů silnic a železnic.

22.6.2005 - 16:34 - Bulharsko: Siemens dodá dalších 25 jednotek

Varna - V přítomnosti Nikolaje Vasiljeva (ministr pro dopravu a komunikace, současně bulharský premiér) podepsaly ve Varně Siemens Transportation a Bulharské státní dráhy (BDŽ) smlouvu o dodání dalších 25 elektricky poháněných regionálních vlaků typu Desiro classic EMU. Cena zakázky činí 117 mil. €. Dodáno má být 15 třívozových a 10 čtyřvozových jednotek. Vlaky budou předmontovány v dílnách Siemensu v Krefeldu-Uerdingenu a dokončeny v depu BDŽ Varna. Dodávka vlaků má začít v polovině roku 2007 a poslední jednotka má dorazit do Bulharska v polovině roku 2008. Ve třívozových jednotkách je k dispozici 190 míst k sezení a ve čtyřvozových 254 míst k sezení. Elektrické jednotky typu Desiro můžeme dnes vidět např. ve Slovinsku, Řecku či Malajsii. V současnosti jezdí v Bulharsku 2 jednotky Desiro (informovali jsme dříve) mezi Varnou a Sofií.

1 2 | Starsze wiadomości »    
ŽelPage - elektroniczny magazyn kolejowy
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Publiczne używanie treści bez zgody autora nie jest dozwolone.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Logowanieopen/close
 
 
  
 
Zapomniane hasło   
Zarejestruj się   
:. Położenie pociągów CZopen/close
Położenie pociągów CZ
 
:. Szukanieopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info dla fotografówopen/close
Przydatne informacje
dlafotografów (ČR)

Słońce
wschodzi o 06:04
zachodzi o 20:00