..: Aktualitások és cikkek - Česká republika (celá) :..

výčep v jídelním voze, foto: JLV Praha — Po dlouhých měsících právě končí období hladovlaků. Vlaky se také konečně rozjíždí do zahraničních destinací. A zatímco koleje a příbory od března až doposud poněkud utichly, dopravci nezaháleli a připravili novinky. Ještě před několika týdny vypadala letošní dovolená na Jadranu nerealisticky. A od zítřka si lze koupit lístky na dovolenkový vlak. Pojďme si novinky tohoto týdne projít v detailu.

Vážení přátelé, uživatelé galerie, jste-li pravidelnými čtenáři tohoto portálu, zajisté vám neunikl seriál článků Fotoškoly, kde se snažím popsat základní i pokročilou problematiku fotografování železnice a v několika dílech i ukazuji nějaké editační postupy. Po spoustě psaného textu a vložených obrázků statických bych vám dnes chtěl předložit nový díl Fotoškoly s obrázky pohyblivými a textem mluveným.

Nádražní hlášení, foto: hlaseni.netPraha – Možná jste již slyšeli o záměru Správy železnic postupně během tohoto jízdního řádu zrušit všechny znělky, které se používají před, případně po nádražním hlášení a nahradit je znělkami unifikovanými, stejnými pro celou síť. Výsledkem je například konec znělky „Hvězdy jsou jak sedmikrásky nad Brnem“, která hraje, resp. hrála na hlavním nádraží v Brně. V předchozích dnech a měsících již byly odstraněny i některé další znělky, případně nejsou používány. A brzy budou zřejmě přibývat další pokud to někdo nezastaví…

Rozsochy, foto: Miloš StloukalPraha — V úterý 12. 11. 2019 ve 13 hodin bylo zahájeno již po třinácté slavnostní vyhlášení výsledků soutěže o titul Nejkrásnější nádraží České republiky. Setkání zástupců nádraží, která postoupila do finále, a všech pozvaných hostů se již tradičně odehrává v reprezentativních prostorách Valdštejnského paláce, sídla Senátu Parlamentu ČR. Soutěž probíhá pod záštitou předsedy Stálé komise Senátu pro rozvoj venkova Miroslava Nenutila a děkana ČVUT v Praze Fakulty dopravní Pavla Hrubeše.
Letos veřejnost navrhla na titul Nejkrásnější nádraží ČR celkem 67 stanic. Do finále postoupily Božejovice, Čeladná, Čelákovice, Frýdlant nad Ostravicí, Harrachov, Kouty nad Desnou, Kynšperk nad Ohří, Rozsochy, Slezské Rudoltice a Železná Ruda-Alžbětín. Vítěze z nich opět volila veřejnost. Celkem bylo přijato 11 457 platných hlasů, 10 195 na webu a 1262 z hlasovacích archů. Losováním z hlasovacích archů byli vybráni výherci cen od partnerů soutěže Českých drah, Království železnic a dalších.

Vykolejený vůz, ilustrační foto, foto: Drážní inspekcePraha — Drážní úřad vydal v září Výroční zprávu o bezpečnosti za rok 2018. Ta je vydávána pravidelně, každý rok, aby poskytovala přehled o bezpečnosti na železnici. Během roku 2018 se celkový počet mimořádných událostí vyšplhal až na číslo 4 635. Tedy více než dvanáct MU na den. Jde ale o pokračování trendu předchozích let. Pro srovnání se v roce 2017 událo 4 648 MU a 4 142 MU v roce 2016. Zásadní informací a dobrou zprávou může být, že počet vážných nehod, kterým se zpráva převážně věnuje, meziročně poklesl o 8 %, i přesto bylo během vážných nehod zraněno 55 osob a 28 osob zemřelo.

Nejkrásnější nádraží ČR, foto: AEF CZPraha — Již potřinácté hledáme nejkrásnější nádraží Česka. Hlasujte pro svého favorita na webu nebo pomocí hlasovacího archu. Hlasovat můžete až do 10. října a vybírá se opět z desíti nádraží, přičemž jedno z nich se nachází na úzkorozchodné trati. Seznam všech nominovaných železničních stanic naleznete po rozkliknutí článku v přehledné tabulce. Všem, kteří se soutěžního hlasování zúčastní, předem děkujeme!

Zdroj: Nejkrásnější nádraží ČR

Printscreen z Unisimu, foto: Jan Konrad Praha — Jan Konrad nepolevuje ve zdokonalování svých simulátorů řízení železniční dopravy, přičemž první z nich, dnes už legendární Gordikon, vyšel již v roce 1996! Jejich počet neustále roste, aktuálně dosáhl 20 (v některých případech jde o více verzí jediné tratě podle jejího reálného historického vývoje, v jiných zase více úseků jediné tratě) a všechny jsou i nadále volně k dispozici. Od druhého se jmenovaly Multikon a aktuálně dospěly k vývojové verzi 3.42. Letos ale v jejich vývoji nastal významný mezník.

Jeden z exponátů na veletrhu Czech Raildays 2019, foto: Adam Vanting Ostrava (aktualizováno) – Zatímco loňský veletrh Czech Raildays mnoho drážních novinek nepředstavil, ten letošní je toho opakem. Na jubilejním dvacátém ročníku mezinárodního veletrhu drážní techniky, výrobků a služeb se letos sešlo hned několik premiér, které způsobí menší či větší revoluci na kolejích. Ať už jde o prototyp unifikované a velmi elegantní modernizace vozů řady Bdmtee, další variantu modernizace motorové jednotky RegioSprinter, první hybridní lokomotivu z CZ LOKO anebo moderní motorovou lokomotivu řady 744 pro ČD Cargo, letošní ročník je zajímavými exponáty opravdu nabitý a mnoho vystavených vozidel stojí za podrobnější popis. Ten tak najdete v dalších odstavcích tohoto článku.

Vůz řady B249, foto: Aleš Petrovský Bohumín/Polsko – I letos si dopravce PKP Intercity, provozující dálkové spoje v Polsku, vypůjčí osobní vozy od Českých drah. Oproti dřívějším pronájmům ale bude vozů více, neboť dlouhodobé investice do vozového parku polských drah se ještě stále dostatečně neprojevují. Kromě řady B249, která letní sezónu v Polsku zachraňuje již pátým rokem, budou letos poprvé na nočních vlacích k Baltskému moři nasazeny také vozy první třídy řady A149 a vozy se služebním prostorem řady BDs449, upravené pro přepravu jízdních kol. Celkem se pronájem týká šedesáti vozů, které budou nasazeny také na několik párů denních spojů.

Po nádherné lokálce z Mladé Boleslavi do Staré Paky jezdí jen malé osobní vlaky. Pouze mezi Sobotkou a Libuní zpestřuje provoz „velký vlak“, sobotní Sp 1824/5 Humprecht do Hradce Králové. Zde ve výlukovém řazení před Libošovicemi s katrem 854.005 , foto: Pavel Šturm Praha — Milí čtenáři a příznivci, třinácté vydání kalendáře dalo našemu týmu pořádně zabrat a do sídla spolku dorazilo až včera, těsně před koncem předešlého roku. Alespoň v omezené edici 200 kusů jsme se opět pokusili vybrat fotografie, jež potěší milovníky železnice kvalitou i námětem a zachycují železnici v krajině i ve stanicích na fotogenických místech především České republiky a Slovenska, ale i zahraničních. Kalendář ŽP 2019 je tradičně koncipován na šířku ve formátu A3 (42 x 30 cm). V důsledku digitální technologie tisku a nižšího nákladu jsme museli mírně zdvihnout cenu. Nabízíme také zvýhodněný balíček deseti kalendářů. Zakoupením kalendáře přispějete alespoň drobnou částkou na provoz tohoto železničního portálu, který funguje díky obětavosti a nadšení několika desítek lidí. Kalendář si můžete objednat v e-shopu za 199 Kč. Pokud chcete ušetřit za poštovné, můžete si kalendář zakoupit v kamenných prodejnách v Praze, jejichž seznam najdete níže. K dostání bude také u Pragomodelu na výměnném setkání modelářů v Praze tuto sobotu. Všem, kteří si kalendář zakoupí, předem děkujeme.

Úvodní foto, foto: Adam Vanting Evropa — První den jízdního řádu 2019 pomalu končí a spolu s ním i tento on-line přenos. Během tvorby této dvoudenní reportáže jsem se stihl přepravit z Varšavy do Poznaně, následující den z Poznaně do Berlína a teď tuto reportáž ukončuji v pohodlí lůžkového vozu na trase Berlín – Vídeň. Takto ohromnou porci informací bych pochopitelně nezvládl zpracovat sám, mé obrovské díky tak míří k týmu redaktorů, kteří přiložili ruku k dílu a na tomto přenosu se podíleli spolu se mnou: Tomáš Pospíšil, Michal Jaroš, Matouš Vinš a Juraj Kováč. Stejně tak jsem vděčný i všem přispěvatelům, kteří tuto dvoudenní reportáž obohatili o informace, které by mi kvůli omezenému času zcela jistě unikly. Vám všem, kteří jste tuto reportáž dočetli až do konce, jménem celého týmu děkuji za trpělivost a věřím, že jste byli s prací redakce spokojeni. Jménem celého spolku ŽelPage vám přeji mnoho šťastně ujetých kilometrů v novém jízdním řádu bez větších mimořádností.

Úvodní foto, foto: Adam Vanting Evropa — Tradiční šotosilvestr je tady. Tato věta po několik let vítala naše čtenáře u on-line reportáže, dokumentující přechod z právě končícího jízdního řádu na nový. Ačkoliv tento pozoruhodný počin byl postupem času dotažen k dokonalosti, zatím naposledy jej mohli naši čtenáři sledovat koncem roku 2011. Od té doby prošel redakční tým mnoha změnami a i vzhledem k tomu, že z původní redakce, která zmíněnou reportáž z roku 2011 tvořila, zbyl aktivní jen málokdo, bude nám toto dílo vzorem pro zpracování obdobné reportáže, mající za cíl podobným způsobem informovat o změnách a také o tom, jak si česká železnice v tyto dva výjimečné dny povede. Letošní změna jízdního řádu vyšla na noc z 8. na 9. prosince 2018. Na rok 2019 je naplánována jedna řádná změna osobní dopravy, dne 9. června 2019, a ukončení platnosti jízdního řádu 2019 je naplánováno na 14. prosince 2019. Letos jsme, bohužel, nestihli včas dokončit článek o hlavních změnách v dálkové dopravě a v regionech, většina změn tedy bude zmíněna zkrácenou formou v článku a rozsáhlejší text o tomto tématu bude vydán v průběhu příštího týdne. Pokud máte jakýkoliv postřeh, fotografii, video či cokoliv dalšího, co by naši reportáž obohatilo, rádi tím náš článek obohatíme. Po celé dva dny budeme bedlivě sledovat náš Instagram, Twitter, Facebook a speciální e-mailovou adresu jr2019@zelpage.cz, kam nám zmíněné postřehy můžete zasílat.

363.024, EC 103 Polonia, Bělotín, foto: Duhy DOPLNĚNO — Připojení k internetu pomocí technologie Wi-Fi je dnes nedílnou součástí cestování. Zatímco u soukromníků na české železnici je dnes tato možnost připojení v průběhu cesty samozřejmostí, České dráhy tuto službu prozatím nabízely pouze v některých vlacích, byť celkový počet takto vybavených vozů státního dopravce přesahuje 450. Jejich počet se má nyní výrazně rozšířit díky instalaci potřebného vybavení do dalších několika set vozů. Část z nich přitom už připojení dříve nabízela, po renovaci však budou opatřeny výkonnější a spolehlivější technikou. V současnosti jsou zařízení instalována do 92 vozů tří různých řad.

Praha — V pátek 9. 11. 2018 ve 13 hodin bylo zahájeno již po dvanácté slavnostní vyhlášení výsledků soutěže o titul Nejkrásnější nádraží České republiky. Setkání zástupců nádraží, která postoupila do finále, a všech pozvaných hostů se již tradičně odehrává v reprezentativních prostorách Valdštejnského paláce, sídla Senátu Parlamentu ČR. Soutěž probíhá pod záštitou předsedy Stálé komise Senátu pro rozvoj venkova Miroslava Nenutila a děkana ČVUT v Praze Fakulty dopravní Pavla Hrubeše.

Logo KKR, foto: Křížem krážem republikouKrnov — Národní den železnice je za dveřmi – koná se již tuto sobotu 22. září v Českých Budějovicích. Zároveň je však před námi také již 11. ročník cestovatelské soutěže Křížem krážem republikou, kterou pořádá skautský oddíl Krnovská trojka. Na cestu se tento den vydají až pětičlenné týmy, jejichž cílem je nasbírat co nejvíce bodů. Ty lze získat jednak za ujeté kilometry vlakem, ale také za návštěvu bonusových stanic, tajných míst, vrcholů a v neposlední řadě za splnění soutěžních úkolů. Letošní rok bude také ve znamení výročí 100 let od vzniku samostatného Československa. Ale pozor - možnost přihlášení týmů končí již ve čtvrtek 20. září ve 23:59.

1 2 3 4 5 ... 154 | Régebbi hírek »    
ŽelPage - az elektronikus vasutas magazin
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
A tartalom nyilvános használata kizárólag a szerző beleegyezésével lehetséges.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Bejelentkezésopen/close
 
 
  
 
Elfelejtett jelszó   
Regisztráció   
:. Vonatkésés Csehországopen/close
Vonatkésés Csehország
 
:. Keresésopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info fotósok számáraopen/close
Fotózási feltételek
Csehországban

Nap
kel: 06:08
nyugszik: 19:57