..: Aktualitások és cikkek - Evropa :..

240.145, R 374 Pannonia, Bratislava-Petržalka, foto: Josef Petrák Bratislava — V souvislosti s příchodem nového GVD v neděli 10. 12. 2017 se na slovensko-maďarský přechod Rusovce – Rajka vrací osobní doprava. Slovenský dopravce ZSSK bude ve spolupráci s maďarsko-rakouským dopravcem GySEV provozovat celkem pět párů osobních vlaků, v neděli pak o jeden méně. Vlaky pojedou v relaci Hegyeshalom – Bratislava-Petržalka a budou nasazena zelenožlutá vozidla maďarského dopravce. Budou využita vozidla, která již zajišťují vozbu do Rajky. 1. 8. 2017 již proběhla testovací jízda k zácviku strojvedoucích. Co se týče tarifu, nebyly dosud zveřejněny žádné informace.

Štrba, R 423 Cassovia, foto: Josef Petrák Evropa — Vyjma Islandu, Ruska, Běloruska, části Grónska a dvou norských ostrovů se již několik desetiletí v rámci Evropy zavádí od konce března do konce října letní čas. Úprava času z letního na běžný středoevropský čas (GMT+1) probíhá poslední neděli v říjnu, kdy dochází k posunu času ve 3:00 o hodinu zpět. Zatímco na regionální vlaky v rámci Česka a Slovenska tato změna nemá vliv, protože v tomto časovém období, alespoň letos, žádný regionální vlak nejede, celkem sedm nočních vlaků v Česku a tři noční vlaky na Slovensku budou ve vybraných stanicích čekat na svůj pravidelný odjezd podle středoevropského času.

 2640.003, 9.4.2017, Priština/Prishtinë, foto: Petr Jetelina Priština — Kosovo je jedním z nejmenších států Evropy nacházející se na Balkáně a zároveň i nejmladším, který vyhlásil svou jednostrannou nezávislost na Srbsku 17. února 2008. Do povědomí světa se země, bohužel, dostala kvůli krvavé nacionalistické válce plné nenávisti na obou válčících stranách. Přesto i zde po válce začala opět fungovat železniční doprava, která na tom v tomto roce není příliš dobře. Pokud jste pravidelnými čtenáři ŽelPage, jistě jste zahlédli cestopis Navštivte Kosovo, který popisoval aktuální situaci železniční dopravy v dubnu 2017. Od té doby však nastalo několik nepříliš radostných změn.

Rail Baltica, spojující Helsinky - Tallin - Rigu - Kaunas - Varšavu; návazně by měla pokračovat do Berlína, foto: Ministerstvo dopravy a spojů Lotyšské republiky Vilnius — Po hlasování v litevském parlamentu se dočkala dohoda o známé a doposud stále velmi pomalu budované spojnici Pobaltí se střední Evropou, zvané Rail Baltica, ratifikace všemi pobaltskými státy. Ty společně budují spojení s normálněrozchodnými železnicemi střední a západní Evropy, ačkoliv doposud bylo stále nejisté, kudy přesně má být tato trať vedena. Mezivládní dohoda konečně definuje zásady včetně vedení trasy, technických parametrů, časové osy, podmínek financování a vlastnictví plánované trasy z Tallinnu přes Pärnu, Rigu, Panevezys a Kaunas na polskou hranici s odbočkou z Kaunasu do Vilniusu. Ačkoliv již v lednu podepsali dohodu o definitivní podobě tratě premiéři všech tří pobaltských zemí, v estonském a lotyšském parlamentu proběhlo hlasování o ratifikaci až červnu.

UZ vozy, foto: Adam Vanting Oděsa — Velmi silný rozvoj železničního spojení mezi Polskem a Ukrajinou stále pokračuje. Zatímco nedávno jsme psali o mnoha novinkách na poli mezinárodní železniční dopravy z Ukrajiny do střední Evropy, nová překvapení na sebe nenechala dlouho čekat. Tentokrát jde o noční rychlík č. 35/36 z Přemyšlu do Oděsy, jednoho z nejvýznamnějších ukrajinských měst na pobřeží Černého moře. Zatímco mnoho let zpátky spojoval Polsko s Oděsou rychlík 107/108, později byla jeho trasa změněna do trasy Užhorod – Lvov – Oděsa, a Polsko tak o spojení s tímto nejvýznamnějším ukrajinským přístavem přišlo. Velký zájem o železniční spoje z Ukrajiny do střední Evropy však podnítil ukrajinské železnice k zavádění mnoha (staro)nových spojení, mezi které patří i zmiňovaný spoj Přemyšl – Oděsa, který tak na koleje vyjede se začátkem nového jízdního řádu, tedy 10. prosince 2017.

LEO Express 480.001 FLIRT DC, v plné rychlosti na zkušebním okruhu, foto: Juraj Kováč Praha/Krakov — Již několik let jsme čas od času slýchali, že český soukromý železniční dopravce Leo Express má v plánu vstoupit se svými vlaky na polský trh. To se teď stalo skutečností. Leo Express se stal prvním zahraničním dopravcem, kterému se podařilo vstoupit na tamější železniční trh a tím prolomit monopol. Od polského Úřadu železniční dopravy (UTK) získal povolení pro provoz dálkových vlaků na trase Praha – Krakov. Podle zprávy polského UTK by měl vlak vyjíždět v 16.10 z Prahy a do Krakova přijíždět ve 22.30. Na zpáteční cestu by se měl vydat ve 4.30 s příjezdem do českého hlavního města v 11.39.

Jízdenky, foto: Michal Jaroš - ŽelPagePraha — Nedělí 11. prosince vstoupil v platnost nový grafikon nejen železniční dopravy, který přinesl kromě jiného také změny v tarifech a cenách. Zatímco změny ve vnitrostátní dopravě majoritní dopravce České dráhy veřejně prezentoval, novinky v tarifech mezinárodních zatím nikde oficiálně předneseny nebyly. Což je však škoda, jelikož se mění mnohé zavedené zvyklosti, na které mohli být cestující po dlouhou dobu zvyklí. Kompletní informace mohou cestující najít v krásném dokumentu s názvem Zvláštní ujednání ČD pro mezinárodní přepravu, který čítá celých 139 stran. A co se tedy všechno nakonec mění?

11.8.2016 - 8:00 - Spojení z Čech do černohorského Baru přerušeno kvůli sesuvu půdy

Nad Podgoricou z Vlaku, foto: Radovan SýkoraPrijepolje — Sesuv půdy zastavil v neděli 7. srpna vlaky na železniční trati mezi městy Prijepolje v Srbsku a Bijelo Polje v Černé Hoře. Doprava v dotčeném úseku bude oproti původním předpokladům přerušena pravděpodobně na delší dobu v řádu několika dní až týdnů. Omezení se dotýká i sezónních spojů z České republiky do černohorského Baru. Přímé lůžkové vozy z Prahy, které do Baru vyrážejí až do konce srpna dvakrát týdně, tak budou ukončeny již ve stanici Prijepolje. Z tohoto nádraží bude zajištěna náhradní autobusová doprava do Bijelo Polje a dále již pojede vlak v náhradní soupravě do Baru.

Zdroje: Srbské železnice (1), (2)

Mireo, foto: Siemens Mníchov — Výstava InnoTrans 2016, ktorá sa bude konať v dňoch 20. – 23. 9. 2016, sa nezadržateľne blíži a popredný svetový výrobca železničnej techniky Siemens prostredníctvom prezentácie predstavil novinku, ktorú na výstave plánuje propagovať. Ide o novú 2- až 7-vozňovú elektrickú jednotku pre prímestskú, regionálnu alebo interregionálnu dopravu s maximálnou rýchlosťou 160 km/h, nazvanú Mireo. V prezentačnom materiáli výrobca uvádza, že nové Mireo nadväzuje na a systematicky rozvíja koncept Desiro City, Desiro ML a Desiro HC (pričom Mireo má v kontinentálnej Európe nahradiť Desiro ML). Hlavnými prednosťami majú byť zlepšená energetická efektivita, nekompromisná flexibilita, úspora času a vyššia rentabilita prevádzky.

680541, foto: Johník Nábřeží — Současný neúplný počet jednotek Pendolino výrazně komplikuje oběhy souprav. Nutnost nasazení vozů klasické stavby posouvá značku „SC“ v očích veřejnosti níže, než by marketingoví pracovníci ČD očekávali. Souprava, která byla výrazně poškozena po střetu s nákladním vozidlem přepravujícím ocelové plechy na železničním přejezdu ve Studénce, se vrátí do provozu nejdříve v závěru roku 2017 nebo během jara 2018. Rovněž nelze počítat s tím, že by se v nejbližší době rozšířil počet souprav railjet. Nemalé problémy totiž Českým drahám působí měnová politika České národní banky, kdy je uměle držen velmi vysoký kurz koruny; jak vůči dolaru, tak i vůči euru. (Někteří ekonomové tvrdí, že správně nastavený kurz koruny by měl níže než 20 Kč za 1 americký dolar a euro by nemělo být výše, než za 24 Kč.) Zdánlivě nesmyslný a již delší dobu držený kurz 1 EUR = 27 CZK výrazně prodražuje Českými drahami emitované dluhopisy v eurech a komplikuje nákup či leasing strojů ze západní Evropy. Vedením ČD byla proto 29. února ustavena pracovní skupina, která měla za úkol posoudit stávající využití jednotek Pendolino a případně navrhnout nová řešení. Přesto, že na tiskovou konferenci k těmto závěrům pracovní skupiny se teprve čeká, přinášíme vám exkluzivně, nač se můžete nejbližším období těšit. Znáte to – vše, co se v Česku označí jako „tajné“, se stejně hned vykecá.

Railjet fifty-one na Semmeringbahn, foto: Matouš Danielka Komerční sdělení – Cestovní kancelář Praděd Inter ze Zábřeha i v roce 2016 pořádá zájezdy se železniční tematikou. Tak jako i v loňském roce jsou zájezdy realizovány, s výjimkou letecké přepravy Praha – Londýn a zpět, pouze po železnici. Aktuální informace ke každému zájezdu naleznete na adrese www.ckpraded.cz.

Koláž jízdních dokladů, foto: Aleš Petrovský Praha — Příchod nového grafikonu železniční dopravy, který proběhl tuto neděli 13. prosince, se nenesl pouze ve znamení změn jízdních řádů a časových poloh jednotlivých vlaků, ale i změn tarifních. Kromě drobných úprav v tarifu pro vnitrostátní přepravu (TR10) České dráhy ve spolupráci se zahraničními dopravci přistoupily také ke změnám v cenotvorbě jízdenek do zahraničí. Zatím v zásadě nijak hlasitě nepublikovanou, ale velice zajímavou věcí je rozsáhlejší zavedení kontingentních Včasných jízdenek Evropa v 1. třídě. Zatímco dříve tak cestující při využití první třídy platil několikanásobně více, protože do „jedničky“ neexistovaly ze strany Českých drah až na výjimky žádné akční nabídky, nyní může být možnost vyššího komfortu za přijatelný příplatek atraktivnější pro daleko širší spektrum zákazníků. Pro cestující z řad našich západních sousedů přitom podobné nabídky nejsou žádnou novinkou, například německý dopravce Deutsche Bahn či rakouské ÖBB akční nabídky do 1. třídy mají v mezinárodní i ve vnitrostátní přepravě již delší dobu.

Nástupiště, foto: tomsa0397Skopje - Právě v této době probíhá dílčí modernizace hlavního nádraží v makedonské metropoli Skopje. Projekt v hodnotě 2 900 000 € byl schválen již před několika lety. Jeho cílem je vybudovat bezbariérový přístup k vlakům, úrovňovou úpravu neboli zvýšení nástupišť a též instalaci nového informačního systému pro cestující. Z pohledu zákazníků jde především o opravu povrchu ostrovních krytých nástupišť 1 - 3 včetně nástupních hran, nikoliv však v jejich celé délce. Stávající dlažba, sestávající z dílů typu 4x4, byla v rekonstruované části již dříve odstraněna a nahrazena litým betonem s jednoduchým podkladovým železným roštem. Podle všeho má na tuto vrstvu nyní přijít nový povrch. Výraznou novinkou, ke které při rekonstrukci dojde, je také instalace osobních výtahů na 2. a 3. nástupiště. Ty budou umístěny u jihozápadního okraje stávajících přístupových schodišť, jejichž stupně jsou také vyměňovány za nové. Nosné konstrukce šachet jsou již hotové, kabiny ale zatím nejsou osazeny. Poněvadž je výstavbou obou šachet poněkud omezen přístup k pokladnám v přízemí, je možné, že se s instalací výtahu na první nástupiště počítá až po skončení stávajících prací.

Rail Revenue 2014, foto: Terrapinn Beroun/Brusel (Redakční sdělení) – Magazín ŽelPage se v letošním roce stal mediálním partnerem konference Rail Revenue 2014, konané 12. – 13. listopadu 2014 v Bruselu. Rail Revenue Europe představí novinky a trendy v oblasti cenotvorby (pricing) a řízení příjmů (revenue management) v osobní železniční dopravě. Naše spolupráce není náhodná – ceny a tarifní politika dopravců jsou oblasti, kterým v magazínu dlouhodobě přikládáme velkou váhu. Společně s udržitelností provozu a kvalitou služeb je považujeme za klíčové faktory pro úspěch jakéhokoliv dopravce na současném trhu osobní dopravy. Jsme proto rádi za odbornou příležitost a chystáme se přinést informace z prezentací a diskusí v podání zástupců nejdůležitějších dopravců Evropy. Podle předběžného programu budou českou železnici reprezentovat dopravci LEO Express a RegioJet.

Vindobona, foto: BBvK Studentský koncept – Zdá se to být skoro jako prokletí. Naše země od té doby, co byl vyroben první prototyp motorového rychlíkového vozu, trpí jejich nedostatkem. Začalo to Modrým šípem, Slovenskou strelou. Už to vypadalo, že se vývoj i výroba motorových vozů rozběhne na plné obrátky, když přišla II. světová válka, která výrobu zastavila úplně. Pak válka skončila a rozběhla se výroba na tu dobu moderních vozů řady M 262.0. Ale ani ty i při úctyhodném počtu přes 200 kusů nedostačovaly a brzy se staly zastaralými. Pokračovalo se hydrodynamickým přenosem, který se však v našich podmínkách neujal, a tak v kombinaci s náročným motorem K 12 V 170 DR nenaplnil očekávání soudruhů na ministerstvu ani přání obyčejného železničního personálu. Pak vyvstala pěkná myšlenka motorového vozu řady M 475.0, která byla však z celkem známých důvodů opuštěna. Místo nich přišly notoricky známé orchestriony. Pak, o mnoho let později, v 90. ketech, probíhala výroba motorových vozů řady 842 a obdobných vozů řady 843. Opět to vypadalo nadějně, nicméně vlivem různých událostí devadesátých let se objednávka omezila na pouhých 31 kusů od každé řady. Vždyť co to je proti množství kredenců z 50. let? Změní se tato situace někdy, obnoví se český železniční průmysl motorových vozů a jednotek? V tomto článku přicházím se svojí koncepcí rychlíkové motorové jednotky. Však si to přečtěte.

« Újabb hírek | 1 2 3 4 5 ... 10 | Régebbi hírek »    
ŽelPage - az elektronikus vasutas magazin
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
A tartalom nyilvános használata kizárólag a szerző beleegyezésével lehetséges.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Bejelentkezésopen/close
 
 
  
 
Elfelejtett jelszó   
Regisztráció   
:. Vonatkésés Csehországopen/close
Vonatkésés Csehország
 
:. Keresésopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info fotósok számáraopen/close
Fotózási feltételek
Csehországban

Nap
kel: 06:02
nyugszik: 20:01