..: Články :..

Osobní vlak v dopravně Moldava v Krušných horách, foto: Petr HolubMoldava — Nejedním celostátním médiem i železničními fóry proběhla v tomto týdnu informace o přerušení železniční dopravy na zajímavé památkově chráněné trati 135 v úseku mezi dopravnami Hrob a Moldava v Krušných horách. Důvodem je havarijní stav trati, jak potvrdil mluvčí SŽDC Pavel Tesař: „Byla zjištěna závada v geometrické poloze koleje v kilometru 15,040. Příčinou je posunutí tělesa náspu a obkladní zdi,“ doplňuje Tesař. Situaci navíc komplikuje špatná přístupnost postiženého místa. Již nyní je tak jasné, že oprava nebude jednoduchá a bude trvat podle předpokladů provozovatele dráhy minimálně do konce roku. V letní turistické sezóně tak budou cestující odkázáni na autobusy a podle zástupců Moldavy je v ohrožení i sezóna zimní, pokud opravy nezačnou během několika málo měsíců. Podle některých odhadů přitom oprava nebude levná, v současnosti se mluví o vyšších desítkách až stovkách milionů korun, což je na trať s provozem pouze o víkendech, respektive denně v sezónních obdobích, poměrně hodně.

Pohled na část nové stanice Česká Lípa hlavní nádraží, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPageČeská Lípa — Cestující, kteří po delší době pojedou na českolipské hlavní nádraží, si mohou po výstupu nyní snadno připadat jako v jiném světě. Tento železniční uzel totiž v poslední době prošel velkou rekonstrukcí a změnil se prakticky k nepoznání. Celá stanice se posunula o několik set metrů blíže k centru města, původní nízké peróny nahradila standardizovaná nástupiště ve výšce 550 mm nad temenem kolejnice, doplněn je i obligátní nový audiovizuální informační systém. Po dokončení stavby bude do prakticky nové stanice zaústěna i regionální trať 087 z Lovosic, která doposud ústila na samostatné nástupiště na druhé straně původní stanice. Nejzajímavější na celé stavbě je však bezpochyby nová výpravní budova, která je zajímavým architektonickým počinem, jenž nemá zatím v České republice při srovnatelných stavbách obdoby.

Jízdenky, foto: Michal Jaroš - ŽelPagePraha — Nedělí 11. prosince vstoupil v platnost nový grafikon nejen železniční dopravy, který přinesl kromě jiného také změny v tarifech a cenách. Zatímco změny ve vnitrostátní dopravě majoritní dopravce České dráhy veřejně prezentoval, novinky v tarifech mezinárodních zatím nikde oficiálně předneseny nebyly. Což je však škoda, jelikož se mění mnohé zavedené zvyklosti, na které mohli být cestující po dlouhou dobu zvyklí. Kompletní informace mohou cestující najít v krásném dokumentu s názvem Zvláštní ujednání ČD pro mezinárodní přepravu, který čítá celých 139 stran. A co se tedy všechno nakonec mění?

Setkání osobních vlaků ve stanici Příkosice, foto: Michal Jaroš - ŽelPage Příkosice — Cestující na trati číslo 175, vedoucí z Rokycan přes Mirošov a Příkosice do Nezvěstic, by mohli mít důvod k oslavám. Po dlouhých měsících totiž skončila revitalizace této trati a na vrátily se na ni v plné míře vlaky. V následujících týdnech a měsících sice ještě budou za provozu probíhat drobné dokončovací práce, hlavní stavební ruch je však již pryč. Jenže již nyní je jasné, že stavební výluky se na trať vrátí i v příštím roce či letech. Důvodem je nestabilita trati v místě jednoho z propustků a také prozatimní absence výstražného zařízení na jednom z důležitých přejezdů v Rokycanech.

Motorová jednotka GW Train Regio, foto: GW Train Regio, a.s.Plzeň — Neděle 11. prosince bude dnem, kdy poprvé vyjede soukromý dopravce na státem objednávanou rychlíkovou linku. Jak již asi správně tušíte, jedná se o linku z Plzně do Mostu a dopravce GW Train Regio. Na 139 kilometrů dlouhou trasu se vydají čtyři páry vlaků vedené rekonstruovanými jednotkami řady 628 z Německa, doplněné o další pár vlaků v neděli večer. Jenže právě příklad nástupu soukromého dopravce na tuto trasu ukazuje, jak přesně nemá otevírání trhu ze strany státu vypadat. Jak můžete vidět v přehledném jízdním řádu, další dva páry rychlíků a osobní vlaky v objednávce kraje totiž budou dále provozovat České dráhy a oba dopravci si navzájem nebudou prodávat ani uznávat jízdní doklady. Problémem jsou i nadále trvající díry v taktu, kdy například z Plzně do Mostu chybí rychlík odjíždějící po osmé hodině ranní.

Jednotka 845/945.001, foto: Arriva vlakyPraha — Zatím relativně nenápadný soukromý dopravce Arriva vlaky plánuje pro období příštího jízdního řádu výrazné rozšíření provozu. Část spojů přibude hned v prosinci, zbytek pak na jaře a v létě příštího roku. Nyní provozuje firma v pracovní dny ve dvouhodinovém taktu spěšné vlaky z Prahy do Benešova u Prahy a o víkendech pak jezdí s jedním párem spojů z Prahy do slovenského Trenčína. Po novu bude provoz na obou těchto současných linkách podstatně rozšířen a přibude nový pár spojů z Prahy na jih Čech, konkrétně do Českých Budějovic, Českého Krumlova a Nové Pece. Nynější jednu jednotku řady 845, původem z Německa, doplní další čtyři jednotky, v sezóně navíc zřejmě vypomůže i souprava Desiro, podobně jako tomu bylo letos. Nejen tyto plány, o kterých na ŽelPage informujeme jako první, dnes odhalili zástupci dopravce na tiskové konferenci.

Praha hlavní nádraží - sever po rekonstrukci, foto: Vítek_VPraha — Když získala italská společnost Grandi Stazioni (GS) v roce 2003 do nájmu prostory pražského hlavního nádraží, zavázala se do deseti let stanici kompletně zrekonstruovat. Opravy se však již v minulosti začaly dostávat do výrazných zpoždění a již v roce 2014 hrozilo, že bude smlouva s Grandi Stazioni vypovězena. Zatím však vždy došlo k dohodě a původní vlastník nádraží, tedy České dráhy, smlouvu s Grandi Stazioni několikrát prodlužoval. Zatím posledním termínem, do kdy měly být všechny práce hotovy, byl letošní říjen. Ani do té doby však investor nedokázal práce dokončit. Mezitím navíc nádraží přešlo z rukou Českých drah pod Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) a ta už dále smlouvu s Grandi Stazioni prodlužovat nechce. Italská firma tak musí k 16. říjnu, kdy smlouva vyprší, celou budovu předat do rukou SŽDC.

Motorový vlak na trati 113, foto: Jiří MorcheČížkovice — Je tomu teprve pár měsíců, co proběhla nejen dopravně zaměřenými médii zpráva o změně vlastníka dvou regionálních drah, které byly ve vlastnictví státu. Trať 063 z Dolního Bousova do Kopidlna na pomezí středních a východních Čech a trať 113 z Čížkovic do Obrnic na Ústecku se tehdy přesunuly pod křídla společnosti AŽD Praha (AŽD), která se jinak zabývá zejména výrobou železniční zabezpečovací a sdělovací techniky. Jak ale nyní informoval Drážní úřad i Ministerstvo dopravy ve svém Přepravním a tarifním věstníku, správa těchto tratí i nadále zůstává v rukách Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC). Důvody jsou zřejmě především legislativní: „Naše společnost nemá zatím splněny všechny kroky, které potřebuje k získání licence na provozování dráhy. Proto požádala o zajištění provozování dráhy na základě řádného smluvního vztahu a obvyklých podmínek do doby, než licenci získáme,“ uvedl generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle. SŽDC tak bude i nadále zajišťovat jak běžnou údržbu, tak například přidělování kapacity dráhy či řízení dopravy na trati, ačkoliv tak nyní bude činit za úplatu pro nového vlastníka.

Shrnující mapa 9. ročníku Křížem krážem republikou, foto: Křížem krážem republikouKrnov — Poslední zářijová sobota se již tradičně kromě oslav Dne železnice nesla také ve znamení největší cestovatelské železniční akce u nás — soutěže Křížem krážem republikou. Letošního již 9. ročníku se zúčastnilo rekordní množství soutěžících, kdy se vlaky prohánělo po celý den celých 117 týmů. Jejich cílem bylo nejen urazit co nejvíce kilometrů, ale také navštívit zajímavá místa či kulturní akce, poznat nové kamarády a získat nové a netradiční zážitky. Pro vítězství v závodu bylo třeba nasbírat nejvíce bodů za ujetou vzdálenost, dobyté bonusové stanice, splněné soutěžní úkoly a navštívené turistické atraktivity. A jak tedy cestovatelské snažení nejen skautských týmů dopadlo? Nejlepší schopnosti plánování prokázal skautský tým Skaláci z Brna, který získal 1982 bodů. Na druhém místě se umístil tým se zajímavým názvem Sudetenbergverband s 1908 body a na místě třetím pak tým Kapři na kolejích s 1864 body. Kompletní výsledky naleznete na tomto odkazu.

Soutěžní tým Křížem krážem Republikou, foto: archiv Křížem krážem Republikou Krnov — Poslední zářijová sobota je již tradičně dnem, kdy slaví svůj svátek železnice. Na tratě vyrazí zvláštní vlaky s historickými stroji, mnohá nádraží se ponesou v atmosféře oslav. Největší program čeká návštěvníky letos na nádraží v Chebu, kde proběhne takzvaný Národní den železnice. Ke Dni železnice však již 9. rokem neodmyslitelně patří také železniční cestovatelská soutěž Křížem krážem republikou. Sestavte i vy svůj tým a vydejte se v sobotu 24. září 2016 na unikátní 24hodinovou cestu za poznáním a novými přáteli. V loňském roce se této soutěže zúčastnilo na 90 týmů a nejšikovnějším kombinátorům vzdálenosti a bonusových bodů vloni stačilo k vítězství najezdit vlakem 1275 kilometrů.

11.8.2016 - 8:00 - Spojení z Čech do černohorského Baru přerušeno kvůli sesuvu půdy

Nad Podgoricou z Vlaku, foto: Radovan SýkoraPrijepolje — Sesuv půdy zastavil v neděli 7. srpna vlaky na železniční trati mezi městy Prijepolje v Srbsku a Bijelo Polje v Černé Hoře. Doprava v dotčeném úseku bude oproti původním předpokladům přerušena pravděpodobně na delší dobu v řádu několika dní až týdnů. Omezení se dotýká i sezónních spojů z České republiky do černohorského Baru. Přímé lůžkové vozy z Prahy, které do Baru vyrážejí až do konce srpna dvakrát týdně, tak budou ukončeny již ve stanici Prijepolje. Z tohoto nádraží bude zajištěna náhradní autobusová doprava do Bijelo Polje a dále již pojede vlak v náhradní soupravě do Baru.

Zdroje: Srbské železnice (1), (2)

4.4.2016 - 6:00 - Expresní autobusy Deutsche Bahn nově dojedou až do Paříže

Setra S413DT, DB-Expressbus / SC Bus, Nürnberg Hbf, 8.8. 2009, foto: Josef PetrákPraha — Od dnešního dne, tedy pondělí 4. dubna, se dále rozšiřuje síť dálkových autobusů Německých drah v Evropě. IC Busem, tedy červenobílým autobusem v barvách dálkových vlaků Deutsche Bahn (DB), se nově budou moci svézt cestující z Prahy nejen do Norimberka, Mnichova nebo Štrasburku, ale také do francouzské metropole Paříže. Přímé autobusy, ve kterých však platí železniční tarif a obvyklé slevy, na které jsou cestující ve vlacích zvyklí, mají nahradit chybějící odpovídající přímé spojení po kolejích. To s přestupy je v současné době bohužel především cenově absolutně nekonkurenceschopné. Jízdenka z Prahy do Paříže či zpět IC Busem vyjde při včasném nákupu na 950 korun a lze ji zakoupit v eshopech DB a Student Agency, ode dne vyhlášení by to pak mělo být možné i na webu Českých drah.

Zdroj: Student Agency

Rychlík 924 Cidlina čekající na odjezd ve stanici Trutnov hl.n., foto: Michal Jaroš – ŽelPage Hradec Králové — V rychlících z Prahy do Hradce Králové a dále do Trutnova či Letohradu si dlouhou dobu cestující mohli nechat o moderním cestování jenom zdát. Alespoň v malé míře to změnilo nasazení modernizovaných kombinovaných vozů 1. a 2. třídy řady ABpee, ke kterému České dráhy přistoupily v prosinci loňského roku. Nyní v omlazování rychlíkových souprav na této lince dopravce pomalu pokračuje — na vybrané vlaky začíná nasazovat starší modernizované vozy řady Bpee, které v soupravách nahrazují původní řadu Bp a cestující je mohou znát například z linky Praha – Budapešť. Zlepšování souprav těchto rychlíků by navíc podle zdrojů magazínu ŽelPage nemělo skončit u této změny, v následujících měsících bude dále pokračovat.

Nové informační tabule ve stanici Dresden Hbf, foto: Kai Michael Neuhold – Deutsche Bahn AGBerlín — Německý správce železniční infrastruktury DB Netz, člen koncernu Deutsche Bahn, chystá pro cestující ve 120 nejfrekventovanějších železničních stanicích nové odjezdové informační tabule na nástupištích. Prvními třemi stanicemi, kde byly již nové systémy instalovány, jsou nádraží Leipzig Hbf, Leipzig/Halle Flughafen a Karlsruhe Hbf v západní části Německa. Již do konce letošního dubna má být novou generací tabulí vybaveno 60 stanic, do konce roku pak ještě dalších 60. Kromě toho se chtějí u Deutsche Bahn více zaměřit také na kvalitu úklidu na nástupištích a nádražních budovách, a to konkrétně v 53 městech, na která poukázali sami cestující.

Koláž jízdních dokladů, foto: Aleš Petrovský Praha — Příchod nového grafikonu železniční dopravy, který proběhl tuto neděli 13. prosince, se nenesl pouze ve znamení změn jízdních řádů a časových poloh jednotlivých vlaků, ale i změn tarifních. Kromě drobných úprav v tarifu pro vnitrostátní přepravu (TR10) České dráhy ve spolupráci se zahraničními dopravci přistoupily také ke změnám v cenotvorbě jízdenek do zahraničí. Zatím v zásadě nijak hlasitě nepublikovanou, ale velice zajímavou věcí je rozsáhlejší zavedení kontingentních Včasných jízdenek Evropa v 1. třídě. Zatímco dříve tak cestující při využití první třídy platil několikanásobně více, protože do „jedničky“ neexistovaly ze strany Českých drah až na výjimky žádné akční nabídky, nyní může být možnost vyššího komfortu za přijatelný příplatek atraktivnější pro daleko širší spektrum zákazníků. Pro cestující z řad našich západních sousedů přitom podobné nabídky nejsou žádnou novinkou, například německý dopravce Deutsche Bahn či rakouské ÖBB akční nabídky do 1. třídy mají v mezinárodní i ve vnitrostátní přepravě již delší dobu.

Starší zprávy
« Novější zprávy | 1 2 3 4 5 ... 14 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 06:02
zapadá v 20:01