..: Aktuality a články :..

Policie ČR Trutnov — Jistě nejeden modelář zaznamenal, že v uplynulém období došlo k několika krádežím železničních modelů přímo ve specializovaných prodejnách či muzeích. Trutnovským kriminalistům se ve spolupráci s policisty z Hradce Králové, Ostravy a Nového Jičína v těchto dnech podařilo dopadnout gang zlodějů, který měl tyto krádeže na svědomí. Čtyřčlennou skupinu lapků z Ostravska v rámci akce "Vakzal" (rusky nádraží) dopadla policie ve středu 16. září tohoto roku a bylo jim sděleno obvinění ze spáchání trestných činů krádeže provedené vloupáním a poškozování cizí věci, kdy jim hrozí trest odnětí svobody až na dvanáct let. Při domovních prohlídkách policie zajistila velké množství odcizených modelů, finanční hotovost a také nářadí, které zloději používali k vniknutí do objektů.

BR 41 1144-9 v Chebu, foto: Jiří Randa, JRtrain Cheb — Každoročně pořádá německá společnost NVS Thüringen z Erfurtu pravidelné víkendové jízdy parních vlaků z Gery do Františkových Lázní a Chebu. Ačkoli historický vlak, nazvaný Elstertal–Express, je určen zejména turistům přijíždějícím za památkami měst Chebu a Františkových Lázní, využívají jej i železniční nadšenci. A tak nejen němečtí příznivci parních lokomotiv mají možnost v západním cípu naší vlasti pořídit zajímavé záběry historické soupravy DR v čele s německou parní lokomotivou 41 1144‑9.

Den železnice, foto: České dráhy Česká republika — Stejně jako každý rok, tak i letošní poslední zářijovou sobotu, oslaví České dráhy spolu s dalšími partnery Den železnice, který se slaví jako vzpomínka na 27. září 1825, kdy se na svou první cestu vydal vlak vynálezce parní lokomotivy George Stephensona. Letošní oslavy vyšly na sobotu 26. září a jako tradičně je ve vybraných železničních stanicích připraven program, umožňující lidem nahlédnout do zákulisí provozu železniční dopravy. Návštěvníky čekají výstavy železničních vozidel, prohlídky dopravních kanceláří či zvláštní jízdy historických vlaků. Akce nebudou zaměřeny jen pro příznivce železnice, ale zejména na děti, pro které České dráhy připravily soutěž s Elfíkem. Pojďme se tedy podívat na program oslav Dne železnice a dalších nostalgických a modelářských akcí, konaných o blížícím se víkendu.

163.040, tunel Hněvkov I., foto: Josef PetrákPraha — Ve čtvrtek 10. září schválila sněmovna ve zrychleném řízení novelu stavebního zákona, podle které nebudou muset stavitelé podzemních staveb, jako jsou železniční a silniční tunely, či metro, získávat souhlas od majitelů pozemků nad budovanou stavbou. Tato změna se týká pouze veřejně prospěšných staveb, schválit ji ještě musí Senát. Pokud bude novela schválena, měla by platit od ledna 2010.

Modely - ilustrační foto, foto: KŽM Sokolov Lužná u Rakovníka — Během víkendu 12. a 13. září se v Železničním muzeu ČD uskuteční výstava železničních modelů nazvaná Model-víkend. Na výstavě, ve zdejším muzeu ojedinělé, se kromě několika železničních modelů a kolejiště H0, které jsou součástí stálé expozice, představí další zajímavé modely lokomotiv, vagónů, různé železniční techniky, drážních staveb a v neposlední řadě několik dalších kolejišť včetně zahradních železnic. Po oba dny bude jezdit v úsecích Lužná u R. - Krupá a Lužná u R. - Řevničov parní vlak v čele s "Čtyřkolákem" 434.1100 a soupravou historických vozů Bai. A aby páry nebylo málo, bude v areálu muzea v provozu parní motorový vůz "Komarek" M 124.001 a na úzkorozchodné dráze parní lokomotiva č. 7 se soupravou vyhlídkových vozů.

Stážný domek - Slapany, foto: Jiří Randa, JRtrain Cheb — V pátek 31. července byla slavnostně otevřena druhá část cyklostezky vedoucí z Chebu do německého Waldsassenu. O této cyklostezce jsme se již několikrát v našem magazínu zmínili právě v souvislosti s jejím trasovaním po bývalém tělese železniční trati z Chebu do Waldsassenu a Wiesau. První přibližně kilometrový úsek cyklostezky vedoucí ze Slapan na státní hranici byl vybudován již v roce 2006 při příležitosti Krajinné výstavy Cheb-Marktredwitz. Nyní byla zprovozněna druhá necelé tři kilometry dlouhá část vedoucí ze Slapan směrem k Chebu k silnici mezi Hájemi a Podhradem. Zbývá dokončit třetí úsek dlouhý 1,2 km od silnice směrem k Chebu do Hájů k místu, kde se bývalá trať spojovala s hlavní tratí od Plzně. Zbývající úsek se zatím nezačal budovat, nicméně cyklisté již tuto část využívají, po vytrhání kolejí je zde polní cesta.

Mariánské Lázně - Zpívající fontána, foto: Jiří Randa, JRtrain Mariánské Lázně — Jednoho dne, kdy slunečné počasí přímo lákalo k nějakému výletu, jsem spolu s rodinou vyrazil jen tak na odpoledne do Mariánek. Asi tu každý očekává, že jsme použili k cestování vlak, ale zklamu Vás. Použili jsme tolik zatracovaný, nicméně osvědčený dopravní prostředek - auto, nebo také "gumokol", chcete-li. Důvody byly dva, časový (vlakem to trvá z Kynšperka opravdu dlouho) a jisté pracovní vyřizování, které by vlakem nešlo realizovat vůbec. Zkrátka, jak se říká, spojili jsme příjemné s užitečným. Vzhledem k času jsme si nedali nijak závratné cíle, jako jsou dlouhé procházky po lázních, drahá pohoštění, jež nabízejí místní podniky, a jiná lázeňská lákadla. Bylo hezky, slunečno, tak jsme se jeli podívat do parku Boheminium a na zpívající fontánu. Dá se říci, že to se železnicí nemá nic společného, ale opak je pravdou.

Sir Nicholas Winton s modelem parní lokomotivy, foto: České dráhy, a.s. Praha / Londýn — Před 70 lety, v roce 1939, kdy nacistické Německo ohrožovalo celou Evropu před vypuknutím 2. světové války, se udál ojedinělý skutek. Britský bankovní úředník Nicholas Winton tehdy zorganizoval mise pro záchranu převážně židovských dětí, kterým hrozila téměř jistá smrt ve vyhlazovacích táborech. Od března do září 1939 se mu takto podařilo z Prahy do Londýna odvézt vlakem a zachránit 669 dětí, které našly azyl v rodinách britských občanů. Bohužel po vyhlášení 2. světové války, kdy 1. září 1939 Hitler vtrhl do Polska, byly hranice uzavřeny a největší transport, který měl převézt dalších 250 dětí, již nevyjel. Nicholas Winton o tomto skutku nikdy nikomu neřekl a událost rychle upadla v zapomnění, až jednou jeho manželka Greta při náhodném úklidu půdy našla dokumenty týkajících se dětských vlakových transportů.

Železniční model - ilustrační foto: Jiří Randa, JRtrain Modely — Končí prázdniny a začíná další školní rok. Po dvouměsíční prázdninové přestávce, kterou zpravidla využívají ke svému volnu a dovoleným i železniční modeláři, můžeme opět navštívit některé z modelářských akcí. Nebudeme–li počítat stálé výstavy, jako je Království železnic v Praze, Modelový svět v Brně nebo stálá výstava železničních modelů a kolejišť na zámku v Trmicích u Ústí nad Labem, na mnoha místech existují modelářské kluby, sdružení či kroužky, fungující pod jednotlivými Domy dětí a mládeže či Centry volného času. Podobně jako jiná školská zařízení, začínají i tyto instituce svůj provoz v září a některá z nich pořádají dny otevřených dveří, kde prezentují svou nabídku zájmových činností, včetně kroužků železničních modelářů.

VT 46, Ilustrační foto: MirKoTeplá — V posledních dnech, kdy se množí případy vykolejení vlaků, se výčtu mimořádností nevyhne ani Karlovarsko, kde nehodová událost tentokrát postihla stroj soukromého dopravce. Ve středu 19. srpna v podvečer v obci Teplá na trati 149 mezi Mariánskými Lázněmi a Karlovými Vary vykolejil na výhybce č. 1 motorový osobní vlak společnosti Viamont. Při nehodě nebyl nikdo zraněn, nicméně kvůli vyšetřování příčin nehody a vyprošťování vozu byla doprava zastavena až do 19. hodiny následujícího dne. Mezi Teplou a Mariánskými Lázněmi tak byla prakticky na celý jeden den zavedena náhradní autobusová doprava.

471.012-5 Praha Masarykovo n. Praha — V úterý 18. srpna proběhlo jednání zástupců ministerstva dopravy a krajů o rozsahu regionální železnice na příští léta. Krajům letos chybí v rozpočtech na železnici 3,2 miliardy korun. Tuto částku mimořádně uhradí stát. Jak sdělili ČTK ministr dopravy Gustáv Slamečka a šéf asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek, kraje odmítly snížení počtu spojů, naopak chtějí od státu více peněz. Ministerstvo se snaží přesvědčit kraje, aby na příští rok objednaly jen tolik vlaků, na kolik jim stačí peníze, s čímž kraje nesouhlasí. Obě strany chtějí vést další jednání a celý problém předložit premiérovi Janu Fischerovi. Jasno má být do středy 26. srpna, kdy zasedá vláda.

Přejezd - ilustrační foto Třinec — V pondělí 10. 8. večer došlo na trati 320 mezi Třincem a Jablunkovem k poruše na celkem čtyřech železničních přejezdech. Neznámý pachatel propojil koleje a tím aktivoval přejezdové zabezpečovací zařízení (PZZ). V médiích (Novinky, iDnes, …) ohledně této události proběhly různé, nepřesné a vzájemně se rozcházející informace, kdy mělo mimo jiné dojít k vyřazení přejezdu z činnosti a vlaky měly jezdit bez spuštěné signalizace na přejezdu. Na základě těchto nepřesných informací jsme oslovili Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) se žádostí o bližší informace.

Model, foto: Jiří Randa, JRtrain Železniční modelářství je zatím stále víceméně na pokraji zájmu našeho magazínu. Tímto úvodem se pokusíme nastartovat pravidelnější zpravodajství a autorskou tvorbu spojenou s touto zálibou. Kromě kalendáře modelářských akcí, který je již nějaký čas společně s kalendářem akcí nostalgických na ŽelPage publikován, vás budeme informovat také o různém dění v oblasti železničního modelářství, o zajímavých akcích, o modelech a modelařině všeobecně. Nebudou chybět adresáře prodejen a výrobců železničních modelů, ani informace o klubech a spolcích, o modelových kolejištích, o modelářských technikách včetně nejnovějších technologií. V této souvislosti je dobré zmínit, že některé přehledy publikované na partnerském webu JRtrain se přesunou přímo na ŽelPage. V současnosti je již také v provozu modelářská fotogalerie, kam můžete vkládat své vybrané fotografie.

Nové ČD centrum v Mariánských Lázních, foto: České dráhy Mariánské Lázně — Ve čtvrtek 30. července 2009 bylo slavnostně otevřeno nové ČD centrum v Mariánských Lázních. Výstavba ČD centra, v němž zákazníci Českých drah naleznou veškeré služby související s cestováním vlakem, je součástí pokračující revitalizace stanice, kterou provádí společnost Grandi Stazioni ČR. Rekonstrukce železniční stanice začala v lednu 2008 a po celou dobu se provádí za plného provozu. Zároveň k Mariánským Lázním postoupila výstavba III. železniční koridoru, kdy cestující v úseku mezi Mariánskými Lázněmi a Stříbrem musí použít náhradní autobusovou dopravu. Od 3. srpna tohoto roku začíná další fáze výstavby a to v úseku Planá u Mariánských Lázní – M.Lázně – Lázně Kynžvart. Veškeré osobní vlaky budou v daném úseku nahrazeny autobusy, rychlíky budou nahrazeny NAD v úseku Františkovy Lázně – Cheb – Mariánské Lázně – Planá u Mariánských Lázní. Revitalizace železniční stanice, výstavba nových nástupišť a železničního svršku spolu s výlukou úseku trati by měla skončit v závěru letošního roku.

Ee922, foto: Stadler Winterthur — Švýcarská společnost Stadler Winterthur dodá do konce příštího roku Švýcarským spolkovým drahám (SBB) celkem 21 nových posunovacích lokomotiv, označených řadou Ee 922. V sedmi největších švýcarských železničních uzlech, kde bude jejich působiště, poté ukončí provoz jedné z nejstarších elektrických lokomotiv v Evropě — třínápravové Ee 3/3 se spojnicovým pohonem náprav, vyráběné s přestávkami v různých verzích v letech 1930 až 1966. Nové lokomotivy Ee 922 jsou dvoufrekvenční (pro systémy 15 kV 16,7 Hz a 25 kV 50 Hz), a proto mohou sloužit i v pohraničních přechodových stanicích s Francií (SBB/SNCF).

« Novější zprávy | 1 2 3 4 5 ... 32 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:54
zapadá v 20:07