..: TWINDEXX Swiss Express certifikován, do provozu v roce 2018 :..

Twindexx Swiss Express, Bossière - Grandvaux, Švýcarsko, foto: Pavel Vlček Ittigen / Bern — Kalendář ukazoval prosinec 2014, když začaly probíhat zkoušky nové elektrické dvoupodlažní jednotky, kterou výrobce Bombardier pojmenoval TWINDEXX Swiss Express. Dalším mezníkem v životopise této jednotky se stal 30. listopad 2017. V tento den švýcarské Federální ministerstvo dopravy (BAV) vydalo povolení pro komerční použití pro TWINDEXX Swiss Express. Tato licence je zatím omezena do 30. listopadu 2018. Bombardier předložil všechny potřebné doklady, v listopadu navíc ještě aktualizoval software vozidel. Časové omezení licence je proto, že momentálně nejsou v provoz všechny plánované funkce vozidel. Před vydáním neomezené provozní licence BAV tudíž ještě provede závěrečnou kontrolu.

BAV posoudilo bezpečnost vozidel a soulad s příslušnými předpisy. Na provozovateli – SBB – už pak je posouzení provozní spolehlivosti a komfortu vybavení.

Bombardier Twindexx Swiss Express RABe 502 203, the IR200 variant, in testing. Pictured at Ossingen, Switzerland, foto: Kabelleger / David Gubler SBB má u Bombarideru objednáno 59 vlakových souprav. Jedná se o nevětší investici do jednoho projektu v historii SBB. Objednávka byla uskutečněna již v roce 2010, ale trvalo téměř sedm let, než se dokončil návrh, vyladily všechny detaily a proběhly zkoušky potřebné k vydání provozního certifikátu. Nakonec se ale objednatel s dodavatelem dohodli, že Bombardier dodá navíc tři jednotky jako kompenzaci za penále, takže SBB bude mít tím pádem k dispozci 62 souprav.

Jsou objednány tři provedení jednotek. Ty budou označeny následovně:

  • RABDE 502 001-023: 23 osmičlánkových jednotek IC 200 včetně restauračního vozu pro mezinárodní provoz,
  • RABe 502 201-230: 30 osmičlánkových jednotek IR 200 bez restauračního vozu, budou nasazeny na vlacích Interregio,
  • RAB 502 401-409: 9 čtyřčlánkových souprav IR 100, budou nasazeny na vlacích Interregio.

Nové dvoupodlažní vlaky jsou řešeny tak, že je možný průchod z vozu do vozu v horním podlaží. Kapacita sedadel je oproti dřívějším typům zvýšena o cca 10 % – v obou třídách je celkem 625 míst. Oblouky může vlak projíždět o 15 % vyšší rychlostí bez omezení komfortu cestujících. Maximální rychlost je 200 km/h.

První jednotky se na švýcarských tratích v běžném provozu objeví již v roce 2018, poslední by měly být dodány počátkem roku 2020.

Zdroje: Bahnonline, Railcolor News, Railway Pro, Wikimedia Commons


Vlad Poslat mail autorovi | 16.12.2017 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Švýcarsko


17.12.2017 (11:23)  
@ythomas_ct:

WaKo je určitě použito, ARS se zkoušelo, ale nevím, jak to s ním nakonec dopadlo. Vývojový tým se dost měnil, já jsem z tohohle projektu už několik let pryč.
16.12.2017 (22:43)  
Ad Jirka Bajer:
Mne osobně to vozidlo stálo asi půl roku života :-)
Tak Ty bys to tedy mohl vědět... ;-) Pokud vím, tak WaKo (Wankkompensation) tedy na tomhle TWINDEXXu je (o čemž ostatně svědčí i ta zmínka v článku o 15% navýšení rychlosti v obloucích, tedy o zařazení vlaků do "Zugreihe W"). Ale jak to tady nakonec dopadlo s myšlenkou ARS (aktive Radsatzsteuerung)? Bombardier o tom dost mluvil, ale zřejmě to bylo nakonec definitivně odpískáno, co? Tipnul bych si na potíže s prokazováním bezpečnosti, resp. obecně se "schvalitelností" takového hi-tech řešení...
16.12.2017 (15:38)  
Zajímavým způsobem řeší SBB kompenzace s výrobci. Takto nějak už řešili kompenzaci se Siemensem za pozdní dodávky RABDe514. Kdyby to tak fungovalo u nás, to by mohli ČD od Škodovky požadovat navíc nějaké 380-ky za pozdní dodání...
16.12.2017 (13:53)  
Já mohu doplnit, že výroba hrubých staveb probíhá v Görlitz, konečná montáž je práce pro BT Villeneuve, takže přímo ve Švýcarsku. Mne osobně to vozidlo stálo asi půl roku života :-) V současnosti je jedna IC200, jedna IR200 a jedna IR100 v Hennigsdorfu na zkušebně, denně to tam vídám spojené.
registrovaný uživatel JB 
16.12.2017 (11:57)  
Dlouho se zkoušely na ŽZO v Cerhenicích, zajímavé, že to autor nezmínil.
dopisovatel nebo člen ŽP stoupa  mail  
16.12.2017 (11:06)  
Pomalinku polehounku si i já zacínám na ony "moderní" dopravní prostredky zvykat. Nabízi pohodlí pro cestující.
Za informaci dekuji.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2018 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko