..: Zřícený jeřáb se na koleje už nevrátí - aktualizováno :..

Havarovaný jeřáb Gottwald - detail kabiny, foto: NIcKON Brtníky — K mimořádné události došlo ve čtvrtek 24. 5. 2018 během plánované výluky na trati 084 v úseku Brtníky – Panský. Při manipulaci s novou mostovkou pro nedaleké křížení se silnicí III. třídy číslo 2657 vykolejil přímo v katastru Btrníků kolejový jeřáb Gottwald GS 150.14 společnosti GJW Praha. Jeřáb se v prudkém pravém oblouku s převýšením vnější kolejnice i se zavěšeným břemenem převrátil a sjel z vysokého náspu, na jehož úpatí se částečně zaryl do měkké hlíny. První odhady škod se vyšplhaly přes 40 milionů korun (35 milionů jeřáb, 5 milionů mostovka a 200 tisíc infrastruktura), hrozivě vypadající nehoda si naštěstí vyžádala jen dvě lehká zranění (muž a žena v jeřábu). I když se dlouho spekulovalo o vyproštění, jeřáb bude na místě demontován. Zato mostní konstrukce, zavěšená během nehody na rameni jeřábu, neutrpěla vážné poškození.

Potud suchá čísla, my jsme se byli na místě nehody podívat v neděli 27. 5., tedy tři dni po nešťastné události. Došlo k ní během výměny notně zchátralého brtnického mostu, který s pomocí středového pilíře překonává v malé výšce nejen výše zmíněnou silnici, ale i Brtnický potok, místní komunikaci a také několik domů a zahrádek. A přes který byla už několik let omezená rychlost na 10 km/h a jehož dlouholetý havarijní stav nejen prodlužoval jízdní doby, ale také dlouhodobě hrozil definitivním zastavením dopravy na 084.

Druhá mostovka, připravená k pokládce, foto: NIcKONPilíře brtnického mostu, připravené k pokládce mostovek, foto: NIcKON

K sesutí došlo přímo v obci Staré Křečany-Brtníky, přičemž v místě, kam celý 217tunový kolos i s 50tunovou mostovkou dopadl, naštěstí není zástavba. Kdyby se nehoda stala o 150 metrů dále, mohly být následky podstatně závažnější, byl by totiž ohrožen dům čp. 211, stojící přímo pod náspem. Na snadno přístupné místo nehody se chodí dívat celá procesí zvědavců; jen během naší cca dvacetiminutové přítomnosti se tam vystřídalo asi 30 lidí. Místní nám také sdělili, že na vlastní oči viděli, jak se mostovka při přepravě silně houpe.

Kolejový jeřáb Gottwald po nehodě v Brtníkách II, foto: NIcKONHavarovaný jeřáb Gottwald zblízka, foto: NIcKONKolejový jeřáb Gottwald po nehodě v Brtníkách III, foto: NIcKON

Na traťovém tělese byla jasně patrná promáčklá pravá kolejnice, v blízkém okolí tohoto místa bylo také vidět několikeré mírné poškození betonových pražců, pocházející zřejmě od vykolejení stejného jeřábu o několik dní dříve při demontáži starého mostu. Vzhledem k výšce a strmosti náspu však lze hovořit o štěstí, že bilance skončila jen dvěma lehkými zraněními. Za pozornost stojí rovněž jinak překvapivě dobrý stav svršku kolem místa nehody; když jsme místo navštívili před několika lety, byl na tom neporovnatelně hůře. Zanedbaný svršek tedy příčinou nehody patrně nebyl. Zánovní betonové pražce i kolejnice i nedávno opravené štěrkové lože jsou ostatně dobře patrné na fotografiích.

Promáčklá kolej na místě nehody, foto: NIcKONPromáčklá kolej na místě nehody z druhé strany, foto: NIcKONDetail poškozeného pražce poblíž místa nehody, foto: NIcKON

Podle SŽDC skutečný rozsah poškození mostovky není příliš závažný, my jsme viděli zohýbané okrajové nosníky zábradlí a lávky. Nehoda prodloužila plánovanou výluku, která měla skončit 8. června a kvůli níž se na provozovaném useku tratě vyskytovaly velmi zajímavé náhradní soupravy. Příčina nehody je podle DI dosud v šetření, avšak pouhý pohled na situaci svádí k domněnce, že téměř 220tunový jeřáb se šesti dvounápravovými podvozky, vezoucí na vysunutém rameni před sebou padesátitunovou konstrukci, musel zákonitě překročit povolený nápravový tlak podvozků. Tomu by také odpovídalo poškození tratě. Na konkrétní závěry si ale počkáme do vydání závěrečné zprávy DI.

Zmíněný jeřáb je nejtěžším u nás používaným typem, unese až 80 tun a je nasazován při pokládce těžkých součástí kolejové infrastruktury u nás i v zahraničí, případně při nehodách. Tento konkrétní kus, přezdívaný Mazlík, se neoctl v problémech poprvé. K vykolejení došlo na stejném místě i o pár dní dříve při demontáži starého mostu. Převrátil se i před necelými třemi lety při práci ve stanici Chrudim, ovšem s podstatně mírnějšími následky. Za připomenutí stojí i předloňská patálie nehodového jeřábu Českých drah, který se převrátil při vyprošťování havarovaného vlaku ve Vnorovech. Jeho vlastník se nicméně kvůli nákladům na případné vyproštění rozhodl jej na místě rozebrat a odvozit po částech. Některé z nich skončí ve šrotu. Demontáž na místě již probíhá; protože se odehrává mimo těleso tratě, nijak neovlivňuje mezitím obnovený provoz na trati 084.

Zdroj: DI, SŽDC a vlastní pozorování


NIcKON Poslat mail autorovi | 17.7.2018 (14:06)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Ústecký


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel (gp) 
21.07.2018 (0:54)  
Fundovaný autor by volně nezaměňoval mostovku a mostní konstrukci, fundovaný autor ví, že nápravový tlak se vztahuje k nápravě a ne k podvozku, fundovaný autor má stále na paměti, že bilance je původně rozvaha a podle toho s ní zachází, i když už je to jen řečnický obrat. Fundovaný autor ví, že spoje jsou šroubové.
20.07.2018 (20:22)  
Aj ten zeriav, co zabil nasho priatela pochádzal od vtedy najväcsieho vyrobcu zeriavov. Potom nastalo dlhorocne ticho..... a firma bola integrovana do noveho trustu a meno sa vytratilo.

Su zname uz vysledky vysetrenia?
20.07.2018 (13:28)  
Copak je vlastně na článku nefundovaného?
Že ho písal nefundovaný autor.
Ale:
1) snaha sa cení
2) pre všeobecnú šotouškú verejnosť je postačujúci
3) nenechajte sa touto poznámkou znechutiť v ďalšej práci ;-)

@krokodil - tak to potom treba ísť vysvetliť najväčšiemu svetovému výrobcovi žeriavov, že to vlastne robí blbo...
20.07.2018 (12:38)  
@tratovak

Nie kazdy ide na paru, su aj take co pouzivaju elektromotory, ktore sa naviac radovo lepsie ovladaju s pocitacmi, ako tie olejove pumpy. :-)
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
20.07.2018 (12:10)  
tratovak: Jeřáb má i šroubované spoje, které jdou rozebrat bez autogenu. A rozřezané části bude třeba možné nahradit.
Copak je vlastně na článku nefundovaného?
20.07.2018 (11:52)  
Osobně si myslím, že jeřáb opraví
Akože to, čo rozrezal autogén, že by sa znovu zvarilo?

Su urcite firmy ktore za kazdu cenu tlacia tieto hydraulicke motory ...
A preto všetky moderné žeriavy sú na paru, či ako?

velmi zajímavý a fundovaný článek
Zaujímavý možno, ale fundovaný ani náhodou.

Ale nevadí, to len tak na okraj...
20.07.2018 (10:54)  
Nechcem malovat certa na stenu avsak som bol pritom, ked jeden, vtedy najmodernejsi zeriav, zabil násho rodinneho priatela pri stavani stlpov. Ten mal vtedy prve supermoderne hydraulicke motory a zeriavnik mal 20 rocne skusenosti s elektrickymi motormi. Tie hydraulicke motory mali strasne nekultivovany vchod - podla mna uplne nevhodne na jemnu pracu. Rameno a lano mali velmi trhany vchod a to sposobilo, ze stlp sa vysmykol a spadol na cloveka. Nasledok toho bolo, ze tie zeriavy vtedy zmyzli z obehu a boli nahradene uplne inymi.
Su urcite firmy ktore za kazdu cenu tlacia tieto hydraulicke motory ( poznam ich z mojej praxe) dodnes ani jeden este nebol az tak presvedcivy....
20.07.2018 (10:08)  
Dobrý den,
velmi zajímavý a fundovaný článek, přesto si dovolím několik dotazů:
1. Při manipulaci s novou mostovkou pro nedaleké křížení se silnicí III. třídy číslo 2657
jak daleko měl "mazlík" do cíle?
2. První odhady škod … 5 milionů mostovka…
… mostní konstrukce… neutrpěla vážné poškození
Podle SŽDC skutečný rozsah poškození mostovky není příliš závažný
…my jsme viděli zohýbané okrajové nosníky zábradlí a lávky.

Kolik stojí celá mostovka, když zohýbané okrajové nosníky zábradlí a lávky udělaly škodu 5 mil. Kč?
Když podle SŽDC skutečný rozsah poškození mostovky za 5 mil. Kč není příliš závažný, od kolik milionů považuje SŽDC škodu za závažnou?
3. K vykolejení došlo na stejném místě i o pár dní dříve při demontáži starého mostu.
Měl "mazlík" nějaký úkol kromě demontáže mostu a převozu mostovky? Pokud ne, tak mi vychází, že co jízda, to havárka
4. Jeho vlastník se rozhodl jej na místě rozebrat a odvozit po částech.
Co to znamená? Že bude zlikvidován, anebo znovu smontován a části, které skončí ve šrotu, budou nahrazeny novými?
20.07.2018 (11:31)  


Dobrý den,

ad 1: Je to cca 400 metrů. Od místa, kde mazlík mostovku nabíral (kousek za zastávkou Brtníky směrem na Panský), to bylo zhruba 500 metrů.
ad 2: První odhad zřejmě zohledňoval možnost, že by mostovka byla poškozená. Zpočátku, když ležela pod náspem z části zasypaná hlínou a štěrkem, ji nešlo zkontrolovat. Tipuji, že výsledná škoda na mostovce bude mnohem menší. Měřítka SŽDC pro posouzení míry závažnosti škody bohužel neznám :)
ad 3: Minimálně jednu jízdu se zátěží absolvoval bez havárie, ty staré mostovky tam totiž byly dvě.
ad 4: O tom zdroje zatím mlčí, počítám, že to zatím neví ani samotný vlastník. Osobně si myslím, že jeřáb opraví, protože při jeho někdejším vytížení mu jistě přinášel solidní zisky.
19.07.2018 (21:24)  
Bez ďalších alebo by ten oblúk sám o sebe nebol prekážkou...
registrovaný uživatel kave 
19.07.2018 (20:39)  
tratovak:

Jistě, kdyby trať nebyla v oblouku, nic by se nestalo. Proto ale platí to "alebo".
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko