..: All news and reports :..

LEO Express 480.002, Sv 1. nsl 1351, Velim, 12. 10. 2012, foto: Josef Petrák Velim/Lichkov — Básník by řekl, že černá šelma konečně opustila ohradu, mírně znalý kolemjdoucí by zase mohl usoudit, že nástup další železniční konkurence je na spadnutí. Faktem je, že řada 480 dopravce LEO Express včera v noci poprvé vlastní silou opustila pečlivě izolované prostředí zkušebního okruhu v Cerhenicích, a vydala se na první ze série testovacích jízd na tratích spravovaných SŽDC. Zatímco dopravce samotný již ve velkém stylu ohlásil zkušební jízdy Praha – Bohumín, skutečná premiéra FLIRTu mimo testovacího centra byla o něco skromnější – a o to exotičtější.

Virgin Trains Super Voyager, foto: Virgin Trains Londýn — Virgin Rail vlastněná sirem Richardem Bransonem 8. prosince 2012 končí s provozováním vlaků Intercity na důležité trase West Coast Main Line mezi Londýnem a destinacemi Liverpool, Manchester, Glasgow či Edinburgh. V rozhodnutí z 15. srpna britské ministerstvo dopravy (Department of Transport - DoT) vybralo pro nadcházející období nabídku na provozování vlaků konkurenční společnosti First Group. Společnost Virgin Trains zpropagovala i elektronickou petici založenou Rossem McKillopem, kterou za 10 dní podepsalo přes 150.000 signatářů. Námitky podané k DoT byly zamítnuty a nedošlo ani k rozpravě v parlamentu, ani k nezávislému auditu rozhodnutí, po jehož revizi volají labouristé. Virgin Trains zastavují prodej předplatních dokladů a připravují se na ukončení provozu britské společnosti.

HKX1803 a stevardky - najděte hip hop šotouše, foto: Josef Petrák Hamburk/Kolín nad Rýnem — Německé firmy Hamburg-Köln-Express a Veolia-Transdev se v březnu tohoto roku dohodly na spolupráci v přípravě komerčních dálkových vlaků mezi Hamburkem a Kolínem nad Rýnem. HKX chce konkurovat IC a ICE dopravce DB Bahn třemi páry vlaků, které provozně zabezpečí Veolia, zatímco HKX zajistí posádky a prodej jízdenek. Jedná se o investiční projekt německé společnosti Locomore, americké investiční společnosti Railroad Development Corporation specializující se na drážní projekty a britského investičního poradce Michaela Schabase. Historie sahá do roku 2009. Minulé pondělí, 23. července, HKX zahájil provoz se zcela jinými soupravami, než které plánoval nasadit. DB si své služby považuje výše a upozorňuje, že čelí mnohem více konkurentům, než jen třem vlakům do Hamburku.

30.7.2012 - 12:19 - Poslední Viaggio Comfort pro ÖBB pokřtěno číslem - railjet 51

Křest railjet 51, Wien Meidling, 30. 7. 2012, foto: Josef Petrák Vídeň — Siemens Mobility dokončil dodávky netrakčních jednotek Viaggio Comfort pro Rakouské spolkové dráhy. Vzhledem k nevyužití poslední opce na 16 kusů byla série ukončena u čísla 51. Dnes, v pondělí 30. července 2012, na vídeňském nádraží Wien-Meidling pokřtili zástupci divizí Osobní doprava a Infrastruktura z koncernu ÖBB poslední z jednotek jménem „railjet fifty-one“ a ta odjela v 10.29 na Klagenfurt a Villach. Produkce jednotek trvala ve vídeňském závodě Siemensu a ÖBB na Grillgasse bezmála 4 roky - první řídicí vůz, Spirit of Linz, byl představen 15. září 2008. Jednotky railjet pokryly kompletně IC/EC spojení Vídeň - Graz, Vídeň - Villach a Budapešť - Vídeň - Salzburg - Mnichov, resp. Innsbruck - Bregenz /Lindau /Curych. Jejich příchod uvolnil množství vozů klasické stavby, které se dostaly mj. k Českým drahám, RegioJetu nebo nizozemskému dopravci NS Hispeed. ÖBB do konce roku slibují v soupravách instalovat Wi-Fi síť pro cestující. Otázka, jestli České dráhy odeberou poptávaných 15 souprav pro provoz vlaků EuroCity z Prahy do Vídně a Budapešti, zůstává ze strany ČD zatím nezodpovězená.

Zdroj: ÖBB

Vlak projíždí po rozestavěném koridoru mezi Zbirohem a Rokycany, foto: Filip Štajner Praha — Od roku 2009, kdy došlo k postupnému krácení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury z 91 mld. korun na současných cca. 31 mld., musí Správa železniční dopravní cesty každoročně přehodnocovat časové plány na investice do tratí. Nové vedení SŽDC v čele s Jiřím Kolářem oznámilo, že v dohledné době vysoutěží a spustí hned pětici důležitých a prozatím odkládaných staveb na tranzitních koridorech. Ačkoliv je současné spuštění takového množství staveb poměrně nevídané, musí SŽDC zohlednit rozpočtové možnosti. Bývalí ministři Slamečka a Bárta řešili v uplynulých letech situaci, kdy bylo vysoutěženo více staveb, než bylo možné zahájit a z rozpočtu zaplatit. Výběr dodavatelů má být maximálně transparentní - u této pětice staveb budou soutěže jednokolové, kde jediným kritériem bude cena. Do budoucna se očekávají výběrová řízení dvoukolová.

10.5.2012 - 18:00 - PESA zahájí testy motorové jednotky LINK II pro České dráhy

ČD 844.001 - PESA LINK II před dodáním, foto: České dráhy Bydgoszcz/Cerhenice — Polský výrobce PESA Bydgoszcz dokončil první exemplář motorové jednotky nové generace LINK II. Prvním zákazníkem s objednávkou na 31 dvoudílných jednotek se staly v březnu minulého roku České dráhy, pro kterého je vozidlo označené řadou 844 určeno. Během čtvrtka 10. května byla jednotka přepravena z Polska přes Lichkov do Velimi, kde se na cerhenickém Železničním zkušebním okruhu podrobí v nadcházejících týdnech zkouškám. Podle drah by měla být do provozu nasazena během letošního podzimu - např. na trati Plzeň - Domažlice mají LINKy kompletně pokrýt provoz regionálních spojů. Kromě Českých drah objednal 12 jednotek LINK II také německý dopravce Regentalbahn pro provoz na východě Bavorska.

Zdroj: České dráhy

1.5.2012 - 19:24 - RegioJet odkoupil 12 rychlíkových vozů ze Švýcarska

SBB Am, foto: bahnmedien.at Zürich/Brno — Nejen LEO Express nasadí do provozu kolejovou techniku švýcarské provenience. Soukromý dopravce RegioJet podnikatele Radima Jančury v dubnu tohoto roku podepsal se Švýcarskými spolkovými drahami (SBB) smlouvu na odkoupení 12 oddílových vozů první třídy řady Am v původním provedení. Vagony, které si donedávna pronajímaly německé DB pro soupravy vlaků EuroCity, v květnu RegioJet převeze do České republiky. V plánu má zásadní modernizaci a nasazení na své vlaky mezi Prahou, Ostravou a Žilinou v průběhu druhé poloviny tohoto roku.

Zdroj: SBB, RegioJet

27.4.2012 - 1:00 - RegioJet je preferovaný partner DB pro linku Praha - Hamburk

Vectron RegioJet, foto: ŽelPage Brno/Berlín — Německý koncern Deutsche Bahn ukončil jednání o lince Praha – Hamburg s Českými drahami. Podle sdělení DB budou o provozu vlaků EuroCity nadále vyjednávat pouze se soukromým železničním dopravcem RegioJet. „České dráhy předložily dobrou nabídku, ale my jsme se rozhodli dále pokračovat v jednání exkluzivně se Student Agency,“ uvedl tiskový mluvčí DB Heiner Spannuth. Jak potvrdil generální ředitel ČD Petr Žaluda, v nastalé situaci dráhy stopnuly snahu o akvizici souprav Siemens Viaggio Comfort z opce Rakouských spolkových drah, z nichž část byla uvažována právě na linku do Německa a druhá na linku do Vídně a Grazu. Finance z emitovaných dluhopisů plánují využít na vozidla do tendrů na vnitrostátní dálkovou dopravu. RegioJet podle všeho slaví zvolení preferovaným partnerem do dalšího jednání, nicméně kontrakt zatím nezískal. Zatím nebyly zveřejněny ani podrobnosti nabídky žlutého dopravce. Na základě nové smlouvy by se upravil provoz od prosince 2013.

Zdroj: DB, RegioJet, České dráhy

20.4.2012 - 1:00 - Správní rada rozhodla, SŽDC povede Jiří Kolář

Jiří Kolář (ČD), otevření Království železnic, foto: Josef Petrák Praha — Správa železniční dopravní cesty má po 18 měsících od rezignace Jana Komárka opět generálního ředitele. Pavel Habarta, dosavadní náměstek pověřený řízením, předal vedení státní organizace Jiřímu Kolářovi, který dosud působil jako náměstek generálního ředitele Českých drah. Ten byl na pozici vybrán z pěti finalistů, které správní rada SŽDC vyslechla ve čtvrtek 19. dubna. Ačkoliv se výběrového řízení zúčastnilo celkem 22 uchazečů a uchazeček, některá média, včetně České pozice, označovala Jiřího Koláře za favorita již při zahájení výběru. O jeho možném přechodu ke správci kolejí se navíc mluvilo už v září 2011, kdy v pozici manažera ČD dokončoval zajištění převodu živé dopravní cesty na SŽDC. Podle Koláře však v té době nebyly pro jeho uplatnění na organizaci podmínky. Po nástupu do nové funkce chce podle svých slov řídit SŽDC prozákaznicky. Mezi klíčové otázky jeho působení bude patřit finální verdikt o přijetí značky Česká železnice, ale také jasná definice dialogu s ministerstvem, kraji a dopravci. Další rozhodování pak ovlivní, kam půjdou investice z velmi omezeného balíku státních peněz, ale také osud protihlukových stěn a jejich případnou náhradu za vkusnější řešení, nebo šetrnější výlukovou činnost a zohlednění přípojových vazeb ze strany živé dopravní cesty. Ještě před ustanovením Koláře do čela organizace odstoupil ze své funkce náměstek Jiří Kohout, kterého dosadil během působení na SŽDC Pavel Habarta.

Zdroj: SŽDC

ČD Bus, foto: České dráhy Hranice/Frýdek-MístekČeské dráhy se už před třemi roky nechaly slyšet, že budou optimalizovat síť svých dálkových a regionálních spojů tak, že v místech, kde je to výhodnější, nabídnou autobusové spojení ve vlastní režii. Projekt ČD Line se měl rozběhnout např. ve Středočeském kraji, kde by železniční autobus spojil Olbramovice a Votice. Vše je jinak – od 1. dubna 2012 zahajuje provoz první linka povinně místenkových spojů ČD Bus, kdy spojí Hranice a Frýdek-Místek. Autobusy pojedou ve dvouhodinovém intervalu a obslouží také Nový Jičín a Příbor. ČD slibují čekání na přípojné expresy z Prahy a zkrácení cestovní doby o asi 20 minut proti současnému vlakovému spojení.

M131 ZMŽ/Švestková dráha, foto: topič Praha — Na programu středečního jednání Vlády České republiky se objevily mezi jinými i návrhy z rezortu dopravy, které mají řešit majetek spravovaný Správou železniční dopravní cesty, a to jak nádraží a zastávky, tak i celé tratě, které jsou z pohledu státu nepotřebné. Zájemcům to otevírá možnosti získat nemovité prostory v nádražích, které už nejsou pro chod dopravní cesty nezbytné. Obdobně chce Ministerstvo dopravy řešit převod na nové nabyvatele u tratí, které jsou z jejich pohledu nadbytečné — některé z nich jsou v současnosti bez pravidelnějšího provozu, na jiných objednávají vlaky obce ze svých rozpočtů.

VT643.09 RegioJet, Dunajská Streda, 31. 1. 2012, foto: Juraj Kováč Bratislava/Dunajská Streda — Železniční dopravce RegioJet v úterý 31. ledna 2012 představil novinářům a pozvaným hostům jak motorové jednotky Bombardier Talent, tak tarifní nabídku, které nabídne cestujícím od 4. března v osobních vlacích mezi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnem. Provoz na této lince zajistí na základě devítileté smlouvy o závazku veřejné služby, kterou uzavřeli začátkem roku 2011. Novinkou bude taktový jízdní řád se základním intervalem 1 hodina mezi Bratislavou a Dunajskou Stredou, resp. 2 hodiny mezi Bratislavou a Komárnem. Ve špičkových časech budou navíc vedeny posilové zrychlené spoje mezi Bratislavou-Novým Mestom a Dunajskou Stredou.

5.2.2012 - 15:19 - LEO Express převzal od výrobce první jednotku FLIRT

LEO Flirt, foto: LEO Express Bussnang/Praha — Švýcarský výrobce kolejových vozidel Stadler Rail předal nastupujícímu soukromému dopravci LEO Express první z objednaných jednotek FLIRT pro nasazení na dálkovou linku Praha - Ostrava. Produkce pokračuje výrobou zbývajících 4 z 5 objednaných souprav. Jednotka typicky určená pro regionální dopravu prodělala na objednávku dopravce přeměnu na vlak pro dálkovou dopravu. V interiéru najdete mj. sedadla českého výrobce Borcad a to ve všech třech třídách - Economy, Business i Premium. Jak se adaptace pro dálkové cestování povedla, můžete posoudit z následujících fotografií. Jednotky uvidíme během jara na okruhu ve Velimi. Oficiální představení se plánuje na mezinárodním veletrhu InnoTrans 2012 v září v Berlíně. Více informací o projektu přineseme v připravovaném rozhovoru s předsedou představenstva Leošem Novotným.

Economy třída, LEO Flirt, foto: LEO Express Business třída, LEO Flirt, foto: LEO Express Premium třída, LEO Flirt, foto: LEO Express

Zdroj: LEO Express, Stadler Rail

DO & CO Catering, ÖBB, foto: ÖBB Vídeň — Deset let nabízela své služby v restauračních vozech a palubních bistrech Rakouských spolkových drah (ÖBB) firma e-express. Od dubna tohoto roku ale ovládne palubní gastronomii nový partner ÖBB, firma DO & CO. Provozovatel restaurací, kaváren, hotelu ve Vídni, ale také dodavatel zakázkového občertvení na zvláštních akcích stejně jako poskytoval občerstvení na letech aerolinek Austrian z aliance Star Alliance vyhrál ve výběrovém řízení nad 6 dalšími uchazeči včetně současného poskytovatele služeb i díky nižším cenám pro cestující. Nově uzavřená smlouva bude trvat 4 roky a obsahuje opci na další 2 roky.

10.1.2012 - 18:00 - Lokomotiva Siemens ES64F4 EuroSprinter získala schválení v ČR

ES 64 F4.150 MRCE dispolok, Dolany, foto: Josef Petrák Praha/Mnichov — Elektrické lokomotivy od Siemensu už nejsou v Česku nikterak ojedinělým zjevem; teprve koncem roku 2011 ale dostaly skutečně zelenou pro možnou další expanzi. V prosinci totiž nabylo právní moci rozhodnutí Drážního úřadu schvalující provoz vícesystémových lokomotiv ES64F4 EuroSprinter, které na zdejších tratích dosud působily pouze v režimu zkušebního provozu, např. pod PKP Cargo Logistics, nebo dříve u Railtransportu (dnes METRANS Rail), který uvažoval o jejich pořízení také pro komerční vlaky RT Express mezi Prahou a Ostravou. Schválení znamená, že stroje nyní mohou být provozovány na všech elektrifikovaných tratích v republice, i když s drobnými omezeními: stejně jako ostatní moderní vozidla nemohou být trakčně činné na úsecích zabezpečených kolejovými obvody s pracovní frekvencí 25 Hz. Konkrétní problematická místa určí pokyn provozovatele dráhy – Správy železniční dopravní cesty – jenž má být vydán v následujících dnech. Dodejme, že u konkurenční lokomotivy Škoda 109E jsou za kritické body považovány obvod železniční stanice Plzeň hl.n., Kutná Hora nebo úsek Veselí nad Lužnicí - Nemanice. Příbuzný Taurus typu ES64U4, který si České dráhy najímají od Rakouských spolkových drah (ÖBB) pro své vlaky vyšší kvality, naopak plné schválení v ČR nemá a může být provozován pouze na některých tratích.

Zdroj: Siemens, ŽelPage

Older messages
« Newer messages | 1 2 3 4 5 6 ... 20 | Older messages »    
ŽelPage - Czech railway webzine
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Public use not allowed without explicit permission of author.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2019 Spolek ŽelPage
:. Sign inopen/close
 
 
  
 
Forgot your password?   
Register   
:. eShop offeropen/close
:. Current train position - Czech Rep.open/close
Current train position - Czech Rep.
 
:. Searchopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Weather for Photographersopen/close
Photographing conditions
in the Czech Republic

Sun
rises at 07:21
sets at 18:13
:. New on VLAKY.NET
Poslední příspěvek 120 rokov trate Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty
Nedávno spomenuté 120. výročie trate Lužianky – Hlohovec – Leopoldov možeme doplniť ďalším, rovnako okrúhlym výročím. S tou traťou totiž súvisí aj trať Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty, ktorá predstavuje ...

Poslední příspěvek Parádní wolsztynská „Parada parowozów 2018“
Mezinárodní setkání parních lokomotiv v místě posledního pravidelného normálněrozchodného parního provozu je tradičním fenoménem. Letos se do polského Wolsztyna vydala i moje maličkost a byla svědkem již ...

Poslední příspěvek ZSSK predstavila 2. zmenu cestovného poriadku
V nedeľu 10. júna 2018 vstúpi do platnosti 2. zmena Cestovného poriadku 2017/2018 (GVD). Vďaka vlakom Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) budú ľudia z okolia hlavného mesta cestovať rýchlejšie, ekologickejšie ...