..: Vlakem „zadarmo“ i v Česku? :..

GVD 2008: Hala Praha hl.n., foto: Josef Petrák Praha — Překvapivé, nepromyšlené, populistické – tato slova jsou v uplynulých hodinách nejčastěji spojována s doplněním programového prohlášení menšinové vlády Andreje Babiše. V něm se mimo jiné objevil návrh na jízdné „zdarma“ pro seniory nad 65 let a pro žáky či studenty do 26 let. Této možnosti by zmíněné skupiny cestujících využívaly po zakoupení dokladu, podobného režijce či dnes již existující aplikaci na In Kartu, zvané IN Senior. Ta umožňuje cestujícím nad 70 let využívat osobní a spěšné vlaky zcela zdarma na způsob síťové jízdenky, a to po celou dobu platnosti aplikace (1 nebo 3 roky). V případě seniorů půjde také o kompenzaci za úpravu režijek na zaměstnanecký benefit, což bude znamenat ztrátu nároku na tento jízdní doklad pro bývalé drážní zaměstnance, kteří jsou dnes již v důchodu.

„Senioři a studenti si zaslouží dopravu vlakem zdarma, proto jsme do finálního znění programového prohlášení vlády tenhle náš návrh napsali,“ sdělil k tématu po mimořádném jednání vlády ministr dopravy Dan Ťok. Prozatím však není jasné, kolik bude celý tento projekt stát. Tento návrh byl v Česku zmíněn již několikrát, vždy se ale dočkal vlny kritiky, především kvůli zkušenosti ze Slovenska, kde senioři a studenti vlakem zdarma již cestují. Po zavedení této nabídky se zvedla vlna nevole mezi obyvateli slovenských měst a regionů, kam železnice nevede, a především mezi množstvím platících cestujících, kterým se výrazně zkomplikovalo a znepříjemnilo cestování.

Flamendrák, Milovice, foto: Chary Počet cestujících ve vlacích tam totiž vzrostl o více než 50 %, což vzhledem k nepříliš výraznému posílení dopravy vedlo k mnoha kapacitním problémům a nejednou nastala i situace, kdy platící cestující nebyli přepraveni, protože vlak byl již plně obsazen cestujícími na tzv. „bezplatnou prepravu“. V našem případě by při takovém prudkém nárůstu počtu cestujících došlo k absolutnímu kolapsu dopravy, neboť již dnes je řada tratí za hranicí své kapacity a dopravcům by chybělo velké množství vozidel pro zajištění tak velké poptávky po přepravě. Zbývá tedy doufat, že se ministerstvo dopravy zaměří spíše na potřebnější kroky, například lepší koordinaci jízdních řádů anebo na investice či budování vysokorychlostních tratí, než na plánování apokalypsy na české železnici.

Otázka na závěr: Co si o tomto nápadu myslíte vy, naši čtenáři? Je podle vás možné najít v této otázce kompromis, nebo je to holý nesmysl?

Zdroj: Zdopravy.cz


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 9.1.2018 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
09.01.2018 (19:11)  
přeji všem hezký nový rok

a teď k tématu - začnu někde v minulossti:
v roce 1974 jsem se asi nedopatřením dostal na stáž na kodaňskou univerzitu na 4 měsíce - zkouškové období a prázdniny.
Kromě stýpka, které představovalo v přepočtu asi 8000 Kčs měsíčně, což v té době asi nebral ani prezident ani hrdina socialistické práce, pro studenty existovala 100%ní na všechny druhy pozemní dopravy (vlak, autobus) ve výši 100 % a na leteckou dopravu bylo nutno si zakoupit letenku za 10% ceny u místních dopravců. To všechno platilo ve všech severských státech včetně Islandu a Gronska.
Tudíž mě udivuje, že 100%ní sleva je pouze na jeden druh dopravy (letecká doprava je v ČR je absurdní, jelikož skutečná doba zahrnující odbavení nebude význammě kratší než pozemní) a úplně vynechává jiný způsob dopravy než vlakem
09.01.2018 (19:05)  
Proč ne pokud se to dotáhne do konce.
09.01.2018 (14:17)  
Osobně jsem proti zcela bezplatné přepravě, ale nevadila by mi diskuze o výši slevy pro tyto dvě skupiny, samozřejmě včetně dovětku, z čeho se zaplatí případná vyšší kompenzace dopravci (do plného jízdného).

Tyto kompenzace jsou ze zákona vypláceny i dopravcům se zcela komerčními spoji.

Že jsme mezi Prahou a Ostravskem na hraně kapacity, je veřejné tajemství.
Doufám, že se podaří postupné směřování ke koncesnímu modelu.

Moje "technokratická" představa, jak kapacitu dráhy lépe využít, tedy motivovat osobní dopravce k vozbě delších vlaků ve svazcích, je tato:
1) Koncesemi zajstit regulaci konstrukce GVD, tedy ono svazkování
2) Vhodným nastavením mechanismu zpoplatnění kapacity motivovat osobní dopravce k co nejdelším vlakům (až do "nejvíce omezující" délky nástupiště), ovšem při zachování rozumného měrného trakčního výkonu soupravy.
3) Vtělit do koncese koncept "jeden vlak pro všechny" (= jeden vlak s vozy s i bez povinné rezervace), a tím vyloučit páteční a nedělní "sardinky" v objednávaných vlacích po vyprodání sedadel v "komerci".

Vylepšením by pak bylo důsledné zdvojení nástupních hran (jedno ostrovní nástupiště pro každý směr) v exponovaných dálkových stanicích - Praha, Kolín, Pardubice, Olomouc, obě Ostravy, Brno hl. n. a možná ještě někde.

Samozřejmě je velkým hlavolamem, jak toto vše sladit s Open Access. Snad pomůže dobrá praxe z vyspělejších zemí EU.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
09.01.2018 (14:07)  
Vlad: O tom, že se jedná o populistickou pojistku, nemůže být pochyb :) Smutné je, že těm lidem, jež tato zcela prášilovská proklamace nadchla, nikdo nevysvětlí, že je to zcela iracionální - obzvlášť, když to jde u sousedů v Severních Uhrách.
registrovaný uživatel Keprt 
09.01.2018 (13:26)  
Vlad: Tak určitě. AB volební kampaň neukončil listopadovými volbami, ale plynule v ní pokračoval a pokračuje. Stále se setkává s voliči, orálně zvyšuje důchody, teďka zařídí toto. 30 % není ten výsledek, co potřebuje.
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
09.01.2018 (13:18)  
Martin Grill: A není to všechno trošku jinak?
Neříkal tak náhodou někdo, že když jeho vláda ani napodruhé neuspěje, že by rád pak viděl předčasné volby?
http://www.info.cz/cesko/babis-kdyz-dvakrat-neuspeji-s-vladou-at-jsou-pristi-rok-predcasne-volby-20581.html
A když se pak ke každé jízdě zdarma po dobu tří měsíců před volbami přidá i koblížek... :-)
09.01.2018 (13:14)  
Pokud snad někdy bude akce prakticky provedena způsobem, jakým se pan premiér zhostil čestného výkopu, tak to budu podél tratí raději chodit pěšky. Bude to zdraví prospěšnější.
(„Kromě teda dopravy zdarma pro seniory nad železniční nad šedesát pět let ééé jsme zakomponovali i ééé dopravu na železnici zdarma pro žáky a studenty do dvacet šest let a to samozřejmě ééé tých důvodů je vícero samozřejmě je to i ééé otázka vytížení železniční dopravy ale je to samozřejmě ééé debata ééé o těch podmínkách jestli ééé jestli ééé tá ééé průkazka bude stát ééé pár stovek ééé a o tom ééé chceme vést ééé tu debatu.“)
registrovaný uživatel CART 
09.01.2018 (12:59)  
MARTIN GRILL - přesně, zrovna ta vrstva cestujících, které se dráha snaží získat, tímhle časem odejde...
registrovaný uživatel kobros 
09.01.2018 (12:51)  
Ech, to je sila.
A priste prijde nepodmineny prijem.
Ne, proste musi se kazdy aspon podilet na nakladech sve cesty, kdyz uz tak jen ze symbolickych duvodu, aby vedel, ze proste nema narok na neco zadarmo.
A ciste prakticky: zdravy student do 26 let, ktery si muze pri studiu privydelat a studium si prodluzovat az do 26 let pojde zadarmo a invalidni duchodce pojede za ctvrtinu plneho jizdneho.
Ale jo, rozumim tomu. Plny invalidni duchodce je casto omezen v svepravnosti a nema tudiz volebni pravo.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
09.01.2018 (12:47)  
Spolehlivý recept, jak nahnat platící cestující do aut.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko