..: Aktuality a články - Česká republika (celá) :..

682.005, Lupěné - Hoštejn, foto: Zdeněk Šnajdr Hranice„Již pouze měsíc má veřejnost možnost vyjádřit se k připravovaným jízdním řádům na rok 2012 a zaslat své podněty,“ upozorňuje tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podněty je možné směřovat na krajské úřady v případě regionální dopravy, a ministerstvo dopravy v případě vlaků dálkových – a právě v dálkové dopravě bude jízdní řád 2011/2012 průlomový. Ačkoliv nás bývalý ministr dopravy Vít Bárta několikrát ujišťoval, že vlaky IC/EC už v podstatě dotované nejsou, skutečná změna v tomto směru nastane teprve v prosinci letošního roku. „Ministerstvo dopravy se rozhodlo neobjednávat vlaky linky 'Ex1' mezi městy Praha a Ostrava,“ potvrzuje tiskový mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Místo kamufláže, kdy velká část vlaků zůstala dotována jen díky papírovému přeznačení kategorie z IC na Ex, se tak poprvé dočkáme financování podle skutečných dopravních linek. Jestli ale ryze komerční provoz této trase prospěje, zůstává i nadále otázkou. Jako příklad zcela nové komplikace poslouží dopravní obslužnost Hranicka, Valašskomeziříčska a Vsetínska, kde se část nové úspory obratem utratí za zcela nové rychlíky, které ještě letos nebyly potřebné.

Pavel Dobeš, foto: MDČR Praha — Většina z železničních odborových organizací podepsala ve středu 3. srpna memorandum, které z jejich strany dává souhlas se vznikem tzv. živé dopravní cesty. Movitý majetek stejně jako 9.500 ze současných zaměstnanců dopravce České dráhy díky tomu mohou být 1. září převedeni pod Správu železniční dopravní cesty, kde budou zajišťovat řízení dopravy na železnici. Dokument podepsali také ministr dopravy Pavel Dobeš a zástupci ČD a SŽDC. Panuje tak shoda nejen na převodu zaměstnanců, ale podařilo se i zachování platových výhod definovaných kolektivní smlouvou ČD. ČD naproti tomu požadují úplatný převod – vyrovnání zaměstnanců a jejich výstroje má činit 396 mil. korun.

MUV 69 1104, Blatná, foto: Trainman Praha — Správa železniční dopravní cesty připouští, že hlavní vinu na nehodě nákladního vlaku Vn 52601, který vykolejil 5. června u Topolan na Vyškovsku, nese špatný technický stav trati. Ačkoliv vyšetřování této mimořádné události nebylo dosud uzavřeno, předběžná zjištění SŽDC mluví o nedostatečné údržbě upevňovadel a bezstykové koleje. Na Správě dopravní cesty (SDC) Brno byly odvolány, nebo přeřazeny čtyři osoby a odvolán byl také jeden z náměstků generálního ředitele SŽDC. Problém je systémový a správa stojí před naléhavou revizí stavu spravované dopravní cesty. Pavel Habarta pověřený od srpna 2010 řízením SŽDC tvrdí, že železnice je bezpečná. Na povrch přesto vyplouvá množství chybějících financí i nedostatek provozních zaměstnanců na adekvátní údržbu tratí, které by zabezpečily stabilní provoz bez zpoždění a mimořádností.

22.6.2011 - 12:00 - Podle očekávání nastupuje do čela ČD Carga Gustav Slamečka

Gustav Slamečka, foto: Vláda ČR Praha — Představenstvo společnosti ČD Cargo dnes zvolilo do pozice předsedy Gustava Slamečku, bývalého ministra dopravy a ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury. Pozici přebírá po Jiřím Vodičkovi, který byl včera odvolán kvůli podezření z vyplácení neadekvátních odměn vedení společnosti. Po Vodičkovi přebírá společnost v zisku cca 200 mil. korun a cílem je nejen nadále rozšiřovat tuzemské obchodní aktivity a stanovit strategii dalšího rozvoje podniku, ale i hledat možnost expance do zahraničí. Rýsují se jak spojení s polským PKP Cargo, kde se 50 % a jednu akcii uchází mateřský podnik České dráhy, tak možnost převzít dvoutřetinový podíl ve sloveném ZSSK Cargo, pokud bude vyřešeno alespoň elementární ozdravení tohoto podniku.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage

Radek Šmerda (v pozadí Pavel Habarta a Jiří Švorc), foto: Josef Petrák Praha — Ombudsman Českých drah Petr Fejk odchází. Člověk, který asi v uplynulých měsících asi nejčastěji odpovídal na otázku, „zda ČD odkoupí z Rakouska soupravy railjet,“ dnes podepsal výpověď, kterou sám inicioval. Jako důvod uvádí současnou negativní atmosféru, vzešlou z diskuse o jeho platu a odměňování ostatních členů představenstva ČD, která prakticky paralyzovala chod úřadu ombudsmana. „Nápad za jedna, ale provedení za tři,“ hodnotí Fejkovu práci ministr dopravy Radek Šmerda, který mu za ni také výslovně poděkoval. Ochránce práv cestujících ČD ovšem nebyl jedinou obětí dnešního personálního zemětřesení – v resortu dopravy dnes totiž padaly hlavy ve velkém, včetně předsedy představenstva ČD Cargo Jiřího Vodičku a velké části vedení SŽDC.

20.6.2011 - 20:00 - ČD Cargo zlepšuje svou ekonomiku – přichází i s dluhopisy

363.504 ČD Cargo, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák Praha — Nákladní dopravce ČD Cargo od začátku roku drží pozitivní trend výsledků hospodaření. Ještě v minulém roce hlásil ztrátu 418 milionů korun, letos hovoří naopak o zisku 242 milionů korun za prvních pět měsíců. Výsledek EBITDA (před započtením úroků, daní a odpisů) činil dokonce 0,8 mld. korun, z čehož 209 mil. korun poputuje na rezervní účet, který by měl krýt neočekávané negativní vlivy. Začátkem března navíc předseda představenstva ČD Cargo Jiří Vodička oznámil, že již nasmlouvané kontrakty pro tento rok činí úhrnem 11 mld. korun. ČD Cargo se navíc svým výkonem podílí na rantingovém hodnocení skupiny České dráhy, kdy ČD získala u agentury Moody's hodnocení Baa1 s negativním výhledem. Díky tomu mohou jak mateřský podnik, tak sesterské Cargo emitovat pro investory zajímavé dluhopisy. V případě Carga se očekává v roce 2011 celková emise za 2 až 3 mld. korun, která by znamenala 58% zadluženost podniku. Vodička si od dluhopisů slibuje změnu financování z krátkodobých úvěrových produktů na dlouhodobé řešení a možnost lépe financovat pořízení nové techniky. Správcem první miliardové emise bude Komerční banka.

Zdroj: ČD Cargo, ČTK/Finanční noviny

754.027, R 352 Jan Hus, Vejprnice, foto: Špáňa Cheb/Domažlice — Přes čtyři roky trvala modernizace úseku Planá u Mariánských lázní – Cheb, který se nachází na TEN–T koridoru a také 3. národním tranzitním koridoru. Generální oprava trati, která nepomůže rapidně zvýšit cestovní rychlost vlaků, ale zlepšit kapacitu trati a únosnost pro nákladní vlaky, byla během šesti let provedena především s výhledem pokračování od Plzně přes Cheb do Marktredwitz a německého vnitrozemí. Ačkoliv tak byla vnímána vzájemná česko–německá dohoda z období roku 2005, na severu Bavorska se stavět nebude. Bývalý český ministr dopravy Vít Bárta a jeho bavorský protějšek Martin Zeil jasně označili spojnici Prahy a Mnichova přes Domažlice za prioritu. Pro realizaci tohoto nového koridoru chybí dvě věci – zařazení do sítě TEN–T a finanční podpora ze strany německé spolkové vlády.

15.5.2011 - 16:00 - Všechny EuroRunnery pro METRANS dodány – schvalují se v zahraničí

METRANS 761.001 a 002, Dunajská Streda, 12. 5. 2011, foto: Jan Vagala Praha/Dunajská Streda/Rajka — Dopravce a operátor intermodální dopravy METRANS se stal prvním českým vlastníkem lokomotiv Siemens Eurorunner řady ER20 Cargo, známé z Rakouska pod jménem Hercules. Tři kusy ve verzi se zvýšenou kapacitou palivových nádrží si společnost objednala na sklonku léta minulého roku. V současnosti jsou všechny tři exempláře dodány do ČR a registrovány jako řada 761. Ve čtvrtek 12. května absolvoval třetí ze série technicko–bezpečnostní zkoušku pro provoz v České republice. Den předtím podstoupily první dva stroje schvalovací jízdy v Maďarsku. Zkušební jízdy třetího stroje v zahraničí jsou plánovány v nejbližších týdnech. METRANS chce lokomotivy EuroRunner nasadit na kontejnerové expresy především mezi terminály Praha–Uhříněves a Dunajská Streda, objevit by se však mohly i v terminálu v Budapešti nebo Lípě nad Dřevnicí. Vůbec první jízdu lokomotivy EuroRunner s nákladním vlakem v ČR zajistil v roce 2008 dopravce Railtransport mezi Prahou a Dunajskou Stredou strojem pronajatým z poolu MRCE Dispolok.

Zdroj: Siemens, Railtrains.sk, Railcolor.net, ŽelPage; foto: Jan Vagala

11.5.2011 - 13:00 - Ministerstvo dopravy: stavby pokračují, žádosti OPD prověříme

Most Rosice nad Labem, foto: Matouš Danielka Praha — „Plnění vůči dodavatelům Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) i Ředitelství vodních cest (ŘVC) pokračují bez přerušení,“ ujišťuje náměstek ministra dopravy Karel Hampl. V uplynulých dnech došlo ke zveřejnění předběžných výsledků auditorů EU prověřujících některé z projektů, které jsou připraveny žádat o dotaci z Operačního programu Doprava (OPD). Osm projektů, které se ucházely o celkovou dotaci až 5,1 mld. korun, bylo shledáno závadnými. „K výsledkům auditu se budeme EU teprve vyjadřovat a některé zjištění rozporovat,“ komentuje další postup Hampl. Podle něj auditoři provedli kontrolu příliš paušálně a např. v případě metodiky započítávání DPH do cen vyhodnotili projekty v rozporu s doporučením Evropské komise (EK). Ministerstvo dopravy ale v současné době stáhlo z Bruselu žádosti o proplacení až 16,4 mld. korun, zejména na projekty financované Správou železniční dopravní cesty (SŽDC). Budou podány po jejich preventivním prověření a také vyřešení problémů u žádostí ŘSD a ŘVC. U dálnic byly prověřeny pouze tzv. menší projekty a byla nalezena chybovost v řádu jednotek procent, u větších se očekává chybovost ještě menší. Naopak projekty ŘVC byly napadeny téměř všechny — např. zvedací most v Kolíně. Česká republika o dotace nepřijde; v záloze je možnost požádat o dané peníze na jiné stavby. Problémem ministerstva je ale takové najít, protože většina současných s dotací z OPD již počítá a nové se v poslední době nezahájily. Česká republika již úspěšně získala z OPD dotace ve výši 22,8 mld. korun.

Zdroj: Ministerstvo dopravy, ŽelPage

CityElefant na Novém spojení, foto: Louis Armstrong Praha — Vláda ČR na včerejším jednání rozhodla o zastavení dofinancování regionální železniční dopravy v krajích, informovala v nočních hodinách MF Dnes. Tento jednostranný krok znamená porušení, a nepřímo tedy i vypovězení memoranda mezi kraji a vládou, které mělo být řešením několikaleté přetrvávající nejistoty, projevující se mj. každoročními škrty ještě v průběhu platnosti jízdních řádů. Dofinancování ze státního rozpočtu mělo stabilizovat výdaje krajů, vynakládané na páteřní regionální dopravu. Ročně tak regiony získaly 2,6 miliardy korun, kterými spolu s vlastními prostředky hradily objednané osobní a spěšné vlaky. Vláda se dle informací MF Dnes ke kroku odhodlala ve chvíli, kdy ve státní kase hledá 6 mld. Kč pro doplacení státních podpor stavebního spoření. Ty musí vyplatit v plné výši na základě rozhodnutí Ústavního soudu, který v tomto týdnu uznal ústavní stížnost a zrušil retroaktivně platný zákon omezující podporu u již existujících smluv.

Vagon v nátěru RegioJet, foto: Dennis Hübsch Praha — Soukromý železniční dopravce RegioJet (RJ) bude v Praze prodávat jízdenky ve svých prodejnách. Dvě prodejní místa se budou na pražském hlavním nádraží nacházet po stranách současného ČD Centra. První z nich, dříve patřící prodejci Cesty Wasteels, se otevře tento čtvrtek 14. dubna. Kromě jízdenek na vlaky RJ budou v nabídce jízdenky na autobusové spoje Student Agency Express, stejně jako další produkty nabízené mateřskou společností Student Agency, např. pojištění, služby autopůjčoven či zahraniční ubytování. RegioJet navíc získal možnost obchodně zastupovat DB Bahn v prodeji akčních jízdních dokladů, které lze jinak zakoupit na webu www.bahn.de. Přístup k nabídkám DB má také kancelář ČD Travel, která se nachází v sousedním ČD Centru.

363 Brno hl.n. Brno — České dráhy lákají nové cestující. Od pondělí 11. dubna mohou získat jízdenku na cestu mezi Prahou a Brnem za 160 korun. Tato akční nabídka platí do 24. dubna na jízdenky ze stanice Praha hl. n. přes Českou Třebovou do stanice Brno hl. n. nebo opačně. V případě zpáteční cesty je cena dvojnásobná. Cílem této akce je zvýšit zájem o cestování vlakem mezi těmito městy a postavit se tak konkurenci nejen individuální dopravy po dálnici D1, ale také autobusové lince Student Agency. Jízdenky ČD Promo Praha – Brno budou v prodeji v železničních stanicích v Praze a Brně. Předprodej nebude možný — jízdenky budou prodávány pouze v den cesty. Pravidelní cestující mohou získat levnější jízdenky v předprodeji na internetu a v automatech.

Kuřim Praha — Drážní inspekce ČR (DI) a Správa železniční doprvní cesty (SŽDC) jsou v přímém sporu o kvalitu své práce. Celý problém vyplaval na povrch po zveřejnění výsledků ministerského auditu, který poukázal na formální nedostatky v činnosti DI, a má teď být důvodem k odvolání generálního inspektora Romana Šiguta na nejbližším jednání vlády. Již 28. února SŽDC v tiskovém prohlášení označila práci inspekce za neobjektivní a postrádající nezávislost. Bodem sváru byla smrtelná nehoda na přejezdu, kde podle SŽDC mělo hlavní vliv na tragedii požití omamných a psychotropních látek cyklisty, zatímco podle DI byly na vině především rozhledové podmínky, odporující nejen vnitřním předpisům SŽDC a české technické normě, ale také zákonům fyziky. Drážní inspekce kromě kritiky nevyhovujícího stavu některých přejezdů upozorňovala také na porušení předpisů SŽDC při údržbě tratí. Až 176 odhalených vad typu C na trati 250 v úseku Brno–Maloměřice – Kuřim nebylo odstraněno ani po několika letech od nálezu. Předpis SŽDC S 67 přitom stanovuje lhůtu 6 měsíců.

31.3.2011 - 21:00 - Lokomotiva 375.007 Hrboun v majetku NTM slaví sté narozeniny

375.007 ČSD v NTM, foto: Josef Petrák Praha — Jedna z technických dominant dopravní haly Národního technického muzea (NTM), parní rychlíková lokomotiva 375.007 ČSD, slaví v těchto dnech sté narozeniny. Stroj přezdívaný Hrboun vykonal technicko–bezpečnostní zkoušku 31. března 1911 jízdou rychlostí až 117 km/h, po které byl zařazen do provozu u Rakouských státních drah; tehdy pod původním označením 310.15. Vyroben byl v rozmezí ledna až února roku 1911 v Českomoravské továrně na stroje v Praze. Po svém působení ve Vídni se přesunul do depa Praha-střed, dosloužil však až v Podmoklech, odkud byl turnusován především na spojích v úseku Praha – Děčín. Do NTM byl darován a instalován v roce 1955. V letošním roce se pak jako jeden ze dvou dochovaných exemplářů své řady dočkal vyčištění a rekonzervace za pomoci dobrovolníků u příležitosti znovuotevřením muzea. Tento víkend, tedy 2. až 3. dubna 2011, dostávají návštěvníci poprvé možnost prohlédnout si unikátní stroj nejen zvenčí, ale také nahlédnout do kabiny strojvedoucího, kde pracovníci NTM zájemcům poskytnou odborný výklad. Technicky unikátní lokomotivu si navíc bude možné prohlídnout i zespodu. Návštěvníci tak pomocí speciálního vozíku budou moci zajet přímo pod Hrbouna.

Zdroj: Národní technické muzeum

IC 588 Leoš Janáček nedaleko Jistebníku, foto: Jiří Strnisko Praha — Vlaky EuroCity a InterCity dopravce České dráhy budou opět provozované komerčně, tj. mimo závazek veřejné služby. Ovšem jen některé vybrané. Na základě premisy, že EC/IC si na sebe musí vydělat, byla omezena objednávka ministerstva dopravy u ČD a také dotace na tyto spoje. Ačkoliv bylo vyhlášeno plošné zrušení plateb za provoz těchto dvou kategorií vlaků, mimo objednávku se dostaly na podzim 2010 pouze tři páry InterCity a 4 páry vlaků EuroCity. V minulém týdnu pak ministr dopravy Vít Bárta oznámil podepsání dodatku mezi ministerstvem a ČD, který počet komerčních spojů rozšíří. „Komerčně budou provozované všechny vlaky EC kromě těch, které jsou vázány mezinárodními úmluvami,“ specifikoval škrty generální ředitel ČD Petr Žaluda. Jsou tedy všechny vlaky vyšší kvality komerční? Ne, ani nebudou. Reálně se řeší jen spoje mezi Prahou a Ostravou, přičemž ale do škrtů spadly i IC a EC, které Ostravou projíždí v jiném směru.

Starší zprávy
« Novější zprávy | 1 2 3 4 5 6 ... 12 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 06:02
zapadá v 20:01