..: Zřícený jeřáb se na koleje už nevrátí - aktualizováno :..

Havarovaný jeřáb Gottwald - detail kabiny, foto: NIcKON Brtníky — K mimořádné události došlo ve čtvrtek 24. 5. 2018 během plánované výluky na trati 084 v úseku Brtníky – Panský. Při manipulaci s novou mostovkou pro nedaleké křížení se silnicí III. třídy číslo 2657 vykolejil přímo v katastru Btrníků kolejový jeřáb Gottwald GS 150.14 společnosti GJW Praha. Jeřáb se v prudkém pravém oblouku s převýšením vnější kolejnice i se zavěšeným břemenem převrátil a sjel z vysokého náspu, na jehož úpatí se částečně zaryl do měkké hlíny. První odhady škod se vyšplhaly přes 40 milionů korun (35 milionů jeřáb, 5 milionů mostovka a 200 tisíc infrastruktura), hrozivě vypadající nehoda si naštěstí vyžádala jen dvě lehká zranění (muž a žena v jeřábu). I když se dlouho spekulovalo o vyproštění, jeřáb bude na místě demontován. Zato mostní konstrukce, zavěšená během nehody na rameni jeřábu, neutrpěla vážné poškození.

Potud suchá čísla, my jsme se byli na místě nehody podívat v neděli 27. 5., tedy tři dni po nešťastné události. Došlo k ní během výměny notně zchátralého brtnického mostu, který s pomocí středového pilíře překonává v malé výšce nejen výše zmíněnou silnici, ale i Brtnický potok, místní komunikaci a také několik domů a zahrádek. A přes který byla už několik let omezená rychlost na 10 km/h a jehož dlouholetý havarijní stav nejen prodlužoval jízdní doby, ale také dlouhodobě hrozil definitivním zastavením dopravy na 084.

Druhá mostovka, připravená k pokládce, foto: NIcKONPilíře brtnického mostu, připravené k pokládce mostovek, foto: NIcKON

K sesutí došlo přímo v obci Staré Křečany-Brtníky, přičemž v místě, kam celý 217tunový kolos i s 50tunovou mostovkou dopadl, naštěstí není zástavba. Kdyby se nehoda stala o 150 metrů dále, mohly být následky podstatně závažnější, byl by totiž ohrožen dům čp. 211, stojící přímo pod náspem. Na snadno přístupné místo nehody se chodí dívat celá procesí zvědavců; jen během naší cca dvacetiminutové přítomnosti se tam vystřídalo asi 30 lidí. Místní nám také sdělili, že na vlastní oči viděli, jak se mostovka při přepravě silně houpe.

Kolejový jeřáb Gottwald po nehodě v Brtníkách II, foto: NIcKONHavarovaný jeřáb Gottwald zblízka, foto: NIcKONKolejový jeřáb Gottwald po nehodě v Brtníkách III, foto: NIcKON

Na traťovém tělese byla jasně patrná promáčklá pravá kolejnice, v blízkém okolí tohoto místa bylo také vidět několikeré mírné poškození betonových pražců, pocházející zřejmě od vykolejení stejného jeřábu o několik dní dříve při demontáži starého mostu. Vzhledem k výšce a strmosti náspu však lze hovořit o štěstí, že bilance skončila jen dvěma lehkými zraněními. Za pozornost stojí rovněž jinak překvapivě dobrý stav svršku kolem místa nehody; když jsme místo navštívili před několika lety, byl na tom neporovnatelně hůře. Zanedbaný svršek tedy příčinou nehody patrně nebyl. Zánovní betonové pražce i kolejnice i nedávno opravené štěrkové lože jsou ostatně dobře patrné na fotografiích.

Promáčklá kolej na místě nehody, foto: NIcKONPromáčklá kolej na místě nehody z druhé strany, foto: NIcKONDetail poškozeného pražce poblíž místa nehody, foto: NIcKON

Podle SŽDC skutečný rozsah poškození mostovky není příliš závažný, my jsme viděli zohýbané okrajové nosníky zábradlí a lávky. Nehoda prodloužila plánovanou výluku, která měla skončit 8. června a kvůli níž se na provozovaném useku tratě vyskytovaly velmi zajímavé náhradní soupravy. Příčina nehody je podle DI dosud v šetření, avšak pouhý pohled na situaci svádí k domněnce, že téměř 220tunový jeřáb se šesti dvounápravovými podvozky, vezoucí na vysunutém rameni před sebou padesátitunovou konstrukci, musel zákonitě překročit povolený nápravový tlak podvozků. Tomu by také odpovídalo poškození tratě. Na konkrétní závěry si ale počkáme do vydání závěrečné zprávy DI.

Zmíněný jeřáb je nejtěžším u nás používaným typem, unese až 80 tun a je nasazován při pokládce těžkých součástí kolejové infrastruktury u nás i v zahraničí, případně při nehodách. Tento konkrétní kus, přezdívaný Mazlík, se neoctl v problémech poprvé. K vykolejení došlo na stejném místě i o pár dní dříve při demontáži starého mostu. Převrátil se i před necelými třemi lety při práci ve stanici Chrudim, ovšem s podstatně mírnějšími následky. Za připomenutí stojí i předloňská patálie nehodového jeřábu Českých drah, který se převrátil při vyprošťování havarovaného vlaku ve Vnorovech. Jeho vlastník se nicméně kvůli nákladům na případné vyproštění rozhodl jej na místě rozebrat a odvozit po částech. Některé z nich skončí ve šrotu. Demontáž na místě již probíhá; protože se odehrává mimo těleso tratě, nijak neovlivňuje mezitím obnovený provoz na trati 084.

Zdroj: DI, SŽDC a vlastní pozorování


NIcKON Poslat mail autorovi | 17.7.2018 (14:06)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Ústecký


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
15.11.2018 (11:20)  
Projektant a SŽDC dopředu věděli, kdo zakázku dostane

že s pražci SB5 si takovéto experimenty nemůže dovolit.

Ovšem největší idiot je projektant,

Niekomu, kto má vo všetko mjasno bez toho aby dočítal leták asi nemá cenu vysvetľovať podrobnosti/súvislosti, však?
02.11.2018 (18:29)  
Zdravím, myslím že Mazlík to už nerozchodí.Byl jsem u toho když Mazlíka řezali a zrovna moc se s tím nepárali. Sám pan Koudelka se nechal slyšet že není problém postavit Mazla na koleje, ale problém jsou revize jeřábu atd.A pokud to pojišťovna zacvakala tak není co řešit.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
31.10.2018 (9:28)  
Nový most už několik týdnů stojí na místě, na trati se normálně jezdí. Díky za pozornost. Jen škoda, že se tu původní plodná debata zvrhla do malicherného slovíčkaření.
27.10.2018 (18:14)  
Osobně si myslím, že jeřáb opraví, protože při jeho někdejším vytížení mu jistě přinášel solidní zisky.
A co je s mazlíkem teď?
27.10.2018 (18:11)  
Někteří chytrolíni si ten leták ani nedočtou do konce, hehe.
Ale to je až druhý problém
První problém je, když v letáku není napsáno, že v mikrovlnce se nesmí sušit kočka.
Nejsem příznivec (od slova hrdobec) starých časů, ale kdysi v čase bez letáků se musel používat mozek
registrovaný uživatel (gp) 
11.10.2018 (10:04)  
Nazdar JP! Někteří chytrolíni si ten leták ani nedočtou do konce, hehe.
10.10.2018 (11:59)  
Nazdar gp: omlouvám se, že jsem nedočetl prospekt skvělého Gottwalda do konce. Výrobce uvádí, že umí pracovat i v převýšení koleje do 160mm. Tedy teoreticky by to měl zvládat a ne se převracet.

Takže jedna věc je jasná:
Projektant a SŽDC dopředu věděli, kdo zakázku dostane (pokud nepočítali se změnou během stavby, což ale zásadně nedělají, když z toho nic nekápne - viz 3. koridor).

Jenže práci jeřábu v koleji s převýšením nemusela zvládnout obsluha (to by musel mít jeřáb černou skříňku, aby se to dokázalo).
Druhá možnost je to že kolej bez 40 let údržby zvláštní namáhání neunesla a došlo k posunu. Je otázka kdy vznikl propad dolního pasu viz foto.

Co se týče socialismu, každý traťák věděl, že s pražci SB5 si takovéto experimenty nemůže dovolit. Dnešní mladí chytrolíni si přečtou leták přeložený z němčiny a jdou na věc. Už jim vůbec nedocvakne, jaké pražce používají Němci.
registrovaný uživatel (gp) 
10.10.2018 (0:29)  
J.P.: Za socialismu se v takovém případě velký kulový. Ve chvíli, kdy by se ukázala nutnost zásahu většího než vytrhání vedlejších kolejí a ubourání budov, tak severočeská industriální skončí jako Šenovka nebo Cvikovka. A mostů, co se za toho socíku takhle vyměnilo, nepočítaně!

Akorát by mi zajímalo, co bys psal, když by se takovej západní jeřáb skutálel z pešunku za socialismu. Že za to můžou imperialisti a jejich přisluhovači v našich řadách?
05.10.2018 (21:53)  
Díky aktualizaci jsem se k tomu dostal se zpožděním. Je to k pláči. Za socialismu se v takovémto případě vzala čistička štěrkového lože, oblouk se projel, převýšení podbíječka dala do nuly. Jednoduché, za pár korun. Po osazení mostních konstrukcí se dosypal štěrk a udělalo převýšení.
Připadám si jako v "Turecku". Ale nic nového pod Sluncem. Dva masakry ve Studénce jsou z podobné knihovny. Kdo je větší kretén, nechť zjistí vyšetřovatelé. Je možné, že Gottwald umí jezdit po převýšené koleji, ale obsluha to neuměla. Ovšem největší idiot je projektant, který nedal do projektu výše popsané, byť se to musel ve škole učit. Kdyby to tam dal, pak by to zhotovitel musel respektovat a udělat - byť by to třeba považoval za zbytečné, když má Gottwalda, který umí všechno.
24.07.2018 (13:54)  
pouze z hlediska popisu situace.
Tak potom je to v poriadku.
Holt si slovo fundovaný vykládame každý inak.
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko