Mnichov / Vancouver — Společnost Siemens uzavřela kontrakt v hodnotě 9 milionů amerických dolarů s kanadským výrobcem Ballard Power Systems na vývoj motoru s vodíkovými palivovými články pro svou řadu vlaků Mireo. V první fázi se jedná o výrobu motorů o výkonu cca 200 kW. První jednotky by se mohly objevit v provozu v roce 2021. Generální ředitelka divize Siemens Mobility paní Sabrina Soussan, mimo jiné, uvedla: „Naše spolupráce s Ballardem je rozhodujícím krokem k nahrazení kolejových vozidel poháněných vznětovými motory vozidly bez emisí v dlouhodobých zájmech udržitelných a klimatických podmínek.“
Modulární platforma Mireo díky lehké hliníkové konstrukci, energeticky účinným komponentům a inteligentnímu řízení snižuje dle společnosti Siemens spotřebu energie až o 25 %. Společnost Ballard reaguje na zvýšenou poptávku na trhu po technologii vodíkových palivových článků o čisté energii v řadě aplikací „těžkých motorů“, včetně vlaků, tramvají, autobusů a nákladních automobilů. V železniční dopravě tak bude možno využívat „čistých energií“ bez nutnosti nákladné infrastruktury trolejového vedení.
Zdroje: Ballard, Global Rail News, Green Car Congress
Potom sa to nejako zvrhlo a prišla elektrolýza, transport na veľké vzdialenosti a hromada "svetlých, zelených zajtrajškov".
Ok, přesto ale šlo o tržní akt. Státní garance totiž nesloužily k tomu, aby měl podnikatel klidnější spaní, ale aby ta trať fungovala, až dojde na další válku.
Fajn, provozem motoráku emise možná nevzniknou. Ovšem hlavně aby nevznikaly ani při výrobě, transportu, údržbě, budování infrastruktury a veškeré doprovodné logistice. Například při převážení vodíku (ať už kamionem, nebo vlakem s většinou elektřiny z uhlí).
Pouze deklaruje, ale neresí. Nezvýsí spolehlivost, ani ekonomickou úcinnost.
problém je, ze vetrnik, fotovoltaika i vodík jsou (znacne)
nespolehlivé zdroje el. energie. Mozná nevypoustí "cmoudíky". Ale to nevyvází nespolehlivost. Vodík nadto taky bouchá.
Garance se netýkaly zisku z podnikání, ale situace, kdy firma nemá zisk a nemůže vyplatit dividendu.
Výraz bezemisní motorák není v tomto kontextu manipulativní ani trochu. Naprosto přesně vyjadřuje skutečnost, že jeho provozem na vodík ze zelené elektřiny nevzniknou žádné uhlíkové emise.
Znění koncesního zákona neznám doslova, ale nějak mi s tímto výkladem neštymuje skutečnost, že tolik soukromých železnic zkrachovalo. A monopol se týkal příslušného dopravního módu, jeho udělení určitě nevyhnalo formany ze souběžných silnic a případně ani rejdaře ze souběžných řek.
Mmch, výraz "bezemisní motorák" je trochu manipulativní, podobně jako říkat elektromobilům "bezemisní vozidla". Kromě primárních emisí totiž máme i ty sekundární. A ty se vodíkových vozidel budou týkat úplně stejně jako elektromobilů přinejmenším dokud úplně nepřejdeme na obnovitelné zdroje energie a nebudeme umět vyrobit a dovézt všechny související komponenty a zařídit dopravu média rovněž zcela bez emisí.
Koncesní zákon dával železničním podnikům monopol, daňové úlevy a zaručený výnos. Získat monopol, úlevy a garance jsou samozřejmě zcela legální tržní pohnutky, stejně jako jsou legální tržní pohnutky postavit bezemisní motorák a očekávat, že ho progresivistický bezuhlíkový stát bude chtít provozovat, ať to stojí, co to stojí.
To není zdaleka pravda, naprostá většina našich přinejmenším železnic vznikla v 19. století z tržních pohnutek rukama soukromých subjektů. Subvence byly, ale až po předložení životaschopných ekonomických plánů a až do pozdějšího zestátnění také většina tratí vydělávala. A tržní rovnováhu nebo stabilitu, ať si tomu říká každý jak chce, bych u nového projektu, budovaného z číhosi rozhodnutí jako alternativa k jinému, osvědčenějšímu a reálnějšímu řešení, přinejmenším očekával.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.