Vídeň - Dozorčí rada ÖBB bude dnes rozhodovat o plánech modernizace a výstavby železniční sítě do roku 2012. Podle vedení ÖBB by bylo potřeba 1,56 až 1,8 miliardy € na financování projektů jako např. modernizace západní dráhy Vídeň - Salcburk, nové hlavní nádraží ve Vídni, koralmský tunel a mnohé další. Přitom více než polovina plánovaných projektů má financování zajištěno pouze z části nebo vůbec ne. Dráhy se proto budou muset přizpůsobit představám ministerstva financí a některé projekty přehodnotit. Současné plány pro následující léta počítají, že ze spolkového rozpočtu bude uvolněno asi 1,3 až 1,4 miliardy euro. Tyto výdaje by se měly dlouhodobě snižovat. Mezi zajištěné projekty patří přestavba např. vídeňských nádraží Nord, Mitte a Hauptbahnhof. Kompletně oddělené financování mají tunely pod Semmeringem a Brennerský tunel.
Více peněz nebo méně kolejí
Generální ředitel ÖBB Martin Huber požaduje z veřejného rozpočtu každoročně o 300 milionů euro více. Ministr dopravy Hubert Gorbach připustil možné jednání vlády o částečném navýšení prostředků. Již teď je však jasné, že některé plány budou muset být odloženy. Zpozdí se modernizace trati Vídeň - Inzersdorf - Wiener Neustadt. Nedostatkem peněz bude také poznamenané spojení s Bratislavou. Posunuta bude výstavba spojky na vídeňské letiště přes Götzendorf a modernizace trati přes Kittsee. Také tratě ze Štýrského Hradce do Maďarska a Slovinska budou muset počkat. Na západní dráze bude rozšíření úseku Linz - Wels posunuto až na období po roce 2012, stejně tak objížďka St. Pölten pro nákladní vlaky nebude realizována před rokem 2014. Ani trať Linz - Summerau navazující na český čtvrtý koridor nemá ještě jisté finance.
Koralmský tunel
Asi nejvíce diskutovaná je koralmská trať ze Štýrského Hradce (Graz) do Celovce (Klagenfurt). Jedná se o kompletně novou trať za 4 miliardy euro, jejíž stěžejní stavbou je několika kilometrový koralmský tunel. Interní studie ÖBB hodnotí její užitečnost velmi skepticky. Tento projekt je již od začátku velmi sporný. Podílejí se na něm také spolkové země Štýrsko a Korutany. Ani minister Gorbach ani ředitel drah Huber však nepochybují o jeho důležitosti pro občany a hospodářství a upozorňují přitom na nutnost plnění již podepsaných smluv a závazků.
zdroj: ORF
Villach - Dnes v 8 hodin ráno došlo mezi stanicemi Villach Warmbad a Villach Westbahnhof k boční srážce osobního a nákladního vlaku. Při kolizi vykolejilo několik vozů. Zaměstnanci drah, kteří pracovali poblíž, okamžitě začali poskytovat první pomoc a zavolali záchrannou službu. Jedna mladá žena byla převezena do nemocnice, ostatní cestující vyzvázli bez zranění. Příčina nehody ještě není známa. "Zatím víme, že oba vlaky jely směrem Villach Hbf, na to se bude soustředit vyšetřování techniků ÖBB a externích odborníků," řekl tiskový mluvčí ÖBB Christoph Posch.
Trať až do večera uzavřena
Srážka vlaků má vážné následky, protože zneprůjeznila trať mezi Villach Hbf a posunovacím nádražím. Veškerá nákladní doprava z Villach Westbhf. směrem do Itálie a Slovinska je zablokována, některé vlaky musí jet odklonem přes Graz a Selzthal. Zablokovány jsou také osobní vlaky směrem Gailtal a Arnoldstein. Celkově se nehoda dotkla asi 250 vlaků. Na některých spojích musí cestující přestoupit na náhradní autobusovou dopravu.
zdroj: ORF
Vídeň - Dnes v 9 hodin ráno došlo ve stanici Wien Meidling ke srážce vlaku R 346 Dacia z Bukurešti do Vídně a dílenské drezíny. Při nehodě byli tři muži zraněni těžce a jeden lehce. U zraněných se jedná o zaměstnance drah, kteří se nacházeli v drezíně. Byli přepraveni vrtulníkem do nemocnice a jejich stav zůstává nadále vážný. Z cestujících nebyl zraněn nikdo. Lokomotiva rychlíku – maďarský taurus 1047 008-6 – byla poškozena pouze lehce. Příčina nehody zatím není známa. Byla ustanovena vyšetřovací komise, která má nehodu vyšetřit. Možnou příčinou je přejetí signálu stůj, protože drezíny nemají zabezpečovač PZB.
zdroj: ORF
Vídeň - Od 1. října budou všechny jídelní vozy ÖBB provozovány jako nekuřácké. ÖBB tím sledují evropský trend. V zemích jako je Švýcarsko, Itálie nebo Španělsko jsou jídelní vozy nekuřácké již dlouho. Kuřácké oddíly však zůstanou zachovány. Od 1.10. budou nekuřácké jídelní vozy také u ČD. U DB jsou jídelní vozy nekuřácké již od roku 1991, od 1.10. budou nekuřácká i Bordbistra, kterých DB provozují 380. Obrat gastronomických služeb DB v roce 2005 činil 90 mil.€, z toho 34 mil.€ připadá právě na bistro vozy.
Celkem provozuje ÖBB na svých vlacích dálkové dopravy 39 jídelních vozů. Zákazníci budou informováni pomocí brožur, nálepek a také přes internet. "Zákazem kouření v jídelních vozech splníme přání mnoha našich zákazníků, a to kuřáků i nekuřáků. Také naši zahraniční kolegové mají s nekuřáckými jídelními vozy dobré zkušenosti," říká Stefan Wehinger, předseda představenstva ÖBB-Personenverkehr AG. Až doposud bylo kouření v jídelních vozech možné, dokud se člověk nacházel v Rakousku. Po přejetí hranice s Itálií nebo Švýcarskem začal platit zákaz kouření. Kuřáci však mají nadále možnost si v označených oddílech zapálit.
Nekuřácká nádraží mají úspěch
Dobré zkušenosti mají ÖBB se zákazem kouření na nádražích, který platí od 1. ledna 2006. Ten platí v celé hale a na nástupištích až na extra vymezené kuřácké zóny. "Zatím máme převážně pozitivní ohlasy. Zákazníkům se nekuřácká nádraží líbí," říká Peter Klugar, předseda představenstva ÖBB-Infrastruktur Betrieb AG.
zdroj: Tisková zpráva ÖBB
Vídeň - Povodní poničená trať Břeclav-Vídeň bude od 29. května alespoň částečně opět uvedena do provozu. Poškozený úsek dlouhý 12 km bude průjezdný sníženou rychlostí a navíc pouze po jedné traťové koleji.
V důsledku snížené propustnosti budou obnoveny pouze dálkové vlaky EuroCity a osobní vlaky 29135, 2301, 2353, 2303, 2815, 2355, 2305, 2307, 2333, 2312, 2358, 2320, 2360, 2322, 2362, 2324 a 2334. Všechny ostatní vlaky budou v úseku Drösing-Angern vedeny náhradní autobusouvou dopravou. Vzniklé zpoždění v důsledku pomalé jízdy resp. NAD bude činit asi 10 minut. Osobní vlaky ve směru Vídeň budou z Břeclavi vyjíždět o 10 minut dříve.
Zdroj: orf.at
Vídeň - Dubnová povodeň zanechala na trati z Vídně do Břeclavi škody ve výši přibližně 40 milionů euro. Na dvou místech byly kompletně podemlety koleje. Na mnoha místech je také silně poškozen železniční spodek. Ve stanici Dürnkrut, která byla kompletně pod vodou, byla zničena trafostanice, řídící centrum zabezpečovacího zařízení a teprve nedávno nově otevřený podchod. Situaci navíc ještě komplikuje fakt, že na některých místech kolem trati voda neopadla a bude muset být odčerpána.
ÖBB plánují od června alespoň částečně obnovit provoz a ukončit tak NAD mezi Gänserndorfem a Hohenau. Na poškozeném 12 km dlouhém úseku bude zprovozněna jedna traťová kolej maximální rychlostí 40 km/h. Zároveň také začnou stavební práce na druhé traťové koleji. Kdy bude celá trasa uvedena do původního stavu, se zatím nedá odhadnout.
Zdroj: orf.at
Víden - Na tratích ÖBB se bude možná opakovat velká stávka z roku 2003. Důvodem jsou plány vicepremiéra Huberta Gorbacha změnit kolektivní smlouvu se zaměstnanci rakouských železnic. Ta by měla umožnit přesouvat zaměstnance do jiných sekcí společnosti a popř. i k jiným firmám. V případě odporu má také umožnit propouštění. Dlouhodobě se tak má u ÖBB odbourat asi 10.000 pracovních míst. Přitom to byl právě Gorbach, kdo před dvěma lety podepsal současnou kolektivní smlouvu, která představuje spíše kompromis a ukončila několikadenní stávku.
21.1.2005 - 1:01 - ÖBB možná pronajme dieslové ICE
Wien - Rozhovory o pronájmu dieslových ICE mezi německou DB a rakouskou ÖBB, které trvají již od poloviny minulého roku, začínají nabírat jasnější obrysy. Soupravy byly postaveny mimo provoz v roce 2003 kvůli technickým problémům a neekonemickému provozu. ÖBB projevila zájem vozidla pronajmout. O případném nasazení zatím ještě nebylo rozhodnuto, ale uvažuje se o tratích Vídeň - Bratislava, Víděn - Praha přes Gmünd nebo na dálkových vlacích směrem Slovinsko.
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage