..: Cikkek - Slovensko (celé) :..

628, 26.2.2018, Bratislava Petržalka, foto: Petr Jetelina Bratislava – Po letech stagnace osobní dopravy se v roce 2018 dostává stanice Bratislava-Petržalka pomyslně opět na železniční mapu Slovenska. S druhou změnou grafikonu vlakové dopravy pro rok 2018 dne 10.6.2018 byla v rámci posílení role železnice v příměstské dopravě v okolí Bratislavy reaktivována osobní doprava mezi stanicemi Bratislava-Nové Mesto a Bratislava-Petržalka. Vlaky jezdí v pracovní dny v intervalu 60 minut až do stanice Senec. Jsou vedeny elektrickými jednotkami řady 671 „Jánošík“, které byly staženy z tratě Trnava – Galanta (kam se následně musely vrátit nemodernizované klasické soupravy v čele s Laminátkami). Rozsah dopravy ukazuje aktuální jízdní řád tratě 132. Reaktivace osobní dopravy proběhla po dlouhých sedmi letech. Spolu s těmito spoji byly nově zavedeny také osobní vlaky v relaci Bratislava-Nové Mesto – Trnava, které jsou provázány s vlaky z/do Petržalky. Dohromady jde až o 56 nových vlaků denně. Tato výrazná změna grafikonu neproběhla na začátku jeho platnosti v prosinci 2017, nýbrž v polovině jeho platnosti v červnu 2018. Tento postup je na Slovensku poměrně běžný.

Výběr šotoklubu Je nedělní odpoledne, z televize mi zní Pucciniho Tosca, záznam z londýnského Royal Opera House, a já se pouštím do psaní výběru. Nebojte se, určitě nebudu začínat tím, jak jsem byl překvapen, když jsem našel vzkaz… Tak začít nemohu, protože po dva roky jsem z pozice editora tyto vzkazy či e-maily členům Šotoklubu posílal s prosbou, aby se ujali dalšího dílu výběru. A pak jsem se divil, že byli překvapeni. Všem, kteří si našli čas, byli ochotni se podělit o svůj pohled na fotografie publikované za poslední dva týdny a pustili se do psaní, patří můj dík. Dnes je řada na mně a zajímá-li vás můj pohled na minulých čtrnáct dnů v galerii, pojďte dál. Jste vítáni.

RegioJet v Margecanech při pobytu z dopr. důvodů, foto: Aleš Petrovský Praha — Cestování nočními vlaky je poslední dobou velmi probírané téma. Kdysi neprůstřelnou nadvládu lůžkových vlaků Českých drah a ZSSK se snaží nabourat soukromí dopravci RegioJet a LEO Express se svým produktem nočních vlaků k sezení. Oba dopravci si obsazenost nočních spojů velmi chválí. Dostane ale cestující za málo peněz hodně muziky? Nebo přijede rozlámaný do cíle své cesty a zralý na postel? Náš redaktor se to pochopitelně vydal otestovat. Pro cestu na Slovensko si vybral spoj RJ/EC 1019 RegioJet (v trase Pardubice hl.n. - Poprad-Tatry), pro cestu zpět pak spoj EC/LE 1350 LEO Express (Košice - Praha hl.n.). Po vášnivé diskuzi na Facebookovém profilu ŽelPage se navíc redaktor rozhodl na konec připojit malý bonus v podobě cesty lůžkovým vozem.

Ex 10621 "Vihorlat" v mezistaničním úseku Štrba - Važec, foto: Vít BukačŠtrba — Velikonoční víkend lze trávit různě. Někdo jej tráví na venkově u rodičů či prarodičů, jiný vyrazí - podle počasí - na kolo či lyže, jiný drží tradice a obchází s pomlázkou koledu a další zase raději zůstane doma. Hodně netradičně strávila velikonoční víkend od pátku 3. dubna do neděle 5. dubna početná skupina nadšenců, kteří se vypravili retro expresem Vihorlat na Slovensko. Akci, která se svým pojetím i rozsahem vymykala praxi běžných výletních vlaků nebo fotovlaků, uspořádala společnost Junior market. Ta kromě klasických motorových nebo přípojných vozů relativně nově disponuje společně s dalšími vlastníky i velkými vozy tradiční stavby. K dispozici má 3 vozy Bc, jídelní vůz WR851, služební vůz Da nebo kombinovaný vůz ABa. Vyjma služebního vozu Da mají všechny vozy max. rychlost 160 km/h, mohou tedy jet i nejvyšší povolenou rychlostí na SŽDC. Souprava tří lehátkových vozů Bc, jídelního vozu a služebního vozu v čele s lokomotivou řady 141 se vydala z Prahy na dalekou cestu přes Ostravu a Žilinu do Tater a pak ještě dál na východ až do Čiernej nad Tisou.

Lokomotivy RegioJetu a ZSSK čekající na své vlaky, foto: Bachmann Žilina — V roku 2014 sme na slovenských železniciach zaznamenali zmeny, ktoré ešte prednedávnom sa nám javili ako niečo nepredstaviteľné. Asi najvýraznejšie sa do povedomia cestujúcej verejnosti dostalo rozhodnutie vlády SR o bezplatnej preprave žiakov, študentov a dôchodcov vo vlakoch a nový cestovný poriadok. Zavedenie nového grafikonu 2014/2015 prinieslo na železničnú sieť ŽSR niekoľko noviniek, pričom tie pozitívne sa prejavili najmä na trati č. 180 Žilina – Košice. Noví železniční dopravcovia, príchod moderných vlakov, zlacnenie cestovných lístkov či skvalitňovanie poskytovaných služieb sú pozitívnym výsledkom zostreného konkurenčného boja, ktorý (a to si treba uvedomiť) nevedú medzi sebou len železniční dopravcovia, ale aj cestná a železničná doprava navzájom.

Nová podoba vlaků InterCity ZSSK - třídy 1plus a 2plus, foto: Železničná spoločnosť SlovenskoBratislava — V IT branži sa tomu hovorí hotfix – rýchla záplata, nad ktorou nikto príliš nepremýšľa a ktorú nikto príliš netestuje, pretože treba rýchlo odvrátiť to najhoršie, a elegantnejšie riešenie sa nájde časom. Kto by chcel vidieť, ako tento princíp funguje na železnici, má príležitosť už dnes. Spoločne so štartom komerčnej prevádzky spojov IC RegioJet na trase Bratislava - Košice totiž štátom vlastnená Železničná spoločnosť Slovensko predstavila, a ihneď aj zaviedla, nový produktový koncept pre svoje najlepšie vlaky. Kategória InterCity má teraz ponúkať zaujímavejšie ceny, komfortnejší nákup, až štyri cestovné triedy, lepšiu palubnú gastronómiu a súbor nadväzujúcich služieb. To všetko má udržať cestujúcich ochotných priplatiť si za cestu v jediných komerčných spojoch ZSSK. Ako okamžitú zbraň proti žltej konkurencii dokonca vráti zákazníkom kredity za cesty uskutočnené do konca februára. Jediný problém? Celé znovuzrodenie IC je ušité horúcou ihlou a ešte stále nevie, na akých zákazníkov vlastne chce cieliť – a typický rukopis tradičného štátneho dopravcu bohužiaľ príliš nepomáha.

Žilina — Žreb Európskej ligy UEFA spojil do jednej skupiny majstrov ČR a SR. Od tohto momentu bolo jasné, že 6. 11. pôjdem na „futbalový výlet“ do Prahy. Medzitým sa uskutočnilo predstavenie nového vozňa Regiojetu, vyrobeného rumunskou spoločnosťou Astra Vagoane Călători Arad. Aj vďaka reportáži z InnoTransu na ŽelPage som vedel, že Astrou sa musím previesť. A keďže ona počas skúšobnej prevádzky zvyčajne jazdí na trase Praha – Žilina a späť, všetko do seba zdanlivo zapadalo. Lenže…

Vozy WRmz dopravce Regiojet, foto: Aleš PetrovskýPraha - Desátý říjen letošního roku byl prvním dnem, kdy se žluté vlaky dopravce RegioJet poprvé s cestujícími vydaly na dlouhou trasu z Prahy do východoslovenských Košic, jak jsme vás ostatně jako první informovali již v září. V pozadí nové trasy a zastávek však trochu zůstala i jiná změna, která se podstatně dotkla i konceptu a podoby palubních služeb. Společnost podnikatele Radima Jančury totiž začala v soupravách vlaků na trase Praha - Košice provozovat klasické jídelní vozy, jak je známe od českých i slovenských státních drah. Ačkoliv každé začátky jsou poněkud rozpačité a nejinak tomu je i u RegioJetu, již nyní můžeme říci, že s jídelními vozy se soukromý dopravce strefil do černého, minimálně co se oblíbenosti u cestujících týče. Další text ponecháváme pro výstižné vyjádření dojmů autora v první osobě.

ZSSK a IIHF 2011, foto: převzato a upraveno z public domain zdrojeBratislava — Tisíce domácich fanúšikov a ďalšie tisíce zahraničných návštevníkov v pohybe – to je len jeden z dôvodov, vďaka ktorým sú tohtoročné majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji zároveň aj logistickou udalosťou roka na Slovensku. Zápasy šampionátu, ktorý začal včera a potrvá nasledujúcich 15 dní, sa totiž budú odohrávať v dvoch najväčších slovenských mestách, ktoré však oddeľuje vzdialenosť 313 km – a to vzdušnou čiarou, ktorú však pri reálnej kapacite leteckého spojenia Bratislavy a Košíc využije z hráčov a fanúšikov len málokto. Kým organizátori hokejové majstrovstvá pripravovali niekoľko rokov, národný železničný dopravca vstúpil na hraciu plochu len nedávno, a navyše s jednou korčuľou obutou naopak. Napriek tomu sa ZSSK medzinárodnej blamáže neobáva a tvrdí, že bezprecedentný nápor cestujúcej verejnosti zvládne. Budú ale „operatívne posilnené spoje“, Wi-Fi hotspoty na staniciach a mladé stewardky v uniformách stačiť?

362.009 ZSSK v čele R 600 opouští žst. Žilina, foto: Juraj KováčBratislava — Žiadne apokalyptické rušenie tratí, žiaden zánik regionálnej vlakovej dopravy. Takto končí prvá fáza hystérie súvisiacej s prípravou plánu na ozdravenie štátnych železničných spoločností na Slovensku, ktorý pred 14 dňami prvýkrát prezentovalo Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, a ktorý dnes definitívne schválila vláda. Slovenské železnice napriek tomu čaká najväčšia zmena od roku 1945. Rozložená je do troch rokov a na jej konci majú stáť tri finančne stabilné spoločnosti bez dnešných astronomických dlhov, blížiacich sa miliarde eur. Cenou za postavenie štátnych dráh na nohy bude prepustenie každého šiesteho zamestnanca, kompletné prehodnotenie dopravnej politiky, ale aj rekordná, viac než miliardová pomoc štátu a predaj časti Carga. Zatiaľ najkomplexnejšia železničná koncepcia v dejinách samostatného Slovenska vzbudzuje značné vášne, nad jej hodnotením sú však polarizované aj samotné odbory. Čísla totiž hovoria jasnou rečou: balíček prvej pomoci je v tomto prípade aj balíčkom poslednej záchrany.

Mijeni, foto: Duhy Vážení čtenáři, zajisté vám neunikla probíhající monografie v naší fotogalerii a tak, jako při předešlých "kavalkádách" s brejlovci a bardotkami, je na čase posvítit si na sérii prozatím poslední. Prostor dostala trakce elektrická – druhá generace závislé trakce z produkce plzeňské Škody, konkrétně stroje, které spojuje nejen jejich „krabicovitý“ tvar skříně s vysokým aerodynamickým odporem, ale i vyspělá mechanická část a především pak trakční výzbroj. Důsledná unifikace umožnila zaměřit se při vývoji pouze na trakční část nové lokomotivy, což šetřilo čas a umožnilo rychlé spuštění sériové výroby. Díky velkému objemu výroby potkáváme druhou generaci Škodovek na celém území někdejšího Československa, a to jak v osobní, tak i v nákladní dopravě.

810.626 ZSSK na Os 5605, Handlová - Výhybňa Pstruháry (5.6.2010), foto: Tomáš Gerčák Bratislava — Vlnu mediálních senzací a paniky spustily v minulých dnech na Slovensku železniční odbory zveřejněním údajného seznamu regionálních tratí, na nichž má být od 1. změny jízdního řádu zredukována nebo úplně zastavena osobní železniční doprava. Seškrtání dopravních výkonů ZSSK mělo být prvním z řady úsporných kroků, jež mají za cíl dostat vysoce ztrátové slovenské železnice opět k vyrovnanému hospodaření. Vedle zrušení lokálek měl navíc státní dopravce v nejbližších měsících přijít i o desetinu zaměstnanců a razantně zapracovat na zefektivnění svého hospodaření. Katastrofické scénáře teď ovšem mírní premiérka Iveta Radičová, která na středeční tiskové konferenci odmítla jakékoli jednorázové zásahy do železniční dopravy předtím, než budou známy výsledky podrobných auditů a vypracován komplexní plán revitalizace slovenských železnic. Ten by přitom měl být hotový do konce ledna a pokud naplní svou premisu, bude vůbec prvním systémovým dokumentem v oblasti dopravní politiky v historii nezávislého Slovenska. Vedle upadající osobní dopravy má nová koncepce řešit také katastrofální stav nákladního dopravce ŽS Cargo Slovakia a Železnic Slovenské republiky (ŽSR), které se starají o správu infrastruktury.

971.001 ZSSK, Žilina, 27. 5. 2010, foto: Josef Petrák Bratislava — Nové rýchlostné maximum na V. koridore, lepšie spojenie do Česka, menej spojov k ostatným susedom, nástup nových vozidiel a minimalistické úpravy vo vnútroštátnej doprave – tak sa dá v jednej vete zhrnúť nový cestovný poriadok Železníc Slovenskej Republiky (ŽSR), ktorý začne platiť už o niekoľko dní. O mnohých zásadných novinkách náš magazín informoval už pred niekoľkými týždňami v prehľade zmien v medzištátnej doprave ČD; dnes sa k nim pridá pohľad zo slovenskej perspektívy, ktorý sa pokúsi priblížiť niektoré zaujímavejšie detaily, od kvalitnejšieho spojenia s ČR až po začiatky radu 671 na sieti ŽSR. Veľké zmeny zaznamená nočná doprava, zatiaľ čo mimoriadne posilové vlaky postupne strácajú svoje miesto. A v neposlednom rade sú tu súkromní dopravcovia, ktorí by od budúceho leta mohli cez Žilinu viesť až štyri vlaky denne.

Ing. Miloš Slávik, foto: magazín Škodovák, Škoda TransportationPlán je jasný: 378 klimatizovaných vozňov, 38 moderných regionálnych jednotiek, k tomu 52 menších "revitalizácií" a takmer úplná likvidácia radu 810 – taký je cieľový stav vozidlového parku Železničnej spoločnosti Slovensko do konca roku 2012. Proces, ktorý už viac než desaťročie prebieha formou masívneho rekonštrukčného programu a veľmi sporadických dodávok nových vozidiel, zásadne zmenil svoju podobu v uplynulých dvoch rokoch, keď na slovenské koľaje začali hromadnejšie prichádzať novostavby a zlepšenie sa pomaly začína premietať aj do regionálnej dopravy. Nie je to však bez problémov a rozsiahlych prevádzkových výpadkov, ktoré dlhodobo vzbudzujú kritiku. Čo teda na slovenských tratiach môžeme očakávať? V čom bude "slovenský ešus" (671) odlišný od CityElefanta? Aká bude nová jednotka 861? Kedy sa u ZSSK dočkáme vozňov na 200 km/h? A prečo majú niektoré rekonštruované vozidlá také problémy so spoľahlivosťou? Spýtali sme sa človeka, ktorý kedysi stál pri príchode 3. generácie škodováckych rušňov na Slovensko, roky školil strojvedúcich a dnes má u slovenského národného dopravcu na starosti všetko, čo sa týka vozidiel. Na otázky ŽelPage odpovedal riaditeľ Sekcie technicko-technologickej prípravy prevádzky ZSSK Ing. Miloš Slávik.

130.033, Klučov, foto: Chary Ponechat v sousedství elektrických lokomotiv bez dozoru individuum, jehož elektrotechnická kvalifikace počíná a záhy také končí někde u ebonitové tyče s falešným liščím ohonem, je dost na pováženou. Dotyčné individuum sice před čtvrtstoletím na strojní fakultě zvládlo zkoušky z klasické elektrotechniky a dokonce i z mikroelektroniky, ale tomu se váha moc udělit nedá, neb študácký bůh, bolestně zaštkav, odvrátil tehdy raději tvář. Z úrovně piliňáka jsem v elektrotechnice za poslední čtvrtstoletí sice moc vzhůru nepokročil, nicméně oplývaje odvahou, svobodou projevu a několika obrázky elektrických lokomotiv, nevidím překážek, proč bych nemohl lidstvu přinést pár chvil zábavy. Vždyť komu od kolejí by aspoň občas neučarovaly zdvižené sběrače, houštiny trakčního vedení a odfukování kontrolérů nebo tyristorové popěvky škodováckých „tramvají“?

1 2 3 | Régebbi hírek »    
ŽelPage - az elektronikus vasutas magazin
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
A tartalom nyilvános használata kizárólag a szerző beleegyezésével lehetséges.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Bejelentkezésopen/close
 
 
  
 
Elfelejtett jelszó   
Regisztráció   
:. Vonatkésés Csehországopen/close
Vonatkésés Csehország
 
:. Keresésopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info fotósok számáraopen/close
Fotózási feltételek
Csehországban

Nap
kel: 06:04
nyugszik: 20:00