..: Aktualności i artykuły :..

1.12.2018 - 8:00 - Online přenos jízdního řádu 2018/2019

Grafikon, foto: Beáta Želtvayová Praha, Bratislava — Noc ze soboty na neděli o druhém prosincovém víkendu bývá každoročně ve znamení změn v jízdních řádech evropských železnic. Nejinak tomu bude i letos a někteří z vás si možná vzpomenou, že redakce portálu ŽelPage tento přechod bedlivě monitorovala a v průběhu celé soboty i neděle přinášela aktuální informace z provozu, převážně pak z lokalit, kde probíhaly nejvýraznější změny. Ačkoliv letošní víkend není na změny tak bohatý, jako byl víkend před deseti lety, bude jich i tak dost a rádi bychom tyto výjimečné dva dny v roce prožili ve stejném duchu a nadšení jako před lety, tedy v době, kdy bývalo obdobné online zpravodajství nedílnou součástí ŽelPage. Stejně tak, jak někteří členové redakce nejeden z uplynulých přechodů strávili na cestách, i letos část redakčního týmu vyzkouší jedno ze (staro)nových přímých spojení, které nastávající jízdní řád umožní. Zatím poslední online přechod proběhl v roce 2011 a svou obsáhlostí překonal dosavadní reportáže stejného druhu množstvím příspěvků a postřehů, kterými jste nám přispěli vy, vážení čtenáři. Velmi rádi bychom ve stejném duchu realizovali i blížící se „obnovený“ online přenos, proto nás potěší jakékoliv vaše náměty, postřehy, komentáře, fotografie a videa či jiné materiály, které výrazně obohatí zpravodajství našeho redakčního týmu. Pro tento účet je opět zřízena speciální emailová adresa, pro letošní rok jr2019@zelpage.cz. Přispívat samozřejmě můžete také skrze naše profily na Facebooku, Instagramu a Twitteru, které budeme bedlivě monitorovat. Děkujeme všem, kteří se „železničního silvestra“ aktivně zúčastní!

812.047, 4.8.2018, Šahy, foto: Petr JetelinaŠahy — S příchodem nového grafikonu vlakové dopravy na Slovensku se po téměř šestnácti letech vrací osobní doprava na 74 km dlouhou trať číslo 153 v úseku Zvolen – Šahy. Pět párů osobních vlaků bude vypraveno v pracovní dny mezi stanicemi Zvolen a Šahy, které doplní další tři páry osobních vlaků v úseku Zvolen – Krupina a dva páry mezi stanicí Šahy a lázeňským městem Dudince. Vlaky vyjedou 2. ledna 2019 a budou vedeny motorovými jednotkami řady 813. Více prozradí jízdní řád, který byl čerstvě zveřejněn na webových stránkách ŽSR.

28.11.2018 - 17:12 - Talgo poprvé uspělo v regionální dopravě

Talgo_LV, foto: Pasažieru vilciens Riga – Španělská společnost Talgo, známá díky svým koncepčně originálním soupravám pro dálkové vlaky, vyhrála kontrakt lotyšské společnosti Pasažieru Vilciens na dodávku 32 moderních elektrických jednotek pro příměstské vlaky v okolí Rigy. Půjde o zcela nově vyvinuté soupravy, patřící do rodiny VitTal. Dodávky nových souprav proběhnou mezi lety 2020 a 2023, a nasazeny budou na trasy z Rigy do Aizkraukle, Tukums, Skulte a Jelgavy. Na těchto tratích budou soupravy s kapacitou 450 osob provozovány v dopravních špičkách s intervalem 15-20 minut. Hodnota objednávky činí 225 milionů EUR. Výsledek soutěže se ale může změnit, neboť ještě stále běží desetidenní lhůta pro odvolání ostatních uchazečů této soutěže a společnost Škoda Transportation není dle lotyšského tisku spokojená s jejím výsledkem.

Zdroj: lsm.lv, Rynek kolejowy

27.11.2018 - 23:49 - Rozvoj regionálního spojení mezi Francií a Belgií

231532, Marseille-St-Charles, foto: zirecek Belgie — Obnovení provozu na dvou tratích mezi Belgií a Francií čeká cestující od druhé prosincové neděle roku 2018. Nové vlaky budou vedeny v relacích Maubeuge – Charleroi-Sud – Namur à Aulnoye – Mons, obnoví se tak provoz přes hraniční přechody Quévy a Jeumont, kudy byly, kromě regionálních vlaků, do zprovoznění vysokorychlostní tratě mezi Belgií a Francií vedeny také dálkové spoje. Ve francouzských stanicích Maubeuge a Aulnoye bude zajištěn obousměrný přípoj na vlaky InterCity do, resp. z Paříže. V obou relacích budou vedeny dva páry spojů každý den. Provoz přes hraniční přechod Quévy – Douzies utichl v prosinci 2008, ačkoliv z Mons do Quévy na belgické straně jsou vlaky doposud provozovány v hodinovém intervalu. Regionální spoje přes přechod Erquelinnes – Jeumont byly vedeny naposledy v září roku 2012, dodnes jsou z obou pohraničních obcí vedeny pravidelné regionální spoje do vnitrozemí. Očekává se, že nové spojení s jedním přestupem z jihu Belgie do Paříže bude využívat přibližně tři sta cestujících denně.

Zdroj: RailJournal

Cieszyn - poslední sbohem, foto: Dennis Hübsch Cieszyn – Železniční trať z polského Těšína do Žibřidovic (v originále Zebrzydowice), vedená podél česko-polské hranice, prošla rozsáhlou opravou. Ta vyšla PLK, polského správce infrastruktury, na 24,4 milionů polských zlotých a v příštím roce bude pokračovat rekonstrukcí nástupišť všech čtyř zastávek na této trati. Obnovou prošlo také deset silničních přejezdů. Zatímco doposud rychlost spojů na této trati kolísala mezi 20 a 40 km/h, po opravě vlaky dosahují rychlosti 60 km/h. Vyšší traťová rychlost se promítne v jízdních řádech, platných od 9. prosince letošního roku – spoje mezi Těšínem a Žibřidovicemi zrychlí o 8 minut, tedy prakticky o čtvrtinu současné jízdní doby, která mezi oběma městy, vzdálenými od sebe 17 kilometrů, činí 31 minut.

Bcmz_1, foto: Jan FaiglBudapešť – Po letech omezování a úprav evropských nočních vlaků by se mohlo zdát, že je situace stabilizovaná a v případě změn dochází až na výjimky pouze k drobným úpravám. S jistotou se dá toto tvrzení uplatnit na nasazení moderních lůžkových a lehátkových vozů maďarských železnic, které jsou stabilně již několik let nasazovány výhradně na noční spoje Budapešť – Mnichov a Budapešť – Curych. Zmíněné vozy jsou součástí větší série osobních vozů z let 1994 a 1995, dodávané maďarským železnicím španělskou továrnou na železniční vozidla CAF, a donedávna byly tyto vozy provozovány v téměř původním stavu, v jakém byly od výrobce dodány. Zatímco vozy pro denní vlaky omlazovací kúrou již prošly anebo teprve procházejí, není bez zajímavosti, že podobnou modernizací projdou také zmíněné vozy pro noční vlaky. I přes pomyslná mračna, která se nad ubytovacími vozy v Evropě stahují, se tak alespoň v Maďarsku s jejich provozem i nadále počítá. Za snímky děkujeme Janu Faiglovi, který čerstvě modernizovaný vůz zachytil 20. listopadu letošního roku na odstavném nádraží v Curychu, kam zmíněný vůz dojel na nočním spoji z Budapešti přes Vídeň a Innsbruck.

363.024, EC 103 Polonia, Bělotín, foto: Duhy DOPLNĚNO — Připojení k internetu pomocí technologie Wi-Fi je dnes nedílnou součástí cestování. Zatímco u soukromníků na české železnici je dnes tato možnost připojení v průběhu cesty samozřejmostí, České dráhy tuto službu prozatím nabízely pouze v některých vlacích, byť celkový počet takto vybavených vozů státního dopravce přesahuje 450. Jejich počet se má nyní výrazně rozšířit díky instalaci potřebného vybavení do dalších několika set vozů. Část z nich přitom už připojení dříve nabízela, po renovaci však budou opatřeny výkonnější a spolehlivější technikou. V současnosti jsou zařízení instalována do 92 vozů tří různých řad.

Dálkový osobní vůz Bmpz ZSSK, foto: Juraj KováčBerlin — Uplynulo bezmála jedenáct let, co jsme poprvé viděli novostavbu osobního vozu u ZSSK. Na podzim 2007 představila firma ŽOS Vrútky svůj nejnovější model na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, čímž započala dodávka tolik potřebných modernějších vozů pro slovenské železnice. Navenek skoro identický vagon jsme viděli v Berlíně i letos – výrobce zůstal stejný, koncepce vozu také, nějaké změny však pozorujeme. Tomu ostatně nasvědčuje i nové označení řady: Bmpz 22-70. Je tedy na místě otázka: co vlastně nový počin ZSSK a ŽOS Vrútky nabízí? A co přinese cestujícím na valašských expresech, kde ho cestující budou potkávat v novém jízdním řádu? Podívejte se.

363.086 v Olbramovicích, foto: Tomáš Kubovec Praha — Železniční doprava ve Středočeském kraji se v příštím roce opět dočká řady úprav a významného posílení. České dráhy, spolu se zástupci Prahy, Středočeského kraje a integrovaných dopravních systému PID a IDSK, dne 21. listopadu představily kompletní seznam změn, které více či méně zpříjemní cestování vlakem v rámci Prahy a Středočeského kraje. Stejně tak, jako loni, jsou i letošní změny ve znamení posilování dopravy v rámci aglomerace, přičemž většinu změn lze zobecnit do několika okruhů – nová vozidla, nový dopravce, více rychlých regionálních spojů, změna koncepce provozu a posílení současných linek. Kromě rozsáhlejších změn je nastávající jízdní řád bohatý i na různé drobné změny a vylepšení, jež vzejdou v platnost z velké části od 9. prosince letošního roku, v některých případech i o něco později. V následujícím článku se pokusíme na každý okruh hlouběji zaměřit a na závěr zmíníme i ony menší změny, které jsou v pražském S-Bahnu, jak bývá železnice v rámci pražské aglomerace občas nazývána, pomyslným kořením, které celek zdokonaluje a nabízí cestujícím lepší dopravní spojení, ačkoliv takové změny i řadový fanoušek veřejné dopravy často 6 nepostřehne.

Talent 3, foto: Bombardier Transportation Vídeň — Na českém území se již několik dnů objevuje sníh, což kromě jiného znamená také blížící se přelom roku. Zatímco kalendářní rok se změní až za více, než měsíc, jízdní řády evropských železnic se změní druhou prosincovou neděli a ačkoliv s sebou změna mnoho výrazných proměn nepřináší, kosmetických změn a úprav s sebou přinese poměrně dost. Zatímco loňský přehled novinek v jízdním řádu rakouských železnic byl poměrně obsáhlý, letošní přehled bude trochu retro, neboť dojde k obnovení několika před lety zrušených přímých mezinárodních spojení. K téměř každoroční zprávě o posílení regionálního provozu do provozu míří také nové soupravy Talent 3 od výrobce Bombardier, se kterým rakouské dráhy uzavřely rámcovou dohodu o dodání až 300 jednotek všemožných konfigurací pro regionální i pro meziregionální dopravu. V oblasti dálkové dopravy k již zmíněným novým mezinárodním spojením pak za rychlou zmínku stojí určitě fakt, že Berlín a Vídeň, dvě hlavní města sousedních zemí, dnes přímé železniční spojení nemají, ale od druhé prosincové neděle letošního roku bude obě města každý den spojovat denní i noční vlak.

Otevření jižního tubusu nového tunelu., foto: Tomáš Pelech Plzeň – Cesta vlakem mezi hlavním městem a Plzní bude od prosincové změny jízdního řádu o více než 10 minut rychlejší. Největší zásluhu na tom má nově vybudovaný tunel mezi Plzní a Ejpovicemi, jehož jižní tubus byl slavnostně otevřen v pátek 16. listopadu 2018. Práce na tunelu probíhaly více než tři roky a cena tunelu se vyšplhala na neskutečných 6,8 miliardy korun. Názory na tuto stavbu, největší svého druhu za poslední roky, se různí, neboť ne všem tato stavba zkrátí dojíždění za prací či do školy. Začít bychom však měli pozitivy této stavby, která stála nemalé úsilí řady lidí.

Praha — V pátek 9. 11. 2018 ve 13 hodin bylo zahájeno již po dvanácté slavnostní vyhlášení výsledků soutěže o titul Nejkrásnější nádraží České republiky. Setkání zástupců nádraží, která postoupila do finále, a všech pozvaných hostů se již tradičně odehrává v reprezentativních prostorách Valdštejnského paláce, sídla Senátu Parlamentu ČR. Soutěž probíhá pod záštitou předsedy Stálé komise Senátu pro rozvoj venkova Miroslava Nenutila a děkana ČVUT v Praze Fakulty dopravní Pavla Hrubeše.

628, 26.2.2018, Bratislava Petržalka, foto: Petr Jetelina Bratislava – Po letech stagnace osobní dopravy se v roce 2018 dostává stanice Bratislava-Petržalka pomyslně opět na železniční mapu Slovenska. S druhou změnou grafikonu vlakové dopravy pro rok 2018 dne 10.6.2018 byla v rámci posílení role železnice v příměstské dopravě v okolí Bratislavy reaktivována osobní doprava mezi stanicemi Bratislava-Nové Mesto a Bratislava-Petržalka. Vlaky jezdí v pracovní dny v intervalu 60 minut až do stanice Senec. Jsou vedeny elektrickými jednotkami řady 671 „Jánošík“, které byly staženy z tratě Trnava – Galanta (kam se následně musely vrátit nemodernizované klasické soupravy v čele s Laminátkami). Rozsah dopravy ukazuje aktuální jízdní řád tratě 132. Reaktivace osobní dopravy proběhla po dlouhých sedmi letech. Spolu s těmito spoji byly nově zavedeny také osobní vlaky v relaci Bratislava-Nové Mesto – Trnava, které jsou provázány s vlaky z/do Petržalky. Dohromady jde až o 56 nových vlaků denně. Tato výrazná změna grafikonu neproběhla na začátku jeho platnosti v prosinci 2017, nýbrž v polovině jeho platnosti v červnu 2018. Tento postup je na Slovensku poměrně běžný.

Logo KKR, foto: Křížem krážem republikouKrnov — Národní den železnice je za dveřmi – koná se již tuto sobotu 22. září v Českých Budějovicích. Zároveň je však před námi také již 11. ročník cestovatelské soutěže Křížem krážem republikou, kterou pořádá skautský oddíl Krnovská trojka. Na cestu se tento den vydají až pětičlenné týmy, jejichž cílem je nasbírat co nejvíce bodů. Ty lze získat jednak za ujeté kilometry vlakem, ale také za návštěvu bonusových stanic, tajných míst, vrcholů a v neposlední řadě za splnění soutěžních úkolů. Letošní rok bude také ve znamení výročí 100 let od vzniku samostatného Československa. Ale pozor - možnost přihlášení týmů končí již ve čtvrtek 20. září ve 23:59.

Škodovácký push-pull pro NIM Express se konečně představuje osobně, foto: Juraj KováčBerlín — Měl tady být už před dvěma lety, ale nepovedlo se. Průtahy ve výrobě i ve schvalovacím procesu způsobily, že dvoupodlažní netrakční jednotku NIM-Express od Škody Vagonka na berlínském InnoTransu vidíme až letos. Výrobce zde vystavuje zkrácenou podobu jinak šestivozové soupravy, jež by do reálného provozu měla zasáhnout v roce 2019, tedy přibližně dva roky po původně předpokládaném termínu. Ve výrobním programu vítkovické vagonky představuje tato řada nástupce slovenských push-pull souprav řady 951, které zase koncepčně vycházejí z českých elefantů a odvozených elektrických jednotek. Je tady ale vůbec nějaká podobnost? Dostaly České dráhy a ZSSK od Škodovky skutečně to nejnovější, co Vagonka umí vyrobit? A jak vypadá interiér bavorských turboosobáků naživo?

« Nowsze wiadomości | 1 2 3 4 5 ... 505 | Starsze wiadomości »    
ŽelPage - elektroniczny magazyn kolejowy
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Publiczne używanie treści bez zgody autora nie jest dozwolone.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2019 Spolek ŽelPage
:. Logowanieopen/close
 
 
  
 
Zapomniane hasło   
Zarejestruj się   
:. Oferta eShopuopen/close
:. Położenie pociągów CZopen/close
Położenie pociągów CZ
 
:. Szukanieopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info dla fotografówopen/close
Przydatne informacje
dlafotografów (ČR)

Słońce
wschodzi o 07:12
zachodzi o 16:19
:. Nowości na VLAKY.NET
Poslední příspěvek 120 rokov trate Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty
Nedávno spomenuté 120. výročie trate Lužianky – Hlohovec – Leopoldov možeme doplniť ďalším, rovnako okrúhlym výročím. S tou traťou totiž súvisí aj trať Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty, ktorá predstavuje ...

Poslední příspěvek Parádní wolsztynská „Parada parowozów 2018“
Mezinárodní setkání parních lokomotiv v místě posledního pravidelného normálněrozchodného parního provozu je tradičním fenoménem. Letos se do polského Wolsztyna vydala i moje maličkost a byla svědkem již ...

Poslední příspěvek ZSSK predstavila 2. zmenu cestovného poriadku
V nedeľu 10. júna 2018 vstúpi do platnosti 2. zmena Cestovného poriadku 2017/2018 (GVD). Vďaka vlakom Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) budú ľudia z okolia hlavného mesta cestovať rýchlejšie, ekologickejšie ...