..: Aktualitások és cikkek :..

Jeden z exponátů na veletrhu Czech Raildays 2019, foto: Adam Vanting Ostrava (aktualizováno) – Zatímco loňský veletrh Czech Raildays mnoho drážních novinek nepředstavil, ten letošní je toho opakem. Na jubilejním dvacátém ročníku mezinárodního veletrhu drážní techniky, výrobků a služeb se letos sešlo hned několik premiér, které způsobí menší či větší revoluci na kolejích. Ať už jde o prototyp unifikované a velmi elegantní modernizace vozů řady Bdmtee, další variantu modernizace motorové jednotky RegioSprinter, první hybridní lokomotivu z CZ LOKO anebo moderní motorovou lokomotivu řady 744 pro ČD Cargo, letošní ročník je zajímavými exponáty opravdu nabitý a mnoho vystavených vozidel stojí za podrobnější popis. Ten tak najdete v dalších odstavcích tohoto článku.

nightjet WLABmz, foto: Adam Vanting Švýcarsko — Švýcarské dráhy (SBB CFF FFS) zvažují na základě politického tlaku a rostoucích obav o životní prostředí znovuzavedení svých nočních vlaků. Hovořil o tom vedoucí divize mezinárodní osobní dopravy, pan Armin Weber. „Vnímáme poptávku po tomto druhu spojení a zjišťujeme, zda a kam můžeme nové noční spoje zavést. Jistě budeme potřebovat také nová vozidla pro expanzi. Těch lze dosáhnout v horizontu dvou až tří let,“ vysvětlil Weber. Švýcarsko ale není jediná země, která pociťuje, že zrušení sítě nočních vlaků nebylo příliš perspektivní rozhodnutí. Kromě Švédska, které nad zavedením nových mezinárodních nočních spojů zvažuje již delší dobu, mají o noční spoje zájem i nizozemské železnice.

Desira společnosti SBS, foto: Adam Vanting Sasko — Zatímco na různých místech střední Evropy je železniční osobní doprava provozována letos naposledy, jinde se naopak po mnoha letech dočkala svého obnovení. Mezi takové tratě patří třeba lužická Seenlandbahn, spojnice měst Kamenz a Senftenberg, kde bude o sobotách od 6. července do 17. srpna obnoven provoz dvěma páry spojů v obou směrech. Obnovení provozu po této trati vzešlo z iniciativy pana Harryho Habela, starosty města Bernsdorf, ležícího na trati. Spoje, zajišťované jednotkou 642 (Desiro) společnosti Städtebahn Sachsen, budou z drážďanského hlavního nádraží odjíždět v 9.02 a ve 14.02, do Senftenbergu dorazí v 10.25 a v 15.25 a na cestu zpět se vydají v 11.15 a v 16.15, s příjezdem do stanice Dresden Hbf v 12.42 a 17.46, úplný jízdní řád je uveden zde.

Bmnopuz.021 PKP Intercity, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák Varšava — Výrazná obnova vozového parku polských dálkových vlaků, probíhající v posledních několika letech, se již v řazení většiny spojů projevila. I přesto dopravce PKPIC nepolevil tempo a pokračuje v dalších objednávkách na nové či modernizované osobní vozy. Po podepsání smlouvy v únoru 2018 se společností H. Cegielski – FPS Poznań o dodání 55 nových osobních vozů pro mezinárodní a vnitrostátní dálkové spoje Express InterCity došlo koncem května letošního roku k podepsání opce, čítající dalších 26 vozů. Ačkoliv i dnes dopravce disponuje několika stovkami moderních klimatizovaných vozů konstrukce UIC-Z, zmíněnou dodávkou včetně opce bude jeho vozový park rozšířen o dalších sedm oddílových vozů první třídy, po 27 vozech druhé třídy v uspořádání velkoprostorovém a oddílovém a po deseti velkoprostorových vozech druhé třídy s prostorem pro přepravu jízdních kol a pro přepravu invalidních cestujících na vozíku.

851032_Polkovice, foto: Michal Boček Tovačov – Krátká spojnice dvou hanáckých měst, železniční trať Kojetín – Tovačov, přišla o pravidelné osobní vlaky už v roce 1981. Ačkoliv snaha o obnovení pravidelného provozu proběhla již v roce 1995, ke skutečným činům dojde teprve letos. Na základě společné deklarace města Tovačov, Mikroregionu Střední Haná, společnosti GOLDBECK Prefabeton s.r.o a spolku Kroměřížská dráha dojde k zavedení pravidelných (prozatím pouze sobotních) spojů, provozovaných od konce června do konce srpna v trase Kroměříž – Kojetín – Tovačov a zpět. Akce zvaná „Hanácké léto na kolejích“ má za cíl nejen propojit turisticky atraktivní oblast střední Hané, ale také cestujícím dopřát jízdu v historických motorových vozech, které budou na zmíněné spoje nasazeny.

20.6.2019 - 6:00 - Končí vlak Zdolbuniv – Chełm

620M UŽ, foto: UŽ Polsko/Ukrajina — Ne všechna nově zavedená železniční spojení slaví úspěch. Od 18. června letošního roku došlo ke zrušení denního rychlíku v trase Zdolbuniv – Kovel – Chełm a zpět. Stalo se tak i přesto, že v loňském roce byl naopak provoz této linky před letními prázdninami posílen druhým párem vlaků v trase Kovel – Chełm a zpět. Není známo, zda za zrušení spoje může prudce vzrůstající počet autobusových linek mezi Polskem a Ukrajinou a z toho plynoucí malý zájem cestujících o toto spojení, nicméně požadavek na zrušení údajně vzešel z ukrajinské strany a potvrdil jej i dopravce vlaku po polském území, společnost PKP InterCity. V letošním roce byl pár spojů provozován od úterka do neděle a jeho zrušení znamená konec železničního spojení Rovenské a Volyňské oblasti z Polskem, neboť noční rychlík Kyjev – Varšava, vedený po stejné trati, projíždí celý úsek své trasy na území Ukrajiny bez zastavení.

Zdroj: Rynek Kolejowy

Bmeer / logo ZSSK, Blonski nátěr, foto: GeorgoVýchodní Slovensko – S příchodem měsíce června přichází každoroční velká změna grafikonu vlakové dopravy, která na Slovensku přináší tradičně zásadnější novinky než samotný nový grafikon, který vstupuje v platnost v prosinci. Výjimkou není ani letošní rok. V následujícím textu si představíme nejvýznamnější změny, které vstoupily v platnost ode dne 9.6.2019. Na začátek můžeme uvést, že půjde o obnovení pravidelného provozu na hned třech tratích, jednom hraničním přechodu a již dříve avizované zavedení nových mezistátních rychlíků na Ukrajinu. Cestující z Čech do Bratislavy pak získají zcela nové rychlé spojení, které především v posledních letech velmi chybělo.

Vůz řady B249, foto: Aleš Petrovský Bohumín/Polsko – I letos si dopravce PKP Intercity, provozující dálkové spoje v Polsku, vypůjčí osobní vozy od Českých drah. Oproti dřívějším pronájmům ale bude vozů více, neboť dlouhodobé investice do vozového parku polských drah se ještě stále dostatečně neprojevují. Kromě řady B249, která letní sezónu v Polsku zachraňuje již pátým rokem, budou letos poprvé na nočních vlacích k Baltskému moři nasazeny také vozy první třídy řady A149 a vozy se služebním prostorem řady BDs449, upravené pro přepravu jízdních kol. Celkem se pronájem týká šedesáti vozů, které budou nasazeny také na několik párů denních spojů.

obrázek 1, foto: Zdeněk ŠindlauerV životě by mne nenapadlo, že se jednou dám do řeči se strojvůdcem, jenž východoněmeckými „nulajedničkami“ vozíval parní expresy mezi Berlínem a Drážďany. Natož abych věřil, že jednoho krásného dne já sám se svou „Ludmillou“ u nějaké Böhly vyhlásím válku patnácti vozům a pěti promilím. Všechny moje všelijaké drážní zkoušky už dávno propadly a nové bych už nejspíš neudělal, protože coby mírně vymačkaný daňový poplatník se pokorně podřizuji faktu, že ještě aspoň trefím do práce a že si vzpomenu, co tam mám dělat. Na druhé straně ovšem jsa protřelým občanem, který s nejedním úředním šimlem dokáže pěkně vyběhnout (existuje lidovější a mnohem přesnější slovesný tvar, ale – Mirek Dušín ho taky nepoužíval), přece jen jsem nakonec za ten kontrolér usedl a jel. To by v tom byl čert, aby to „Ludmilla“ nedala!

Vizualizace vlaku RJ do Hradce nad Moravicí, foto: Tomáš PospíšilPraha – Společnost RegioJet před pár dny odhalila své záměry pro nadcházející grafikon. Většina komerčních spojů zůstane stejná, dokonce už od června by se mělo začít jezdit do Českých Budějovic, přibydou také nové dotované linky. Jedna informace však vyčnívá nad všechny ostatní – večerní RJ 1013, který dosud končil v Opavě, bude prodloužen do Hradce nad Moravicí! Ranní spoj RJ 1000, dosud výchozí z Opavy, pak bude začínat také v této stanici.

Foto Regiojet Bratislava - Soukromý dopravce RegioJet v pondělí v tiskové zprávě oznámil, že v souvislosti s hokejovým mistrovstvím světa v Bratislavě a Košicích vypraví pro fanoušky zvláštní vlaky. Se stejným záměrem přišly už dříve České dráhy, které pro hokejové fanoušky připravily balíčky obsahující vstupenky na české zápasy a zpáteční jízdenku, nicméně spoje státního dopravce jsou už beznadějně vyprodané, zůstaly pouze samotné jízdenky bez vstupenek. Díky soukromému dopravci se tak naskytla další, a zároveň také levnější možnost, jak se po hokejovém utkání pohodlně dostat z Bratislavy domů. To však jen v případě, že jste si včas zajistili vlastní vstupenku, ty totiž RegioJet nenabízí.

Jednotka Stadler Flirt po příjezdu do Letohradu, foto: Matouš Danielka Pardubice — Společnost Leo Express se v sobotu 5. ledna 2019 představila veřejnosti v Letohradu, Lichkově a Jablonném nad Orlicí. Přivezla jednu ze svých jednotek Stadler Flirt, nabídla prohlídku vlaku, konzultace se svými zaměstnanci, i svezení ve vlaku. Trať 024 se stala cílem dopravce na základě uzavřené smlouvy mezi Pardubickým krajem a společností Leo Express Tenders. Společnost se ve smlouvě zavázala k provozování regionální železniční dopravy na tratích 024 Ústí nad Orlicí – Mlýnický Dvůr a 025 Dolní Lipka – Hanušovice po dobu 10 let za částku přibližně 3,5 miliardy korun. Kontrakt byl uzavřen napřímo, bez výběrového řízení a provoz má být zahájen již v prosinci letošního roku, kdy končí Českým drahám desetiletá smlouva. V Pardubickém kraji jde o vůbec první soukromou společnost, která bude zajišťovat železniční dopravu v závazku veřejné služby. Podle slov krajských zástupců nabídl dopravce lepší vozidla, než současné České dráhy s motorovými vozy řady 810. Dopravce nabídl nízkopodlažní motorové jednotky Alstom Coradia Lint.

Po nádherné lokálce z Mladé Boleslavi do Staré Paky jezdí jen malé osobní vlaky. Pouze mezi Sobotkou a Libuní zpestřuje provoz „velký vlak“, sobotní Sp 1824/5 Humprecht do Hradce Králové. Zde ve výlukovém řazení před Libošovicemi s katrem 854.005 , foto: Pavel Šturm Praha — Milí čtenáři a příznivci, třinácté vydání kalendáře dalo našemu týmu pořádně zabrat a do sídla spolku dorazilo až včera, těsně před koncem předešlého roku. Alespoň v omezené edici 200 kusů jsme se opět pokusili vybrat fotografie, jež potěší milovníky železnice kvalitou i námětem a zachycují železnici v krajině i ve stanicích na fotogenických místech především České republiky a Slovenska, ale i zahraničních. Kalendář ŽP 2019 je tradičně koncipován na šířku ve formátu A3 (42 x 30 cm). V důsledku digitální technologie tisku a nižšího nákladu jsme museli mírně zdvihnout cenu. Nabízíme také zvýhodněný balíček deseti kalendářů. Zakoupením kalendáře přispějete alespoň drobnou částkou na provoz tohoto železničního portálu, který funguje díky obětavosti a nadšení několika desítek lidí. Kalendář si můžete objednat v e-shopu za 199 Kč. Pokud chcete ušetřit za poštovné, můžete si kalendář zakoupit v kamenných prodejnách v Praze, jejichž seznam najdete níže. K dostání bude také u Pragomodelu na výměnném setkání modelářů v Praze tuto sobotu. Všem, kteří si kalendář zakoupí, předem děkujeme.

ČD 650 Plzeňský kraj, foto: Adam Vanting Plzeň — Ve středu 28. listopadu 2018 se na hlavním nádraží v Plzni uskutečnila tisková konference k představení novinek v železniční dopravě v Plzeňském kraji, a prezentační jízda nové elektrické jednotky řady 650, jež se změnami v jízdních řádech úzce souvisí. Naše redakce byla u toho a ačkoliv jsou to již dva týdny, panteři jsou v provozu teprve pár dnů a stále je tak ještě jejich představení aktuálním tématem. Ačkoliv nedochází k žádným převratným změnám v rámci celokrajské koncepce dopravy, provoz na jedné trati bude pozastaven, naopak regionální doprava bude pro řadu lidí dostupnější a výrazně pohodlnější, a na poli dálkové dopravy dojde opět ke zrychlení cest mezi Prahou a Plzní.

Úvodní foto, foto: Adam Vanting Evropa — První den jízdního řádu 2019 pomalu končí a spolu s ním i tento on-line přenos. Během tvorby této dvoudenní reportáže jsem se stihl přepravit z Varšavy do Poznaně, následující den z Poznaně do Berlína a teď tuto reportáž ukončuji v pohodlí lůžkového vozu na trase Berlín – Vídeň. Takto ohromnou porci informací bych pochopitelně nezvládl zpracovat sám, mé obrovské díky tak míří k týmu redaktorů, kteří přiložili ruku k dílu a na tomto přenosu se podíleli spolu se mnou: Tomáš Pospíšil, Michal Jaroš, Matouš Vinš a Juraj Kováč. Stejně tak jsem vděčný i všem přispěvatelům, kteří tuto dvoudenní reportáž obohatili o informace, které by mi kvůli omezenému času zcela jistě unikly. Vám všem, kteří jste tuto reportáž dočetli až do konce, jménem celého týmu děkuji za trpělivost a věřím, že jste byli s prací redakce spokojeni. Jménem celého spolku ŽelPage vám přeji mnoho šťastně ujetých kilometrů v novém jízdním řádu bez větších mimořádností.

Régebbi hírek
« Újabb hírek | 1 2 3 4 5 ... 506 | Régebbi hírek »    
ŽelPage - az elektronikus vasutas magazin
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
A tartalom nyilvános használata kizárólag a szerző beleegyezésével lehetséges.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2020 Spolek ŽelPage
:. Bejelentkezésopen/close
 
 
  
 
Elfelejtett jelszó   
Regisztráció   
:. Az E-Shop kínálataopen/close
:. Vonatkésés Csehországopen/close
Vonatkésés Csehország
 
:. Keresésopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info fotósok számáraopen/close
Fotózási feltételek
Csehországban

Nap
kel: 05:40
nyugszik: 20:34