..: Aktualności i artykuły :..

Vozy Trans-Gabon-Railway, foto: Rémi Favre Gabon — V devadesátých letech vznikl v německé společnosti PFA Weiden koncept přestavby vozů bývalých východoněmeckých železnic typu Halberstadt na komfortní a moderní vagony pro regionální dopravu. Z původního vozu zůstal pouze rám, na něj byla nasazena nová hliníková skříň a výsledek pak byl prezentován pod názvem PUmA-Modus. V letech 1998-1999 a 2003 bylo přestavěno 55 vozů, které byly pravidelně provozovány v okolí Norimberka i se stejně vyhlížejícím řídicím vozem. Po letech problémů s různými komponenty, nadbytečností a obecnou snahou o vyřazení vysokopodlažních vozidel byly tyto poměrně zajímavé vozy odstaveny z provozu v prosinci minulého roku, avšak ještě předtím se část z nich ocitla v zahraničí. Několik klasických i řídicích vozů je dodnes v provozu v Rumunsku, avšak mnohem zajímavější osud má 17 vagonů, které jsou v provozu přímo na jiném kontinentu – v Africe.

Jirka Kánský, foto: František Stojaspal Na Štědrý den nás opustil železniční kolega a zároveň kamarád Ing. Jiří Kánský. Osobně jsem ho znal necelé dva roky, ale k srdci mi přirostl jako férový a společenský člověk, se kterým byla vždy legrace a to i za nepříznivého počasí, které jsme museli mnohdy absolvovat při natáčení. Občas, když je sychravo, si vzpomenu na samozřejmost, s jakou dokázal tuto nepřízeň přecházet, okomentoval ji, což dodávalo situaci na klidu. Mnozí ho možná poznáte jako zdatného modeláře, jiní jako filmaře. Dokumentoval provoz nejenom na území ČR, ale i jinde v Evropě, blízký mu byl Balkán. Svoji práci prezentoval na kanále YouTube, kde byl znám pod zkratkou JKS. Jeho videa měla osobitý styl, nechyběl hudební podkres a také mluvený komentář, což se u železničních videí vyskytuje velmi zřídka. Přitom napsání a namluvení komentáře v koordinaci se střihem zabere velkou část filmařské práce.

210.023-8, Kuřim - Čebín, foto: Adam Hasoň Brno — Údajná dlouhodobá nespokojenost cestujících s kvalitou a čistotou vlaků Českých drah, které mají s krajem uzavřenou smlouvu do konce roku 2019, stojí za rozhodnutím vedení Jihomoravského kraje pořídit si 36 vlastních souprav za celkem 6,5 miliardy korun a po ukončení smluvních vztahů s ČD s nimi obsloužit část dotyčných linek. Většinu této částky by měla uhradit Evropská unie a vlaky by měly v ideálním případě vyrazit na koleje již v roce 2020. Podle serveru Seznam Zprávy je projekt velmi blízko realizaci.

Souprava Cyklovlaku Masiv na cestě ze Zdic do Klatov, foto: České dráhy - Jan BystřickýŠpičák - Závěrem září se vydal na české koleje zajímavý a relativně neobvyklý vlak. Na objednávku organizátorů etapového cyklistického závodu dvojic Masiv MTB Race, který se uskutečnil 20. - 23. září, vypravily České dráhy majestátní jedenáctivozovou soupravu, která se podívala do středních, západních i severních Čech. Vlak sloužil nejen k přesunu samotných účastníků mezi jednotlivými částmi soutěže, ale přepravoval i jejich bicykly a zajišťoval závodníkům komplexní servis – ve vlaku se spalo, jedlo, probíhaly zde briefingy nebo dokonce i masáže. Ačkoliv již od samotné jízdy uběhlo nemálo času, věříme, že stojí za to se podívat, jaká vlastně cesta tohoto zvláštního spoje byla. To se můžete dočíst na následujících řádcích.

CFL 2300, foto: Jiří Navrátil Berlín — Prodloužením jednoho páru vlaků RegionalExpress linky Luxembourg – Trier – Koblenz přes Kolín nad Rýnem do druhého největšího města aglomerace Severní Porýní-Vestfálsko, Düsseldorfu, bylo obnoveno tři roky zrušené spojení hlavního města Lucemburska a některého z velkoměst v Severním Porýní-Vestfálsku. Vlak je v části trasy veden jako regionální spoj a v úseku Koblenz Hbf – Düsseldorf Hbf a opačně je pak ve spolupráci s dálkovou divizí DB veden v kategorii InterCity. Spoj RE 5107 vyráží z hlavního města Lucemburska až na několik dnů v roce denně v 6.05 a přes velmi známé údolí řeky Mosely dorazí do stanice Koblenz Hbf, odkud narozdíl od ostatních spojů této linky pokračuje dále údolím Rýna přes Kolín nad Rýnem do Düsseldorfu, kam dorazí v 10.09. Z Porýní pak pod číslem 5106 vyráží spoj ve 13.50 a do svého cíle v Lucembursku vlak dosáhne v 17.33.

26.12.2017 - 15:19 - Metronom získal smlouvu na dalších 15 let provozu

Metronom v Hamburku, foto: Martin Grill Uelzen — Společnost Metronom, operující převážně v německé spolkové zemi Dolní Sasko a v okolí Hamburku, získala smlouvu na za dalších 15 let provozu svých modro-žlutých dvoupodlažních souprav na linkách RE4 Hamburk – Brémy, RE2 Göttingen – Hannover – Uelzen a RE3 Hamburg – Lüneburg – Uelzen. Dopravce je poměrně známý, v Dolním Sasku operuje již od prosince 2003, přičemž pro novou koncesi, platnou od prosince 2018, chystá výrazné zlepšení jízdních řádů a služeb pro cestující.

Zdroj: RailJournal

O'ZEL-0204, Nazarbek, Uzbekistán, foto: Semen1966 Taškent — Dne 1. prosince 2017 byla oficiálně dokončeno železniční spojení mezi městy Buchara a Miskin. Trať je dlouhá 355 km, je na ní 5 stanic (Jangiabad, Tuztepa, Učačik, Suzakdor, Dautepa). Objem zemních prací přesáhl 21,2 milionů m³, bylo postaveno 12 mostů a 6 nadjezdů. Stavba začala současně na obou jejich koncích v prosinci 2016. Obě stavební skupiny se spojily 1. září – den 26. výročí nezávislosti země. Od té doby začala být trať využívána pro nákladní dopravu v dieselové trakci. O tři měsíce později byla dokončena elektrifikace trati. Osobní doprava bude zahájena později, protože stavaři stále pracují na dokončení infrastruktury. Nasazeny budou vysokorychlostní vlaky Afrosiyob, které spojí Taškent, Smarkand, Bucharu a Chivu.

Srovnání KJŘ 2016 SŽDC (nahoře) a ČD (dole, bez vlaků konkurence), foto: SŽDC/ČDPraha — Krásné sváteční dopoledne. Pokud máte ve svém okolí skutečného železničáře a chtěli byste ještě stihnout mu udělat do večera radost vlastnoručním výrobkem, připravte si poslední vydání jízdního řádu ČD, lepidlo, nůžky a tiskárnu. Již třetím rokem totiž České dráhy sice vydávají knižní jízdní řád, ale mažou z něho vlaky soukromých dopravců. Díky našemu čtenáři panu Táborskému vám můžeme i letos poskytnout sadu na jeho opětovné doplnění.

cedule 555.0186, foto: KPKV Vážené dámy, vážení pánové,
kolegové z Klubu přátel železnic Českého ráje na jaře sháněli finanční prostředky na opravu kotle parní lokomotivy 310.0134. Obrátili se, mimo jiné, na čtenáře ŽelPage a i díky Vám se podařilo kotel opravit. I náš Klub přátel kolejových vozidel Brno je v podobné situaci. Snažíme se zachránit a znovu zprovoznit parní lokomotivy, které za dob Československa dojezdily. V naší sbírce máme 45 hnacích vozidel, z toho 7 parních lokomotiv. Jednou z nich je němka 555.0186. Rádi bychom jí dodali její bývalý lesk, ale jen naše finanční prostředky na to nestačí. Chtěli bychom i Vás poprosit o pomoc.

17.12.2017 - 8:00 - Turecko postaví 500 elektrických lokomotiv

E 68 017, foto: İhsanfb77 Ankara — Turecký ministr dopravy, námořnictví a komunikací pan Ahmet Arslan, společně se svým kolegou panem Faroukem Ozlu, ministrem pro vědu, průmysl a technologie, představili v závěru listopadu projekt na stavbu 500 elektrických lokomotiv. Do projektu budou zapojeny výzkumné centrum Tubitak Marmara Research Centre a dceřiná společnost Tureckých státních železnic (TCDD) Tülomsaş. Spolupracovat budou také s Istanbulskou technickou univerzitou. Elektrická lokomotiva E-5000 bude navržena pro provoz na střídavé trakci, požadovaný výkon je 5 MW a rychlost 160 km/h. Do roku 2023 by mělo být postaveno 500 těchto lokomotiv.

Zdroje: New Turkey Estate, International Railway Journal, Wikimedia Commons

Twindexx Swiss Express, Bossière - Grandvaux, Švýcarsko, foto: Pavel Vlček Ittigen / Bern — Kalendář ukazoval prosinec 2014, když začaly probíhat zkoušky nové elektrické dvoupodlažní jednotky, kterou výrobce Bombardier pojmenoval TWINDEXX Swiss Express. Dalším mezníkem v životopise této jednotky se stal 30. listopad 2017. V tento den švýcarské Federální ministerstvo dopravy (BAV) vydalo povolení pro komerční použití pro TWINDEXX Swiss Express. Tato licence je zatím omezena do 30. listopadu 2018. Bombardier předložil všechny potřebné doklady, v listopadu navíc ještě aktualizoval software vozidel. Časové omezení licence je proto, že momentálně nejsou v provoz všechny plánované funkce vozidel. Před vydáním neomezené provozní licence BAV tudíž ještě provede závěrečnou kontrolu.

Italiano: Ferrovia Circumetnea, Newag DMU1 in arrivo a Misterbianco il 1 giugno 2016, foto: Anthostav Catania — První jednotka Vulcano pro rozchod 950 mm, dodávaná polskou společností NEWAG, vyjela do provozu ze sicilské stanice Catania Borgo v květnu 2016. Předtím ji čekalo 3 000 kilometrů v testovacích jízdách, které úspěšně zvládla. NEWAG dodal dvoučlánkové dieselové jednotky s kapacitou 106 míst, plně klimatizované, bez problémů přístupné pro hendikepované za pomoci pohyblivých ramp. Maximální cestovní rychlost je 100 km/h. Za čtyři jednotky společnost Ferrovia Circumetnea (FCE) zaplatila 14,8 milionů eur. Zpočátku byly nové jednotky nasazeny ve špičkách v okolí Etny na trase Catania – Riposto. Pan Łukasz Mikołajczyk, tiskový mluvčí NEWAG, potvrdil, že FCE na základě opce objednala další čtyři jednotky za 14 892 840 eur. Ferrovia Circumetnea zatím potvrdila odebrání jedné jednotky, na zbývající tři je nutno nejprve dořešit jejich financování.

3ТE25К2М, foto: Transmashholding Brjansk — Nové dieselové lokomotivy 3ТE25К2М, které zkonstruovali i vyrobili v Brjanském strojírenském závodě (BMZ), patřícím do skupiny Transmashholding Group, byly poprvé představeny v únoru 2017. Nyní mají za sebou úspěšně první část testování v reálném provozu. Domovem se jim na čas stalo depo Kursk a testování probíhalo v centrální části Ruska. Požadavek ze strany budoucího provozovatele – RŽD – byl nájezd minimálně 10 tisíc kilometrů. Lokomotivy najezdily více než 11 tisíc kilometrů a přepravily zhruba 240 000 tun nákladu. Maximální hmotnost vlaku činila 8 230 tun. Testovaly se jak trojdílné, tak i dvoudílné stroje. Nyní se lokomotivy přesunuly do depa Novaja Čara, kde na Bajkalsko-amurské magistrále bude probíhat další část testování v reálném provozu. Zde by měly lokomotivy najezdit minimálně 50 tisíc kilometrů.

Birmingham New St., foto: Hugh Llewelyn Birmingham — West Midlands je anglické metropolitní hrabství ve středozápadní Anglii. Největším městem je Birmingham, v hrabství žije přes 2,8 milionu lidí. S novým jízdním řádem od 10. prosince 2017 ale v lokalitě začal poskytovat své služby nový železniční dopravce West Midlands Trains. Jedná se o společný podnik vlastněný nizozemskou společností Abelio a japonskými společnostmi Mitsui a East Japan Railway Company (JR East). West Midlands Trains (WMT) převezme trasy, které doteď provozovala společnost London Midlands – vlastněná společností Govia (konsorcium GoAhead a francouzského Keolis), která provozovala železniční dopravu v dané lokalitě od roku 2007. Ve výběrovém řízení ale nebyla úspěšná, a držitelům předplacených jízdenek musí na kompenzacích vyplatit odškodnění ve výši 7 milionů liber šterlinků. Kromě lokálních tras ve West Midlands přebírá WMT trasy z Londýna (Euston) do Crewe, z Liverpoolu do Birminghamu. Franšíza je uzavřena do března 2026.

Výběr šotoklubu Je nedělní odpoledne, z televize mi zní Pucciniho Tosca, záznam z londýnského Royal Opera House, a já se pouštím do psaní výběru. Nebojte se, určitě nebudu začínat tím, jak jsem byl překvapen, když jsem našel vzkaz… Tak začít nemohu, protože po dva roky jsem z pozice editora tyto vzkazy či e-maily členům Šotoklubu posílal s prosbou, aby se ujali dalšího dílu výběru. A pak jsem se divil, že byli překvapeni. Všem, kteří si našli čas, byli ochotni se podělit o svůj pohled na fotografie publikované za poslední dva týdny a pustili se do psaní, patří můj dík. Dnes je řada na mně a zajímá-li vás můj pohled na minulých čtrnáct dnů v galerii, pojďte dál. Jste vítáni.

« Nowsze wiadomości | 1 ... 3 4 5 6 7 ... 504 | Starsze wiadomości »    
ŽelPage - elektroniczny magazyn kolejowy
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Publiczne używanie treści bez zgody autora nie jest dozwolone.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2019 Spolek ŽelPage
:. Logowanieopen/close
 
 
  
 
Zapomniane hasło   
Zarejestruj się   
:. Oferta eShopuopen/close
:. Położenie pociągów CZopen/close
Położenie pociągów CZ
 
:. Szukanieopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info dla fotografówopen/close
Przydatne informacje
dlafotografów (ČR)

Słońce
wschodzi o 04:52
zachodzi o 21:13
:. Nowości na VLAKY.NET
Poslední příspěvek 120 rokov trate Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty
Nedávno spomenuté 120. výročie trate Lužianky – Hlohovec – Leopoldov možeme doplniť ďalším, rovnako okrúhlym výročím. S tou traťou totiž súvisí aj trať Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty, ktorá predstavuje ...

Poslední příspěvek Parádní wolsztynská „Parada parowozów 2018“
Mezinárodní setkání parních lokomotiv v místě posledního pravidelného normálněrozchodného parního provozu je tradičním fenoménem. Letos se do polského Wolsztyna vydala i moje maličkost a byla svědkem již ...

Poslední příspěvek ZSSK predstavila 2. zmenu cestovného poriadku
V nedeľu 10. júna 2018 vstúpi do platnosti 2. zmena Cestovného poriadku 2017/2018 (GVD). Vďaka vlakom Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) budú ľudia z okolia hlavného mesta cestovať rýchlejšie, ekologickejšie ...