..: Provoz na trati Kars – Tbilisi – Baku slavnostně zahájen :..

Inaugurace Baku – Kars, foto: Railway Gazette Baku — Prosinec letošního roku znamená revoluci v železniční dopravě pro mnoho zemí. Zatímco Německo zahájí provoz na nové trati ve středním Německu a kapacitní řecká Desira dosáhnou na příměstských linkách svého jižního cíle v přístavu Pireas, na pomezí Turecka a Gruzie dojde ke zprovoznění dlouho očekávané železniční tratě, spojující města Kars, Tbilisi a Baku. Slavnostní inaugurační nákladní vlak byl vypraven 30. října z ázerbájdžánského přístavu Baku. Rozsáhlý projekt si vynutily poměry v oblasti mezi Kaspickým a Černým mořem, kdy železniční trať, vedoucí z Turecka přes Arménii, byla uzavřena v roce 1993 a pro spojení přístavu Baku bylo nutné vybudovat novou trať, obcházející Arménii přes území Gruzie.

V roce 2008 byla zahájena realizace tohoto 826 kilometrů dlouhého a náročného projektu, jehož součástí je výstavba 105 km dlouhé tratě z tureckého města Kars na gruzínskou hranici do města Akhalkalaki, z čehož přes 4 kilometry tvoří tunel poblíž gruzínské hranice. Zde bylo vybudováno překladiště a trať se mění z normálněrozchodné tratě (1435 mm) na širokorozchodnou (1520 mm). Širokorozchodný úsek z Akhalkalaki do města Marabda poblíž Tbilisi, který byl dlouhodobě nevyužíván, prošel rekonstrukcí. Rekonstruována byla i hlavní trať Tbilisi – Baku.

Tento klíčový projekt, spojující Evropu a Turecko s Kaspickým mořem, měl být původně dokončen již v roce 2010, avšak kvůli zpoždění bude pravidelný provoz zahájen až v jízdním řádu 2018, tedy od prosince letošního roku. Trať umožní dodávku zboží z Číny do Evropy za 15 dnů a počítá se, že současná kapacita 6,5 milionů tun nákladu a 1 milion cestujících ročně bude v roce 2034 navýšena na 17 milionů tun zboží a 3 miliony cestujících za rok. Ázerbájdžánské železnice si pro provoz osobních vlaků nechaly vyrobit u firmy Stadler celkem 20 lůžkových vozů řady WLA s měnitelným rozchodem, určených pro dálkové vlaky na této nové trati. Jak však bude vypadat jízdní řád osobní dopravy prozatím není známo. Ankaru a Kars dnes spojuje přímý noční spoj Doğu Express, nabízející překrásné scenérie při výhledu z okna, avšak zda bude někdy vlak z východního Turecka či přímo Ázerbájdžánu veden až do Istanbulu, je zatím ve hvězdách.

Zdroj: Railway Gazette; Seat61


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 1.11.2017 (12:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Svět


registrovaný uživatel Keprt 
08.11.2017 (14:52)  
Vyšel "report" o cestě kontejnerů po čerstvě otevřeném spojení. Pozoruhodné jsou údaje o rychlosti přepravy. Např. 846 km úsek z Baku do Karsu vlak překonal za cca 80 hodin. Z toho překládka mezi rozchody 9 hodin. Bych s tou prezentací počkal, až se to trochu zajede. Nebo že by tato čísla považovaly zúčastněné železnice za důvod k chlubení?
registrovaný uživatel Keprt 
02.11.2017 (21:21)  
Zcela jednoduše ;-) Z Číny do Kazachstánu, dále přes Uzbekistán (nebo už se dá jet mimo Uzbekistán podel Kaspiku?) do Turkmenistánu, zde je pristav Turkmenbasi, ze kterého vyplouvá trajekt do Baku. No a pak je ještě třeba překonat trajektem Bospor, protože do tunelu Marmaray nákladní vlaky nemůžou a je otázka, zda někdy budou moci. A poslední část mise - nějak překonat Balkán. Neumím si představit, čim by tato trasa mela konkurovat zavedenym spojením přes Kazachstán, Rusko a Bělorusko.
registrovaný uživatel konca 
02.11.2017 (14:31)  
Můžete mi někdo prosím vysvětlit, jak se zboží z Číny dostane do Baku?

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2017 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko