..: Aktuality a články - Polsko :..

EP09-011, Łuczyce - Baranówka, foto: Piotr Kozlowski Varšava — Každoroční příchod nového jízdního řádu pro následující rok bývá již po několik posledních let ve znamení zkracování cestovních dob, a to díky výstavbě a modernizaci železničních tratí. Zatímco u nás se můžeme radovat ze sedmiminutové úspory na trase z Prahy do Brna, pro Polsko je nadcházející grafikon takřka přelomový. Zásadní roli zde sehrály vysoké stavební tempo a neuvěřitelně rychlá obnova vozového parku. Rekordních časů vlaky dosáhnou na takřka všech hlavních relacích. Například na trase z Vratislavi do Trojměstí (souhrnné označení pro Gdaňsk, Gdyni a Sopoty) vlak díky modernizované trati a soupravě, jež je v čele s lokomotivou řady EP09 schopna dosáhnout rychlosti až 160 km/h, ušetří téměř hodinu jízdy.

Motorový vůz MBxd2-216 ve stanici Pleszew Miasto (19.9.2015), foto: Petr Jetelina Pleszew — Po třech letech od zastavení posledního pravidelného provozu se v Polsku opět vrací vlaky na úzký rozchod. Dne 4. dubna 2015 se znovu rozjely na Pleszewskej Kolei Lokalnej mezi stanicemi Pleszew Miasto a Pleszew Wąskotorowy, kde úzkokolejka tvoří přípoje na osobní vlaky společnosti Przewozy Regionalne. Dopravcem na trati je společnost SKPL Cargo. Funkčních úzkorozchodných tratí sice zůstalo v Polsku zachováno více, ve všech případech se však jedná pouze o letní turistické provozy.

Przewozy Reionalne Warszawa — K nepříliš vítanému kroku se uchýlil železniční dopravce Przewozy Regionalne. V rámci úspor budou k 1. září letošního roku zrušeny téměř všechny komerčně provozované dálkové vlaky tohoto dopravce, dnes jezdící pod kategorií IR (interREGIO), RE (REGIOekspress) a IRb (interREGIObus). Jedná se o vlaky IR na trasách Warszawa - Poznań - Szczecin, Bielsko-Biała/Katowice - Wrocław, Jelenia Góra - Olsztyn, Częstochowa - Zakopane a Warszawa - Hajnówka. V případě vlaků RE se jedná o zrušení několika párů mezistátních vlaků Poznań - Frankfurt/Oder a ohledně autobusů IRb jde o spoje v relacích Katowice - Rzeszów a v sezóně také Katowice - Zakopane a Katowice - Ustrzyki Górne.

Upoutávka dopravce Przewozy Regionalne, foto: Przewozy Regionalne Komańcza — Po čtyřech letech od zastavení provozu se na trať Zagórz - Łupków opět vrací osobní vlaky. Jeden pár vlaků vyjede každou sobotu a neděli od 1. 8. do 27. 9. 2015, nedojede však až do Łupkowa, nýbrž svoji jízdu ukončí již ve stanici Komańcza, blízko níž se nachází známý dřevěný klášter. Vlaky jsou objednány na žádost maršálka Podkarpatského vojvodství, resp. místním organizátorem dopravy, dopravcem jsou Przewozy Regionalne.

Motorový vlak do Polska před Harrachovem, foto: TužkaHarrachov — Je tomu již necelých pět let od doby, kdy byl obnoven pravidelný provoz na přeshraničním úseku severočeské tratě 036 mezi Harrachovem a polským městem Szklarska Poręba. Zpočátku byly vlaky dopravce GW Train Regio (dříve Viamont Regio) vedeny polskými jednotkami SA 134, které následně vystřídaly starší motorové vozy řady 810 odkoupené ze Slovenska. Vlaky do Polska však nejedou již z Tanvaldu nebo Liberce, ale začínají jízdu v Kořenově či Harrachově, kde je nutný přestup z vlaků Českých drah, které obsluhují české vnitrozemí. Právě tento přestup ale bude možná již příští zimu minulostí. Krajský koordinátor dopravy KORID LK totiž chce do Polska zavést přímé vlaky bez nutnosti přestupu na hranici.

2.2.2015 - 12:00 - Polský Freightliner objednal 5 lokomotiv Newag Dragon

Freightliner PL E6DCF-DP Dragon (Model), foto: Freightliner PL Gliwice/Varšava — Polské zastoupení britské logistické skupiny Freightliner se v příštím roce zařadí k uživatelům elektrických lokomotiv E6ACT Dragon z produkce Newag Gliwice. Nákup pěti strojů s označením E6DCF-DP a plánovaným dodáním mezi květnem a červencem 2016 financuje leasingová společnost ING Lease. Cena kontraktu se vyšplhá na 17,5 mil. eur (486 mil. korun); součástí je i dvouletá údržba. Dragon je šestinápravová elektrická stejnosměrná lokomotiva o výkonu 5 MW, schopná táhnout vlaky o hmotnosti až 4000 tun. Ve výbavě je i doplňkový dieselový pohon o výkonu 540 kW. Kromě FPL využívají lokomotivy dimenzované na polský provoz také dopravci STK a LOTOS Kolej, jež provozují čtyři, resp. pět lokomotiv.

Zdroje: Freightliner PL, InfoRail, railcolor

Stanice Głuchołazy, foto: Petr Jetelina Głuchołazy — Po čtyřech letech se do pohraniční stanice Głuchołazy opět vrací osobní vlaky z polského vnitrozemí. Od 14. prosince, kdy v rámci Evropské unie vstupuje v platnost nový jízdní řád, se polské Opolské vojvodství rozhodlo objednat dva páry vlaků mezi stanicemi Nysa a Głuchołazy Miasto. Nové vlaky však nepojedou denně, ale pouze každou sobotu, neděli a ve vybrané polské státní svátky. Spoje budou zajišťovat „autobusy szynowe“ (v doslovném překladu kolejové autobusy) Opolského vojvodství.

ICE3 Berlín - Palubní portál, na kterém cestující najdou informace o jízdě, filmy, knihy, nebo si zde mohou objednat jídlo z jídelního vozu. To vše, včetně bezplatného připojení k internetu u dálkových a některých regionálních spojů, využívají cestující v Česku už zhruba tři roky, nicméně za hranicemi nejsou tyto věci zdaleka samozřejmostí. Nyní o podobných službách začínají uvažovat i takoví obři jako Deutsche Bahn nebo PKP Intercity. A důvod? U německých drah jím je zejména otevření trhu dálkových autobusů a částečný odliv cestujících, kteří tento způsob přepravy volí místo vlaku. V Německu využilo v roce 2013 služeb dálkových autobusů zhruba 9 milionů cestujících, přičemž zhruba třetina z nich přešla do autobusů právě z vlaků DB. Tito cestující volí autobus nejen z důvodu, že je levnější než železnice, ale také z důvodu, že bezplatný internet se v autobusech běžně nabízí.

SM42-3001 pro PKP Intercity, foto: Newag Varšava — Polský výrobce kolejových vozidel Newag, sídlící ve městě Nowy Sącz v Malopolském vojvodství, předal dopravci PKP Intercity první zmodernizovanou lokomotivu řady SM42. Tyto motorové lokomotivy byly vyráběny v letech 1965 - 1992 v lokomotivce Fablok Chrzanów a za celé období produkce bylo vyrobeno 1822 exemplářů této univerzální lokomotivy, jež našla uplatnění jak na průmyslových vlečkách, tak i v posunu či vozbě lehčích nákladních vlaků.

Patrová souprava PESA pro Koleje Mazowieckie, foto: PESA Bydgoszcz — Polský výrobce kolejových vozidel, společnost PESA Bydgoszcz, slaví další úspěch při dodávkách nových vlaků pro polské dopravce. Tentokrát firma vyhrála u regionální železniční společnosti Koleje Mazowieckie, která si u ní 15. dubna letošního roku objednala dvě elektrické lokomotivy GAMA typu 111 Eb (trakční systém 3 kV DC, maximální rychlost 160 km/h), dvacet patrových vložených vozů typu 416 B a dva patrové řídicí vozy typu 316 B. Z těchto vozů pak dopravce sestaví dvě vratné sedmivozové soupravy o celkové kapacitě 1625 osob (z toho 635 míst k sezení) a zbylých osm vozů použije pro posílení stávajících vratných souprav, které již dříve odebral od německého Bombardieru.

Pesa Dart, foto: PESA Bydgoszcz Bydgoszcz — Polská Pesa uspěla ve výběrovém řízení PKP Intercity na dodávku 20 elektrických jednotek pro dálkovou dopravu. Pesa v soutěži nabídla zcela nový typ označovaný Dart, což by měly být první elektrické jednotky polské produkce, splňující parametry vysokorychlostních vlaků. Soupravy mají být nasazeny na trasy Jelení Hora (Jelenia Góra) - Vratislav (Wrocław) - Łódź - Varšava - Białystok/Lublin a Białystok/Lublin - Varšava - Koluszki - Čenstochová (Częstochowa) - Katovice - Bílsko-Bělá (Bielsko Biała). Výrobce také zajistí servis těchto souprav po dobu nejméně 15 let.

Pendolino 2 370 001-2 PKP Intercity, Wrocław, 12. 8. 2013, foto: Jjajjo (Wikipedia Commons) Varšava — Rok 2013 je pro polské železnice bezpochyby rokem rychlostních rekordů. Po únorovém zdolání dvousetkilometrové hranice vozidlem vyrobeným v Polsku tato hranice pak v průběhu roku padla ještě jednou. Zatímco poprvé se jednalo o rekord v Polsku vyrobené elektrické jednotky Impuls z produkce Newagu, podruhé šlo o rekord vozidla nezávislé trakce. Na podzim, 15. října, dosáhl motorový vůz 611M z produkce Pesy rychlost 201 km/h na trase z Moskvy do Petrohradu. Motorový vůz 611M je inspekční vůz pro RŽD, který si v počtu dvou kusů objednaly ruské železnice a do provozu mají být nasazeny ještě před zahájením olympijských her v Soči.

Pesa Dart, foto: PESA Bydgoszcz Varšava — Jak jsme Vás již před časem informovali v závěru tohoto článku, vyhlásil dopravce PKP Intercity tendr na dodávku dvaceti elektrických jednotek s maximální rychlostí vyšší než 160 km/h. Jednotky jsou určeny pro vozební ramena Jelenia Góra – Wrocław – Łódź – Warszawa – Białystok/Lublin a Białystok/Lublin – Warszawa – Koluszki – Częstochowa – Katowice – Bielsko Biała. Do tendru se přihlásili dva výrobci kolejových vozidel: konsorcium Stadler/Newag a polský výrobce Pesa Bydgoszcz.

EU43.001, PKP Cargo, foto: PKP Cargo Varšava — PKP Cargo, polský nákladní železniční dopravce patřící do státem vlastněné skupiny PKP, vstoupí na burzu. Ještě koncem roku 2010 premiérové České republiky a Polska jednali, jak spojit PKP Cargo s českým protějškem ČD Cargo. Dnes už odvolaný generální ředitel Českých drah Petr Žaluda dokonce naznačoval, že toto spojení je důležité proti expanzi německého dopravce DB Schenker. Nabídku tehdy připravoval mateřský podnik České dráhy. Vše je jinak. Hospodářské výsledky českého carga se rok od roku horší. Naopak polský protěješek plánuje zahájit 31. října 2013 veřejné obchodování na Varšavské burze.

Vizualizace vysokorychlostní jednotky PESA., foto: PESABydgoszcz — Při příležitosti návštěvy polského prezidenta Bronisława Komorowskeho u polského výrobce kolejových vozidel PESA Bydgoszcz poodhalil jeho generální ředitel Tomasz Zaboklicki plány společnosti do budoucna. A ty míří vysoko. PESA hodlá vstoupit do elitní skupiny výrobců vysokorychlostních vozidel, tedy vozidel s maximální rychlostí alespoň 250 km/h. Zaboklicki plánuje, že prototyp první vysokorychlostní jednotky by se mohl veřejnosti ukázat již na příštím berlínském veletrhu InnoTrans, tedy v září roku 2014. Jednotka by měla mít kapacitu necelých 300 cestujících, z toho 70 v 1. třídě. Součástí palubní výbavy budou čtyři toalety, z toho jedna uzpůsobená pro cestující na vozíku, či prostor pro převoz jízdních kol. Souprava bude sestavena z jednotlivých vozů na samostatných podvozcích, které umožní změnu konfigurace jednotky dle aktuálních požadavků. Možností bude také řazení jídelního vozu. Zaboklicki také upozorňuje, že ačkoliv má jít o jednotku pro rychlost až 250 km/h, nemá se jednat o nijak rozpočtově náročné soupravy. Argumentuje tím, že například vnitřní kamerové systémy, klimatizace nebo Wi-Fi jsou dnes běžnou součástí i u regionálních vlaků či tramvají, které má PESA ve své nabídce.

« Novšie správy | 1 2 3 4 5 ... 16 | Staršie správy »    
ŽelPage - elektronický magazín o dráhach
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Verejné použitie obsahu bez výslovného súhlasu autora nie je dovolené.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Prihlásenieopen/close
 
 
  
 
Zabudnuté heslo   
Zaregistrovať sa   
:. Poloha vlakov CZopen/close
Poloha vlakov CZ
 
:. Vyhľadávanieopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pre fotografovopen/close
Informácie o podmíenkach
na fotenie v ČR

Slnko
vychádza v 06:00
zapadá v 20:03