..: All news and reports - Evropa :..

Bzmot 398 (InterPici), Putnok, foto: tomi S fotografovaním železnice som začal asi pred štyrmi rokmi s mojou prvou "krabičkou" Hewlett-Packard. Teraz je to činnosť, pri ktorej sa dokážem najlepšie uvoľniť a relaxovať. Popri tom milujem hory a aktívne fandím futbalovému klubu Inter Bratislava. Všetko sú to časovo náročné záľuby a keďže počet dní dovolenky nepustí, často je nutné ich skombinovať. V uplynulom roku som pri koľajniciach strávil veľa času a na tomto mieste vám ponúkam krátku bilanciu.

trh_01, foto: MGEvropa - V souvislosti s diskusí ohledně škodovácké 109E jsem se rozhodl, že dám dohromady stručný přehled trhu na poli železničních vozidel, určených pro traťový provoz. Cílem není komplexní popis výrobního programu toho či onoho výrobce - ten si může případný zájemce dohledat sám, na základě připojených odkazů na tovární stránky. V tabulkách jsou pouze základní, povětšinou nejdiskutovanější technické údaje. Z praktických důvodů nejsou uvedeny ceny - ty se pochopitelně liší v závislosti na daných "mutacích", počtu odebraných kusů, či následné opce. Věřím, že stejně jako já, budou někteří z vás překvapeni portfoliem "evropského vlakového průmyslu".

Stanice CēsisRiga - Po letech postupného útlumu ožívá osobní doprava i v Pobaltí, byť velmi pozvolna. Po loňském obnovení jednoho páru vlaků mezi Rigou a přístavem Liepāja se vracejí vlaky na další trasu; tentokrát jde o krátký přeshraniční úsek Lugaži (Lotyšsko) – Valga (Estonsko). Po sedmi letech tak budou obě země opět spojeny osobním vlakem. Novinka však přichází v době, kdy na navazujícím úseku Valga – Tartu začíná rozsáhlá výluková činnost, a tak si cestující budou muset na přijatelné spojení Rigy, Tartu a Tallinnu ještě počkat.

Ilustrační obrázek Železniční nákladní doprava v posledních desetiletích vyklízela v Evropě prostor jiným druhům dopravy. V poslední se tento negativní trend podařilo zastavit a dráhy pomalu dostávají druhou šanci. Podle expertů německého institutu dopravního výzkumu SCI Verkehr z Kolína nad Rýnem a jejich studie Trh železniční nákladní přepravy v Evropě 2007 – 2015 již v letech 2005 a 2006 obrat železnice vzrostl meziročně o 14 procent — a situace by se v nejbližších letech měla nadále zlepšovat, částečně i díky novým trhům.

Minsk - Dvaatřicetiletá Běloruska měla obrovské štěstí. Usnula nedaleko městečka Brest v jihozápadním Bělorusku přesně mezi kolejnicemi. Přejel přes ni vlak rychlostí asi 150 km/h, ona přesto přežila a ještě k tomu bez jediného škrábnutí.

Ilustrační obrázek Hamburk - 9. ledna 2008 v 8:45 SEČ byl z Pekingu slavnostně vypraven testovací nákladní vlak společnosti Deutsche Bahn, který měl za cíl překonat více než 10 000 km dlouhou trasu z čínské metropole do německého Hamburku za méně než 20 dní. Projekt „Euroasijský pozemní most" (Euroasian Land Bridge) by měl v budoucnu zajistit kvalitní železniční cestu z Pekingu přes Mongolsko, po Transsibiřské magistrále, přes Bělorusko a Polsko až do Hamburku. Norbert Bensel, člen představenstva pro transport a logistiku Deutsche Bahn, řekl: „Pevně věříme, že v budoucnu dosáhneme času přepravy na této trase od 15 do 18 dnů - to je dvakrát rychleji než umožňuje lodní přeprava z Hamburku do Číny a zbytku Asie."

Ilustrační obrázekTurecko - Aktualizováno ve 20:17 - Dnes v brzkých ranních hodinách došlo v centrálním Turecku k vykolejení osobního vlaku. Místo havárie nedaleko města Kütahya je vzdáleno asi dvěstě kilometrů jihozápadně od tureckého hlavního měta Ankary. Dle dostupných kusých informací, které máme k dispozici, došlo ve vysoké rychlosti k vykolejení a následnému převrácení několika vozů jedenáctikusové soupravy. Turecká média odvysílala záznam, ve kterém je vidět pět převrácených vagonů, jež na místě prohledávali záchranáři. Dle agentury AP, odvolávající se na prohlášení úřadu předsedy turecké vlády, si nehoda vyžádala osm obětí na životech. Dalších čtrnáct cestujících utrpělo zranění.

Ilustrační obrázekEvropa - Nákladní vlak ložený dvěma vrstvami kontejnerů na sobě - obrázek známý především z železnic v Severní Americe - se již brzy možná projede i po evropských tratích. K úvahám o tomto řešení přivádí odborníky a politiky starého kontinentu hned několik faktorů, které mezi sebou velmi úzce souvisí. Jednak snaha snížit energetickou náročnost dopravy získává v poslední době stále větší popularitu, jednak se zvětšuje objem přepravovaného zboží. Obojí dohromady znamená zvýšení poptávky po přepravě kombinující cestu lodí, kamionem, letadlem i vlakem dohromady. Evropské tratě jsou ale přetížené, a proto je zde potřeba zvyšovat kapacitu jednotlivých vlaků, což lze řešit pouze dvěma způsoby; buď prodloužením nákladních souprav, nebo ložením kontejnerů ve dvou vrstvách na speciálně upravené vozy, splňující nejpřísnější kritéria. Zvláště z těchto důvodů začala na projektu nového dopravního systému využívajícího technologie k ložení vozů dvěma vrstvami pracovat wiesbadenská firma Trans Care.

Ilustrační obrázekTurecko - Jedna z nejodvážnějších podmořských staveb vůbec byla zahájena v roce 2003 v tureckém Istanbulu. V rámci projektu nového železničního spojení Evropy a Asie zde vznikají dva páry podmořských tunelů pro vlaky a místní metro, které výrazně zvýší kapacitu hromadné dopravy v jednom z nejužších míst místní dopravní infrastruktury. Od roku 2012 by tak měl desetimilionová aglomerace dostat nové rychlé spojení přes Bospor, jež budou využívat vozidla metra i mezinárodní vlaky.

Ilustrační obrázekBerlín Železniční doprava na západě Evropy se zmítá v chaosu. Ve Francii od včerejšího večera jezdí vlaky jen v omezeném rozsahu, spoje do Španělska a Itálie nejedou vůbec. Příčinou je stávka odborářů proti chystané penzijní reformě. Do Belgie, Nizozemí a Německa jezdí jen asi polovina spojů a ještě s možností přesměrování do jiné cílové stanice. Jen málo se stávka dotkla spojů do Velké Británie. Aby toho nebylo málo, stávka se dnes dopoledne opět vrátila i na německé koleje.

Ilustrační obrázekPraha – Naši z dalších cest jsme začali poněkud netradičně. Setkali jsme se v bydlišti jednoho z nás, v Čelákovicích, odkud jsme měli vyrazit na náš výlet do Albánie a Makedonie. Večer jsme ještě poseděli u piva a hodnotili, co nás může v těchto zemích čekat.

Ilustrační obrázek: Elektrické Desiro SŽ - řada 312Ohrid - Slovinské železnice připravily pro své zákazníky ve dnech 11. až 15. září zájezd do Makedonie. Cílem výletu je letovisko Ohrid a přilehlé Ohridské jezero. Město bylo v minulosti centrem slovanské vzdělanosti a na konci 9. století sem zavítali věrozvěstové Cyril a Metoděj. Vzhledem ke své původní historické architektuře je Ohrid zapsán i v seznamu kulturního dědictví UNESCO.

Evropa - Horké léto nyní neprožívají jen na ředitelství DB, kde nadále pokračují jednání o kolektivní smlouvě a požadavcích odborové organizace strojvůdců. Stávky o tomto víkendu zasáhnou provoz v Maďarsku a Itálii. Provoz je na mnoha místech omezen také kvůli plánovaným výlukám.

15.7.2007 - 18:00 - VSOE po Slovensku opět v Praze

Ilustrační obrázekPraha - Legendární Orient-Express opět zavítá do Prahy. Ve středu 11.7. se vydal na cestu z Vídně přes Slovensko do Polska, odkud v pondělí 16.7. přijede do Prahy. Hranice mezi Polskem a ČR by měl překročit kolem deváté dopoledne v Meziměstí, odkud dále tažen dvojicí lokomotiv řady 754 pojede do Ústí n/O, odkud odjede v čele s lokomotivou řady 130 do Prahy. Do Prahy hlavního nádraží přijede kolem 15. hodiny k 1. nástupišti, které bude po dobu pobytu vlaku VSOE uzavřeno. Z jízdy přes Slovensko se již postupně zpracovává fotoreportáž na webu JRtrain, kde jsou též informace o celé této jízdě.

Související zprávy : 9.7.2007 - Orient-Express přes Slovensko, Polsko a Česko

Ilustrační obrázekBrusel – Sedm evropských železničních společností včetně SNCF a DB spojilo síly, aby zjednodušily cestování po vysokorychlostních tratích a odlákaly zákazníky aeroliniím.

Železniční společnosti z Rakouska, Velké Británie, Francie, Německa, Nizozemska a Švýcarska vytvořily alianci s názvem Railteam, která umožní snadné mezinárodní cestování na jedinou jízdenku. S ní budou moci cestující využívající vysokorychlostní vlaky v těchto zemích libovolně přestupovat mezi různými železničními operátory a využívat přitom všech výhod, které dané společnosti svým zákazníkům poskytují (například speciálních čekáren).

« Newer messages | 1 ... 4 5 6 7 8 ... 10 | Older messages »    
ŽelPage - Czech railway webzine
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Public use not allowed without explicit permission of author.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2019 Spolek ŽelPage
:. Sign inopen/close
 
 
  
 
Forgot your password?   
Register   
:. eShop offeropen/close
:. Current train position - Czech Rep.open/close
Current train position - Czech Rep.
 
:. Searchopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Weather for Photographersopen/close
Photographing conditions
in the Czech Republic

Sun
rises at 06:03
sets at 20:05
:. New on VLAKY.NET
Poslední příspěvek 120 rokov trate Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty
Nedávno spomenuté 120. výročie trate Lužianky – Hlohovec – Leopoldov možeme doplniť ďalším, rovnako okrúhlym výročím. S tou traťou totiž súvisí aj trať Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty, ktorá predstavuje ...

Poslední příspěvek Parádní wolsztynská „Parada parowozów 2018“
Mezinárodní setkání parních lokomotiv v místě posledního pravidelného normálněrozchodného parního provozu je tradičním fenoménem. Letos se do polského Wolsztyna vydala i moje maličkost a byla svědkem již ...

Poslední příspěvek ZSSK predstavila 2. zmenu cestovného poriadku
V nedeľu 10. júna 2018 vstúpi do platnosti 2. zmena Cestovného poriadku 2017/2018 (GVD). Vďaka vlakom Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) budú ľudia z okolia hlavného mesta cestovať rýchlejšie, ekologickejšie ...