..: Vodíkové jednotky pro Dolní Sasko :..

Coradia iLint, foto: Railway Gazette Hannover — Krajský koordinátor dopravního svazu Dolní Sasko (Landesnahverkergessellschaft Niedersachsen - LNVG) oznámil objednávku 14 vlakových jednotek s vodíkovým pohonem od společnosti Alstom. Součástí kontraktu je také opce na dalších 33 jednotek. Jednotky mají být nasazeny v okolí měst Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude. Jak již bylo zmíněno, kontrakt bude přidělen konsorciu společností Alstom a Linde, přičemž společnost Linde je dodavatelem vodíkového paliva. LNVG se rozhodl upřednostnit vodíkové soupravy před klasickými vlaky s motory na fosilní paliva. Tato skutečnost mu umožnila zakázku zadat přímo, jelikož zatím neexistuje jiný výrobce, který by byl schopen vyrobit podobnou vhodnou jednotku, která je plně využitelná pro přepravu osob.

České angažmá

Jednotka Coradia iLint, která bude předmětem tohoto kontraktu, byla výrobcem prezentována na veletrhu InnoTrans loni v září. Testy prototypové jednotky začaly v září letošního roku. Probíhaly ve zkušebním centru Výzkumného ústavu železničního (VUZ) u Velimi. Zkoušky nebyly vůbec jednoduché, už jen z toho důvodu, že žádný podobný vlak se zde nikdy netestoval. Ovšem plány v tomto českém výzkumném centru s vodíkovými vlaky nejsou malé - VUZ plánuje výstavbu nové zkušební haly pro soupravy na alternativní pohony. Podle všeho se totiž budou podobné jednotky na alternativní paliva objevovat čím dál častěji. Závěrem ještě dodejme, že konsorcium firem Alstom a Linde bude v kontraktu pro Dolní Sasko zodpovědné nejen za dodávku vozidel, ale také za jejich údržbu a za dodávky vodíkového paliva.

Zdroj: Railway Gazette; Lidovky.cz


Tomáš Kříž Poslat mail autorovi | 25.10.2017 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Německo


  1 2      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP Zlámalík  mail  
26.10.2017 (18:40)  
Keprt: Souhlas, ale pro ten vodík se musí vybudovat infrastruktura. Což taky nebude rentabilní všude.
Když baterie, tak použít dobíjení na "konečné" sběračem jako u elektrobusu.
registrovaný uživatel Keprt 
26.10.2017 (16:57)  
Smysl vodikovych clanku je v tom, ze resi aktualni problem prechovavani energie

To víme ;-)

Je to efektivnejsi, nez drahe a tezke baterie
Efektivnější to právě není, protože tam jsou dvě energetické transformace - z elektřiny na vodík a z vodíku na elektřinu - navíc oproti "klasickému" akumulátoru. Ty jsou možná "drahé a těžké", ale palivový článek a zásobník vodíku - nezbytně doplněné klasickou baterií, jak zmínil Zlámalík - taky nejsou "levné a lehké".

vyhodnejsi nez dratovat lokalky s malym dopravnim vyznamem
Ano, tam patří nafta ;-)

Zlámalík: v tom srovnání palivové články vs. klasické baterie mě napadá jedno plus pro palivové články. Bateriové vozidlo se nabíjí klasicky kabelem a trvá to nějaký čas - "čerpaný" nejlépa v době, kdy v síti je přebytek energie. Čerpání vodíku do vozidla není fixované na "energeticky nejvýhodnější" období, ale může se provádět kdykoliv (a je rychlejší, ale to samo o sobě není tak podstatné).
26.10.2017 (15:36)  
Ach vy zpatecnici! Smysl vodikovych clanku je v tom, ze resi aktualni problem prechovavani energie. To znamena, ze se do nich cpe prebytecna energie z vetrniku v noci a ze solaru pres den, kdyz neni odberova spicka. Je to efektivnejsi, nez drahe a tezke baterie s omezenymi nabijecimi cykly a taky vyhodnejsi nez dratovat lokalky s malym dopravnim vyznamem...
26.10.2017 (12:14)  
Tady nikomu nejde o ochranu přírody, ale je potřeba se zviditelnit, a získat pro sebe nějaké peníze. Pro dopravu má smysl pouze systém, vynalezený před rokem 1890, to je dráty a sběrač, případně pro velmi malé výkony nebo nízká vozidla akumulátory ve vozidle.
dopisovatel nebo člen ŽP Zlámalík  mail  
26.10.2017 (11:44)  
Souhlasím s článkem v nedávném ŽM, že to celé je bohapustá "zelená" hovadina. Aby se nelikvidovala fosilní paliva, musí se vodík vyrábět elektrolýzou (ideálně pouze využitím energie ze solárů nebo větrníků), jeho skladování, doprava, pak "spálení" v palivovém článku, který musí napájet vozidlovou baterii, protože jeho špičkový výkon není velký a nejde použít jako CNG, tedy opět něco, co se musí vytěžit a zpracovat, plus zvýšená váha stroje a finální mizerná účinnost celého řetězce... Nebylo by lepší tu trať zadrátovat?
registrovaný uživatel Keprt 
25.10.2017 (23:10)  
Samozřejmě spálení methanu ve spalovacím motoru a přenos na kola vlaku pomocí hydromechanické převodovky je energeticky efektivnější, než konverze methanu na vodík (a CO2), vodíku na elektřinu a elektřiny na rotaci kol vlaku. Jak jsem psal, jakousi pointu by ty vodíkové vlaky měly vě spojení s H2 vyrobeným na bázi energie z OZE. Třeba to bude dlaší krok v tomto projektu :-)
25.10.2017 (22:02)  
Keprt: ŽM nemám, ale našel jsem článek z roku 2008 na Technetu. Tam je psáno, že vodíkový automobil spotřebuje 60 kWh elektrické energie, má-li pro něj být vodík vyroben elektrolýzou. Je to sice 9 let, ale od té doby se zásadní průlom v průmyslovém měřítku nekonal, vyhrála auta na baterie. Ta spotřebují nějakých 20 kWh elektřiny na 100 kilometrů.

https://technet.idnes.cz/jak-se-vyrabi-palivo-budoucnosti-vodik-pro-auta-i-elektroniku-p6d-/tec_technika.aspx?c=A080127_234744_tec_technika_vse

... by bylo asi výhodnější spalovat v motoru vlaku přímo ten metan.
registrovaný uživatel Pavel480  mail  
25.10.2017 (21:59)  
Kolik ten vodíkový pohon pro vlak stojí? U auta to je přibližně 5 násobek spalovacího pohonu.
registrovaný uživatel Keprt 
25.10.2017 (20:56)  
Způsobů výroby vodíku je víc, dneska se většina (přes 90 %)produkce pokrývá fosilními palivy, ale ta pointa je samozřejmě využití vodíku získaného elektrolýzou pomocí energie z OZE, případně fotokatalytickým rozkladem vody. Před časem vyšel v ŽM článek, srovnávající účinnost uložení elektrické energie ve vodíku a pomocí "klasických" elektrochemických akumulátorů (Li-ion) a pro ty druhé to vyšlo příznivěji (využívá se menší počet energetických transformací - jejichž jednotlivé účinnosti se samozřejmě násobí...).
25.10.2017 (20:40)  
Vzhledem k tomu, že vodík se průmyslově vyrábí ze zemního plynu ...
PS: Vodní pára je také skleníkový plyn.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko