..: Články - Evropa :..

Brusel, Praha - O tři roky později proti předpokládanému termínu, tedy až k 1.1.2010 dojde k úplné liberalizaci na evropských kolejích. Cestující si pak budou moci zvolit dopravce, se kterým budou cestovat v určitém úseku. Shodli se na tom ministři dopravy členských zemí EU na pondělní konferenci. Otevření trhu však bude omezeno řadou podmínek. Podle českého ministra dopravy Milana Šimonovského bude konkurence vpuštěna jen do části národního trhu, neboť aktivita cizích licencovaných dopravců na vnitrostátním území můsí být jen okrajovou záležitostí a jejich hlavní činností musí zůstat přeprava osob přes české území, nikoliv v jeho rámci.

Šimonovský dodal, že jde převážne o to, aby nebyla narušena a ohrožena obsluha území, kde je systémově objednávána ministerstvem dopravy. Tam, kde je nasmlouvána s místními dopravci, nebude vstup cizí společnosti povolen. V praxi to znamená, že například na trase z Budapešti do Berlína české úřady nepovolí cizímu dopravci přepravovat cestující mezi Břeclaví a Děčínem za nižší cenu, než jakou účtují domácí dopravci dotovaní státem.

23.4.2004 - 0:44 - Plná liberalizace na kolejích EU od 1.1.2007

Ilustrační obrázekEU - Až v těchto dnech se Evropský parlament shodl na přesném znění tzv. Druhého železničního balíčku, který hovoří o tom, že veškerá železniční doprava ve všech členských státech Evropské Unie bude plně liberalizována k 1.1.2007. Právě termín tohoto kroku byl předmětem vášnivých diskusí mezi různými institucemi EU. Konečné kompromisní rešení zní: Mezinárodní přeprava zboží bude otevřena konkurenci od 1.1.2006, vnitrostátní k 1.1.2007. Od těchto dat už nebude docházet k monopolizaci v přepravě zboží a železniční správy a společnosti si budou moci navzájem konkurovat s tím, že musí nejdřve splnit normy, které jasně definuje tzv. První železniční balíček. Ten je již v platnosti a jeho nejvýznamnější pasáž hovoří o nutnosti oddělení dopravních cest od vlaků - tedy o transformaci železniční dopravy. Součástí nových předpisů je mj. i pasáž o bezpečnosti na železnici, kterou lze shrnout do několika nejvýznamnějších bodů:
1) Strojvedoucí i vlaková četa musí alespoň částečně ovládat jeden světový jazyk
2) Strojvedoucí musí znát všechna mezinárodně uznávaná návěští
3) Všechny vlaky budou muset být vybaveny podobně jako letadla černou skříňkou, z níž se dají po nehodě vyčíst její příčiny.
Na ilustračním snímku je lokomotiva 1116.142-9 v žst. Břeclav. -ČTK-

   
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 06:02
zapadá v 20:01