..: Obnovení provozu Mladějov - Hřebeč :..

Krausska v úseku Mladějov na Moravě - Veksl, foto: Marek Skalka Mladějov na Moravě — 25. dubna 2018. Po patnácti letech, kdy byla historická úzkokolejka z Mladějova na Moravě na Moravskotřebovsku v provozu pouze v části své trasy, se dobrovolníkům podařilo rekonstruovat poslední kus trati a obnovit tak muzejní provoz v celé její délce. První vlaky pro veřejnost do obnovené stanice Hřebeč doly dorazí v sobotu 5. května 2018, téměř na den přesně sto let poté, co Moravské místodržitelství v Brně projekt výstavby této původně průmyslové úzkokolejky schválilo.

Jedenáctikilometrová mladějovská drážka o rozchodu pouhých 600 mm byla vybudována na sklonku první světové války pro dopravu tehdy strategických surovin – lupku a šamotu. Svému účelu sloužila až o roku 1991, kdy byly doly na Hřebči i šamotka v Mladějově na Moravě kvůli nerentabilitě uzavřeny. Až do konce provozu byly na úzkokolejce využívány původní parní lokomotivy polotendrové konstrukce, které se nikdy nepodařilo nahradit modernějšími motorovými, díky čemuž se dochovaly dodnes. Také díky tomu nepotkal mladějovskou úzkokolejku osud ostatních průmyslových drážek, ale jako unikátní technická památka se stala vyhledávaným turistickým cílem.

Po celou dobu od konce průmyslového provozu jsou existence a provoz úzkokolejky životně závislé na ochotě desítek a desítek dobrovolníků z celé České republiky, kteří úzkorozchodce věnují svůj volný čas a energii. Kvůli špatnému technickému stavu se přesto nepodařilo udržet v provozu celou trať a od roku 2003 byl provoz omezen pouze na šestikilometrový úsek Mladějov – Nová Ves.

Obnova trati až na Hřebeč probíhala postupně od roku 2011. Od léta 2015 byl provoz prodloužen do zastávky Josefka, od jara 2017 pak až k dolu Gerhard a letos oslavíme sté výročí úzkokolejky obnovením provozu až do konečné stanice Hřebeč doly. Při zahajovací jízdě v sobotu 5. května 2018 bude navíc mimořádně první vlak (101+201/202+104) veden parní lokomotivou Krauss-Linz 7485 v celé trase z Mladějova na Moravě až na Hřebeč doly a zpátky. To bude jinak vzácná příležitost užít si na Hřebči parní „Jedničku“ z roku 1920 během sobotních výletních jízd.

Ani obnovením provozu na celé úzkokolejce práce dobrovolníků v Mladějově nekončí – kromě zajišťování provozu parních vlaků pro veřejnost se budou muset dále věnovat pravidelné údržbě celé trati, možná však budou mít již více času na své další projekty, například opravy historických vozidel nebo přípravu zpřístupnění památek na hornickou činnost na Hřebči.

Ruční pokladač model ,,mnoho ludí k práci, foto: Jakuza Práce na trati. Pořád je co dělat a trať díky malým brigádám je udržována v solidním stavu Nejmenší strojní podbíječka na rozchod SUP600 v akci, foto: Jakuza

Zdroj: Mladějov.cz


Jakuza Poslat mail autorovi | 4.5.2018 (9:32)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky

Další z regionu ČR Pardubický


14.05.2018 (21:17)  
Vlak až na Hřebeč již láká k návštěvě.
10.05.2018 (12:30)  
A nebylo to spíše proto, že trať nebyla použitelná pro provoz těžších motorových lokomotiv resp. potřebovala pro takový provoz zásadní rekonstrukci?
13.05.2018 (1:19)  


Taky jedna z příčin. Ale v výsledku to byl souhrn faktů kdy mateřský závod s dolem s dolem nechal zavřít pobočný závod s poměrně drahou dopravou. Motorové lokomotivy je spíš kapitola přežití Kraussek,
registrovaný uživatel Etienne  mail  
07.05.2018 (13:26)  
Výborně, asi se tam letos opět vydám, abych si projel celou trasu.
04.05.2018 (12:31)  
Klobouk dolů! Dobrá práce pánové!

PS: Jiné zdroje uvádějí že dráha byla uzavřena spolu s dolem a důl byl uzavřen kvůli ztrátě odbytu. Tvrzení z článku, že dráha byla uzavřena pro nerentabilitu, je nepřesné a může být zavádějící v tom smyslu, že "zlý kapitalista začal vozit autem a zničil dráhu". Není to tak, od zlého kapitalisty si nikdo nechtěl nic koupit.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko