..: Jízdní řád 2018: Dálková doprava alternativních dopravců :..

162.119 RegioJet, Nedakonice, 29. 1. 2011, foto: RegioJet Brno / Praha / Ústí nad Labem — Dálkovou dopravu na české železnici provozuje kromě Českých drah celkem pět alternativních dopravců, z nichž čtyři jsou soukromí a jeden je vlastněný jiným zahraničním dopravcem. Leo Express a RegioJet jsou spolu s Českými drahami silnou trojkou na trase z Prahy na Moravu, z Prahy do Nitry, Nové Pece na Šumavě a Benešova provozuje své vlaky dopravce Arriva vlaky a od loňského vlaku jsou v závazku provozovány vybrané rychlíky mezi městy Most, Chomutov, Žatec a Plzeň dopravcem GW Train Regio. Zbývajícím pátým dopravcem je KŽC Doprava, ačkoliv ten se letos v dálkové dopravě příliš neprojevuje (provozuje od konce dubna do poloviny září o víkendech spoj „Rakovnický rychlík“). Příští rok se ale jeho nostalgické dálkové vlaky rozjedou z Prahy do mnoha směrů a česká železnice zažije nebývalý rozmach turistických spojů, jako ještě nikdy předtím.

RegioJet

Od září začíná ostrá konkurence žlutých a modrých vlaků, foto: Juraj Kováč Žluté vlaky na moravskoslezské lince začnou nově zajíždět do Opavy. První ranní spoj z Návsí s odjezdem po třetí hodině ranní bude od poloviny prosince nově výchozí z Opavy a první přímý denní vlak Regiojet z Návsí do Prahy tak bude nově vyjíždět až po čtvrté hodině ranní. V opačném směru bude do Opavy veden vlak s odjezdem z Prahy v 15.48, tedy přibližně hodinu před spojem Opava Českých drah. Zatímco ve směru z Prahy bude veden denně, ve směru z Opavy bude na pražské hlavní nádraží přijíždět před osmou hodinou ranní jen mimo neděle. V neděli bude opavský spoj veden hodinu později a z Ostravy do Prahy pojede pod číslem vlaku 1002, který bude v nedělní rána veden pouze „z Ostravy“ (jako vlak 1022 z Opavy do Ostravy a jako vlak 1002 do Prahy). Novinkou dále bude již zmiňované zapojení prvních třech vlaků z Návsí do Ostravy a do integrovaného dopravního systému ODIS.

Značně navýšený počet spojů čeká cestující RegioJetu na lince z Prahy do Brna, Břeclavi a dále. Zatímco letos tento dopravce nabízí možnost cestovat žlutým vlakem z Prahy směrem na Brno či opačně třikrát denně, od poloviny prosince navýší RegioJet počet vlaků hned o šest párů, z nichž budou tři vedeny do nebo z Bratislavy a čtyři párů spojů pojedou do a z Vídně. Od poloviny roku bude zahájen provoz desátého páru vlaků mezi Prahou a Brnem, což pravděpodobně povede k omezení současných autobusových spojů tohoto dopravce. Většina vlaků zastaví na nádraží Brno-Židenice a první ranní spoj z Brna, respektive poslední večerní spoj do Brna, zastaví také ve Svitavách, Letovicích, Blansku a Adamově.

Leo Express

IC Leo Express Švýcarská kvalita v Pardubicích, foto: Matouš Danielka Černo-zlaté jednotky Stadler Flirt nečeká od poloviny letošního prosince žádná zásadnější změna. Dojde k minutovým časovým posunům u většiny spojů a zrušen bude poslední večerní spoj z Ostravy do Prahy. Zatímco ještě letos je tak možné se dostat z Ostravy do Prahy po dvacáté hodině, od prosince bude toto poměrně praktické spojení zrušeno a poslední spoj Leo Expressu tak z Ostravy do Prahy vyrazí po 16. hodině. Cestujícím z větších měst i nadále zůstává možnost cestovat spoji Českých drah o hodinu dříve. Jak to vypadá se spojením Prahy s Krakovem v režii tohoto dopravce, zatím doposud známo není, ačkoliv povolením pro provoz jeho vlaků v Polsku již získal.

ARRIVA vlaky

ARRIVA vlaky, foto: Aleš Petrovský Tento dopravce, jehož vlastní německé dráhy, nechystá od prosince letošního roku žádné zásadnější změny. Zatímco linka Praha – Benešov u Prahy a zpět bude v roce 2018 provozována beze změn, linka Praha – Nitra a zpět zrychlí. Spojení bude podle potřeby posíleno o další motorovou jednotku, kterou dopravce ušetří omezením provozu linky Praha – České Budějovice – Nová Pec a zpět, která bude provozována o víkendech a o svátcích až od 2. června.

GW Train Regio

Dopravce GW Train Regio je ve vlastnictví silničního dopravce ČSAD Jihotrans. Od prosince 2016 provozuje mimo různých regionálních linek také rychlíky z Plzně do Mostu. Zatímco doposud byly provozovány pouze čtyři páry spojů (v neděli pět) a zbytek rychlíků (dva páry) byl i nadále v režii Českých drah, od prosince letošního roku budou všechny rychlíky na této trase, tedy celkem šest párů (v neděli sedm), v režii oranžovo-zelených motorových jednotek řady 628, kterými zajišťuje dopravce provoz těchto vlaků. V regionální dopravě pak GW Train Regio přebírá provoz na tratích v Jihočeském kraji, o tom bude publikován samostatný článek.

KŽC Doprava

KŽC 749, foto: Slavo KoreňNa téma pravidelných nostalgických či turistických vlaků vyjde samostatný text, který se podrobně zaměří na každou linku. Dopravce KŽC jich bude provozovat hned několik, vesměs o víkendech od jara do podzimu. Cílem těchto vlaků bude např. Mšeno, Volary, nebo Jičín. Cestujícím tak bude nabídnuto hned několik nových spojení, případně dojde k převzetí spojů, které doposud provozovaly České dráhy (např. spěšný vlak z Prahy do Mšena). Ohledně nasazovaných vozidel zatím bohužel nemáme žádné informace, avšak pravidelné nasazování motorových lokomotiv řady 749 či 751 na několika tratích, ze kterých již charakteristický zvuk jejich motorů dávno vymizel, fotografové či nadšenci určitě ocení.

Zdroj: TZ dopravců; návrh jízdního řádu SŽDC


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 4.11.2017 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
04.11.2017 (17:45)  
Mě vždycky pobaví, jak "příklady táhnou" - dopravce X začne jezdit někam, načež se přidá dopravce Y, případně i Z. Nejdřív Staré Město u Uherského Hradiště, pak Košice, nyní pro změnu Opava.

Už by pomalu neškodil nějaký ten koncesní model (klidně i dvou dopravců v prokladu na jedné lince), aby byli cestující ušetřeni každoročního kolotoče v nabídce spojení a dopravci zase překopávání svých plánů provozu.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko