..: All news and reports - Česká republika (celá) :..

Po nádherné lokálce z Mladé Boleslavi do Staré Paky jezdí jen malé osobní vlaky. Pouze mezi Sobotkou a Libuní zpestřuje provoz „velký vlak“, sobotní Sp 1824/5 Humprecht do Hradce Králové. Zde ve výlukovém řazení před Libošovicemi s katrem 854.005 , foto: Pavel Šturm Praha — Milí čtenáři a příznivci, třinácté vydání kalendáře dalo našemu týmu pořádně zabrat a do sídla spolku dorazilo až včera, těsně před koncem předešlého roku. Alespoň v omezené edici 200 kusů jsme se opět pokusili vybrat fotografie, jež potěší milovníky železnice kvalitou i námětem a zachycují železnici v krajině i ve stanicích na fotogenických místech především České republiky a Slovenska, ale i zahraničních. Kalendář ŽP 2019 je tradičně koncipován na šířku ve formátu A3 (42 x 30 cm). V důsledku digitální technologie tisku a nižšího nákladu jsme museli mírně zdvihnout cenu. Nabízíme také zvýhodněný balíček deseti kalendářů. Zakoupením kalendáře přispějete alespoň drobnou částkou na provoz tohoto železničního portálu, který funguje díky obětavosti a nadšení několika desítek lidí. Kalendář si můžete objednat v e-shopu za 199 Kč. Pokud chcete ušetřit za poštovné, můžete si kalendář zakoupit v kamenných prodejnách v Praze, jejichž seznam najdete níže. K dostání bude také u Pragomodelu na výměnném setkání modelářů v Praze tuto sobotu. Všem, kteří si kalendář zakoupí, předem děkujeme.

Úvodní foto, foto: Adam Vanting Evropa — První den jízdního řádu 2019 pomalu končí a spolu s ním i tento on-line přenos. Během tvorby této dvoudenní reportáže jsem se stihl přepravit z Varšavy do Poznaně, následující den z Poznaně do Berlína a teď tuto reportáž ukončuji v pohodlí lůžkového vozu na trase Berlín – Vídeň. Takto ohromnou porci informací bych pochopitelně nezvládl zpracovat sám, mé obrovské díky tak míří k týmu redaktorů, kteří přiložili ruku k dílu a na tomto přenosu se podíleli spolu se mnou: Tomáš Pospíšil, Michal Jaroš, Matouš Vinš a Juraj Kováč. Stejně tak jsem vděčný i všem přispěvatelům, kteří tuto dvoudenní reportáž obohatili o informace, které by mi kvůli omezenému času zcela jistě unikly. Vám všem, kteří jste tuto reportáž dočetli až do konce, jménem celého týmu děkuji za trpělivost a věřím, že jste byli s prací redakce spokojeni. Jménem celého spolku ŽelPage vám přeji mnoho šťastně ujetých kilometrů v novém jízdním řádu bez větších mimořádností.

Úvodní foto, foto: Adam Vanting Evropa — Tradiční šotosilvestr je tady. Tato věta po několik let vítala naše čtenáře u on-line reportáže, dokumentující přechod z právě končícího jízdního řádu na nový. Ačkoliv tento pozoruhodný počin byl postupem času dotažen k dokonalosti, zatím naposledy jej mohli naši čtenáři sledovat koncem roku 2011. Od té doby prošel redakční tým mnoha změnami a i vzhledem k tomu, že z původní redakce, která zmíněnou reportáž z roku 2011 tvořila, zbyl aktivní jen málokdo, bude nám toto dílo vzorem pro zpracování obdobné reportáže, mající za cíl podobným způsobem informovat o změnách a také o tom, jak si česká železnice v tyto dva výjimečné dny povede. Letošní změna jízdního řádu vyšla na noc z 8. na 9. prosince 2018. Na rok 2019 je naplánována jedna řádná změna osobní dopravy, dne 9. června 2019, a ukončení platnosti jízdního řádu 2019 je naplánováno na 14. prosince 2019. Letos jsme, bohužel, nestihli včas dokončit článek o hlavních změnách v dálkové dopravě a v regionech, většina změn tedy bude zmíněna zkrácenou formou v článku a rozsáhlejší text o tomto tématu bude vydán v průběhu příštího týdne. Pokud máte jakýkoliv postřeh, fotografii, video či cokoliv dalšího, co by naši reportáž obohatilo, rádi tím náš článek obohatíme. Po celé dva dny budeme bedlivě sledovat náš Instagram, Twitter, Facebook a speciální e-mailovou adresu jr2019@zelpage.cz, kam nám zmíněné postřehy můžete zasílat.

363.024, EC 103 Polonia, Bělotín, foto: Duhy DOPLNĚNO — Připojení k internetu pomocí technologie Wi-Fi je dnes nedílnou součástí cestování. Zatímco u soukromníků na české železnici je dnes tato možnost připojení v průběhu cesty samozřejmostí, České dráhy tuto službu prozatím nabízely pouze v některých vlacích, byť celkový počet takto vybavených vozů státního dopravce přesahuje 450. Jejich počet se má nyní výrazně rozšířit díky instalaci potřebného vybavení do dalších několika set vozů. Část z nich přitom už připojení dříve nabízela, po renovaci však budou opatřeny výkonnější a spolehlivější technikou. V současnosti jsou zařízení instalována do 92 vozů tří různých řad.

Praha — V pátek 9. 11. 2018 ve 13 hodin bylo zahájeno již po dvanácté slavnostní vyhlášení výsledků soutěže o titul Nejkrásnější nádraží České republiky. Setkání zástupců nádraží, která postoupila do finále, a všech pozvaných hostů se již tradičně odehrává v reprezentativních prostorách Valdštejnského paláce, sídla Senátu Parlamentu ČR. Soutěž probíhá pod záštitou předsedy Stálé komise Senátu pro rozvoj venkova Miroslava Nenutila a děkana ČVUT v Praze Fakulty dopravní Pavla Hrubeše.

Logo KKR, foto: Křížem krážem republikouKrnov — Národní den železnice je za dveřmi – koná se již tuto sobotu 22. září v Českých Budějovicích. Zároveň je však před námi také již 11. ročník cestovatelské soutěže Křížem krážem republikou, kterou pořádá skautský oddíl Krnovská trojka. Na cestu se tento den vydají až pětičlenné týmy, jejichž cílem je nasbírat co nejvíce bodů. Ty lze získat jednak za ujeté kilometry vlakem, ale také za návštěvu bonusových stanic, tajných míst, vrcholů a v neposlední řadě za splnění soutěžních úkolů. Letošní rok bude také ve znamení výročí 100 let od vzniku samostatného Československa. Ale pozor - možnost přihlášení týmů končí již ve čtvrtek 20. září ve 23:59.

Pendolino Praha/Bratislava/Vídeň/Berlín — Blížící se letní prázdniny jsou i letos impulzem pro cestování a dovolenou, které železniční společnosti pravidelně podporují různými tarifními nabídkami, ze kterých jsou pro cestující jednoznačně nejvýhodnější síťové jízdenky. I letos majoritní dopravci České dráhy, Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) nabízejí tyto jízdenky za velmi výhodné ceny. Ocení je zejména mladí cestující, kterým jsou většinou určeny. V Německu však došlo ke značnému omezení nabídky, respektive ke změně konceptu. V případě Rakouska došlo vzhledem k úpravě politiky nočních vozů také k menšímu omezení pro návraty do České republiky či brzké ranní cesty do Vídně.

Salonní vůz, foto: NTM Národní technické muzeum ve spolupráci s Českými drahami vypraví u příležitosti 100. založení Československé republiky speciální Prezidentský vlak. Ten bude tvořen kromě dalších vozů i třemi salonními vozy, které v různých etapách naší historie sloužily československým prezidentům. Soupravu, taženou různými parními lokomotivami, bude tvořit salonní vůz T. G. Masaryka řady Aza 1-0080 z roku 1930, salonní vůz Františka Ferdinanda d'Este řady Aza 1-0086 z roku 1909, který později využívali i českoslovenští prezidenti, a salonní vůz Salon 001, který byl využíván více prezidenty od svého vyrobení v roce 1968. V soupravě bude zařazen také historický vůz řady Ca 4-5086, ve kterém bude výstava věnovaná cestování československých prezidentů po železnici. Na konci vlaku budou řazeny služební a doprovodné vozy, postrk bude zajišťovat lokomotiva řady T478.1010 „Bardotka“.

IDSC 140.042, foto: Josef Petrák Ostrava — Hranice mezi stabilitou a stagnací je často velmi tenká. To možná napadne leckoho při pohledu na expozici devatenáctého ročníku Czech Raildays. Veletrh, který dnes začal tradičně v Ostravě, přesto představuje několik nových či málo známých vozidel kolejové dopravy. Pokud se však těšíte na první setkání s vozy či jednotkami, budete možná dost zklamáni. Na rozsáhlé výstavní ploše se letos předvádí převážně historická vozidla, nákladní vozy nebo zamčené lokomotivy z oboru nákladní dopravy. Zaměřme se proto na exponáty, které stojí za zmínku: novou tramvaj pro Ostravu, druhou generaci polské příměstské elektrické jednotky, vzorně restaurovanou lokomotivní babičku a mírně revitalizovaný lehátkový vůz. Větší fotoreportáž pak bude následovat jako samostatný článek.

754_323_stanoviste, foto: Martin GrillDíky internetu existuje celá řada možností, jak navštívit místa a zhlédnout činnosti, ke kterým se běžný smrtelník nedostane, nechce-li vyřizovat stohy povolení a absolvovat byrokratická kolečka, na jejichž konci mu ani tak nemusí být vyhověno. Jedním z takových míst je i stanoviště lokomotivy, které je zpravidla určeno výhradně zaměstnancům dopravce. Ačkoli nelze nic namítat proti běžnému kochání se krásami okolí tratí, probíhajícímu ve voze skrze okno (v některých případech naštěstí stále polospouštěcí), pohled na trať ve směru jízdy je úplně jiná káva. Na YouTube se v posledních letech objevila celá řada záznamů ze stanoviště, které tento pohled zprostředkovávají všem, ale protože každý autor používá jiná hesla (tagy) a neexistuje jednotná řeč, nebývá vyhledání kýženého videa jednoduchou záležitostí. Proto vznikl projekt Očima Strojvůdce, jehož hlavním cílem je katalogizace kvalitních záznamů ze stanoviště strojvůdce, s možností jejich vyhledávání podle různých parametrů.

810.536-3, Jemnice, foto: Lenka Jemnice — Vytrvalá snaha města Jemnice a Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě o znovuobnovení pravidelné osobní dopravy na železniční trati z Moravských Budějovic do Jemnice je po více než sedmi letech korunována úspěchem. Kraj Vysočina se rozhodl pro následující roky znovu objednat osobní dopravu. Vlaky budou jezdit od Velikonoc po Dušičky. Toto rozhodnutí kraje doufejme přispěje k zachování trati č. 243, jakožto kulturní památky regionu jihozápadní Moravy, dalším generacím.

Dopravní sál, ČVUT Fakulta dopravní, foto: ČVUT v Praze Praha — V pátek 2. února 2018 v 9 hodin vám studenti ČVUT v Praze Fakulty dopravní sami otevřou a představí svoji fakultu. Svým budoucím spolužákům tak ukážou, jak vypadá život dopraváka. Kde? V Horské ulici č. 3 na Novém Městě pražském. V 9.30 začne přednáška o studiu na FD.

Obal Ročenka 2015, foto: Petr Holub Roku 2015 zasáhla modernizace železnic i tratě v Posázaví, což byl jeden z impulsů k nasazení vršovické „dvojky“ do čela manipulačních vlaků na Dobříš. Zde naposledy přijala pozdravy mechanických návěstidel, která jsou dnes již minulostí. V květnu vyrazil poprat se s kopci „bejček“, který připomenul výročí 130 let příjezdu prvního vlaku na Moldavu. Výročí to nebylo jediné, o měsíc později slavila 160 let Buštěhradská dráha a začátkem září 150 let dráha Turnovsko-kralupská. Barevný podzim nedal spát ani fotografům, pro které vyrazila v čele nákladního vlaku „němka“. Konec roku uzavírá jízda mikulášská, tentokrát krajem Vysočiny s brněnskou „pětasedmou“.

Praha — Nedávná výstraha meteorologů na intenzivní sněžení a silný vítr přináší obavy také železničním dopravcům. Ty se snaží vyhnout situaci, která vznikla v prosinci roku 2014, kdy sněžení a ledovka prakticky paralyzovaly českou železniční síť a chystají tak různá opatření, které vycházejí mimo jiné z tehdejší nepřipravenosti na tuto zásadní mimořádnou událost. V depech Českých drah budou připraveny pohotovostní lokomotivy a ve vybraných stanicích budou k dispozici zásoby vody a občerstvení pro cestující, kterých by se mohlo dotknout případné vyšší zpoždění či rovnou přerušení provozu. Pohotovost budou držet také stovky zaměstnanců Českých drah, tak aby mohli v případě potřeby mimořádně nastoupit do služby. České dráhy také doporučují cestujícím, aby se na případné mimořádné události předem připravili, vybavili se na cestu tekutinami a jídlem, případně léky, které pravidelně užívají, a to i v případě cesty na kratší vzdálenost. Cestujícím, kteří mohou cestu odložit na později se doporučuje, aby cestu odložili a těm, kteří tak učinit nemohou, je doporučováno sledovat meteorologickou a dopravní situaci v Česku a aktuálnímu vývoji uzpůsobovali svou cestu.

Za Spolek ŽelPage přejeme všem, kteří budou v průběhu nepřízně počasí cestovat, především pevné nervy a co nejmenší, ideálně žádné komplikace v průběhu cesty. Zahajujeme tímto také on-line přenos, kdy budeme v průběhu nepříznivého počasí sledovat stav na české železniční síti a informovat o vzniklých mimořádnostech. Pokud budete mít v průběhu události jakékoliv postřehy z provozu, rádi je do článku vložíme. Informace, postřehy či fotografie zasílejte na e-mail readakce@zelpage.cz, případně na náš Facebook. Děkujeme!

GVD 2008: Hala Praha hl.n., foto: Josef Petrák Praha — Překvapivé, nepromyšlené, populistické – tato slova jsou v uplynulých hodinách nejčastěji spojována s doplněním programového prohlášení menšinové vlády Andreje Babiše. V něm se mimo jiné objevil návrh na jízdné „zdarma“ pro seniory nad 65 let a pro žáky či studenty do 26 let. Této možnosti by zmíněné skupiny cestujících využívaly po zakoupení dokladu, podobného režijce či dnes již existující aplikaci na In Kartu, zvané IN Senior. Ta umožňuje cestujícím nad 70 let využívat osobní a spěšné vlaky zcela zdarma na způsob síťové jízdenky, a to po celou dobu platnosti aplikace (1 nebo 3 roky). V případě seniorů půjde také o kompenzaci za úpravu režijek na zaměstnanecký benefit, což bude znamenat ztrátu nároku na tento jízdní doklad pro bývalé drážní zaměstnance, kteří jsou dnes již v důchodu.

1 2 3 4 5 ... 153 | Older messages »    
ŽelPage - Czech railway webzine
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Public use not allowed without explicit permission of author.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2019 Spolek ŽelPage
:. Sign inopen/close
 
 
  
 
Forgot your password?   
Register   
:. eShop offeropen/close
:. Current train position - Czech Rep.open/close
Current train position - Czech Rep.
 
:. Searchopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Weather for Photographersopen/close
Photographing conditions
in the Czech Republic

Sun
rises at 05:05
sets at 20:53
:. New on VLAKY.NET
Poslední příspěvek 120 rokov trate Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty
Nedávno spomenuté 120. výročie trate Lužianky – Hlohovec – Leopoldov možeme doplniť ďalším, rovnako okrúhlym výročím. S tou traťou totiž súvisí aj trať Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty, ktorá predstavuje ...

Poslední příspěvek Parádní wolsztynská „Parada parowozów 2018“
Mezinárodní setkání parních lokomotiv v místě posledního pravidelného normálněrozchodného parního provozu je tradičním fenoménem. Letos se do polského Wolsztyna vydala i moje maličkost a byla svědkem již ...

Poslední příspěvek ZSSK predstavila 2. zmenu cestovného poriadku
V nedeľu 10. júna 2018 vstúpi do platnosti 2. zmena Cestovného poriadku 2017/2018 (GVD). Vďaka vlakom Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) budú ľudia z okolia hlavného mesta cestovať rýchlejšie, ekologickejšie ...