..: Zřícený jeřáb se na koleje už nevrátí - aktualizováno :..

Havarovaný jeřáb Gottwald - detail kabiny, foto: NIcKON Brtníky — K mimořádné události došlo ve čtvrtek 24. 5. 2018 během plánované výluky na trati 084 v úseku Brtníky – Panský. Při manipulaci s novou mostovkou pro nedaleké křížení se silnicí III. třídy číslo 2657 vykolejil přímo v katastru Btrníků kolejový jeřáb Gottwald GS 150.14 společnosti GJW Praha. Jeřáb se v prudkém pravém oblouku s převýšením vnější kolejnice i se zavěšeným břemenem převrátil a sjel z vysokého náspu, na jehož úpatí se částečně zaryl do měkké hlíny. První odhady škod se vyšplhaly přes 40 milionů korun (35 milionů jeřáb, 5 milionů mostovka a 200 tisíc infrastruktura), hrozivě vypadající nehoda si naštěstí vyžádala jen dvě lehká zranění (muž a žena v jeřábu). I když se dlouho spekulovalo o vyproštění, jeřáb bude na místě demontován. Zato mostní konstrukce, zavěšená během nehody na rameni jeřábu, neutrpěla vážné poškození.

Potud suchá čísla, my jsme se byli na místě nehody podívat v neděli 27. 5., tedy tři dni po nešťastné události. Došlo k ní během výměny notně zchátralého brtnického mostu, který s pomocí středového pilíře překonává v malé výšce nejen výše zmíněnou silnici, ale i Brtnický potok, místní komunikaci a také několik domů a zahrádek. A přes který byla už několik let omezená rychlost na 10 km/h a jehož dlouholetý havarijní stav nejen prodlužoval jízdní doby, ale také dlouhodobě hrozil definitivním zastavením dopravy na 084.

Druhá mostovka, připravená k pokládce, foto: NIcKONPilíře brtnického mostu, připravené k pokládce mostovek, foto: NIcKON

K sesutí došlo přímo v obci Staré Křečany-Brtníky, přičemž v místě, kam celý 217tunový kolos i s 50tunovou mostovkou dopadl, naštěstí není zástavba. Kdyby se nehoda stala o 150 metrů dále, mohly být následky podstatně závažnější, byl by totiž ohrožen dům čp. 211, stojící přímo pod náspem. Na snadno přístupné místo nehody se chodí dívat celá procesí zvědavců; jen během naší cca dvacetiminutové přítomnosti se tam vystřídalo asi 30 lidí. Místní nám také sdělili, že na vlastní oči viděli, jak se mostovka při přepravě silně houpe.

Kolejový jeřáb Gottwald po nehodě v Brtníkách II, foto: NIcKONHavarovaný jeřáb Gottwald zblízka, foto: NIcKONKolejový jeřáb Gottwald po nehodě v Brtníkách III, foto: NIcKON

Na traťovém tělese byla jasně patrná promáčklá pravá kolejnice, v blízkém okolí tohoto místa bylo také vidět několikeré mírné poškození betonových pražců, pocházející zřejmě od vykolejení stejného jeřábu o několik dní dříve při demontáži starého mostu. Vzhledem k výšce a strmosti náspu však lze hovořit o štěstí, že bilance skončila jen dvěma lehkými zraněními. Za pozornost stojí rovněž jinak překvapivě dobrý stav svršku kolem místa nehody; když jsme místo navštívili před několika lety, byl na tom neporovnatelně hůře. Zanedbaný svršek tedy příčinou nehody patrně nebyl. Zánovní betonové pražce i kolejnice i nedávno opravené štěrkové lože jsou ostatně dobře patrné na fotografiích.

Promáčklá kolej na místě nehody, foto: NIcKONPromáčklá kolej na místě nehody z druhé strany, foto: NIcKONDetail poškozeného pražce poblíž místa nehody, foto: NIcKON

Podle SŽDC skutečný rozsah poškození mostovky není příliš závažný, my jsme viděli zohýbané okrajové nosníky zábradlí a lávky. Nehoda prodloužila plánovanou výluku, která měla skončit 8. června a kvůli níž se na provozovaném useku tratě vyskytovaly velmi zajímavé náhradní soupravy. Příčina nehody je podle DI dosud v šetření, avšak pouhý pohled na situaci svádí k domněnce, že téměř 220tunový jeřáb se šesti dvounápravovými podvozky, vezoucí na vysunutém rameni před sebou padesátitunovou konstrukci, musel zákonitě překročit povolený nápravový tlak podvozků. Tomu by také odpovídalo poškození tratě. Na konkrétní závěry si ale počkáme do vydání závěrečné zprávy DI.

Zmíněný jeřáb je nejtěžším u nás používaným typem, unese až 80 tun a je nasazován při pokládce těžkých součástí kolejové infrastruktury u nás i v zahraničí, případně při nehodách. Tento konkrétní kus, přezdívaný Mazlík, se neoctl v problémech poprvé. K vykolejení došlo na stejném místě i o pár dní dříve při demontáži starého mostu. Převrátil se i před necelými třemi lety při práci ve stanici Chrudim, ovšem s podstatně mírnějšími následky. Za připomenutí stojí i předloňská patálie nehodového jeřábu Českých drah, který se převrátil při vyprošťování havarovaného vlaku ve Vnorovech. Jeho vlastník se nicméně kvůli nákladům na případné vyproštění rozhodl jej na místě rozebrat a odvozit po částech. Některé z nich skončí ve šrotu. Demontáž na místě již probíhá; protože se odehrává mimo těleso tratě, nijak neovlivňuje mezitím obnovený provoz na trati 084.

Zdroj: DI, SŽDC a vlastní pozorování


NIcKON Poslat mail autorovi | 17.7.2018 (14:06)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Ústecký


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel (gp) 
05.06.2018 (10:25)  
Vůbec ne. A kde vzniká problém, když se Desiro, které má v dolních křižovat s jiným Desirem otočí v Sebnitz nebo v Poustevně?

V místě jsou jen malé firmy bez vlečky, s výjimkou lesnické vlečky v dolních a tolik dříví, aby se vyplatilo trvale udržovat objízdnou trasu, tam prostě nestihne vyrůst.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
05.06.2018 (0:11)  
Třeba k tomu, že až na půl roku zavřu 083, tak desira budou k dispozici tam, kde mají být, a nebudu kvůli tomu muset překopávat oběhy půlky severních Čech a čtvrtky Elbtalu.
Ten velkej otřes nastává právě teď, víc kamionů se totiž při zachování elementární bezpečnosti a ekononomické rovnováhy na české silnice bez radikálních (a hodně drahých) změn v silniční infrastruktuře už prostě nevejde. A taky je nemá kdo řídit. První velké firmy začínají oprašovat či posilovat vlečky (Škoda Auto, Hyundai Motor Czech, KMV, Prazdroj), další budou brzy následovat.
registrovaný uživatel (gp) 
04.06.2018 (22:28)  
Tím spíš, že se rušily v době druhého baby boomu a zároveň v době, kdy se ve zkoumané oblasti muselo investovat (von se počet obyvatel moc nezměnil, ale jednak se model rodiny změnil na 2+2, jednak shnily ty blbě udržovaný německý dřevěnky) je to zajímavé. Nákladka v místě je do nějakýho velkýho společenskýho otřesu iluzorní a je marný se na ní teď chystat, když nevíme, jakej otřes to bude. Objížďka souprav se hodí, ale k čemu? Abys mohl z Mikulášovic do Šluknova jezdit šukafónem, protože přes Sebnitz se dovézt nedá?
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
04.06.2018 (15:45)  
Vzhledem k tomu, že Šenov i Cvikov se rušily v dobách Husákjugend, tedy za největšího populačního boomu od druhé války, tak bych to jako relevantní příklad moc nebral. Bezúvraťová jízda se bude hodit, až se jednou třeba vrátí nakládka v Mikulášovicích (že se dřív nebo později vrátí, není zdaleka tak velké sci-fi, jak to na první pohled vypadá). A objížďka 083 se může hodit i kvůli rotaci souprav.
registrovaný uživatel (gp) 
04.06.2018 (13:43)  
Během opravy 083 nemá smysl používat 084 jako náhradní trasu, protože nákladka je nulová a osobku efektivněji nahradíš autobusem (asi jako když se po povodni jezdilo z Děčína přímo do Rumburka). Bezúvraťová jízda je pěknej šotosen, ale je prakticky vyzkoušený, že na otočení motorové jednotky v Rumburku nejdýl trvá vystoupit lidi, který do toho Rumburka evidentně chtějí, takže bezúvraťová jízda přes Zahrady by jim byla houby platná. Ovšem je prokázáno (z Francie a západního Německa, z Kamenického Šenova a Cvikova nikoliv, což by byla pěkná diplomka-místo revitalizačních šotosnů), že rušení místních tratí destabilizuje osídlení,což je jedinej rozumnej argument pro zachování, o němž lze se zodpovědnými lidmi mluvit.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
04.06.2018 (10:47)  
(gp): A co by se tedy s 084 mělo podle tebe teď udělat? Zaklít se potřebama krátkodobých zisků, praštit do stolu a říct něco jako "co jsme si, to jsme si, pojďme to zrušit, těch pár desítek milionů, co už stála rekonstrukce, nějak obrečíme"? Nebo se zamyslíme, dojdeme k názoru, že trať neprojíždí jen Mikulášovicemi (které ovšem za její zachování bojovaly nejvíc) a že existuje i něco jako investice do budoucnosti, zejména v případě liniových staveb, a zkusíme jí dát aspoň na periodu do případné další velké opravy šanci? Ona má totiž, i když se to na první pohled nezdá, i další výhody. Například redundanci k 083 (a tím pádem možnost bezbolestně provést na 083 velkou rekonstrukci, kterou naléhavě potřebuje) či možnost bezúvraťově projíždět mezi Krásnou Lípou a Mikulášovicemi (a Německem).
registrovaný uživatel (gp) 
04.06.2018 (1:27)  
Nickon: tak se podívej na mapu. Pokud kdekoli na 084 nebydlíš přímo u nádraží, stejně jdeš na vlak po tý samý silnici, jako jezdí bus. Argument, že do Mikulášovic vedou dvě tratě, je zavádějící, protože dolní nádraží je prakticky ve Vilémově. Situace je velmi podobná, jako v Praze mezi Smíchovským nádražím a řekněme náměstím Republiky. Tam by to metro taky nemuselo zastavovat na Karláku a na Národní, vlastně by nemuselo jezdit vůbec, když ze Smíchova jezdí na Wilsoňák esko a pak to dojdeš. Fakt je, že v Praze je to míň kilometrů.
Řeči o světlé budoucnosti trati tu byly, už když se stavěla, ale jinak to byly vyhozený peníze. Jestli Tě to zajímá, tak návrhy smluv s autobusákama obsahovaly takový vopičárny jako předávání geolokačních dat a pseudonymizaci dat o cestujících už v roce 06, jestli je to tam teď, nevím, k tomu už mají novináři zákon o svobodném přístupu. Nezaklínej se potřebama lidí, když lidi maj potřebu jet vlakem jen tak dlouho, dokud je nenapadne zavolat si manžela nebo taxík.
Keprt: mluvit o klimatické záloze zde je vůbec nesmysl. 810 uvízlé v lese nad Brtníkama byly místní kolorit každou zimu až do doby závazku veřejné služby, kdy se v kritických časech nahrazovaly banglí s balmem, ev. dvojičkou (banglí, ne balmů). Myslím, že silnice protažená a posolená tak, aby se tam projelo, je celkem rozumná potřeba lidí i v situaci, kdy tam žádnej autobus nejezdí.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
02.06.2018 (0:01)  
krejson: Já to vidím podobně. A jsem velice zvědav, jestli se nakonec dozvíme, o kolik opravdu přestřelili to povolené nápravové zatížení.
01.06.2018 (23:59)  
NIcKON: trať od Mazlíka dostala zabrat a prohnutá kolejnice není opravdu v místě spoje na některých fotkách je to vidět. Můj názor je že se prohnula až když se Mazlík převracel a veškerá váha se přenesla na vnitřní kolejnici.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
01.06.2018 (23:46)  
Jiří Kocurek: Nejde o ty trhliny, ale o podélné vrypy. Ty se zdají být čerstvé. Byly na více pražcích. Taky se mi nezdá, že kolejnice je prohnutá v místě spoje; i na fotce je vidět, že nejvíce promáčklé místo je kus před spojkou. Za zánovní jsem pražce označil jako srovnání s tím, po čem tam jezdily vlaky ještě docela nedávno; docela hezky je to vidět na fotkách v krejsonově odkazu. O pár let později se k tomu přidaly i naprostý rozklad zhruba každého čtvrtého pražce, povolené vrtule či tu a tam chybějící přídržnice.
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko