..: Články :..

23.8.2013 - 6:00 - Indický rychlík převálcoval poutníky

Intercity Express from Hyderabad (ilustrační foto), foto: Adityamadhav83 Dhamara — Kuriózní tragická nehoda se stala v pondělí 19. srpna – v časných ranních hodinách tamního času smetl vlak v Indii v obci Dhamara (Bhamara) ve státě Bihar větší počet poutníků, z nichž nejméně 35 zahynulo. Vlak Rajya Rani Express obcí projíždí, nemá zde pravidelnou zastávku. Poutníci měli v úmyslu svézt se vlakem na slavnost boha Shiva a čekali na kolejích. Nevzali na vědomí, že vlak je rychlík a obcí projíždí, nestaví. Někteří se údajně snažili rychlík zastavit a přistoupit. Na varovné houkání nereagovali. Vlak davem poutníků projel a dobrzdil až za nádražím. Podle zpráv dav zbylých poutníků strojvůdce lynčoval a demoloval vagony vlaku. Poutníci byli z kasty „nedotknutelných“, ne příliš majetných, avšak hluboce věřících občanů.

Zdroje: iDNES, Spiegel, Wikimedia Commons, Zee News

475.111, Kadaň-Prunéřov - Vernéřov, foto: topič Jirkov/Kadaň — Královské město Kadaň pořádá v sobotu 24. srpna 2013 veselici „Císařský den“, na počest návštěvy města Karlem IV v roce 1367. Jako každým rokem i letos tuto akci doprovází jízda slavnostního parního vlaku vedeného strojem 475.111. Stroj a soupravu poskytuje Iron Monument Club z Plzně, akci organizuje chomutovská společnost Loko Motiv, s podporou SD Kolejová doprava. Lokomotiva 475.111 bude letos bez usměrňovacích kouřových plechů a ponese označení 475.105. Parní vlak bude jezdit mezi Kadaní, Chomutovem a Mostem, zajede i do Jirkova, st. nádraží.

Mainz Hbf., foto: Rudolf Stricker Mainz — Intenzitou blízkou bulvárnímu tisku informují i seriozní německá media v posledních dnech soustavně o nestandardní situaci v oblasti Mainz – Worms, s dopady až do Frankfurtu nad Mohanem. V době prázdnin se nedostává výpravčích, zejména pro plánované čerpání dovolených a nemocnost. Situace je vážná natolik, že některé nákladní spoje jsou odkláněny na druhý břeh Rýna, noční spoje RB a RE jsou rušeny, je zavedena náhradní autobusová doprava. Dnes bude vyhlášen mimořádný jízdní řád v dané oblasti. Aktuálně chybí z důvodu nemoci či dovolené v uzlu Mainz sedm výpravčích z celkových patnácti. V celé síti DB se pak nedostává systémově 1000 výpravčích. Převládá názor, že jde o důsledek přehnaného šetření „až na doraz“ v uplynulém období.

Vejprty dne 27.7.2013, před odjezdem, foto: Pavel Vondrášek Křimov — Trať číslo 137, kdysi důležitá součást Buštěhradské dráhy, poslední dobou přemírou provozu zrovna neoplývá. V zásadě je provoz pouze o víkendech za významné účasti DB Erzgebirgsbahn, společnosti ze skupiny Deutsche Bahn. Zkušená Společnost Loko-Motiv za podpory statutárního města Chomutov vypravila ve dnech 13. a 27. července 2013 dvě jízdy historického cyklovlaku na trase Chomutov – Křimov – Vejprty a zpět. V obou případech byl vlak veden historickým motorovým vozem M 131.1513, přičemž 13. července byl přivěšen vůz pro přepravu kol řady Ztrc, další víkend pak přípojný vůz BDlm. V Křimově se křižovalo a byla přestávka na opečení špekáčků na ohništi v parčíku vedle výtopny. Připravili jsme pro vás krátkou fotoreportáž z akce.

Designová studie, foto: Škoda Transportation Berlín/Plzeň — Deutsche Bahn AG vydala dnes (5. srpna) tiskovou zprávu, ve které se uvádí, že DB AG podepsala se Škodou Transportation kontrakt na dodávku šesti patrových šestivozových souprav a lokomotiv v hodnotě 110 milionů eur (2,6 miliardy korun). Nové vlaky mají být nasazeny v Bavorsku, na trati Nürnberg – Ingolstadt – München od prosince 2016. Člen představenstva DB AG pro techniku a infrastrukturu Dr. Volker Kefer podpis smlouvy zhodnotil: „Pro nás jde o první uzavřenou dohodu o dodávce vlaků od Škody. Pro DB jde o důležitý strategický cíl z pohledu na německý trh a rozšíření a posílení soutěže v branži. Touto smlouvou jsme učinili další krok tímto směrem.“

Hlavní nádraží Berlín, vyšší úrověň, tah východ - západ, foto: Daniel Schwen Nedávno jsme přinesli autorský článek dávající pohled na berlínské Hlavní nádraží (Hauptbahnhof / Lehrter Bahnhof) očima architekta. Nyní, jako doplněk, přinášíme několik pohledů očima vláčkaře. Po seznámení se s pohledem architekta jsem překonal vrozenou lenost a zajel jsem se na ono nádraží podívat, zda a co je nového, co mně zajímá víc, než uložené kubíky betonu a tuny ocelových konstrukcí. A dozajista zda a jak se obměňuje vozový park na Regiu.

EN57-2053, Milówka, foto: Szymon Czarkowski Berlín/Bydhošť — Německé zdroje uvedly, že DB Arriva vyhrála ve veřejné soutěži novou smlouvu na regionální železniční dopravu v severopolském vojvodství Kujavsko-pomořském. Provoz bude zahájen 15. prosince 2013 a smlouva je uzavřena na dva roky, dotována částkou 22 milionů eur. Arriva Polska tak rozšiřuje své obchodní působení v Polsku o čtyři elektrifikované trasy, které bude obsluhovat 12 jednotek. Tím stoupnou dopravní výkony Arrivy o 67 % na zhruba 4,1 milionu kilometrů ročně. Arriva působí ve vojvodství Kujavsko–pomořském od roku 2007 v oblastech okolo měst Toruň (205 tisíc obyvatel) a Bydhošť (362 tisíc obyvatel) a nasazuje 21 dieselových jednotek. Stávající i nové dopravní výkony budou mít společné vedení.

The Lartigue Monorail system, foto: Oliver Wald Článek o Las Vegas a (mimo jiné) o jeho monorailu podnítil krátký pohled do historie, protože „co je to za mašinku, když nemá komínek“. Obsáhlý přehled o historii i současnosti různých systémů monorailů naleznete v souhrnném pojednání na Wikipedii. Avšak monorail má historii dlouhou skoro jako železnice sama. Přitom ne vždy muselo jít o dráhu visutou, mimoúrovňově pozemní komunikace křížící. Některá starší a pozoruhodná řešení si pojďme krátce připomenout.

Motorová drezína Tatra 15/30, foto: Dr. Killer Praha — Služební potřeba inspekční a traťmistrovská vyžadovala pojížďky po tratích nezávisle na vlakové dopravě. Přitom řada míst nebyla po silničních komunikacích dostupná. V roce 1924 vypsalo Ministerstvo železnic ČSR soutěž na vhodné motorové vozidlo. Řešení přinesla firma Tatra v Kopřivnici – pod vedením šéfkonstruktéra Hanse Ledvinky vyvinula, nabídla a posléze dodávala motorovou drezínu označenou Tatra T 15. Vozilo bylo odvozeno z osvědčeného automobilu Tatra 11. Karosérie byla posazena na rámu, odpružení listovými, poloeliptickými péry, ložiska naklápěcí, valivá, dvouřadová ve dvou tuhých nápravách. Brzdy byly mechanické (lanové), přičemž nožní působila na přední a ruční na zadní nápravu. Karoserie byla buď otevřená (Cabrio), nebo limuzína s odnímatelnou střechou a konečně čtyřmístná limuzína s pevnou střechou. Typický byl vzduchem chlazený protiběžný (boxer) motor Tatra, v původním provedení T 11 (1056 ccm, 12 PS), od roku 1927 motor T 12. V těchto provedeních bylo dodáno do roku 1932 celkem 71 kusů drezín.

52.8055 v Konstanz, foto: Tommy Je spousta fandů, co by chtěli mít vlastní parní mašinku. Jsou tací, kteří by si rádi novou postavili, nebo alespoň zrekonstruovali. A jsou i tací, kteří to udělali. Tiše jim závidím a nahlas je obdivuji. Pro zasvěcené není tajemstvím, že švýcarská lokomotivka SLM v první polovině 90. let minulého století vyvinula a vyrobila novou parní ozubnicovou lokomotivu H 2/3 pro švýcarskou Brienz Rothorn Bahn a rakouskou Schafbergbahn. A na stejném místě na sklonku 90. let vznikla i zajímavá rekonstrukce lokomotivy 52.8055, uplatňující řadu soudobých poznatků techniky a technologických možností. Stroj byl poté značně medializován, ale určitou dobu o něm nebylo příliš slyšet – musel zpátky do dílen, „k lokomotivnímu lékaři“.

Lokomotivy Škoda 109E, foto: Dogfighter Berlín/Mnichov/Ostrava (aktualizováno 18. června 9:30) — České lokomotivy potáhnou regionální vlaky v Německu, informoval pondělní Aktuelle Bahnberichte, který vycházel z tiskové zprávy Deutsche Bahn o výsledku soutěže „Okružní vlaky – západ“. Velké výběrové řízení na linky München – Nürnberg přes Ingolstadt a Augsburg – Nürnberg, vedoucí částečně také po nové vysokorychlostní trase, vypsala Bavorská drážní společnost (BEG), jež následně zprávu potvrdila na svém webu. Kontrakt s platností od roku 2016 získal dopravce DB Regio s projektem nasazení dvou typů jednotek. Jednak dvoupodlažních souprav TWINDEXX Vario nejnovější generace (Do2010), dodaných firmou Bombardier Transportation, co je však zajímavější, že na jednu z linek pak plánuje dopravce nasadit kombinaci patrových souprav ze Škody Vagonka s lokomotivami typu 109E od Škody Transportation, jak naznačovala i tisková zpráva DB Regio, zatím ovšem bez jasných podrobnosti o pořízení těchto českých strojů. Ty Škoda potvrdila až o den později společně s dalšími podrobnostmi.

18.6.2013 - 6:00 - Okamžitá pomoc zaměstnancům DB postiženým povodněmi

DB-Tower na Potsdamer Platz v Berlíně, foto: Mangan2002 Berlín — Představenstvo DB Konzern AG na svém zasedání rozhodlo o poskytnutí okamžité pomoci zaměstnancům koncernu postiženým povodněmi v celkové výši 1 milionu eur. „Chceme dát znamení, že rodina železničářů drží pospolu,“ sdělil předseda představenstva, Dr. Rüdiger Grube, a dodal: „Víme, že v povodňových oblastech žije také mnoho zaměstnanců DB, jejichž domy a byty padly za oběť záplavám. Chceme alespoň malým příspěvkem pomoci v nouzi nejvyšší.“ Zaměstnanci budou o nebyrokratickém způsobu čerpání pomoci informováni v nejbližších dnech. Okamžitá pomoc je poskytována pro překlenutí prvního období po události před tím, než budou povodněmi způsobené škody přesněji identifikovány a posouzen způsob jejich odstraňování.

Zdroj: Tisková zpráva DB ze dne 11. 6. 2013, Wikimedia Commons

Drážďany, most Marienbrücke, lokomotivy 241.449 a 143.355, foto: Eric Eckert Drážďany — Letošní povodně výrazně zasáhly do života lidí nejen v České republice, ale i v Německu, například na dolním Labi v Sasku. Labe v této oblasti kulminovalo na hladině jen o 1,5 m nižší, než při ničivých povodních v roce 2002. Díky panu Axelovi, strojvůdci z Bad Schandau, vám přinášíme několik záběrů z vodou postižené trati Bad Schandau - Dresden. Veškeré fotografie pořídil jeho drážďanský kolega, pan Eric Eckert.

ICE Lok-Führer, Feldkirch, foto: Josef Petrák Berlín — Dvacet let od zahájení komerčního provozu Eurotunelu pod kanálem La Manche mezi Velkou Británií a Francií se konečně otevírá možnost jeho komerčního využití v osobní dopravě i pro další dopravce. Po tříletém úsilí a zkoumání bezpečnostních aspektů bylo povolení uděleno DB se vozidly ICE od společnosti Siemens. Informaci podala společnost provozující Eurotunel, zprávu pak přinesly agentury a média dne 14. června 2013. Tunel se má obecně otevřít všem, kdo splní bezpečnostní a další technické parametry. Dosud zde v osobní dopravě jezdily pouze vlaky dopravce Eurostar, dceřiné společnosti SNCF. Potěšení nad rozhodnutím úřadů a doporučením komise vyjádřil i šéf Eurotunnelu Jacques Goudon s tím, že „jde o pokrok pro miliony cestujících“. Oproti současným cca 10 milionům cestujících ročně si od vstupu Deutsche Bahn na trasu pod kanálem slibují nárůst o zhruba 3 až 4 miliony. DB rovněž uvažují o pravidelném provozu mezi Frankfurtem nad Mohanem a Londýnem, avšak pravděpodobně až od roku 2016, po dodávce nových souprav.

Letiště Berlin Brandenburg, foto: Flughafen Berlin Brandenburg Berlín — Nové letiště Berlin Brandenburg často a rádo plní stránky místního tisku i vysílací čas televizních zpráv veřejnoprávních i komerčních kanálů. Vloni bylo letiště slavnostně pojmenováno po zesnulém bývalém starostovi (západního) Berlina a posléze kancléři Willy Brandtovi, ale mezitím prošly již tři vyhlášené termíny uvedení do provozu a tisk zpochybňuje, zda provoz bude možno zahájit v tomto roce. Příčinami a souvislostmi postupu výstavby se zabývat nehodláme, je v tom příliš mnoho politiky, sporů i vášní.

« Novější zprávy | 1 2 3 4 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 06:02
zapadá v 20:01