Praha — Překvapivé, nepromyšlené, populistické – tato slova jsou v uplynulých hodinách nejčastěji spojována s doplněním programového prohlášení menšinové vlády Andreje Babiše. V něm se mimo jiné objevil návrh na jízdné „zdarma“ pro seniory nad 65 let a pro žáky či studenty do 26 let. Této možnosti by zmíněné skupiny cestujících využívaly po zakoupení dokladu, podobného režijce či dnes již existující aplikaci na In Kartu, zvané IN Senior. Ta umožňuje cestujícím nad 70 let využívat osobní a spěšné vlaky zcela zdarma na způsob síťové jízdenky, a to po celou dobu platnosti aplikace (1 nebo 3 roky). V případě seniorů půjde také o kompenzaci za úpravu režijek na zaměstnanecký benefit, což bude znamenat ztrátu nároku na tento jízdní doklad pro bývalé drážní zaměstnance, kteří jsou dnes již v důchodu.
„Senioři a studenti si zaslouží dopravu vlakem zdarma, proto jsme do finálního znění programového prohlášení vlády tenhle náš návrh napsali,“ sdělil k tématu po mimořádném jednání vlády ministr dopravy Dan Ťok. Prozatím však není jasné, kolik bude celý tento projekt stát. Tento návrh byl v Česku zmíněn již několikrát, vždy se ale dočkal vlny kritiky, především kvůli zkušenosti ze Slovenska, kde senioři a studenti vlakem zdarma již cestují. Po zavedení této nabídky se zvedla vlna nevole mezi obyvateli slovenských měst a regionů, kam železnice nevede, a především mezi množstvím platících cestujících, kterým se výrazně zkomplikovalo a znepříjemnilo cestování.
Počet cestujících ve vlacích tam totiž vzrostl o více než 50 %, což vzhledem k nepříliš výraznému posílení dopravy vedlo k mnoha kapacitním problémům a nejednou nastala i situace, kdy platící cestující nebyli přepraveni, protože vlak byl již plně obsazen cestujícími na tzv. „bezplatnou prepravu“. V našem případě by při takovém prudkém nárůstu počtu cestujících došlo k absolutnímu kolapsu dopravy, neboť již dnes je řada tratí za hranicí své kapacity a dopravcům by chybělo velké množství vozidel pro zajištění tak velké poptávky po přepravě. Zbývá tedy doufat, že se ministerstvo dopravy zaměří spíše na potřebnější kroky, například lepší koordinaci jízdních řádů anebo na investice či budování vysokorychlostních tratí, než na plánování apokalypsy na české železnici.
Otázka na závěr: Co si o tomto nápadu myslíte vy, naši čtenáři? Je podle vás možné najít v této otázce kompromis, nebo je to holý nesmysl?
Zdroj: Zdopravy.cz
Na druhou stranu, přeplněné vlaky, zneužívání stylem "nemám co dělat, tak jedu z Prahy do Brna na kávu", málo místa pro platící cestující, zaplnění první třídy cestujícími, kteří cestují pravidelně a přeplněným vlakům chtěli "utéct" do první třídy, neférový postup vůči lidem z hůře dostupných lokalit vlakem (příklady byly ve zdroji uvedeny, např. Písek či Liberec - Praha),...
Dále vyvstává řada otázek, např. kde vzít vozy? Máme dost peněz na pokrytí takové poptávky po cestování? Doklady určitě nebudou tak drahé, aby se z nich výdaje na cesty zaplatily.
Zajímalo by mě, jak moc je současná aplikace IN Senior rozšířená a jak často cestující možnost cestovat zdarma v osobních a spěšných vlacích využívají. Popravdě jsem se s ní moc nesetkal, což dává naději, že by onen nárůst nebyl v případě posunutí hranice ze 70 na 65 let tak zásadní.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.