..: Aktuality a články - Německo :..

Traxx P160 AC 146.520, Veolia Interconnex, Berlin Hbf, foto: Josef PetrákBerlin — Open-access železniční doprava v Německu zažívá těžké časy. Po dvanácti letech provozu dnes dopravce Veolia Verkehr oznámil ukončení své jediné dálkové linky, spojující Lipsko, Berlín a severní pomořanské destinace pod komerční značkou Interconnex. Modro-bílými vlaky kategorie X se cestující naposledy svezou v sobotu 13. prosince. Poté už jediným drážním operátorem na lince mezi Saskem a hlavním městem zůstanou Deutsche Bahn. Jako hlavní důvod stažení z trhu uvádí Veolia klesající počty cestujících v důsledku měnících se poměrů na trhu osobní dopravy, které tlačí ceny jízdného prudce dolů. Paradoxně to ale nejsou konkurenční vlaky ICE, kdo Interconnexu bere cestující – za dramatickým poklesem zákazníků stojí dálkové autobusy.

Bombardier Twindexx Vario pro DB – nástupce klasických IC vozů na InnoTrans 2014, foto: Juraj KováčBerlín — Klasiky jsou mrtvé, řekly si Německé dráhy. Co zbývá z kdysi všudypřítomné řady Bimz? Dnes jezdí na lowcostových spojích Berlín – Hamburk a běžné RIC vagony už mají své dny rovněž sečteny. V roce 2010 Deutsche Bahn rozhodly, že vrstvu dálkové dopravy, která nezapadá do vysokorychlostní sítě ICE, převede na netrakční jednotky, konceptuálně podobné rakouským railjetům. V situaci, kdy původně plánované vlaky ICx nebyly dostupné včas, nakonec Německé dráhy v lednu 2011 podepsaly kontrakt na 27 vratných souprav, složených z lokomotivy Bombardier TRAXX P160 AC2 a netrakčních patrových souprav TWINDEXX Vario. A právě tyto jednotky mají na berlínském InnoTransu premiéru.

Patrové bombardiery: francouzské Omneo a německý Twindexx, foto: Juraj KováčBerlín — Když v roce 1996 skupinka zájmových sdružení poprvé na berlínském výstavišti organizovala malý železniční veletrh, patrně ani nedoufali, že už při 10. ročníku budou mít problém se do rozsáhlého areálu Messe Berlin vůbec vejít. Uběhly dva roky a opět tu máme InnoTrans – událost číslo jedna pro firmy v železničním oboru bez ohledu na to, zda vyrábějí tramvaje, razí tunely nebo zajišťují občerstvení na palubě. Jak sami organizátoři rádi připomínají, dvouletá perioda veletrhu se už stihla podepsat i na samotných výrobních programech. Dodavatelé techniky nezřídka plánují vývoj tak, aby oficiální představení produktů vyšlo přesně na Berlín, a naopak množství vystavovatelů odkládá podpisy důležitých kontraktů až na září, aby tak mohli učinit před zraky celého železničního světa. Letošní InnoTrans začíná právě dnes a opět láme rekordy – venkovní výstavní plocha nebyla nikdy tak plná a seznam světových premiér produktů dosáhl 140 položek. Takové množství exponátů a prezentací nejde dost dobře pojmout při návštěvě na otočku, a tak jsme letos využili veškerých možností dostupných odborným médiím – a o největší taháky se teď, v předpremiéře chceme podělit s vámi.

ICE3 Berlín - Palubní portál, na kterém cestující najdou informace o jízdě, filmy, knihy, nebo si zde mohou objednat jídlo z jídelního vozu. To vše, včetně bezplatného připojení k internetu u dálkových a některých regionálních spojů, využívají cestující v Česku už zhruba tři roky, nicméně za hranicemi nejsou tyto věci zdaleka samozřejmostí. Nyní o podobných službách začínají uvažovat i takoví obři jako Deutsche Bahn nebo PKP Intercity. A důvod? U německých drah jím je zejména otevření trhu dálkových autobusů a částečný odliv cestujících, kteří tento způsob přepravy volí místo vlaku. V Německu využilo v roce 2013 služeb dálkových autobusů zhruba 9 milionů cestujících, přičemž zhruba třetina z nich přešla do autobusů právě z vlaků DB. Tito cestující volí autobus nejen z důvodu, že je levnější než železnice, ale také z důvodu, že bezplatný internet se v autobusech běžně nabízí.

EN z Německa do Prahy, foto: Robert VelechovskýBerlín - Cestující, kteří využívají k cestování do západní Evropy noční spoje kategorie City Night Line, si budou od nového jízdního řádu muset zvyknout na nemalá omezení. Provozovatelé vlaků, německé dráhy Deutsche Bahn ve spolupráci s národními dopravci v jednotlivých zemích, totiž chystají zásadní redukci některých těchto vlaků. Škrtání se dotkne pravděpodobně nakonec i vlaků a přímých vozů, které vyjíždějí z Prahy. O plánovaných změnách informoval zahraniční server Railjournal.com.

Vůz DB, foto: Aleš PetrovskýPraha/Berlín — Nedávné domněnky o pokračování provozu vlaků Českých drah na lince Praha - Berlín - Hamburk byly dnes potvrzeny. Rozhodnutí o prodloužení spolupráce s Deutsche Bahn již nedávno nasvědčovalo vypsání výběrového řízení na modernizaci 93 vozů, dnes ale zprávu oficiálně potvrdil i dopravce. České a německé hlavní město bude spojovat šest párů vlaků kategorie EuroCity, z toho tři páry budou obsluhovat i Hamburk. Na většinu vlaků budou nasazeny soupravy Českých drah, pouze na jeden pár spojů se využijí vagony maďarského dopravce MÁV-START, jelikož bude oproti původním předpokladům zachován jeden pár přímého spojení Budapešť - Bratislava - Praha - Berlín - Hamburk. Je tedy nasnadě usuzovat, že spolupráce DB a soukromého dopravce RegioJet (respektive skupiny Student Agency) zůstane v nejbližší budoucnosti pouze v rovině autobusů a provizního prodeje jízdenek.

Nový autobus před Národní technickou knihovnou v Praze, foto: Petr Chvátal - Trainman Praha — Největší český autobusový dopravce v dálkové dopravě, společnost Student Agency, představil ve středu 21. května nový typ autobusů od společnosti Setra. Právě tyto vozy, kterých společnost nakoupila zatím celkem devět, budou již od závěru tohoto týdne nasazovány na trasy Praha - Norimberk - Mannheim a Praha - Mnichov. Tyto linky jsou provozovány pod hlavičkou německého železničního dopravce Deutsche Bahn. Půjde zatím o nejkapacitnější vozidla, která se u Student Agency vyskytují. Za nákup nových autobusů zaplatí firma přes 110 milionů korun.

Vůz Ampz ČD, foto: Aleš PetrovskýPraha — Jako neodvratitelný lze už pravděpodobně vnímat neúspěch soukromého dopravce RegioJet při zajišťování vlaků na trase Praha – Berlín – Hamburk. I přes pokračující dominanci jediného dopravce ale patrně dojde k definitivnímu rozdělení vozebního ramene Graz – Praha – Hamburk právě v našem hlavním městě. O zkrácení extrémně dlouhých linek usiluje Deutsche Bahn už delší dobu, teď ale dvě zásadní indicie nasvědčují, že se Praha skutečně v dohledné době stane pro cestující z Rakouska do Německa přestupním bodem: jednak má na situaci vliv nasazení railjetů ČD a ÖBB; dnes navíc České dráhy zadaly výběrové řízení na modernizaci 93 vozů pro rychlost 200 km/h.

Talent 2 pro s-Bahn Mitteldeutschland, foto: Zdroj: Wikimedia CommonsBerlín - Výrobce kolejových vozidel Bombardier Transportation získala v průběhu letošního března v Evropě hned tři zakázky o celkovém finančním objemu přes 200 milionů EUR. Největší březnovou zakázkou je objednávka Deutsche Bahn pro svou dceřinnou společnost S-Bahn Mitteldeutschland. Její flotila stříbrných Talentů 2 se od roku 2016 rozroste o šestnáct třídílných a deset pětidílných vlaků, za které dopravce zaplatí celkem 146 milionů EUR. Nové jednotky jsou určeny pro vozební ramena z Halle/Saale a Gaschwitz do Dessau-Rosslau a Lutherstadt Wittenberg novým tunelem pod centrem Lipska. Klimatizovaný interiér souprav bude mimo klasických sedadel a multifunkčních prostorů obsahovat i klubový oddíl pro čtrnáct cestujících. Výroba souprav proběhne tradičně v závodě v Hennigsdorfu poblíž Berlína.

DB ICE, foto: Siemens Berlín — Krátce před Štědrým dnem proběhla jako blesk tiskem, televizí i jinými sdělovacími prostředky včetně webových stránek zpráva, že po téměř dvou letech zkoumání EBA (Eisenbahn Bundesamt) udělil ICE třetí generace od Siemensu provozní povolení pro vlaky osobní přepravy („techničák“). Čtyři soupravy byly předány DB v pátek před Štědrým dnem, dalších 12 je připraveno k předání. Původní termín plnění prvních dodávek byl v říjnu 2011. Vznikly diskuse o průkazu kvality a do jednání se vložil EBA. Začaly zkoušky, zejména nového SW, vrcholící zkouškami moderního řídícího systému. Ty byly v prosinci ukončeny a EBA vydal kladný verdikt. DB dosud jezdily bez provozní rezervy. Soupravy nebyly přes Vánoce zařazeny do turnusu, ladil se zácvik vlakového personálu. Ke dni 23. prosince 2013 vydal EBA rovněž souhlas pro provoz ICE – Velaro D propojených, zdvojených.

Pozvánka, foto: Görlitzer Modelleisenbahnverein e.V.Löbau — Letos je pořádána již po čtrnácté tradiční akce zhořeleckých modelářů – výstava modelů, a to nejen železničních. Letos se uskuteční od pátku 17. ledna 2014 do neděle 19. ledna 2014. Pro tento ročník pořadatelé rozhodli, že se výstava uskuteční v Löbau, důvodem pro jsou zejména větší kapacity tamního výstavního areálu. Návštěvníkům tak bude k dispozici přes tisíc parkovacích míst (zdarma) a přes 3 500 čtverečních metrů výstavní plochy, na nichž bude k vidění celkem 35 modelových kolejišť o velikostech N až H0/H0e. Akce se již tradičně účastní i letečtí, lodní a automobiloví modeláři, kteří vystaví své výtvory v měřítkách 1:400 až 1:8, k vidění budou i dálkově ovládané modely. Občerstvení návštěvníků bude rovněž zajištěno. Vstupné činí 7 eur pro dospělého, děti od čtyř do čtrnácti let zaplatí 2 eura. Kdo se rozhodne vycestovat s rodinou, má k dispozici rodinnou vstupenku (dva dospělí se dvěma až třemi dětmi) za 16 eur. Čísla vstupenky slouží současně jako los do tomboly se zajímavými cenami.

11.1.2014 - 8:00 - Zajímavý požadavek odborů GDL

185.055-1 DB + 185.052-8 DB, Roßleithen [6] - Windischgarsten, foto: Josef Petrák Berlín — Není tomu často, abychom informovali o odborových aktivitách, nota bene v zahraničí. Letošní požadavek Německých odborů strojvůdců (GDL) je však zajímavý a navíc podepřený hrozbou stávky. Jde o smluvní zajištění (tedy aby dráha převzala pojištění) především strojvůdců pro případy, kdy strojvůdce ze zdravotních důvodů, nebo věku, nebude moci dále vykonávat svou profesi (ztratí způsobilost). Další kolo jednání proběhne mezi víkendem a středou příští týden. Odborová organizace je ochotna pro prosazení i stávkovat. Požadavek jde nad rámec postupu obecných drážních odborů. Rovněž bude zajímavé prosazování této otázky u soukromých (na DB) nezávislých dopravců. To vše probíhá v době, kdy byl smeten návrh na odchod do důchodu v 67 letech místo současných 65 let. Navíc se vážně uvažuje o změně a přiznání důchodu již dříve – v 63 letech.

Zdroje: Wirtschafts Woche, ZDF

ICE-T,Schwaz - Pill-Vomperbach, foto: Jgcp Berlín — Elektrické klopidlo ICE-T, obě varianty, tedy BR 411 (sedmidílné, 4.000 kW) a 415 (pětidílné, 3.000 kW) brázdí středoevropské koleje od sklonku minulého tisíciletí. To „T“ značí „Triebzug – hnací vlak“, neb hnané jsou podvozky (1 A)‘(A 1)‘ vložených vozů, které též vezou elektrické a strojní vybavení. Čelní vozy jsou vlastně vozy řídící, bez trakční funkce. Jednotky byly dodávány konsorciem Bombardier (zprvu DWA – skříně,), FIAT Ferroviaria (klopidla), Duewag (další vozy, především s usměrňovači, restaurační a bistro vozy), Siemens (pohony, silová a ovládací výzbroj). Ze začátku jednotka hodně stonala –naklápědla FIAT byla obzvláště zkoumána, jejich vliv, resp. související osové namáhání spojení kolo – náprava, elektronika a další byly ověřovány a léčeny za provozu. Terapie byla úspěšná a zhruba od roku 2002 jsou jednotky v pravidelném provozu bez omezení. Podrobnosti technické i ze zkoušek a uvádění do provozu naleznete v odkazu výše.

232.668-4 + 232.529-8, Adorf (Vogtl) - Hundsgrün, foto: Tomáš Kubovec Berlín — Společnost DB Schenker (DB-S) v letošním roce opět rozšířila nabídku svých služeb, kterých může využít každý zákazník, který chce poslat třeba jen jednu velkou bednu, kterou už mu z důvodů váhového limitu nevezme k přepravě pošta, ale může využít i celého kontejnerového vlaku. Na pravidelnou přepravu kontejnerů mezi italským Verona Quadrante Europa Terminal a českým Paskovem, která je v provozu od počátku roku 2012 ve spolupráci se společností Bohemiakombi, navázaly další pravidelné vlaky. Společnost Trenitalia získala kontrakt na dopravu automobilů Fiat z jihopolského města Tychy do Itálie. Ke spolupráci si vybrala právě DB-S, které zajistí pravidelný týdenní provoz ucelených vlaků mezi polskou automobilovou továrnou a Itálií, kde vlaky budou končit v různých destinacích (Boloňa, Verona, Turín…) Vzdálenost 1200 km mezi stanicemi Tychy a Boloňa zvládne vlak za 30 hodin.

9.12.2013 - 6:00 - ICx: Budoucnost dálkové dopravy v DB muzeu Norimberk

DB ICx, foto: Siemens Norimberk — Železniční muzeum Německých drah, nacházející se v bavorském Norimberku, vystavilo model jednotky jednotky ICx, která představuje budoucnost dálkové dopravy v Německu, v měřítku 1:1. Tato designová studie, skládající se z jednoho čelního a jednoho vloženého vozu, našla své místo v muzejním depu a nyní je jedním z mnoha exponátů, kterými toto rozsáhlé muzeum disponuje. Vlaky ICx nahradí postupně po roce 2017 flotilu nejstarších jednotek ICE a většiny souprav vlaků IC. Zakázka na výrobu 130 souprav, podepsaná v roce 2011 mezi Deutsche Bahn a společností Siemens, má společně s opcí na dalších 90 souprav, s termínem dodání do roku 2030, hodnotu okolo šesti miliard eur. Jedná se tak o největší zakázku DB a Siemensu ve své historii.

Zdroj: Deutsche Bahn

« Novšie správy | 1 2 3 4 5 6 ... 40 | Staršie správy »    
ŽelPage - elektronický magazín o dráhach
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Verejné použitie obsahu bez výslovného súhlasu autora nie je dovolené.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Prihlásenieopen/close
 
 
  
 
Zabudnuté heslo   
Zaregistrovať sa   
:. Poloha vlakov CZopen/close
Poloha vlakov CZ
 
:. Vyhľadávanieopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pre fotografovopen/close
Informácie o podmíenkach
na fotenie v ČR

Slnko
vychádza v 06:04
zapadá v 20:00