Praha — Překvapivé, nepromyšlené, populistické – tato slova jsou v uplynulých hodinách nejčastěji spojována s doplněním programového prohlášení menšinové vlády Andreje Babiše. V něm se mimo jiné objevil návrh na jízdné „zdarma“ pro seniory nad 65 let a pro žáky či studenty do 26 let. Této možnosti by zmíněné skupiny cestujících využívaly po zakoupení dokladu, podobného režijce či dnes již existující aplikaci na In Kartu, zvané IN Senior. Ta umožňuje cestujícím nad 70 let využívat osobní a spěšné vlaky zcela zdarma na způsob síťové jízdenky, a to po celou dobu platnosti aplikace (1 nebo 3 roky). V případě seniorů půjde také o kompenzaci za úpravu režijek na zaměstnanecký benefit, což bude znamenat ztrátu nároku na tento jízdní doklad pro bývalé drážní zaměstnance, kteří jsou dnes již v důchodu.
„Senioři a studenti si zaslouží dopravu vlakem zdarma, proto jsme do finálního znění programového prohlášení vlády tenhle náš návrh napsali,“ sdělil k tématu po mimořádném jednání vlády ministr dopravy Dan Ťok. Prozatím však není jasné, kolik bude celý tento projekt stát. Tento návrh byl v Česku zmíněn již několikrát, vždy se ale dočkal vlny kritiky, především kvůli zkušenosti ze Slovenska, kde senioři a studenti vlakem zdarma již cestují. Po zavedení této nabídky se zvedla vlna nevole mezi obyvateli slovenských měst a regionů, kam železnice nevede, a především mezi množstvím platících cestujících, kterým se výrazně zkomplikovalo a znepříjemnilo cestování.
Počet cestujících ve vlacích tam totiž vzrostl o více než 50 %, což vzhledem k nepříliš výraznému posílení dopravy vedlo k mnoha kapacitním problémům a nejednou nastala i situace, kdy platící cestující nebyli přepraveni, protože vlak byl již plně obsazen cestujícími na tzv. „bezplatnou prepravu“. V našem případě by při takovém prudkém nárůstu počtu cestujících došlo k absolutnímu kolapsu dopravy, neboť již dnes je řada tratí za hranicí své kapacity a dopravcům by chybělo velké množství vozidel pro zajištění tak velké poptávky po přepravě. Zbývá tedy doufat, že se ministerstvo dopravy zaměří spíše na potřebnější kroky, například lepší koordinaci jízdních řádů anebo na investice či budování vysokorychlostních tratí, než na plánování apokalypsy na české železnici.
Otázka na závěr: Co si o tomto nápadu myslíte vy, naši čtenáři? Je podle vás možné najít v této otázce kompromis, nebo je to holý nesmysl?
Zdroj: Zdopravy.cz
Ve svém okolí (včetně sebe) znám hromadu příkladů, kdy tak lidi činí. Jeden příklad: kdysi na škole se nám rozvrh poskládal tak, že jsme měli ve středu volno. Pouze jeden spolužák jezdil na středu domů - měl režijku. A důchodci jezdící za levnějšími potravinami jsou realitou. Zatím pouze v rámci MHD, ale není důvod, aby si zajeli i kus dál, když to bude zadarmo.
Na druhé straně je fakt, že určité formy přepravy (skoro)zdarma ve VHD jsou již dnes - např. autorem zmiňovaný In Senior, přeprava dětí (všude), MHD Frýdek-Místek, ale taky celý PID od 70 let. Neříkám, jestli je to dobře, ale je to prostě fakt.
Zrovna v případě okolí Prahy tím, že pro 70+ jsou autobusy PID zdarma, ale vlaky nikoliv, vzniká dost nelogická situace, vedoucí k napráskaným autobusům touto kategorií cestujících. Tady by myslím nějaké sjednocení neškodilo.
Nepochybně většina vlaků na síti by kapacitně nárůst cestujících zvládla, ale třeba já jezdím elefantama na trati 090 tady ve špičkových časech už je to masakr (a přepokládám, že na dalších tratích např. kolem Prahy/Brna to bude podobné). Na trtích kolem Prahy (třeba) počet cestujících plynule roste už dlouhá léta, protože ty vlaky nabízejí něco atraktivního, co táhne cestující. To je cesta pro zvýšení podílu železnice v osobní dopravě, nikoliv "zadarmo".
Když se před léty zaváděly regulační poplatky u lékařů, byl jsem proti, protože jsem si myslel, že "jen tak vykecat" se k doktorovi nikdo nejde. Když se pak zrušili, tak se ukázalo, že takováto skupina "pacientů" existuje. A s těma cestujícíma to bude ještě horší - dojet si zadáčo do města na sváču může být fajn...
Železnice na Slovensku boli pred zavedením bezplatnej prepravy vo velkej kríze a miesto toho aby prišla zmena o 180° tak si toto vymysleli aby mohli dalej pokračovat v úpadku.
Ale udivují mě názory ohledně té kapacity vlaků (páč na tratě délka vlaku vliv nemá v podstatě žádný). Dneska neexistuje prakticky žádný vlak vedený v elektrické trakci, který by z důvodu nedostatečné dynamiky nešlo posílit dalšími vozy. (Žluté výjimky jen potvrzují pravidlo). Ano v dýzlu by mohla nastat potřeba více velkých mašin.
To, že se vozy rozřezaly je sice smutné, ale alespoň bude nutné nakoupit nové/ojeté. Prostě objednavatel od zavedení tohoto opatření zvýší počet míst k sezení v objednávce (soutěži). Co je na tom nepochopitelného?
Nepředpokládám, že by to někdo zaváděl během pár měsíců...
Říkat, že nárůst cestujících je špatně, tomu nerozumím.
Ano, jestli se to nedoprovodí nárůstem počtu vozů a udělá se to ze dne na den, bude problém. Na druhou stranu úplně nevím, jestli někdo pojede někam jen proto, že je to zadarmo a dnes by tam nejel. Nárůst počtu cestujících to přinese, ale zase ubudou jinde (třeba v busech, nebo ještě lépe v pár autech).
Co se týče "záchrany železnic" (a nepoužívejme prosím zavádějící klišé o "šíleně" drahých motorácích - celkové srovnání hovoří poněkud jinak), bylo by podle mě mnohem záslužnější - i za cenu množství menších investic místo dotování bezplatné přepravy - klást důraz na použitelné jízdní doby, pohodlné přestupní vazby i zachování určitého zázemí v uzlech, stejně jako udržení co nejvíce nákladních přeprav na kolejích (i včetně nakládky na lokálkách). Tam, kde si spoje ujíždějí, se stává přeprava pro mnoho lidí nepoužitelnou, a nelze čekat, že zdarma někoho přiláká. Spíše se obávám slovenského scénáře - nedostatku peněz na zlepšování pro cestující i přepravce a ořezávání sítě.
Pokud jde o kapacitu na přetížených hlavních tazích, zcela souhlasím s co největším využitím přípustné délky. Nejsem si jist plošným připlácením za kratší vlaky, které by mohlo nepříznivě postihnout i tratě, kde je opačný problém; možná by šlo stanovit jen pro konkrétní tratě, případně zavést nejkratší přípustný interval pro různé kategorie vlaků (aby se více dalo na přípoje než na systém "jeden vlak za druhým"). Kromě leckde problematického prodlužování nástupišť, spojeného s delší cestou od podchodu k příslušnému vozu, by se v rámci průběžné obnovy vozového parku pro vytížené směry měla zvážit také možnost pořízení dvoupodlažních vozidel.
Nakonec k "zásluhám" studentů a důchodců. Ono se rádo rozdává plošně, stejně jako se raději přestřihávají pásky u megalomanských děl, namísto méně viditelné adresné podpory a drobných, zato účelnějších opatření. Jistě existuje spousta důchodců, kterým toto opatření uvolní velmi napjatý rozpočet, stejně jako opravdu chudých studentů (byť si mohou prakticky všichni nějak přivydělat). Kromě nich je ale též řada velmi chudých pracujících, kteří musejí na případné levnější časové jízdenky velmi dlouho šetřit, a často z nouze volí to nejdražší jednorázové jízdné. A na druhé straně je jistě dost studentů i důchodců, kteří žádné takové zvýhodnění nepotřebují podobně, jako je nepotřebují dostatečně odměňovaní pracující. U důchodců se sice dá vzít v potaz, že celý život pracovali a toto by pro ně byl jakýsi vděk (byť nechápu, proč ne na celý systém veřejné dopravy), ale opět to nelze říci plošně (a nechci poměřovat zásluhy odvedenými penězi, neb ty nemusejí odpovídat námaze). Zkrátka, mnohem lepší by bylo podpořit chudé konkrétními sociálními dávkami, které využijí dle svého uvážení, než zavádět nesystémové plošné opatření s negativními vlivy.
- bude-li "vláda" kompenzovat jízdné dopravci nebo zvýšené náklady krajům, půjde o další "ministerský dosyp" do regionální dopravy (ovšem pouze železniční, zatímco autobusovou si kraje musejí platit ze svého)
- nebude-li "vláda" kompenzovat jízdné dopravci ani zvýšené náklady krajům (tzn. něco nařídí, ale neponese náklady z toho vzešlé), může hrozit i omezování počtu vlakových spojů (paradoxně ruku v ruce s nárůstem poptávky o cestování v takových spojích).
P. S. Zajímavý názor na to padl v jiné diskusi - že může jít o babišovskou snahu odvést pozornost od důležitějších témat.
Zásadní je, že toto je politický problém. Jen si všimněte, že sehnat peníze na platy autobusáků byl problém, ale do tohoto se vložila politika, a tak najedou není problém rozhazovat miliardy za poslání české železnice do hrobu.
Vždy bylo normální, že za dopravu se platí, tak proč by se to mělo zrovna po Sametové revoluci měnit? Co bude dále? Teď se část důchodů a příspěvků na děti přesune do podoby jízdenky, příště tyto sociální skupiny dostanou potravinové lístky?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.