..: Aktuality a články :..

810Střední Čechy - Stalo se již každoroční smutnou tradicí, že v době vytváření finální podoby jízdních řádů, tedy v době, kdy se ČD a.s. dohadují s kraji na financování prokazatelné ztráty z veřejné osobní dopravy, začínají krajské úřady "strašit" se zastavováním osobní dopravy na lokálních tratích. Nejinak je tomu i v tomto roce. Páteční Středočeská MF DNES ve své regionální příloze otiskla článek se zavádějícím titulkem "Provoz čtrnácti lokálek je ohrožen". Po přečtění článku jsem ovšem pochopil, že se nejedná o 14 tratí, ale 14 spojů na trati č. 063 z Bakova nad Jizerou do Kopidlna. Trať je totiž v působnosti dvou KÚ, přičemž Středočeský kraj hodlá dopravu zachovat, zatímco kraj Královéhradecký se k této trati staví velmi macešsky a hodlá železniční dopravu nahradit autobusy. Proti tomu se však staví jak místní obyvatelé, zástupci Středočeského KÚ, tak i UŽST Mladá Boleslav. Ti argumentují především tím, že nebude zachována přípojová vazba mezi železniční a autobusovou dopravou. Panuje zde i pochybnost, zda budou autobusové spoje provozovány i během víkendů a státních svátků, kdy vlaky, byť v omezeném počtu, jezdí. O budoucnosti trati rozhodnou zastupitelé Královéhradeckého krajského úřadu v pondělí.

zdroj: informace čerpány z článku MF DNES

Peking - Poprvé v historii se dnes rozjel vlak po kolejích do výšky přes pět tisíc metrů nad mořem. Čína slavnostně otevřela železnici do Tibetu. Je to další ze série gigantických staveb, kterými čínská vláda dává okázale najevo hospodářský vzestup země. Otevřela se jen měsíc poté, co Číňané slavnostně dokončili monumentální přehradu Tři soutěsky. Slavnostní ceremonie zahájení provozu se v Golmudu zúčastnil čínský prezident Chu Ťin-tchao, který událost označil za zázrak ve světových dějinách železniční dopravy a za nádherný svátek pro čínský lid. Výstavba více než tisíce kilometrů nové tratě začala v roce 2001 a stála přibližně dvacet miliard juanů (necelých 56 miliard korun). Spojuje tibetskou Lhasu s městem Golmud, kde dosud železnice z východních částí země končila. První vlak, který dnes vyrazil na cestu z Pekingu do Lhasy, pojede 48 hodin. Vzdálenost mezi oběma městy je 4064 kilometrů.

Trať 160 - Dnes bylo oficiálně uvedeno do provozu dálkové řízení na trati Plzeň – Žatec. Jedná se o výrazný modernizační krok posilující dále bezpečnost dopravy, stejně jako zvyšující propustnost tratě. V úseku o délce cca 100 km se nachází 13 mezilehlých stanic – ty jsou nyní dálkově řízeny z jednoho moderního dispečerského centra v Blatnu u Jesenice.

Samotná realizace celé modernizace byla zahájena v závěru roku 2004 a v jejím rámci bylo zrekonstruováno nebo zcela nově vybudováno na padesát přejezdových zabezpečovacích zařízení. Ve stanicích, kde nebyla dosud reléová zabezpečovací zařízení (jedné se o všechny stanice, mimo Plasy a Třemošnou u Plzně), byla aktivována zabezpečovací zařízení s elektronickými prvky - z okolí tratě mizí drátovody a mechanická návěstidla.

Kromě změny řízení provozu budou vlaky moci rychleji projíždět dopravnami Kryry a Petrohrad, kde byly nahrazeny tzv. samovratné přestavníky u výhybek, které umožňoval traťovou rychlost pouze 40 km/h. Ty byly nahrazeny přestavníky elektromotorickými a tím je zařízení ve všech dálkově řízených dopravnách na trati sjednoceno : dálkově přestavované výhybky a výhybky ovladatelné z pomocných stavědel mají elektromotorické přestavníky, ostatní výhybky nutné pro místní práci (posun) jsou uzamčeny výměnovými zámky, jejichž klíče jsou drženy v elektromagnetických zámcích. Z těchto změn realizovaných při modernizaci trati vyplývá, že minimalizací vlivu lidského činitele do přípravy vlakových cest dochází k dalšímu výraznému zvýšení aktivní bezpečnosti železničního provozu v řízené oblasti. Změnou technologie přípravy vlakových cest došlo i ke zvýšení propustnosti uvedené trati.

zdroj: Tisková zpráva ČD a.s.

Protokolární vlak do Lužné u R. zachycený u zast. Praha-Žvahov, autor: BeanLužná u Rakovníka - Při dnešním zahájení sezóny železničního muzea v Lužné u Rakovníka předali zástupci Drážního úřadu slavnostně schvalovací dokumenty pro jednotku 814 – 914 Regionova umožňující neomezený provoz v rámci drážní sítě České republiky. Jednotka, která byla doposud provozována v režimu tzv. zkušebního provozu s cestujícími, tak má od nynějška neomezenou homologaci pro provoz v České republice.

České dráhy v tuto chvíli disponují již dvěma jednotkami Regionova – obě se zúčastnily dnešního slavnostního ceremoniálu a jako protokolární vlak na trase Praha Holešovice – Praha Masarykovo nádraží – Lužná u Rakovníka jely poprvé s cestujícími jako spřažená souprava. Jednalo se přitom o prototypovou Regionovu, která již jezdí od prosince loňského roku na území Středočeského kraje a první sériovou jednotku Regionova, kterou České dráhy převzaly oficiálně od výrobce před týdnem – v pátek 5. května 2006. V těchto dnech se připravuje převzetí druhé sériové soupravy s tím, že obě budou následně 18. května předány do provozu ve Zlínském kraji a nasazeny na zdejších lokálních tratích jako Regionovy Zlínského kraje.

Na přelomu roku 2006 a 2007 nasadí České dráhy na území Libereckého kraje do provozu třívozovou verzi jednotek Regionova. Ty budou složeny ze dvou motorových vozů a jednoho vloženého s nízkopodlažním nástupem. S dodávkou dalších souprav se počítá v intervalu přibližně 2 - 3 soupravy za měsíc. Ty první budou nasazeny v Karlovarském a Královéhradeckém kraji.


Zpracováno dle tiskové zprávy ČD

Neratovice - Před několika měsíci vyplul na povrch záměr neratovické radnice zastavit osobní dopravu na trati 074 z Neratovic do Čelákovic v úseku Neratovice - Brandýs nad Labem. Důvodem k tomuto rozhodnutí bylo přejezdové zabezpečovací zařízení na přejezdu, který je situován prakticky přímo na neratovickém náměstí. Na trati je zaveden samoobslužný způsob odbavení cestujících a vlak, který přijížděl do zastávky Neratovice město uvedl PZZ do výstražného stavu. Automobily pak čekaly na odbavení všech cestujících strojvedoucím a odjezd vlaku ze zastávky přes inkriminovaný přejezd, a tak tvořily dlouhé kolony přimo na náměstí a v přilehlých ulicích. Neratovická radnice proto přemýšlela o zavedení autobusové dopravy v úseku Neratovice - Brandýs n. L., aby byly tyto nepříjemné kolony z centra města zažehnány. Proti tomu se však zvedla ostrá vlna protestů z řad obyvatel města, kteří na radnici doručili i několik petic za zachování provozu. Před několika dny tak došlo k dohodě mezi ČD a Městským úřadem v Neratovicích, v níž se ČD-SDC zavázaly k rekonstrukci přejezdu tak, aby byl ovlivněn vlakem až po odjezdu z neratovické zastávky a neblokoval tak neúměrně dlouho dopravu ve městě. Celkové náklady rekonstrukce se vyšplhají na 1 milion korun, které uhradí České dráhy. Připomínám, že k podobné situaci došlo i v žst. Mladá Boleslav-město, kde naopak časté posunování z a na vlečku Škoda Auto a.s. extrémně dlouho blokovalo přejezd na hlavním průtahu městem. Problém vyřešilo zahloubení celé trati včetně nástupišť pro cestující veřejnost a přemostění tohoto zahloubení.

Slaný - Neuplynulo ještě ani 24 hodin a na českých přejezdech došlo k další nehodě - dnes v 9:53 došlo na železničním přejezdu poblíž zastávky Slaný předměstí ke střetu motorového vozu 810.148-7 a nákladního automobilu Tatra 815. Vlak pod číslem MOs 6706 směřoval z Kralup do Rakovníka. Ke střetu došlo na velmi frekventovaném přejezdu (silnice spojuje Prahu se Slaným a městy na severozápadě Čech). Silniční doprava byla vedena objízdnou trasou, vlaky nahradila náhradní autobusová doprava. K obnovení provozu došlo v 11:30. Jasným viníkem nehody je řidič nákladního automobilu, který nerespektoval výstražnou signalizaci a přehlédl zavřené závory - vjížděl totiž z cesty, vedoucí souběžně z železnicí, která se do hlavní silnice napojuje kolmo přímo na přejezdu). Při nehodě nedošlo k vážnějším újmám na zdraví. Jen řidič automobilu měl zlomených několik žeber, dolní končetinu a četné oděrky.

Doplněno 17.3. 7:30:
Předběžná škoda podle vyjádření Drážní inspekce byla vyčíslena 70 tisíc korun na vlaku a 400 tisíc korun na nákladním autě.

Praha - Pravidelní návštěvníci ŽelPage jistě postřehli informaci o tom, že 26.2.2006 České dráhy zdraží zpáteční jízdné do 300 km. Tato zpráva se mimo jiíné objevila i MF DNES a na stránkách ČD a.s., odkud však byla brzy stažena. Vy, kteří si opravujete knižní jízdní řády, jste jistě objevili přelepku se změnou tarifu. Jak je to ale se zdražením doopravdy? Od 26.2. skutečně začaly některé stanice na základě příchozích depeší vydávat zpáteční jízdenky za již změněné jízdné - jednalo se o pokladny, kde se vydávají psané jízdenky a pokladníci (resp. výpravčí) vycházeli z vydané depeše bez možnosti kontroly skutečné ceny (např. zařízením UNIPOK, POP apod.). Po několika dnech byl však rozeslám věstník (PTV), který tuto změnu tarifu TR 10 ruší. V pokladnách, které nebyly vybaveny programem UNIPOK či POP (MOP) tak byli cestující neoprávněně odbavování za vyšší, než oficiálně platné jízdné. Podle všech indícií se zdá, že ke změně tarifu hned tak nedojde, takže vy, kteří jste při opravě KJŘ neuposlechli doušku "Ode dne vyhlášení", můžete vložit jízdní řád do páry a změnu "opravit" odloupnutím.

Nejnovější tarifní věstník se dále zmiňuje o faktu, že od 31.5.2006 bude zastaven prodej klasických papírových průkazů na slevu, které budou postupně nahrazovány čipovými In-kartami. S ohledem na to, jaké problémy se místy vyskytovaly při "vybavovaní" zaměstnanců ČD těmito kartami lze tvrdit, že jde zatím o velmi optimistickou vizi. Dráhy by se měly na takovýto krok pořádně připravit a nesnažit se především o stihnutí termínu, který kdosi stanovil. Pak se totiž může velmi rychle stát, že problémy, které se při uspěchaném vypuštění mezi cestující zákonitě objeví i při výdeji karet In-zákazník, In-junior, In-senior a In-gold odradí další zákazníky, kteří raději přesednou do automobilů...

Doksy - Na železničním přejezdu v bezprostřední blízkosti žst. Doksy došlo včera v 15:17 ke střetu šestapadesátiletého muže s vlakem R 814, který směřoval z Nymburka do České Lípy. Muž vstoupil na přejezd v okamžiku, kdy byl vlak v bezprostřední blízkosti - s největší pravděpodobností se tak jedná o sebevraždu. Podle Zdeňka Neusara z DIČR byla světelná i zvuková signalizace na přejezdu v pořádku a v činnosti. Doprava na trati 080 Jedlová - Bakov nad Jizerou byla přerušena do 18:50. Souprava R 814 (v řazení 843 + 043 + 943) byla na příjezdu do České Lípy 165 minut opožděna. Zpožděn byl i Sp 1814 z České Lípy do Rumburka, který je pokračováním právě R 814 - do Rumburka dorazil s 182 minutami zpoždění.

Zdroj: novinky.cz

Karlovarský kraj - Oproti původním předpokladům zůstanou oficiálním dopravcem na trati č. 149 Karlovy Vary - Mariánské Lázně České dráhy a to až do konce platnosti letošního jízdního řádu. Původní předpoklady jim zaručovaly potřebnou kapacitu pro tuto trať jen do první změny jízdního řádu - tedy do 24.2.2006. S ohledem na neuzavření dohody mezi SŽDC a společností Viamont, která vyhrála výběrové řízení na provozování osobní dopravy na této trati, vypsané Krajským úřadem, byla kapacita trati č. 149 přidělena Českým drahám až do 9.12.2006. České dráhy teď musí uzavřít dohodu s KÚ o úhradě ztrát z provozování osobní dopravy. Vzhledem k předpokladu, že tato dotace bude nižší, než ČD požadují, lze předopkládat, že během platnosti tohoto jízního řádu dojde na trati mezi oběma lázeňskými městy k redukcím v osobní dopravě.

Ústecký kraj - Na zasedání krajského zastupitelstva Ústeckého kraje bylo definitivně rozhodnuto o finanční podpoře stavby přeshraniční železniční trati Dolní Postevna - Sebnitz. Jedná se vlastně o obnovu původní trati, která byla ve 40. letech snesena z politických důvodů. Náklady na výstavbu 800m trati se vyšplhají na 70 mil. Kč jen na českém území. Na saské straně přijde výstavba na 3,5 mil. Eur. Podle slov hejtmana Jiřího Šulce se v případě zprovoznění této trati nejedná o základní dopravní obslužnost, kraj se i přesto chce na provozování dopravy finančně podílet. Zprovozněním tohoto úseku by došlo ke zkrácení jízdních dob mezi Šluknovským výběžkem a Děčínem peáží po území SRN, stejně jako k zlepšení spojení saských měst, která jsou "oddělena" Šluknovským výběžkem.

Praha - České dráhy na konci února změní podmínky a výši některých slev. S tím se zároveň mírně změní i ceník jízdného.
První změnou je výše zpáteční slevy, která bude od 26. února na všech tratích ve výši pět procent. Zpáteční lístek bude kvůli této změně dražší o jednotky korun na všech trasách do vzdálenosti 275 kilometrů, naopak mírně zlevní na dlouhých tratích nad 300 kilometrů. Podle zástupců ČD a.s. tím „nedojde ke zvýšení průměrného jízdného“. Dráhy také postupně začnou nahrazovat jednoroční papírové Z karty, Junior a Senior pas za nové In-karty. Ty budou použitelné až tři roky a půjdou použít i u mezinárodního jízdného. Z kartu nahradí In-Zákazník za 600 korun, ale bude platit tři roky. In-Junior bude stát 600 korun za rok, což je o sto korun méně než současný Junior Pas. A In-Senior bude stát stejně jako dnes, tedy 600 korun na rok. Zda zůstane v nabídce sezónní produkt Junior Pas-léto v nějaké modifikované podobě, nevím.
Novou kartou bude roční elektronická jízdenka In-Gold za 22 tisíc korun, která půjde použít na všechny vlaky Českých drah. Bonusem za lístek, jehož cena podle drah „odpovídá třem čtvrtletním síťovým jízdenkám“, je cestování bez doplatku v první třídě a mezinárodní sleva Rail plus na evropských železnicích. Nově budou také moci využít slevové karty důchodci ze sousedních států.

Zdroj: MF Dnes

Praha - S ohledem na neustálé problémy jednotek Pendolino dojde od zítra tj. pátku 13.1.2006 02:00 hod. do odvolání k zlevnění jízdného v SC Pendolino o 20%. Například jízdenka z Prahy do Ostavy ve druhé třídě tak zlevní o sto korun, jízdné v první třídě dokonce o 120 korun. Nově také ČD, a.s. ohlásily, že cestující, který neplatí jízdné SC, nemusí do odvolání kupovat místenku SC. Cestující však již nemají právo na návratek jízdného dle čl. 32 SPPO (20% návratek jízdného, nebo cena jízdenky při nahrazení Pendolina klasickou soupravou, či při zpoždění nad 60 minut). Vzhledem k tomu, že v provozu zůstala nasazena jediná souprava, byla dnes většina spojů SC 500 - SC 511 nahrazena klasickými soupravami. K těmto náhradám dojde logicky i v následujících dnech. České dráhy vyzvaly výrobce, aby softwarové problémy Pendolina neprodleně řešil!

Podle našich zdrojů by mělo v následujících dnech vypadat řazení vlaků SC Pendolino a EC 134/135 + IC 570/571 takto:

SC 500, 503, 506, 509 + SC 501, 504, 507 a 510 - ve dnech 13. -14.1.2006 nahrazena klasickou soupravou ve složení - Lokomotiva + Bpee + Bee + Bee + BRm + Aeel + Aeel (vše Bohumín) a opačně

SC 502, 505, 508 a 511 - ve dnech 13. - 14.1.2006 souprava 680.003

Od 15.1.2006 budou v klasické soupravě vlaky SC 500, 502, 503, 505, 506, 508, 509 a 511. SC 501, 504, 507 a 510 pak bude jezdit jednotka 680.003

Pro všechny vlaky SC vedené v klasické soupravě je stanovena maximální rychlost 140 km/h, dá se tedy předpokládat nasazení řady 162.

Vlaky EC 134/135 a IC 570/571 budou rovněž jezdit v klasické soupravě, ale bez restauračního, či barového oddílu. Soupravu dodá stanice Brno. Podle nepodložených informací by mělo dojít ke stažení vozů Aee145 a Bee z Ex 560/561 a z R 674/675.

Dočasný ceník SC Pendolino naleznete zde.

25.12.2005 - 18:27 - Poryv větru v Japonsku vykolejil vlak

Akita - Japonsko - V dnešních ranních hodinách došlo na severu Japonska k tragické nehodě, způsobené větrem. Celé Japonsko je v poslední době sužováno ohromnými přívaly sněhu, které jsou často spojeny s větrnou smrští. Ta byla příčinou dnešní tragické události, při které silný poryv větru doslova smetl tři vozy jedoucího expresního vlaku z mostu vedoucího přes menší řeku. Jedna žena na místě zemřela, 26 osob je hospitalizováno a tři osoby byly pouze ambulatně ošetřeny. V soupravě bohužel zůstaly zaklíněny další osoby, které se hasiči pokoušeli vyprostit. Podle informací, které jsou známy se jednalo o vlak vyšší kategorie jedoucí z Akity do Niigaty na severu Japonska. Žena, která v tomto vlaku zemřela, je již šestou obětí špatného počasí v Japonsku v posledních dnech.

Brusel, Praha - O tři roky později proti předpokládanému termínu, tedy až k 1.1.2010 dojde k úplné liberalizaci na evropských kolejích. Cestující si pak budou moci zvolit dopravce, se kterým budou cestovat v určitém úseku. Shodli se na tom ministři dopravy členských zemí EU na pondělní konferenci. Otevření trhu však bude omezeno řadou podmínek. Podle českého ministra dopravy Milana Šimonovského bude konkurence vpuštěna jen do části národního trhu, neboť aktivita cizích licencovaných dopravců na vnitrostátním území můsí být jen okrajovou záležitostí a jejich hlavní činností musí zůstat přeprava osob přes české území, nikoliv v jeho rámci.

Šimonovský dodal, že jde převážne o to, aby nebyla narušena a ohrožena obsluha území, kde je systémově objednávána ministerstvem dopravy. Tam, kde je nasmlouvána s místními dopravci, nebude vstup cizí společnosti povolen. V praxi to znamená, že například na trase z Budapešti do Berlína české úřady nepovolí cizímu dopravci přepravovat cestující mezi Břeclaví a Děčínem za nižší cenu, než jakou účtují domácí dopravci dotovaní státem.

Paříž - Zanedlouho si připomeneme 25. výročí od první jízdy rychlovlaku TGV. Právě těmto vlakům, které dosahují cestovní rychlosti až 320 km/h, vděčí SNCF za svou slávu a mimo jiné i za fakt, že za 1. pololetí dosáhly hrubého zisku ve výši 289 mil. eur. Obrat SNCF tak rok od roku stoupá o cca 5%, což jsou jedny z nejlepších výsledků železničních správ na starém kontinentu. Úspěch je však vykoupen poměrně vysokými náklady na údržbu - jen v loňském roce SNCF do oprav investovaly přes 2 mld. eur! Největším strašákem je fakt, že do 15 let musí Francouzi obnovit cca 1/3 své sítě, což je přijde na cca 15 mld. eur. V opačném případě vlaky TGV sníží svou cestovní rychlost.

Francouzi vlastní přes 1500km vysokorychlostních tratí, což je v evropském měřítku téměř třetinový podíl. Do roku 2020 by v celé Evropě mělo být asi 15 000km těchto tratí. Pro SNCF bude zlomový rok 2007, kdy by měla být vysokorychlostní trať dokončena i na britském, území z Doveru do Londýna. Cesta mezi Paříží a Londýnem se tak zkrátí na pouhých 120 miut.

« Novější zprávy | 1 2 3 4 5 ... 8 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:54
zapadá v 20:07