..: Aktuality a články :..

Wien Praterstern (Nord), EC do Prahy, 1216.2 ÖBB, foto: Juraj Kováč Vídeň — Prosincové změny v jízdním řádu v Rakousku jsou spíše kosmetické. Více změn nastane spíše ve vozovém parku či samotných nabídkách dopravce, ať už v rámci tarifu nebo služeb. Dojde k posílení regionálního provozu, v součtu vlaky ujedou o dva miliony kilometrů více, než letos. Jednotky, určené pro regionální provoz, projdou modernizací do standardu CityJet (brzy vyjde aktualita) a zdražení jízdného bude pod míru inflace, o 1,4 %. Naopak mezinárodní jízdenky čeká zlevnění.

9.11.2017 - 18:19 - Ukrajinské železnice chtějí ojeté motorové vozy

DB_628, foto: Bean Kyjev — Pokračující proces obnovy vozového parku ukrajinských železnic s sebou přinesl další zajímavost. Archaické motorové jednotky D1 ukrajinských drah byly posouzeny jako natolik zastaralé, že se jejich modernizace nevyplatí a tak se ukrajinské železnice poohlížejí po nových motorových jednotkách. Jako nejzajímavější z pravděpodobných možností je nákup ojetých motorových jednotek ze zahraničí a jejich přestavba na široký rozchod (1520 mm), čímž budou ušetřeny nemalé finanční prostředky. Výběr dodavatele má proběhnout v příštím roce, v současné době hledají ukrajinské železnice vhodný trh, ekonomické a technické podmínky rekonstrukce. Neoficiální informace pak hovoří nejčastěji o Německých drahách (DB), které aktuálně disponují poměrně velkým množstvím nadbytečných vozidel, například motorových jednotek řady 628 či 610.

Zdroj: Rynek Kolejowy

PKP Intercity SA Varšava — Polsko a Rakousko denně spojuje hned několik přímých vlaků. Mimo to jsou oba státy členy EU, sousedy České Republiky a dalším společným prvkem budou i dnešní aktuality na ŽelPage, kdy budou z dostupných zdrojů shrnuty novinky v jízdním řádu od druhé prosincové neděle letošního roku. Ta se již neúprosně blíží a přináší poměrně rozsáhlé změny, převážně u nás či v Německu. Stejný jízdní řád však nezůstává ani v Polsku či Rakousku a tak se nyní podíváme na novinky v prvně jmenované zemi, o níž ještě v dohledné době vyjde článek, zabývající se vnitrostátní regionální dopravou či hraničními přechody. Pro začátek zmiňme nová mezinárodní i vnitrostátní spojení, návrat vlaků do města Hrubieszów, více vlaků kategorie InterCity s novými elektrickými jednotkami anebo nové víkendové spoje.

8.11.2017 - 18:00 - Spolupráce polských a litevských železnic

EJ 575 pro Litvu, foto: Chary Kaunas — Litevské železnice ve spolupráci s polskými dráhami chtějí zkrátit jízdní dobu mezi hlavními městy obou zemí. V současnosti trvá cesta vlakem mezi Varšavou a Vilniusem deset hodin, ačkoliv tento úsek mezinárodního koridoru Rail Baltica je ve velké části trasy uzpůsoben pro mnohem vyšší rychlost, než jakou na ni v současnosti provozované spoje dosahují. Jako jedno z řešení tohoto problému, vycházející z iniciativy litevských železnic, je vedení přímého spoje mezi oběma metropolemi. O něm se má začít diskutovat teprve v první polovině příštího roku, ačkoliv úzká spolupráce mezi litevskými a polskými železnicemi byla dohodnuta již letos 13. října. V současnosti této relaci dominují dálkové autobusy, které ji ujedou za osm a půl hodiny, rychlou alternativu pak nabízí letecký dopravce Wizz Air, vypravující denně několik letů, trvajících lehce přes hodinu. Mezinárodní dopravu začaly litevské železnice řešit ve větší míře až letos, přičemž první výsledky budou k dispozici již od druhé poloviny letošního prosince – mezi litevským hlavním městem Vilnius a lotyšským sídlem Daugavpils vznikne nové přímé železniční spojení.

Zdroj: Rynek kolejowy

Jablunkov, IC 141 Detvan, foto: Duhy Praha — České dráhy v průběhu letošního roku nakupovaly další množství ojetých vozů od rakouských železnic. Ačkoliv počet vozů není nijak závratný, na vnitrostátní dálkovou dopravu bude mít tento fakt velmi pozitivní dopad především v roce následujícím, kdy dojde k poměrně zásadním změnám v řazení vlaků dálkové dopravy. Změny v mezinárodní dálkové přepravě byly zmíněny před několika dny, poté následovaly změny v dálkové dopravě soukromých dopravců a dnes přišel čas na změny ve vnitrostátní dálkové dopravě Českých drah, které i nadále zajišťují většinu linek dálkové dopravy. Největší změny lze očekávat na západě Čech, na jižní trase z Prahy do Chebu začnou být provozovány nové expresy a na severní trase budou nasazeny nové soupravy. Mírné zhoršení pak nastává u rychlíků z Prahy do Hradce Králové a dále.

IC4, foto: DSB Arad — Vleklá kauza motorových jednotek AnsaldoBreda IC2 pro dánské železnice spěje do finále. Před několika týdny po internetu kolovaly fotografie těchto souprav při odvozu z Dánska na jih, přesněji do Rumunska, kde jich část zakoupil soukromý dopravce Astra TransCarpatic. Ten je doposud znám především díky svému nočnímu vlaku, který denně spojuje Arad a Temešvár s Brašovem a Bukureští, v létě navíc s přístavem Constanta. Rumunskému dopravci teď zbývá čekat, zda jednotky projdou schvalovacím procesem a bude je moci nasadit na trasy Bukurešť – Bacău, Bukurešť – Titu a Temešvár – Baia Mare.

6.11.2017 - 23:47 - Östgötatrafiken objednává další tři soupravy X61

X61, foto: Kasper Dudzig Linköping — Dopravní svaz Östgötatrafiken, provozující veřejnou dopravu v regionu Östergötland, objednal další soupravy Alstom Coradia Nordic. Ty se v okolí města Linköping vyskytují v počtu patnácti souprav již od roku 2010, další tři jednotky tak doplní současný vozový park. Plně nízkopodlažní soupravy pro napěťovou soustavu 15 kV/16,7 Hz s maximální rychlostí 160 km/h a výkonem 3000 kW nesou ve Švédsku označení X61, jsou čtyřvozové a umožňují přepravit až 510 cestujících. Jedná se o luxusnější verzi šestivozových souprav X60, proti nimž se mohou chlubit mj. lepšími sedačkami a záchody. Dodány budou na jaře 2019, přičemž výrobce dodá dalších třicet stejných jednotek ještě dopravnímu svazu Skånetrafiken. Všechny soupravy Alstom Coradia Nordic vznikají v německém závodě Salzgitter a nutno uvést, že ve Švédsku jsou velice populární – je jich tam v provozu již více než dvě stě.

Zdroj: RailJournal

Vozy HKX, Köln Hbf, foto: Josef Petrák Hamburg/Kolín — Soukromý německý dopravce HKX měl ještě před několika lety poměrně optimistické vize, týkající se provozu soukromých vlaků mezi Hamburkem a Porýním, jednou z nejfrekventovanějších tras na německé železniční síti. Počátek provozu vlaků Hamburg – Köln byl ve znamení náhradní soupravy a provizorního režimu, který se však neplánovaně udržel po celou dobu provozu těchto vlaků a naopak se jejich počet na německých kolejích postupně snižoval, ze 42 párů týdně na čtyři. Od září byl provoz vlaků, v posledním provozním období zajišťovaný množstvím různých vozů od společnosti BTE, dočasně ukončen. To se ukázalo jako vhodná příležitost pro autobusového dopravce FlixBus, který je jedním z nejvíce rostoucích v odvětví dopravy a navázal s dopravcem HKX spolupráci. Provoz vlaků tak bude na několik dnů v prosinci a lednu obnoven.

162.119 RegioJet, Nedakonice, 29. 1. 2011, foto: RegioJet Brno / Praha / Ústí nad Labem — Dálkovou dopravu na české železnici provozuje kromě Českých drah celkem pět alternativních dopravců, z nichž čtyři jsou soukromí a jeden je vlastněný jiným zahraničním dopravcem. Leo Express a RegioJet jsou spolu s Českými drahami silnou trojkou na trase z Prahy na Moravu, z Prahy do Nitry, Nové Pece na Šumavě a Benešova provozuje své vlaky dopravce Arriva vlaky a od loňského vlaku jsou v závazku provozovány vybrané rychlíky mezi městy Most, Chomutov, Žatec a Plzeň dopravcem GW Train Regio. Zbývajícím pátým dopravcem je KŽC Doprava, ačkoliv ten se letos v dálkové dopravě příliš neprojevuje (provozuje od konce dubna do poloviny září o víkendech spoj „Rakovnický rychlík“). Příští rok se ale jeho nostalgické dálkové vlaky rozjedou z Prahy do mnoha směrů a česká železnice zažije nebývalý rozmach turistických spojů, jako ještě nikdy předtím.

3.11.2017 - 15:00 - V listopadu na Slovensko či do Německa levněji

415, Dresden-Neustadt, foto: Jan Zajíc Praha — České dráhy snižují na období mezi 1. a 30. listopadem ceny Včasných jízdenek Evropa pro vlaky přes hraniční přechod Břeclav – Kúty a opačně, resp. Děčín – Bad Schandau a opačně. Ceny jízdenek mezi Prahou a Bratislavou tak klesly na částku 239 Kč, mezi Brnem a Bratislavou na 133 Kč, mezi Prahou a Berlínem na 372 Kč a mezi Prahou a Dortmundem či Ostravou a Berlínem na 498 Kč. Jízdenky se dají zakoupit na listopad či prosinec a jejich počet je pro vlaky na Slovensko pro jednotlivé spoje a dny omezen, ve spojích z Prahy do Německa platí tato nabídka na všechny spoje, opět je však omezena množstvím jízdenek za výhodné ceny na jednotlivé dny. Jde o běžné Včasné jízdenky Evropa, platí pro ně tedy obvyklé podmínky, jako pro jiné jízdenky této nabídky. Ta umožňuje levnější cestování vlakem do devíti zemí Evropy a cena se odvíjí od včasnosti nákupu, dnu jízdy či použitých vlaků.

Zdroj: TZ ČD

3.11.2017 - 12:02 - U Kostomlat nad Labem vykolejil nákladní vlak

MU Kostomlaty, foto: Drážní inspekce Kostomlaty nad Labem — Dnes v noci mezi Lysou nad Labem a Kostomlaty nad Labem (trať 231) zezadu najel nákladní vlak do zadní části jiného nákladního vlaku a při té příležitosti došlo u jednoho vozu k vykolejení. Strojvedoucí předního vlaku o srážce netušil a byl zastaven až v Kutné Hoře. Při mimořádné události nedošlo k žádnému zranění a způsobená škoda byla prozatím odhadnuta na 1 mil. Kč na vlaku, škoda na infrastruktuře známa není. Odklízení mimořádné události začalo v 8.30 a provoz na trati je až do odvolání přerušen a za regionální vlaky je zavedena náhradní autobusová doprava.

Zdroj: Drážní inspekce

ET41, foto: Zdeněk Šnajdr Krakov — Zcela nová železniční trať, spojující město Podłęże na trati Krakov – Přemyšl s městy Szczyrcyz, Tymbark a Mszana Dolna, se dočká realizace. Tento projekt, který kromě zmíněné novostavby obsahuje také modernizaci již existující tratě Chabówka – Nowy Sącz, která je dnes bez pravidelného provozu, je zařazen mezi hlavní dopravní priority v Polsku a pomůže nejen zvýšit průmyslovou a ekonomickou atraktivitu zapadlé oblasti Malopolského vojvodství, ale také odlehčí současné nákladní ose Pobaltí – Balkán přes Horní Slezsko. V současné době je na tento projekt vyčleněno téměř 686 milionů z potřebných 3,64 miliard polských zlotých, což pokrývá přípravné práce a zároveň část druhé etapy tohoto projektu, kterým je zmiňovaná modernizace železniční tratě na jihu Polska.

2.11.2017 - 12:00 - PKP Cargo přebírá zbývající podíl ve společnosti AWT

AWT 753.7, foto: Honzinus Vizualizace: Dennis Hűbsch Ostrava — Polský dopravce PKP Cargo odkoupí od společnosti Minezit SE patnáct tisíc akcií společnosti Advanced World Transport (AWT), která se zabývá nákladní přepravou. Po této transakci v hodnotě 27 milionů eur bude AWT, sídlící v Ostravě, ve stoprocentním vlastnictví společnosti PKP Cargo – ta vlastní osmdesátiprocentní podíl této firmy již od roku 2015, kdy za něj dala 103,2 milionů eur. Současný vozový park AWT čítá přes 160 lokomotiv a téměř 5000 nákladních vozů, mimo jiné několik moderních lokomotiv Taurus od výrobce Siemens.

Zdroj: RailJournal

2.11.2017 - 6:00 - Postupující elektrizace tratě Lindau - Mnichov

EC 191, 18.2. 2009, foto: Tomáš Kubovec Mnichov — Dlouhodobá snaha o zrychlení železničního spojení Mnichova a Curychu pokořila další milník – je známa firma, která provede elektrizaci úseků Mindelheim – Stetten a Memmingen – Leutkirch, ležících na trati, vedoucí z města Lindau přes Memmingen a Buchloe do Mnichova. Práce v hodnotě 13 milionů EUR vykoná společnost SPL Powerlines Germany a zahrnují mimo jiné modernizaci stanic Türkheim a Kißlegg, zvýšení traťové rychlosti a opravu mostů či přejezdů. Stavební práce mají být dokončeny v prosinci 2020. Cílem je snížit jízdní dobu vlaků mezi Mnichovem a Curychem na tři a půl hodiny ze současných čtyř hodin a čtyřiceti minut. Autobusy tuto trasu dnes zvládnou o téměř hodinu rychleji.

Zdroj: Railway Gazette

Inaugurace Baku – Kars, foto: Railway Gazette Baku — Prosinec letošního roku znamená revoluci v železniční dopravě pro mnoho zemí. Zatímco Německo zahájí provoz na nové trati ve středním Německu a kapacitní řecká Desira dosáhnou na příměstských linkách svého jižního cíle v přístavu Pireas, na pomezí Turecka a Gruzie dojde ke zprovoznění dlouho očekávané železniční tratě, spojující města Kars, Tbilisi a Baku. Slavnostní inaugurační nákladní vlak byl vypraven 30. října z ázerbájdžánského přístavu Baku. Rozsáhlý projekt si vynutily poměry v oblasti mezi Kaspickým a Černým mořem, kdy železniční trať, vedoucí z Turecka přes Arménii, byla uzavřena v roce 1993 a pro spojení přístavu Baku bylo nutné vybudovat novou trať, obcházející Arménii přes území Gruzie.

« Novější zprávy | 1 2 3 4 5 6 ... 10 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 06:02
zapadá v 20:01