..: Twilight Express Mizukaze společnosti JR West :..

Mizukaze - stanice Hirošima, 12. 7. 2017, foto: khws4v1 Ósaka — Luxusní cestování vlakem zažívá svou renesanci. Dalo by se říci, že staré kouzlo cestování po železnici nikdy nezmizelo, ale nové vlaky dávají těmto cestám nový rozměr. Přibližně dva měsíce po té, co s prvními cestujícími vyjel luxusní vlak Shiki-shima společnosti JR East, zahájil letos v červnu své pravidelné výletní cesty další velmi elegantní výletní vlak Twilight Express Mizukaze společnosti JR West. Přitom obě společnosti si trasami výletních vlaků prozatím nekonkurují, neboť JR West využívá svých tratí na západě ostrova Honšú, kde je řada slavných turistických míst, včetně památek světového dědictví. Vlaky vyjíždějí z Kjóta nebo Ósaky a směřují do stanice Shimonoseki na nejzápadnějším cípu hlavního japonského ostrova, kdežto s JR East se můžete projet po východě ostrova Honšú, na odjezd vlaku si musíte dojet do Tokia.

Než si představíme další japonský železniční skvost, připomeňme si jeho předchůdce Twilight Express, který „odešel do důchodu“ v loňském roce. Byl to lůžkový vlak na nejdelší trase po Japonsku – spojoval od roku 1989 do roku 2015 Ósaku se Sapporem. Trasu cca 1500 km zvládl za necelých 23 hodin. Poslední rok pak už souprava jezdila jen jako luxusní výletní vlak.

Twilight Express - historická fotografie, foto: JR West Twilight Express - historická fotografie, foto: JR West Twilight Express - historická fotografie, foto: JR West Twilight Express - historická fotografie, foto: JR West Twilight Express - historická fotografie, foto: JR West Twilight Express - historická fotografie, foto: JR West

Mizukaze se drží tradice a je též v barvě zelené, ale poněkud odlišné – jak říkají tvůrci: „připravili jsme ještě nádhernější odstín zelené barvy.“ Vlak má lépe zapadat do krajiny, kterou projíždí. Fotografie z první jízdy si můžete prohlédnout na webu Kyodo News.

I tento luxusní vlak, obdobně jako Shiki-shima, je sestaven z 10 vozů a jeho kapacita je omezena na 30, maximálně 34 cestujících. Starat se o ně bude třináctičlenný personál vyškolený ve špičkovém tokijském hotelu Imperial. Kromě jídelního a salónního vozu bude k dispozici 6 lůžkových vozů, které nabídnou apartmá, dvojlůžkové a jednolůžkové pokoje. Řídící vozy na obou čelech vlaku jsou koncipovány jako vozy vyhlídkové.

Mizukaze navrhli architekt a interiérový designér Kazuya Ura a průmyslový designér Tetsuo Fukuda. Ten se již v minulosti podílel na řadě návrhů železničních vozů, mimo jiné na sérii N700 Shinkansen. Exteriér vlaku je nazván „moderní nostalgie“, který kombinuje staromódní kouzlo s moderním dotekem. Interiér vybavený dřevěným nábytkem je ve stylu Art Deco, který připomíná ranou éru Showa. Vlak vyrobily společnosti Kawasaki Heavy Industries a Kinki Sharyo. Je postaven zatím jen jediný.

Vlak pohání hybridní dieselová jednotka umožňující jízdu po neelektrifikovaných tratích. Společnost Toshiba vyvinula hybridní pohonný systém. Celý hybridní propulsní systém je dominantně umístěn pod podlahou vagonů. Protože ve vozech musí být i dostatečná zásoba vody pro sprchy, musí být hybridní systém velmi kompaktní. Použito je obvyklé polovodičové vybavení, s nizkonapěťovými měniči, které řídí elektromotory a baterie a u JR West obvyklé vodní chlazení. Tím je celý systém menší a lehčí. Střídač je umístěn na střeše vlaku. Dodavatel uvádí, že design celého systému a vlaku je velmi jakostní (a spolehlivý).

Užity jsou baterie od Toshiby SCiB lithium-ion, znovu nabíjecí, dobíjené během brzdění a dodávající elektrickou energii pro akceleraci a uskutečňují efektivní a spolehlivou dodávku energie, při zvyšování palivové ekonomie a environmentálního provozu. Motory jsou zcela uzavřené a nevyžadují čištění po celou dobu životnosti. Tím je snížena potřeba údržby a omezen hluk. Toshiba vyvinula drážní zařízení dle potřeb zákazníka, s ohledem na bezpečnost a spolehlivost.

Souprava je postavena pro rozchod 1067 mm a její maximální rychlost činí 110 km/h.

Mizukaze - vyhlídkový vůz, foto: JR West Samostatnou kapitolou může být prosklení vagonů. Toho se ujala společnost AGC Asahi Glass. Bezpečnostní sklo AGC chrání cestující jak před letním horkem, tak před chladem zimy. Dvojsklo umí zadržet až 99 % UV záření. Pro velká panoramatická okna ve vyhlídkovém voze byly použity zakřivené panely Low-E Pairglass, která umožňují cestujícím užívat si nejen denních scenérií, ale i hvězdné noční oblohy ve velkém pohodlí.

Na obou čelech vlaku najdeme vyhlídkové vozy. Protože prostor pro strojvedoucího je umístěn ve vyvýšené poloze, mají cestující možnost i vystoupit na otevřenou plošinu a nechat vítr čechrat jejich vlasy. Fotografové jistě ocení, neboť jinde v klimatizovaném vlaku si okno neotevřou.

Jednou z radostí na palubě je gastronomický zážitek. V minulosti autentická francouzská kuchyně nabízená na Twilight Expressu činila cestu ještě extravagantnější. Servis Mizukaze také vynakládá velké úsilí na své kulinářské zkušenosti. Mistři japonské kuchyně budou připravovat kompletní servis snídaní, obědů a večeří, nabízející vše od francouzské až po japonskou kuchyni. Tím hlavním ale bude držitel michelinského ocenění pan Yoshihiro Murata.

K dispozici mají cestující jednolůžkové i dvoulůžkové pokoje. Neluxusnější je ale apratmá, které zabírá celý vůz a hosté budou mít k dispozici vlastní ložnici s koupelnou, obývací pokoj společný s jídelnou a verandu.

Mizukaze - restaurační vůz, foto: JR West Mizukaze - salónní vůz, foto: JR West Mizukaze - dvoulůžkový pokoj, foto: JR West Mizukaze - apartmá, foto: JR West Mizukaze - apartmá - koupelna, foto: JR West

V nabídce je v současné době pět různých itinerářů, které cestujícím představí některé z nejkrásnějších a kulturně významných měst, atrakcí i přírody v západním Japonsku. Výlety jsou dvoudenní (jedna noc) nebo třídenní (dvě noci) a cestující navštíví města, Okayama, Hiroshima, Yamaguchi, Shimane, mohou pozorovat Japonské moře nebo Mt. Daisen. Každý den je pro ně také připravena exkurze – prohlídka svatyně Itsukushima, muzea umění Kurashiki’s Ohara nebo návštěva rozsáhlých písečných dun Totton. Jediným mínusem je, že průvodci budou prozatím podávat výklad jen v japonštině.

Dvě jednosměrné jízdy začínají na kjótském nebo ósackém nádraží a pokračují na západ od stanice Shimonoseki, avšak jedna trasa vede po severním pobřeží Japonska, druhá po jižním. Tento výlet je dvoudenní (jedna noc). Další variantou je okružní jízda – tři dny/dvě noci.

Cena za dvoudenní cestu (jedna noc) začíná na ceně 270.000 jenů (51.848 korun) na osobu, cena za apartmá začíná na 755.000 jenů (144.983 korun). Pro období červen až srpen 2017 bylo na všechny jízdy k dispozici 368 „pokojů“, požadavků se ale sešlo 2.022. Železniční společnosti se pozvolna připravují na rok 2020, kdy bude Japonsko pořadatelem Olympijských her a očekává se příjezd velkého počtu zahraničních turistů.

Zdroje: AGC, Japan Station, Robb Report, South China Morning Post, The Telegraph, Tokyo Business Today, Toshiba, Twilight Express Mizukaze, Wikimedia Commons, Wikipedia


stoupa Poslat mail autorovi , Vlad Poslat mail autorovi | 18.11.2017 (23:35)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Svět


registrovaný uživatel Šepli  mail  
21.11.2017 (19:52)  
Pravda, trošku dražší cestování...
Zaujala mě fotka apartmá s velkým panoramatickým oknem. Jen si takhle ležet a koukat se ven může být fajn, ale na nádraží u peronu bych si ty závěsy zatáhl. Zrovna bych se nechtěl nechat okukovat čekajícími, jak se válím v posteli v pyžamu...

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko