..: Czech Raildays 2018 – cargo a historie :..

IDSC 140.042, foto: Josef Petrák Ostrava — Hranice mezi stabilitou a stagnací je často velmi tenká. To možná napadne leckoho při pohledu na expozici devatenáctého ročníku Czech Raildays. Veletrh, který dnes začal tradičně v Ostravě, přesto představuje několik nových či málo známých vozidel kolejové dopravy. Pokud se však těšíte na první setkání s vozy či jednotkami, budete možná dost zklamáni. Na rozsáhlé výstavní ploše se letos předvádí převážně historická vozidla, nákladní vozy nebo zamčené lokomotivy z oboru nákladní dopravy. Zaměřme se proto na exponáty, které stojí za zmínku: novou tramvaj pro Ostravu, druhou generaci polské příměstské elektrické jednotky, vzorně restaurovanou lokomotivní babičku a mírně revitalizovaný lehátkový vůz. Větší fotoreportáž pak bude následovat jako samostatný článek.

Revoluce v Ostravě: Stadler nOVA

Stadler nOVA, foto: Josef PetrákStadler nOVA interiér, foto: Josef PetrákZačněme malou revolucí na české tramvajové scéně: první tramvaj dodaná do Česka zahraničním výrobcem, a zároveň první vítězná zakázka Stadleru v městské dopravě v Česku. Čtyřicet kusů, navržených přímo pro Ostravu, získalo originální pojmenování nOVA.

První dodaný kus má teď za sebou první stovky kilometrů testovacích jízd a od dneška je nOVA poprvé přístupná i široké veřejnosti právě na ostravském veletrhu. Tramvaje jsou vyráběny v polském závodě v Siedlicích a svou výbavou konečně odpovídají 21. století, včetně klimatizace a dobře dostupných USB zásuvek. DPO letos převezme 26 tramvají a zbylých 14 bude dodáno příští rok.

Čerstvý vítr do Bohumína: Pesa Elf II

Pesa Elf 2, foto: Josef PetrákModerní příměstská jednotka ve dvouvozové konfiguraci jezdí již několik týdnů v nedaleké katovické konurbaci. Dopravce Koleje Ślaskie nasazuje své soupravy i na regionální vlaky z Katovic či Ratiboře do Bohumína, i když pro provoz do Česka jsou prozatím schváleny pouze archaické soupravy EN57. Podle aktuálních informací by k nám však z Polska mohla zajíždět skutečně moderní příměstská jednotka ještě letos. Právě vystavený Elf II, označený jako řada 34WEa, totiž získal koncem května potřebná povolení pro provoz s cestujícími od Drážního úřadu. V dohledné době tak bude čtveřice souprav nasazena právě na vlaky do moravskoslezského železničního uzlu – přes Chałupki do Ratiboře nebo přes Rybnik do Katovic.

Dopravce má dále objednáno, nebo již obdržel, také tři třívozové jednotky a dvanáct čtyřvozových, přičemž v současné době se vyrábí dalších 42 souprav různých konfigurací pro další polské dopravní společnosti. Vystavený Elf druhé generace má 154 míst k sezení a může jezdit rychlostí až 160 km/h. Samozřejmostí jsou zásuvky či klimatizace.

Pesa Elf 2, foto: Josef PetrákPesa Elf 2, foto: Josef PetrákPesa Elf 2, foto: Josef PetrákPesa Elf 2, foto: Josef Petrák

Bobina znovuzrozená: IDS Cargo E499.0042

IDSC 140.042, foto: Josef PetrákMezi hvězdné exponáty, které se neřadí ke klasickým novinkám, bezesporu patří precizně restaurovaná lokomotiva řady E499.0 (dnes řada 140) přezdívaná Bobina. Jde o zástupce nejstarší elektrické lokomotivy v pravidelném provozu u nás, jelikož lokomotivy řady 140 jsou vůbec první poválečné a masově rozšířené řady elektrických lokomotiv moderní koncepce v Československu, vyráběných mezi lety 1953 a 1958. Tento konkrétní kus byl provozován na Slovensku a patřil mezi stroje, jež byly odprodány jednomu z mnoha polských soukromých nákladních dopravců.

Po deseti letech se lokomotiva vrátila do země svého původu a podstoupila velkou opravu, aby letos opět vyjela v typickém nátěru slovenských bobin z osmdesátých let. Dnes je možné tuto lokomotivu spatřit v čele nákladních vlaků od Děčína až po Slovensko.

Lehátkový upgrade: vůz Bvcmbz firmy WSBA

WSBA Bvcmbz, foto: Josef PetrákNoční osobní doprava v Německu dopadla neslavně, zanechala však za sebou flotilu lehátkových vozů CityNightLine k odprodeji. Staly se tak přirozeně terčem několika dopravců, kteří se na pravidelné či příležitostní noční cestování specializují – včetně slovenské Wagon Service Travel.

Celkem 54 lehátkových vozů z šedesátých a sedmdesátých let prošlo v období 2001 až 2002 modernizací na řadu Bvcmbz. Od běžných lehátkových vozů řady Bvcmz se odlišují především velkým oddílem pro cestující s omezenou pohyblivostí. S tímto kupé sousedí prostorná bezbariérová toaleta – unikát v české i slovenské noční dopravě.

Po zrušení nočních vlaků v Německu patnáct vagonů odkoupily rakouské železnice, neznámý počet soukromý dopravce Bahn Touristik Express a čtveřice vozů skončila u Wagon Service Travel. Ta kromě charterových vlaků z Bratislavy do Lurd, na mnichovský Oktoberfest nebo na výstavu InnoTrans poskytuje většinu svých moderních vozů státním dopravcům formou pronájmu.

Vystavovaný vůz bývá už teď pravidelně řazen na rychlíku Zemplín, který každodenně spojuje formou nočního skoku Bratislavu a východní Slovensko. WSBA však disponuje i dvěma dalšími vozy stejné řady, které bývají řazeny převážně na příležitostní spoje, včetně poutního vlaku z Bratislavy do Lurd.

WSBA Bvcmbz, foto: Josef PetrákWSBA Bvcmbz, foto: Josef PetrákWSBA Bvcmbz, foto: Josef PetrákWSBA Bvcmbz, foto: Josef Petrák

Zdroj: DPO, Wikipedia, vagonWEB


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 19.6.2018 (19:39)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Reportáže

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


registrovaný užívateľ PepaN 
20.06.2018 (16:05)  
Díky za článek, ušetřil mi hodně času, abych takovou marnou akci nenavštěvoval...
registrovaný užívateľ Etienne  mail  
20.06.2018 (10:24)  
Opravdu není příliš důvod tam jezdit. Neví někdo, v čem probíhal ten lehátkový "upgrade"? Koukám, že i potahy jsou tam původní po DB.
20.06.2018 (17:26)  


Více prozradí vagonweb: https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/SK/WSBA_Bvcmbz.php

Vůz je důkladně vyčištěn, v interiéru jsou nové obklady některých stěn, u některých vozů nové potahy a především dvojice zásuvek s USB adaptéry. Dost mě ale udivilo, že byl vystaven vůz s původními potahy, čekal bych alespoň 048, co má potahy nové...

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko