..: Články - Česká republika (celá) :..

Fotografie jednoho z účastníků soutěže Křížem krážem republikou, foto: Křížem krážem republikouKrnov — Sobota 26. září se nesla napříč Českou republikou ve znamení oslav Dne železnice. Kromě toho je však již osmým rokem poslední záříjová sobota také dnem konání cestovatelské soutěže Křížem krážem republikou, na kterou jsme vás, naše čtenáře, zvali i zde. Právě portál ŽelPage byl totiž letos mediálním partnerem celé akce. Klání, organizované skautským oddílem Krnovská trojka, se za osm let výrazně posunulo a vyhledávají jej nejen skautské oddíly, ale také široká spektra železničních nadšenců či obyčejných cestovatelů. Letošního ročníku se zúčastnilo úctyhodných 90 týmů. Cíl byl prostý - získat co nejvíce bodů, které šlo nasbírat nejen za najeté tarifní kilometry po českých tratích, ale také za návštěvu bonusových stanic či splnění speciálních úkolů.

Zahájení Czech Raildays 2013, foto: Matouš DanielkaOstrava — Jak už je každoroční tradicí, i letos se v závěru června v Ostravě uskuteční mezinárodní dopravní veletrh Czech Raildays. Letos se bude tato převážně drážně zaměřená akce konat od úterý 16. do čtvrtka 18. června, a to v podobném formátu, jako v minulých letech. Představí se zde například motorová lokomotiva 794.001 od CZ LOKO, dva různé exempláře rodiny lokomotiv Vectron či motorová jednotka Coradia Lint 41 od společnosti Alstom, která bude od prosince pravidelně jezdit na trase mezi Chebem a Marktredwitzem. Kromě toho se můžeme těšit na několik vozidel provozovaných v současné době u Českých drah nebo ZSSK, ta však už pro odbornou veřejnost nejsou žádnou převratnou novinkou.

21.5.2015 - 6:00 - Dráhy ustupují, sleva pro skupiny je opět možná i bez ohlášení

Nové jízdenky ČD, foto: Michal Jaroš - ŽelPagePraha (aktualizováno 21. května 19:00) — Počínaje 1. květnem začala platit nová pravidla pro poskytnutí Slevy pro skupinu. Skupiny nad 5 osob se musely povinně nahlásit minimálně tři dny předem a jízdenku dopředu zakoupit, jinak jim nebyla sleva poskytnuta. Novinka, která se do tarifu Českých drah dostala v prosinci, platit začala teprve před dvěma týdny a měla za cíl poskytnout dopravci možnost pružněji reagovat na přepravy větších skupin, si však u cestujících příliš oblibu nenašla. Od poloviny května se tak vrátila i původní pravidla platná před změnami. Jízdenku pro 2 až 30 osob je tudíž možné opětovně koupit u pokladny i u průvodčího bez předchozí rezervace, sleva bude stejná jako v minulosti, tedy 25 procent pro druhého cestujícího a 50 procent pro další cestující. Nahlášení předem bude nadále zatím pouze dobrovolné, přičemž pokud tak skupina učiní, obdrží jako bonus místenky nebo vyhrazení míst ve vlaku zdarma. „K tomuto kroku jsme přistoupili v souvislosti s velkým množstvím dotazů a podnětů k úpravě odbavení Skupinovu slevou ze strany cestujících. Náměty se chceme seriózně zabývat a systém chceme vyladit k maximální spokojenosti cestujících. Po tuto dobu jsme se proto rozhodli umožnit využívat oba způsoby odbavení, jak formou předchozí objednávky s možností bezplatné rezervace míst, tak nákupem u pokladny bez garance místa,“ vysvětluje mluvčí dopravce Petr Šťáhlavský.

Zdroj: České dráhy

20.5.2015 - 11:00 - Němečtí strojvůdci opět stávkují

Reisezentrum Erfurt Hbf, foto: Deutsche BahnBerlín — Sotva několik dní uplynulo od konce poslední stávky strojvůdců a dalšího podpůrného personálu na německé železnici a už tu máme stávku další. Zatímco předchozí protest trval necelý týden a byl prakticky nejdelší v historii Deutsche Bahn (DB), nynější stávka je rovnou časově neomezená — trvá od úterý 20. května a její konec zatím nebyl oznámen. Přibližně třetina až polovina vlaků nevyjela opět z iniciativy odborového svazu GDL. Tomu jde kromě snížení pracovní doby strojvedoucích a zvýšení jejich platu také o větší moc v rámci skupiny DB. Opakované stávky výrazně poškozují jméno drah v celém Německu i v zahraničí, jelikož se na ně nedá spolehnout a lidé musí opakovaně volit jiné druhy dopravy, případně své cesty zrušit. Provozu na našem území se stávka prakticky nedotkne, dálkové vlaky ve směru Berlín budou již tradičně končit v Drážďanech, spěšné vlaky z Chebu do Norimberka budou odřeknuty bez náhrady. Ostatní vlaky mezi Českou republikou a naším západním sousedem by však měly vyjet bez omezení.

Zdroj: České dráhy, Deutsche Bahn

Vlak RegioJetu opouští Smíchov, foto: Aleš PetrovskýKošice — Zatímco někteří odborníci i představitelé dominantních dopravců již několik let tvrdí, že význam nočního cestování po železnici spíše upadá, soukromí dopravci v České republice a na Slovensku se nyní budou snažit dokázat opak. Po LEO Expressu, který provozuje noční vlak mezi Košicemi a Prahou od závěru loňského roku, se nyní přidává s vlastními vlaky i žlutý RegioJet. Ten od 14. června zavádí jeden pár nočních vlaků nejen mezi Prahou a Košicemi, ale také na své slovenské lince z Bratislavy do Košic. Vlaky zatím budou pokrývat hlavně silné špičkové dny, vyjedou vždy ve čtvrtek, v pátek a v neděli.

Jízdenky ČD, foto: Michal Jaroš - ŽelPagePraha (aktualizováno 29. dubna 10:00) — Když České dráhy na podzim zveřejnily nová pravidla pro přepravu skupin, spustily tím malou bouři, zejména v řadách vedoucích různých dětských oddílů či menších skupin. O problému, o kterém informovala s naším komentářem například Česká televize, se začaly vést široké diskuze, které mírnil pouze fakt, že nové podmínky měly v dokumentech poznámku „platí ode dne vyhlášení“. Někteří se tak už domnívali, že se nakonec slibované úpravy tarifu nezavedou. Jenže opak je pravdou. Již od 1. května totiž avizované novinky začínají platit naplno. A o co tedy ve zmiňovaných změnách vlastně jde? Je omezena tradiční skupinová sleva, která se bude nově vztahovat jen na skupiny do 5 osob. Větším skupinám bude sleva přiznána jen tehdy, pokud přepravu nahlásí alespoň tři dny předem, což je ale pro řadu skupin problémem.

Jídelní vůz, foto: Aleš PetrovskýPraha — Konec stálice jídelního lístku, guláše s knedlíkem, a další rozšíření sezónní nabídky. Tak by se dalo shrnout představení zimního menu, na kterém si mohou cestující od středy 14. ledna pochutnávat v jídelních a bistro vozech Českých drah se servisem JLV, známými v poslední době pod obchodní značkou ČD Restaurant. Právě zimu, období různých předsevzetí, vzal v potaz i šéfkuchař a autor receptů Jaroslav Sapík: „Hosté jídelních vozů, kteří chtějí po vánočních svátcích shodit nějaké to přebytečné kilo, se s novou nabídkou svému novoročnímu předsevzetí nezpronevěří. To ale vůbec neznamená, že si nepochutnají,“ dodal předseda představenstva Československého svazu kuchařů. Co nás tedy v jídelních vozech nově čeká?

Námraza na troleji v Praze hl.n., foto: Aleš Petrovský Česká republika (aktualizováno 3.12. 14:00) — Kalamitní stav na české železnici pokračuje i ve středu dopoledne a situace zůstává i nadále kritická. Již se neopakují děsivé scénáře, při kterých museli být cestující obrněni trpělivostí, aby vydrželi i sedmnáctihodinové čekání v soupravách na širé trati. Dokonce i některé posádky vlaků osobní dopravy strávili na svých soupravách nedobrovolně přes 24 hodin čistého času navíc. Předpověď počasí není však příznivá ani pro zbytek dne, mírné zlepšení situace by mohlo přinést až dnešní oteplení. Odřeknuty jsou stovky vlaků dálkové i regionální dopravy, nicméně např. městská doprava v Praze či Brně se pomalu vrací do normálu. Provoz na železničních elektrifikovaných tratích je značně omezen, ale např. dnes budou již vedeny všechny rychlíky na trati Plzeň - Praha, takže i zde se situace postupně, po malých krůčcích, zlepšuje.

Pendolino v Praze, foto: HonzinusKošice – Neděle 14. prosince bude prvním dnem, kdy na Slovensko naostro vyjedou najednou tři železniční dopravci. Každý z nich přitom na trase z Prahy přes Ostravsko do východoslovenských Košic sází na jinou kartu. Zatímco hlavními zbraněmi RegioJetu i LEO Expressu jsou hlavně nízké ceny v základní třídě a širší rozsah zastavování, České dráhy sází hlavně na rychlost a i pověst svého produktu SC Pendolino jako nejrychlejšího a kvalitního spojení. Právě vlaky SuperCity totiž od nového jízdního řádu nahradí současný expres Košičan, který nově pojede pouze jednou týdně v jiné časové poloze. Paradoxní však je, že zatímco soukromí dopravci budou vlaky po celé trase provozovat na vlastní komerční riziko, Pendolino pojede na Slovensku za úhradu prokazatelné ztráty od Slovenské republiky.

Vzhled nového jízdního řádu ČD 2015, foto: Michal Jaroš - ŽelPagePraha - V neděli 14. prosince vstoupí v platnost nový grafikon železniční dopravy. Tak jako každoročně, i letos se změna jízdního řádu nese i ve znamení novinek v oblasti tarifu a návazných služeb. U Českých drah je těchto novinek letos možná poněkud více než obvykle, přičemž tou nejvýznamnější z nich je pravděpodobně zavedení nového věrnostního programu ČD Body, který zákaznickou politiku největšího českého železničního dopravce přibližuje společnostem leteckým nebo i svému soukromému konkurentovi, společnosti LEO Express. Z tarifních změn cestující čeká zejména zlevnění velké řady Včasných jízdenek do Evropy či zavedení zcela nových cenových nabídek. V neposlední řadě však čekají zákazníky ČD i změny o poznání nepříjemnější, jako například povinné pořizování „nulových“ jízdenek pro děti do 6 let nebo takřka povinné ohlašování cesty předem pro skupiny nad 5 osob. Spíše kosmetickou změnou je pak už plošné jednoprocentní zdražení kilometrického jízdného.

VRT Kolin - Ryn-Mohan, foto: Deutsche Bahn Praha — Výstavba vysokorychlostních tratí je v České republice tak trochu nekonečným tématem, které rozděluje i odbornou veřejnost. Stavět či nestavět vysokorychlostní tratě, případně v jakých trasách, v jakém rozsahu a hlavně kdy - to jsou jen některé z otázek, které v této souvislosti pravidelně vyplouvají na povrch. Po dlouhé době čekání se však letos rozhoupal i správce infrastruktury, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), a v květnu letošního roku vypsal výběrové řízení na strategickou zakázku Rychlá spojení - Studie příležitostí. Tato zakázka v předpokládané hodnotě 20 milionů korun však ještě před výběrem vítěze vzbuzuje pochyby. Kritici totiž poukazují na to, že je podle jejich názoru šita na míru jediné společnosti, kterou je SUDOP PRAHA. Celá věc se tak nyní dostala až na stůl Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). K tomu se odvolalo Centrum pro efektivní dopravu, které samo o zakázku ve spolupráci se zahraničním partnerem také usilovalo.

Generální inspektor DI ČR Roman Šigut, foto: Drážní inspekce ČR Praha — Uplynulo jen několik desítek hodin od odvolání předsedy představenstva Českých drah Daniela Kurucze a v drážním prostředí se již možná schyluje k další personální změně. V ohrožení se tentokrát nachází pozice prvního muže Drážní inspekce. Generální inspektor Roman Šigut přitom na svém postu působí – na poměry příbuzných organizací v Česku – snad až neobvykle dlouho, od roku 2006. O jeho odvolání se v minulosti hovořilo již několikrát, vždy si však svou pozici uhájil. Nyní však i podle vlastních slov pociťuje tlak ze strany ministra dopravy Antonína Prachaře na změnu ve vedení organizace, přičemž média spekulují o možném Šigutově nahrazení bývalým ředitelem ČD Carga Oldřichem Mazánkem. Důvodem mají být některé nesrovnalosti zjištěné při nedávné ministerské kontrole, a zejména nespolupráce s kontrolními orgány ze strany Inspekce. Samotný vnitřní audit však zatím ani nebyl řádně uzavřen.

10.11.2014 - 21:32 - Ředitel ČD Daniel Kurucz byl odvolán

Antonín Prachař, foto: Ministerstvo dopravy ČR Praha - Dozorčí rada Českých drah dnes krátce po poledni na svém zasedání odvolala z funkce předsedy představenstva dosavadního generálního ředitele ČD Daniela Kurucze. Ten ve své funkci v čele státního dopravce vydržel přibližně osm měsíců, do vedení společnosti nastoupil letos v březnu po odchodu Dalibora Zeleného. O změnách ve vedení společnosti informoval portál iDnes.cz. Oficiálním důvodem jeho konce je především údajná špatná komunikace s Ministerstvem dopravy, ministr Antonín Prachař se navíc dlouhodobě plány na jeho odvolání netajil - první spekulace o tomto kroku se objevovaly již v létě. Na Kuruczovo místo nastoupí dosavadní člen představenstva Pavel Krtek. Novými členem nejvyššího vedení společnosti pak bude Roman Štěrba, který doposud u dopravce pracoval v oblasti strategického controllingu, a také Ludvík Urban, dosavadní náměstek pro regionální integraci.

Zdroje: iDnes.cz, České dráhy

Další fotozastávka ve skalách, foto: Matouš DanielkaKácov - Druhý říjnový víkend letošního roku se nesl ve znamení zvláštní podzimní jízdy, kterou nejen pro své čtenáře uspořádal portál ŽelPage. Ta byla tentokrát o poznání odlišného charakteru, než jak doposud bývalo obvyklé. Poprvé se totiž jednalo o dvoudenní akci a vlak byl navíc veden namísto motorového vozu soupravou s lokomotivou a vozy klasické stavby, mezi kterými nechyběl ani vůz restaurační. Příjemnou atmosféru celé akci dodalo kromě jiného i romantické a malebné prostředí Posázavského pacifiku, stejně jako přátelský kolektiv účastníků i organizátorů. Celé akci nakonec relativně přálo i počasí, které na nás naštěstí neseslalo ani hromy, ani blesky, a dokonce ani žádný silný déšť.

24.10.2014 - 6:00 - Celodenní jízdenka ČD opět v prodeji v Lidlu

ČD NET LIDL, foto: Matouš Danielka Praha — Po delší době jsou v prodejnách obchodní sítě Lidl opět k zakoupení poukázky na síťové Celodenní jízdenky ČD. Poukázka podobně jako v letech minulých stojí 199 korun a bude v prodeji od 28. října do 16. listopadu letošního roku. Samotnou jízdenku je pak možné využít pro cestování ve dnech 8., 16., 22. nebo 29. listopadu. Jízdenka slouží k neomezeným jízdám v daný den ve druhé vozové třídě po celé České republice s tím, že do vlaků kategorie SC je nutno klasicky zakoupit místenku. Letošní novinkou je, že poukázku je nutno směnit za jízdenku na internetových stránkách ČD, namísto tradičního výdeje jízdního dokladu u pokladní přepážky. Prakticky bude výdej jízdenky probíhat tak, že na webu ČD zadáte kód nacházející se na stíratelném poli poukázky.

Zdroj: Lidl

Starší zprávy
« Novější zprávy | 1 2 3 4 5 6 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:54
zapadá v 20:07