..: Aktuality a články :..

Fotojízda M240.0042, foto: Marián Dujnič Poprad — V sobotu 21. května organizuje Skupina podtatranských železničních fotografů, náš partnerský portál RAILPAGE.NET a spolek KŽHV Poprad zvláštní fotojízdu historického motorového vozu M240.0042 v původním nátěru. Jízda se uskuteční na trase Poprad–Tatry – Spišská Nová Ves – Levoča, kdy trať 186 Spišská Nová Ves – Levoča je 13km úsekem se zastavenou pravidelnou osobní dopravou od roku 2003. Odjezd z Popradu je předběžně stanoven na 7.10, v Levoči pobyt 11.00 – 12.00 a návrat do Popradu v 17.40. Na trati 186 bude množství předem stanových zastávek pro pořízení snímků. ŽelPage jako mediální partner zve fotografy na tuto jízdu; zároveň budeme zajišťovat pro české účastníky možnost platby za jízdné.

2.5.2011 - 0:00 - České dráhy zřejmě získají potřebný mezinárodní rating

163.257 a stewardka ČD, foto: Josef Petrák Praha/Londýn — České dráhy již brzy mohou dosáhnout na dalších zdroje financování pro obnovu vozového parku. Podle informací Hospodářských novin dojde v tomto týdnu ke zveřejnění mezinárodního ratingu, který má vypracovat společnost Moody's. Dosažený rating má být na hodnotě Baa (BBB podle Standard & Poor's), tedy středně rizikové obligace, které by mohly mít i spekulativní charakter, jsou likvidní, ale hrozí zhoršení platebních možností. Stejné hodnocení již dříve získaly Ruské dráhy (RŽD), Litva a její státní dluhopisy, nebo dřív tuzemská společnost EŽ Praha, Železnice Slovenské republiky (ŽSR) měly v roce 2009 dokonce rating Aaa. Náměstek generálního ředitele drah Michal Nebeský odmítl HN informaci jakkoliv komentovat. Přesto generální ředitel Petr Žaluda cíl získat rating mnohokrát zmiňoval, a to i v souvislosti se záměrem akvizice neodebraných souprav Siemens Viaggio Comfort (railjet) od Rakouskách spolkových drah. Díky němu by mohly dráhy vydat dluhopisy v celkové hodnotě až 300 mil. eur (7,3 mld. korun) pro financování nových vozidel, stejně jako refinancování současných úvěrů. Proti zadlužování ČD se tvrdě stavěl minulý ministr dopravy Vít Bárta.

Zdroj: Hospodářské noviny, Moody's

CityElefant na Novém spojení, foto: Louis Armstrong Praha — Vláda ČR na včerejším jednání rozhodla o zastavení dofinancování regionální železniční dopravy v krajích, informovala v nočních hodinách MF Dnes. Tento jednostranný krok znamená porušení, a nepřímo tedy i vypovězení memoranda mezi kraji a vládou, které mělo být řešením několikaleté přetrvávající nejistoty, projevující se mj. každoročními škrty ještě v průběhu platnosti jízdních řádů. Dofinancování ze státního rozpočtu mělo stabilizovat výdaje krajů, vynakládané na páteřní regionální dopravu. Ročně tak regiony získaly 2,6 miliardy korun, kterými spolu s vlastními prostředky hradily objednané osobní a spěšné vlaky. Vláda se dle informací MF Dnes ke kroku odhodlala ve chvíli, kdy ve státní kase hledá 6 mld. Kč pro doplacení státních podpor stavebního spoření. Ty musí vyplatit v plné výši na základě rozhodnutí Ústavního soudu, který v tomto týdnu uznal ústavní stížnost a zrušil retroaktivně platný zákon omezující podporu u již existujících smluv.

Talent RegioJet/Eurobahn a Ján Figeľ, foto: Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálného rozvoja SR Dunajská Streda — Od úterý do čtvrtka předvádí český dopravce RegioJet na Slovensku dieselovou jednotku Talent, které plánuje od března 2012 nasadit na vysoutěženou linku Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. Jednotkou řady 643 Talent se můžete od 26. do 28. dubna svézt za jednosměrné akviziční jízdné 50 centů. V úterý odvezl stroj 643.860 první spoj s VIP hosty, z nichž zmiňme například ministra dopravy SR Jána Figeľa, z Bratislavy do Dunajské Stredy a zpět. Do čtvrtka můžete využít některých z veřejných spojů: dnes 12.41 z Komárna do Bratislavy, 15.08 či 18.40 z Bratislavy do Dunajské Stredy, popř. 17.05 v opačném směru; ve čtvrtek 6.12 z Dunajské Stredy do Bratislavy a pak do Komárna v 7.53 a zpět v 12.41, viz web dopravce.

Vagon v nátěru RegioJet, foto: Dennis Hübsch Praha — Soukromý železniční dopravce RegioJet (RJ) bude v Praze prodávat jízdenky ve svých prodejnách. Dvě prodejní místa se budou na pražském hlavním nádraží nacházet po stranách současného ČD Centra. První z nich, dříve patřící prodejci Cesty Wasteels, se otevře tento čtvrtek 14. dubna. Kromě jízdenek na vlaky RJ budou v nabídce jízdenky na autobusové spoje Student Agency Express, stejně jako další produkty nabízené mateřskou společností Student Agency, např. pojištění, služby autopůjčoven či zahraniční ubytování. RegioJet navíc získal možnost obchodně zastupovat DB Bahn v prodeji akčních jízdních dokladů, které lze jinak zakoupit na webu www.bahn.de. Přístup k nabídkám DB má také kancelář ČD Travel, která se nachází v sousedním ČD Centru.

363 Brno hl.n. Brno — České dráhy lákají nové cestující. Od pondělí 11. dubna mohou získat jízdenku na cestu mezi Prahou a Brnem za 160 korun. Tato akční nabídka platí do 24. dubna na jízdenky ze stanice Praha hl. n. přes Českou Třebovou do stanice Brno hl. n. nebo opačně. V případě zpáteční cesty je cena dvojnásobná. Cílem této akce je zvýšit zájem o cestování vlakem mezi těmito městy a postavit se tak konkurenci nejen individuální dopravy po dálnici D1, ale také autobusové lince Student Agency. Jízdenky ČD Promo Praha – Brno budou v prodeji v železničních stanicích v Praze a Brně. Předprodej nebude možný — jízdenky budou prodávány pouze v den cesty. Pravidelní cestující mohou získat levnější jízdenky v předprodeji na internetu a v automatech.

8.4.2011 - 0:00 - WESTbahn získal bezpečnostní osvědčení dopravce

WESTbahn – Stadler KISS (vizualizace), foto: WESTbahn Vídeň — Soukromý rakouský železniční dopravce WESTbahn získal licenci k provozu. Bezpečnostní osvědčení dopravce vydal ve čtvrtek 7. dubna příslušný odbor rakouského ministerstva dopravy. Tímto krokem se pro WESTbahn stává reálný plán vstupu na rakouský trh osobní železniční dopravy s počátkem platnosti jízdního řádu 2011/2012. Do přímého souboje s Rakouskými spolkovými drahami (ÖBB) na trati Vídeň – Salcburk (nazývané Westbahn, Západní dráha), kde od 11. prosince zavede třináct párů spojů InterCity. První ze sedmi dvoupodlažních jednotek Stadler KISS by měla být hotova na začátku léta.

Zdroj: WESTbahn

Kuřim Praha — Drážní inspekce ČR (DI) a Správa železniční doprvní cesty (SŽDC) jsou v přímém sporu o kvalitu své práce. Celý problém vyplaval na povrch po zveřejnění výsledků ministerského auditu, který poukázal na formální nedostatky v činnosti DI, a má teď být důvodem k odvolání generálního inspektora Romana Šiguta na nejbližším jednání vlády. Již 28. února SŽDC v tiskovém prohlášení označila práci inspekce za neobjektivní a postrádající nezávislost. Bodem sváru byla smrtelná nehoda na přejezdu, kde podle SŽDC mělo hlavní vliv na tragedii požití omamných a psychotropních látek cyklisty, zatímco podle DI byly na vině především rozhledové podmínky, odporující nejen vnitřním předpisům SŽDC a české technické normě, ale také zákonům fyziky. Drážní inspekce kromě kritiky nevyhovujícího stavu některých přejezdů upozorňovala také na porušení předpisů SŽDC při údržbě tratí. Až 176 odhalených vad typu C na trati 250 v úseku Brno–Maloměřice – Kuřim nebylo odstraněno ani po několika letech od nálezu. Předpis SŽDC S 67 přitom stanovuje lhůtu 6 měsíců.

31.3.2011 - 21:00 - Lokomotiva 375.007 Hrboun v majetku NTM slaví sté narozeniny

375.007 ČSD v NTM, foto: Josef Petrák Praha — Jedna z technických dominant dopravní haly Národního technického muzea (NTM), parní rychlíková lokomotiva 375.007 ČSD, slaví v těchto dnech sté narozeniny. Stroj přezdívaný Hrboun vykonal technicko–bezpečnostní zkoušku 31. března 1911 jízdou rychlostí až 117 km/h, po které byl zařazen do provozu u Rakouských státních drah; tehdy pod původním označením 310.15. Vyroben byl v rozmezí ledna až února roku 1911 v Českomoravské továrně na stroje v Praze. Po svém působení ve Vídni se přesunul do depa Praha-střed, dosloužil však až v Podmoklech, odkud byl turnusován především na spojích v úseku Praha – Děčín. Do NTM byl darován a instalován v roce 1955. V letošním roce se pak jako jeden ze dvou dochovaných exemplářů své řady dočkal vyčištění a rekonzervace za pomoci dobrovolníků u příležitosti znovuotevřením muzea. Tento víkend, tedy 2. až 3. dubna 2011, dostávají návštěvníci poprvé možnost prohlédnout si unikátní stroj nejen zvenčí, ale také nahlédnout do kabiny strojvedoucího, kde pracovníci NTM zájemcům poskytnou odborný výklad. Technicky unikátní lokomotivu si navíc bude možné prohlídnout i zespodu. Návštěvníci tak pomocí speciálního vozíku budou moci zajet přímo pod Hrbouna.

Zdroj: Národní technické muzeum

380.004/Škoda 109E při testech v Hohenau, foto: Škoda TransportationBřeclav — Součástí kontraktu na dodání 20 strojů Škoda 109E pro České dráhy je i schválení pro provoz v okolních státech – na Slovensku, v Polsku, Německu, Rakousku a Maďarsku. Zatímco zkušební jízdy v osobní dopravě v tuzemsku bez vážnějších komplikací probíhají již několik měsíců, zahraniční testy Škodovku teprve čekají. První zemí, kam se stroje řady 380 podívají, bude Rakousko. V minulém týdnu stroj 380.004 podstoupil dvoudenní úvodní jízdy severně od Vídně, které byly zaměřené na ověření způsobilosti k jízdě na síti Rakouských spolkových drah (ÖBB). Podle předběžných zpráv od jižních sousedů byly verifikační jízdy úspěšné, a po jejich oficiálním potvrzení může Škoda začít s procesem schvalování třistaosmdesátek v Rakousku.

PESA LINK pro ČD, vizualizace čela, foto: České dráhy Praha — PESA Bydgoszcz, dodávající regionální vozidla rozličným polským, ale třeba také italským dopravcům, získala první kontrakt na dodávku motorových jednotek nové generace. Dnes v poledne podepsaly České dráhy s výrobcem smlouvu o nákupu 31 dvoudílných dieselových jednotek LINK II. Ty vycházejí z modelové řady, v niž PESA nabízí také třídílnou verzi LINK III, stejně jako jednodílný motorový vůz LINK I na stejné bázi. Kontrakt v úhrnné hodnotě 2 miliardy korun předpokládá dodání všech souprav v rozmezí prosince 2012 a ledna 2014; část z vozidel spolufinancují kraje z evropských peněz prostřednictvím regionálních operačních programů (ROP). S nasazením se počítá v Plzeňském, Karlovarském, Ústeckém a Zlínském kraji na nejvýznamnějších regionálních tratích.

IC 588 Leoš Janáček nedaleko Jistebníku, foto: Jiří Strnisko Praha — Vlaky EuroCity a InterCity dopravce České dráhy budou opět provozované komerčně, tj. mimo závazek veřejné služby. Ovšem jen některé vybrané. Na základě premisy, že EC/IC si na sebe musí vydělat, byla omezena objednávka ministerstva dopravy u ČD a také dotace na tyto spoje. Ačkoliv bylo vyhlášeno plošné zrušení plateb za provoz těchto dvou kategorií vlaků, mimo objednávku se dostaly na podzim 2010 pouze tři páry InterCity a 4 páry vlaků EuroCity. V minulém týdnu pak ministr dopravy Vít Bárta oznámil podepsání dodatku mezi ministerstvem a ČD, který počet komerčních spojů rozšíří. „Komerčně budou provozované všechny vlaky EC kromě těch, které jsou vázány mezinárodními úmluvami,“ specifikoval škrty generální ředitel ČD Petr Žaluda. Jsou tedy všechny vlaky vyšší kvality komerční? Ne, ani nebudou. Reálně se řeší jen spoje mezi Prahou a Ostravou, přičemž ale do škrtů spadly i IC a EC, které Ostravou projíždí v jiném směru.

11.3.2011 - 19:00 - Změny sazeb DPH mohou zdražit jízdné ve vlacích

Vláda ČR (Nečas, Bárta), foto: Vláda ČR Praha — Včerejší dohoda vládního uskupení zmírnila svůj původní plán letošního zvýšení daně z přidané hodnoty. Přesto dojde v následujících letech k růstu spodní sazby DPH, směřující až k jejímu úplnému zrušení. Nová domluva koalice předpokládá posunutí snížené sazby ze současných 10 na 14 procent od 1. ledna 2012. O rok později pak dojde ke sjednocení daně na úrovni 17,5 %. Vedle některých typů zboží a služeb se tato změna dotkne také vnitrostátních jízdenek, na něž se v současnosti 10% DPH rovněž vztahuje. Naopak mezinárodní jízdenky jsou od DPH osvobozeny na základě výjimky umožněné Směrnicí 2006/112/ES, stejně jako ostatní druhy mezinárodní přepravy osob.

Plánované zvýšení nebude pro hromadnou dopravu v ČR prvním růstem této nepřímé daně v poslední době – v lednu 2010 vzrostla snížená sazba DPH z 9 na 10 %; České dráhy však tuto změnu rozpustily do svých tržeb. Jelikož 17,5% DPH má platit bez výjimek, zůstává otázkou, zda se zdanění nově dočkají i mezinárodní jízdenky. Co se vnitrostátních dokladů týká, „dráhy teprve pracují na analýze dopadů navrhovaných daňových úprav,“ uvedl pro ČTK mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Proces změny DPH je zatím ve stádiu koaliční dohody. Finální návrh má vláda projednat v průběhu jara; schválení se pak očekává do konce června tohoto roku.

Zdroj: Vláda ČR, ČTK/Finanční noviny, Zákon o dani z přidané hodnoty

Křižování EC Jan Perner a EC Beskyd, Ostrava Vítkovice, foto: Dennis Hűbsch Praha — Od 6. března letošního roku začíná platit první změna jízdního řádu 2010/2011. Jak je zvykem, správce infrastruktury a tvůrce jízdních řádů Správa železniční dopravní cesty vydala přes tři desítky stránek změn a přelepek, které můžete do svého výtisku aplikovat. Některé změny jsou pouze kosmetické, například doplnění tratě 063, na které byla doprava objednána Středočeským krajem „za minutu dvanáct“ a SŽDC to již nestihla zapracovat do jízdního řádu. U některých vlaků přibyly symboly kola, invalidy či první třídy, což bylo způsobeno dodávkami dalších kusů jednotek Regionova a CityElefant k Českým drahám. Na Slovensku zatím nedochází k plánovaným škrtům v regionální dopravě tak, jak je odhalily začátkem roku slovenská média. S první změnou dojde pouze k úpravě JŘ u některých vlaků, ale očekávat lze i příchod nových vozidel.

23.2.2011 - 2:00 - Petr Fejk se stane ombudsmanem kvality Českých drah

Petr Fejk, foto: Wikipedia Commons/Egg Praha — České dráhy neustále pracují na zvyšování kvality svých služeb – posledním počinem bylo zavedení prémiových služeb v první třídě několika vybraných vlaků. Mezi tyto kroky jistě také patří zřízení postu ombudsmana kvality. Od 1. března 2011 bude dohlížet na kvalitu poskytovaných služeb bývalý ředitel pražské ZOO, Petr Fejk. Právě od Fejkových úspěchů a zkušeností ve vedení ZOO si České dráhy stejně jako ministr dopravy slibují výraznou pomoc v boji s přicházející konkurencí.

Fejk by se měl starat o zlepšení komunikace drah s veřejností, zejména pak při vyřizování stížností a podnětů došlých do listárny, další systémové změny kvalitativních standardů služeb a školení personálu. Dohlížet bude také na nové projekty pro cestující, mezi které patří i zmíněné služby ve vozech první třídy. Důležitým aspektem pro cestující je mimo jiné i chování vlakových čet, což připustil i samotný generální ředitel ČD Petr Žaluda. Vzorem pro ČD mají být Německé či Rakouské spolkové dráhy.

Post ombudsmana kvality byl v rámci Českých drah vytvořen až v těchto dnech; dosud byly standardy služeb zejména v kompetenci Odboru produktů a obchodu ČD.

Zdroje: České dráhy; foto: Wikipedia Commons

Starší zprávy
« Novější zprávy | 1 ... 5 6 7 8 9 ... 20 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:54
zapadá v 20:07