..: Aktualności i artykuły - Slovensko (celé) :..

Výběr šotoklubu Vážení kolegové, kolegyně a přátelé.
Je mi ctí pozvednou pomyslný štafetový kolík a nabídnout Vám můj pohled na vybrané fotky za dané období. O výběr jsem byl požádán už v červenci, ale díky přípravě na svatbu v daném období jsem to musel odmítnout. Nyní už, díky dlouhým zimním večerům, je trochu volněji a čas se tomu věnovat.

Výběr šotoklubu Vážení kolegové fotografové,
tak a je to tu! Nový rok 2017 je už pár dnů skutečností. Byl jsem osloven, abych napsal své ohlédnutí za prvními zveřejněnými fotkami v novém roce a zahájil tak seriál výběru šotoklubu v roce 2017. Šanci, kterou jsem dostal, hned využiju k tomu, abych vám všem popřál v novém roce pevné zdraví, spoustu úspěchů a jak jinak než dobré světlo a zajímavé objekty před objektivem. V neposlední řadě také kupu štěstí. Fotograf mnohdy potřebuje velkou dávku štěstí, u kolejí je ho potřeba nadvakrát, neboť prchavé okamžiky dokáže zkazit i třeba malý mráček, drobné zpoždění, či vlak na druhé koleji v protisměru.

Výběr šotoklubu Děkuji za slovo. Pro mě je výběr nejhezčích fotek dost neobvyklá situace, protože mám pocit, že většinou spíš jen kritizuju. Naprostá absence jakéhokoliv uměleckého cítění mi zas nedovolí poetický popis fotografie, neumím číst gesta, nálady a další vrstvy, které nejsou na první pohled patrné. V podstatě jediná stránka železniční fotografie, do níž si dovolím sem tak kecat, je kompozice, protože tato disciplína má zčásti matematickou povahu. Takže nečekejte prosím žádné sofistikované rozbory a freudovské analýzy. Já si u fotek vystačím s aplikací základní stupnice na kvalitu moravského vína (dá sa, dá sa svařit, nedá sa svařit).

350.012-1, Jablůnka - Vsetín, foto: Johník Komentář — Kolegové postupně přinášejí sérii článků k připravovanému novému grafikonu. Pod jedním z nich se na chvíli objevil tento komentář, který ale po chvíli autor smazal: „Už o niekoľko týždňov začne platiť zatiaľ najhorší gvd so schválením Ministerstva dopravy ČR. Zk…súčasné vlaky EC premávajúce cez Vsetín a H. Lideč! Zastávky v dierach jako Mohelnice, Červenka a príchody do prestupnej stanice Púchov v 48. minútu, cestujúci smer Turiec, Orava, Liptov, Košice budú mať na prestup iba 5 minút. V tomto gvd je to 13 minút a ani tých 13 minút niekedy nestačí a rýchliky R 6XY musia dispečeri zdržať. Toto je vážnejší problém jako diery v takte na trati 320!“ Když jsem ale na síti zaregistroval rozhovor s generálním ředitelem Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Filipem Hlubockým, který připravil tým Hospodárskych novín, nedalo mi to, abych neusedl za klávesnici. Nechci tady vypisovat z návrhu JŘ změny – poslechněte si pana generálního.

Jednotka 845/945.001, foto: Arriva vlakyPraha — Zatím relativně nenápadný soukromý dopravce Arriva vlaky plánuje pro období příštího jízdního řádu výrazné rozšíření provozu. Část spojů přibude hned v prosinci, zbytek pak na jaře a v létě příštího roku. Nyní provozuje firma v pracovní dny ve dvouhodinovém taktu spěšné vlaky z Prahy do Benešova u Prahy a o víkendech pak jezdí s jedním párem spojů z Prahy do slovenského Trenčína. Po novu bude provoz na obou těchto současných linkách podstatně rozšířen a přibude nový pár spojů z Prahy na jih Čech, konkrétně do Českých Budějovic, Českého Krumlova a Nové Pece. Nynější jednu jednotku řady 845, původem z Německa, doplní další čtyři jednotky, v sezóně navíc zřejmě vypomůže i souprava Desiro, podobně jako tomu bylo letos. Nejen tyto plány, o kterých na ŽelPage informujeme jako první, dnes odhalili zástupci dopravce na tiskové konferenci.

Výběr šotoklubu Tak jako každý večer otevírám e-mail abych smazal spamy, ale místo toho nacházím zprávu, která dle předmětu tak nevypadá. Tak si ji přečtu a nemohu uvěřit vlastním očím. Nebýt oslovení na mojí osobu, řekl bych si, že je to zřejmě nějaký omyl. Překvapen jsem byl především proto, že už nějaký ten rok jsem ve své činnosti na ŽelPage spíše outsider, fotografie i články sice pravidelně sleduji, ale prakticky už delší dobu nepublikuji, a když, tak s několikaměsíčními pauzami a výhradně ze šuplíku. Znám osobně i řadu fotografů, ale ani s těmi už jsem se nějaký ten rok neviděl, občas mě to sice trochu mrzí, když si prohlížím starší fotky, ale časy se prostě mění. Proto jsem se bez váhání rozhodl tuto nabídku přijmout a trochu se vžít do starších časů a některé věci si připomenout. 

460.030-0, Vydrník - Letanovce, foto: Jan Zelenda Bratislava — To, o čom sa už dlhšie špekulovalo, sa dnes stalo skutočnosťou. Po dvojnásobnej výmene generálneho riaditeľa štátneho nákladného dopravcu Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSCS) dnes minister dopravy Roman Brecely (nominant #Siete) odvolal z funkcie aj generálneho riaditeľa štátneho osobného dopravcu Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) Pavla Gábora. „Túto pozíciu bude do riadneho výberového konania zastávať Filip Hlubocký,“ uviedla pre TASR hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká. Hlubocký (podľa údajov na LinkedIn) pracoval od decembra 2006 až doteraz v ZSCS ako šéf právneho oddelenia.

480, Sedlíšťka - Zámrsk, foto: Martin Mačanga Komentář — Spoločnosť LEO Express (ďalej len „LE“) zverejnila v týchto dňoch svoju výročnú správu za rok 2015. O propagáciu tohto počinu sa postarali niektoré média, ktoré čitateľov hneď informovali o vybraných faktoch. Napríklad na stránkach idnes.cz ste sa mohli okrem iného dočítať: „Leo Express loni snížil ztrátu, ztrojnásobil provozní zisk… Firma poprvé uvedla, kolik stojí jeden vlakokilometr: zhruba 90 korun. U konkurence ho odhaduje nejméně na 150 korun… Ukazatel EBITDA, tedy zisk před zdaněním, úroky a odpisy, stoupl na 25 milionů korun a provozně je společnost v zisku. Za pozitivními čísly stojí zejména stále vzrůstající oblíbenost našich vlakových spojů na východním Slovensku.”

18.3.2016 - 6:00 - Slovenské vlaky InterCity by mohly být obnoveny

Nová podoba vlaků InterCity ZSSK - třídy 1plus a 2plus, foto: Železničná spoločnosť Slovensko Bratislava – Současné povolební dění na Slovensku pravděpodobně vyvolá změny i na železnici. Bude-li současný premiér Robert Fico (SMER-SD) úspěšný při sestavování v pořadí již třetí vlády (nyní se Slovenskou národnou stranou a stranami Most-Híd a Sieť), pravděpodobně se na trať z Bratislavy do Košic vrátí vlaky InterCity. Provoz těchto dálkových spojů pod hlavičkou ZSSK sice skončil 18. ledna, při jednáních o budoucí koalici si však Slovenská národná strana prosadila jejich opětovné zavedení. V rámci těchto jednání došlo i k rozdělení ministerských křesel, dopravu by měl obsadit zástupce strany Sieť. Ta se však potýká s vnitrostranickou krizí. Ve straně, jež před volbami i krátce po nich spolupráci s Robertem Ficem vylučovala, se našli již 3 poslanci (a jeden další ve straně Most-Híd), kteří vládu pod taktovkou Smeru nepodpoří. Zůstává tedy otázkou, jak silné ministerstvo dopravy v nadcházejícím období vůbec bude.

Zdroje: ihned.cz, Denník N, Výzva 10 slušných ľudí

22.2.2016 - 21:00 - Arriva spouští provoz vlaků do Benešova i Trenčína

Jednotka 845/945.001, foto: Arriva vlaky Praha – Železniční dopravce Arriva vlaky spustí v pondělí 29. února provoz dvou nových linek. Zatímco každý pracovní den vyjede 7 párů zrychlených spojů z Prahy do Benešova, o víkendu motorová jednotka řady 845/945 zavítá na Slovácko a do Trenčínského kraje. V příměstské dopravě již Arriva provozovala linku z Prahy do Kralup nad Vltavou (na podzim 2013), trasa do Benešova je tedy druhou v pořadí. Jízdenky dle tarifu dopravce budou v prodeji přímo ve vlacích a na internetu, spoje nejsou integrovány v systémech PID a SID. Za cestu z Prahy do Benešova cestující zaplatí 50 Kč, ušetřit mohou například s týdenní či měsíční jízdenkou nebo nákupem online. Na trase na Slovensko pak Arriva propojí Prahu a Olomouc s Uherským Brodem, Bojkovicemi a Trenčínem. Vlak se na cestu na východ vydá v sobotu v 8.40 ráno, do cíle dorazí v 13.42. Nedělní zpáteční spoj odjíždí v 14.19, do Prahy přijede v 19.24. Základní jízdné z Prahy do Trenčína stojí 350 Kč, výhodnější cenu pak zaplatí držitelé průkazu ISIC či žákovského průkazu.

Zdroj: Arriva vlaky

Nástup do nočního vlaku RegioJet, foto: Aleš Petrovský Košice – Z německých kolejí se na chvíli přesuneme do slovenských luhů a hájů. Byl jsem překvapen, že se RegioJetu podařilo opravdu na poslední chvíli zařadit do vlaků lehátkové a lehátkové vozy. Ne nejedná se o chybu. Opravdu se jedná o vozy stejné řady, nicméně jsou prodávány jednou jako lehátko (šest míst), jednou jako lůžko (jedno až tři místa). Když už jsem se na Slovensku před Vánocemi objevil, využil jsem rád před zrušením také vlaky InterCity provozované na obchodní riziko ZSSK, konkrétně třídu 1+. Pak standardní rychlík a zpět do České republiky se podíváme na zoubek… to se vlastně dočtete již v samotném textu.

Interiér lůžkové úpravy vozu RegioJet, foto: RegioJet Praha — Již dříve jsme informovali o plánech RegioJetu zařadit do nočních vlaků vozy s lehátkovou a lůžkovou úpravou interiéru. V minulém týdnu se tato zákulisní informace stala realitou, když RegioJet oznámil, že od 17. prosince začne na své noční vlaky z Prahy do Košic zařazovat také ubytovací vozy řady Bcmz. Ty RegioJet odkoupil již tradičně od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Vozy budou nabízeny ve dvou úpravách, a to v úpravě „lehátko“, kde bude v oddílu ubytováno šest cestujících, a v úpravě „lůžko“, kde budou ubytováni jeden až tři cestující a zároveň budou k dispozici i tři sedačky, jelikož jedna strana kupé bude v tzv. denní úpravě. Cestující si tak bude moci vybrat, zdali bude sedět, či ležet. Na rozdíl od lůžkových vozů Českých drah není v kupé k dispozici umyvadlo pro ranní hygienu.

Kalendář ŽP 2016 - titulka, foto: ŽelPage Praha (aktualizováno) — Letos, stejně jako v předešlých letech, se společným úsilím galerie a vedení spolku ŽelPage podařilo sestavit a vytisknout železniční kalendář na rok 2016. Podobně jako v dřívějších vydáních se tvůrci snažili vybrat fotografie, jež potěší milovníky železnice kvalitou i námětem a zachycují železnici v krajině i ve stanicích na fotogenických místech České republiky a Slovenska. Kalendář ŽP 2016 je koncipován na šířku ve formátu A3 (42 x 30 cm), grafické i tiskové zpracování si drží tradičně vysokou úroveň. Potěšující je, že cena zůstává stejná jako v předešlých letech. Zakoupením kalendáře přispějete alespoň drobnou částkou na provoz vašeho oblíbeného železničního portálu, který funguje jen díky obětavosti a nadšení několika desítek lidí. Kalendář si můžete objednat v e-shopu za 149 Kč, členové Spolku ŽelPage mají při nákupu slevu. Všem, kteří tak učiní, předem děkujeme.

Nová podoba vlaků InterCity ZSSK - třídy 1plus a 2plus, foto: Železničná spoločnosť Slovensko Bratislava — Nečekaný výsledek má nátlak dopravce RegioJet na svého slovenského konkurenta. Měsíce čelí státem vlastněná ZSSK kritice, že provozuje vlaky InterCity se ztrátou křížově financovanou z jiných zdrojů a jako dominant trhu nelegálně konkuruje cenou. Radim Jančura lobboval také u slovenského ministra dopravy Jána Počiatka, aby jako zástupce vlastníka konkurenční službu ukončil.

Vlak v nočních Pardubicích, foto: Martin Straka Praha — V noci ze soboty 24. na neděli 25. října končí letní čas a hodinové ručičky se ve 3.00 hod. posunou o hodinu zpět. Tato změna ovlivní i dálkové noční vlaky projíždějící územím České republiky. Nabízíme vám souhrnný přehled dotčených vlaků, a to i na území Slovenska. České dráhy doporučují všem cestujícím, kteří se přes noc chystají cestovat, aby si aktuální odjezdy vlaků ověřili na lince kontaktního centra ČD, další možností je využít aplikaci pro mobilní telefony Můj vlak. Cestující využívající noční vlaky na Slovensku se pak mohou informovat v kontaktním centru ZSSK.

« Nowsze wiadomości | 1 2 3 4 5 ... 19 | Starsze wiadomości »    
ŽelPage - elektroniczny magazyn kolejowy
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Publiczne używanie treści bez zgody autora nie jest dozwolone.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Logowanieopen/close
 
 
  
 
Zapomniane hasło   
Zarejestruj się   
:. Położenie pociągów CZopen/close
Położenie pociągów CZ
 
:. Szukanieopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info dla fotografówopen/close
Przydatne informacje
dlafotografów (ČR)

Słońce
wschodzi o 06:08
zachodzi o 19:57