..: Jak umírá plackartnyj :..

Nikolaev-Moskva, 17 vozů a lokomotiva ČS-054, foto: Tadeáš Rybka Moskva — Oblast civilního letectví na vnitrostátních linkách v Rusku vykazuje aktivní růst a ekonomicky desetkrát převyšuje tempo růstu ekonomiky dalších odvětví, včetně jiných druhů dopravy. To má pro železnice velmi negativní následky, které se v delším časovém horizontu mohou projevit i zánikem legendárních vozů typu plackartnyj. Zatímco ceny letenek klesají a počty cestujících na vnitrostátních letech velmi prudce stoupají, počet jízdenek na nejprodávanější vozovou třídu v Rusku vykazuje naprosto zanedbatelný nárůst.

Mezi lednem až zářím 2017 se o 21,8 % zvýšil počet cestujících ve vnitrostátních leteckých linkách oproti stejnému období v minulém roce. Za tímto zvýšením počtu letů stojí trvalé snižování cen letenek, které probíhá pokaždé se změnou letových řádů již tři roky. Tento rok průměrná vnitrostátní letenka zlevnila o 12 %, např. na Krym se létá v průměru o 18 % levněji a to přesto že celková dopravní kapacita na tento poloostrov je omezena a lety jsou, stejně jako trajekty, dlouhodobě dopředu vyprodané, včetně mimosezonních časů.

interiér vozu plackartnyj, foto: Robert Danieluk To vše mělo za následek, že růst železnic se aktuálně počítá v tom samém období pouze na 0,1 % při přihlédnutí k datům z minulého roku. K říjnu 2017 došlo ke zlepšení měsíční statistiky na 0,7 % oproti říjnu 2016, zároveň však při snížení obratu o 4 %. Nejdůležitější statistikou jsou počty zakoupených jízdenek do třídy plackartnyj (která se komfortem vyrovná vnitrostátnímu letadlu, o čase samozřejmě nemůže být moc řeč). V roce 2016 bylo prodáno 45,5 % všech rezervačních dokladů do této vozové třídy, k roku 2017 bylo místenek zakoupeno pouze 44 % a vzhledem k datu a lineárnímu vývoji prodeji rezervací již zřejmě nedojde k úpravě těchto statistik. Nejvíce zasažené jsou sezonní vlaky na Kubáň (oblast Adleru a Soči) a dálkové vlaky do Moskvy z ruského Dálného východ, kde byly plackartné vozy částečně nahrazeny vozy pro sezení druhé třídy (vlaky začaly sloužit pro přepravy mezi jednotlivými oblastmi, kdy cestující nutně nevyžadují lehátkovou úpravu). Dalším předpokladem pro neudržitelnost dobrých statistik je zvýšení cen o 3,7 % jen za měřené období leden až září. Průměrná cena jízdenky v této třídě aktuálně tvoří 1900 rublů. Zajímavým krokem je předložení nabídky pro celkové jednorázové snížení jízdenek o 10% iniciované FAS (Federální antimonopolní úřad; stejný úřad, který má v dikci určování cen jízdenek a letenek dopravních společností ve vlastnictví státu). Iniciativa má však i odpůrce a vývoj je nejistý, ačkoliv prodej jízdenek na rok 2018 již začal 16. listopadu.

Preference letecké dopravy však podle experta na dopravu Panšina také není trvale udržitelná a nad leteckými společnostmi se vznáší Damoklův meč krachu společnosti TransAero, stejně jako stále více rostoucí investice do železniční infrastruktury. Ty mají podobu rekonstrukce železničních tratí v bližším okolí od oblastních center, které nevyhovují pro silnou kumulaci dopravy nákladní, dálkové a příměstské. Mnohem hmatatelnějším projevem bude investice do stavby VRT Moskva-Kazaň, která by měla započít příští rok a do roku 2025 by měla být hotova.

Zdroje: Gazeta.ru, Wikimedia Commons


Tadeusz | 19.11.2017 (16:35)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Rusko


editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
22.11.2017 (0:43)  
Podle textu to na umírání moc nevypadá, tedy aspoň já si myslím, že růst, byť nepatrný, svědčí spíš o opaku. A závěr to už úplně staví na hlavu. Tak jak to tedy opravdu je?
22.11.2017 (20:05)  


Přepisovat článek se mi sem nechce, ale chtělo by si ho přečíst důrazně, jelikož nepatrný růst zaznamenalo celé odvětví osobní železniční přepravy. Včetně příměstské dopravy, nebo ostatní vozových tříd. Ano poslední odstavec mohl přinést hmatatelnější důkaz toho, že to jsou zatím vize, stejně jako ještě není plně rozhodnuto jestli na trati Moskva-Kazaň bude připuštěna normální doprava. Což by mohlo teoreticky znamenat opravdu minimální reinkarnaci klasických vozů.
registrovaný uživatel Libcha 
20.11.2017 (17:10)  
No kurňa, a já se tak těšil na důchod, že se pak svezu plackartou po transsibu a po BAM zpět...
registrovaný uživatel Keprt 
19.11.2017 (22:54)  
celková dopravní kapacita na tento poloostrov je omezena a lety jsou, stejně jako trajekty, dlouhodobě dopředu vyprodané, včetně mimosezonních časů.

Letenkové servery mluví jinak. Je to fakt nutné?
19.11.2017 (23:35)  


No lokálně letenky jsou, ale kapacity leteckých spojů jsou pravidelně nad 80% obsazeností - chtěl jsem se na Krym jet lodí a letět zpět a moc se mi to v září nepovedlo, tak proč ne...
registrovaný uživatel stoupa  mail  
19.11.2017 (17:05)  
V dobách CCCP platilo: letadlem rycheji, vlakem presne. V zime to i fungovalo. Mockba - Záporozí a zpet, v mlze a snehu jel vlak presne a dojel jen o 20 hodin drive, nez letadlo Aeroflot. Zato jsem duverne poznal Kyjev-Borispol, kde letoun vynucene cekal.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
19.11.2017 (16:56)  
Mno s ohledem na to, jak se díky nedostatku financí výrazně škrtá v ruském rozpočtu i v tak pro Rusko prestižní oblasti, jako je kosmonautika, bych docela pochyboval, že se se stavbou VRT příští rok opravdu začne.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2018 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko