Hannover — Krajský koordinátor dopravního svazu Dolní Sasko (Landesnahverkergessellschaft Niedersachsen - LNVG) oznámil objednávku 14 vlakových jednotek s vodíkovým pohonem od společnosti Alstom. Součástí kontraktu je také opce na dalších 33 jednotek. Jednotky mají být nasazeny v okolí měst Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude. Jak již bylo zmíněno, kontrakt bude přidělen konsorciu společností Alstom a Linde, přičemž společnost Linde je dodavatelem vodíkového paliva. LNVG se rozhodl upřednostnit vodíkové soupravy před klasickými vlaky s motory na fosilní paliva. Tato skutečnost mu umožnila zakázku zadat přímo, jelikož zatím neexistuje jiný výrobce, který by byl schopen vyrobit podobnou vhodnou jednotku, která je plně využitelná pro přepravu osob.
České angažmá
Jednotka Coradia iLint, která bude předmětem tohoto kontraktu, byla výrobcem prezentována na veletrhu InnoTrans loni v září. Testy prototypové jednotky začaly v září letošního roku. Probíhaly ve zkušebním centru Výzkumného ústavu železničního (VUZ) u Velimi. Zkoušky nebyly vůbec jednoduché, už jen z toho důvodu, že žádný podobný vlak se zde nikdy netestoval. Ovšem plány v tomto českém výzkumném centru s vodíkovými vlaky nejsou malé - VUZ plánuje výstavbu nové zkušební haly pro soupravy na alternativní pohony. Podle všeho se totiž budou podobné jednotky na alternativní paliva objevovat čím dál častěji. Závěrem ještě dodejme, že konsorcium firem Alstom a Linde bude v kontraktu pro Dolní Sasko zodpovědné nejen za dodávku vozidel, ale také za jejich údržbu a za dodávky vodíkového paliva.
Zdroj: Railway Gazette; Lidovky.cz
1 2 | Zpráv na stránku: |
Když baterie, tak použít dobíjení na "konečné" sběračem jako u elektrobusu.
To víme ;-)
Je to efektivnejsi, nez drahe a tezke baterie
Efektivnější to právě není, protože tam jsou dvě energetické transformace - z elektřiny na vodík a z vodíku na elektřinu - navíc oproti "klasickému" akumulátoru. Ty jsou možná "drahé a těžké", ale palivový článek a zásobník vodíku - nezbytně doplněné klasickou baterií, jak zmínil Zlámalík - taky nejsou "levné a lehké".
vyhodnejsi nez dratovat lokalky s malym dopravnim vyznamem
Ano, tam patří nafta ;-)
Zlámalík: v tom srovnání palivové články vs. klasické baterie mě napadá jedno plus pro palivové články. Bateriové vozidlo se nabíjí klasicky kabelem a trvá to nějaký čas - "čerpaný" nejlépa v době, kdy v síti je přebytek energie. Čerpání vodíku do vozidla není fixované na "energeticky nejvýhodnější" období, ale může se provádět kdykoliv (a je rychlejší, ale to samo o sobě není tak podstatné).
https://technet.idnes.cz/jak-se-vyrabi-palivo-budoucnosti-vodik-pro-auta-i-elektroniku-p6d-/tec_technika.aspx?c=A080127_234744_tec_technika_vse
... by bylo asi výhodnější spalovat v motoru vlaku přímo ten metan.
PS: Vodní pára je také skleníkový plyn.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.